No tuo on totta toki. Editoin tuota äskeistä viestiäni kun totesin että Bilteman sivujen perusteella auto onkin vm. 2010.AZP kirjoitti: ↑La Loka 26, 2019 19:31Varmasti on liikenteessä paljon isoillakin kilsoilla olevia autoja, joissa imusarjaa ei ole vaihdettu eikä ole toistaiseksi tullut ongelmia. Mutta ei kukaan varmaan uskalla sanoa että osta pois ja unohda mahdolliset imusarjaongelmat, koska sitten kun läpät onkin hetken päästä koneessa poikittain, voi tulla vähän paha mieli.
TTiD
Re: TTiD
9-3X 1.9 TTiD -10, optimoitu 220hp/480Nm, egr off
Re: TTiD
Pääsee aika hyville tuntipalkoille vaihtamalla jakopään rojut + vesipumpun itse. Gatesin sarjana Sparetolta rahteineen alle 115e. Tosi helppo ja nopea vaihdettava kun tilaa on yllin kyllin kolkin konehuoneessa. Reilun tunnin homma, ja onnistuu vaikka ulkona vesisateessa (kokeiltu)
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Re: TTiD
Itse itselleni vastaten: VIN-dekooderilla selvisi että tuo kyseinen 9-3X on 2010 vuosimallia. Eli nyt kysymys kuuluu että onko 2010 -mallissa jo parannettu imusarja?manuLe kirjoitti: ↑La Loka 26, 2019 19:02Tuosta imusarjahommasta... Oon huomenna menossa katsomaan -09 9-3X:ää jossa juurikin tämä TTiD-motti. Autolla ajettu 253 tkm ja edellisestä jakopääremontista on 97 tkm, eli se alkaa olla ajankohtainen. Nyt tuli tuo imusarjahomma vastaan tässä ketjussa kun etsin infoa jakopääremontista ko. moottoriin. Aika paljon tulee autolle lisää hintaa jos imusarjakin pitää vaihtaa... Onko kyseessä miten laaja ongelma, uskaltaako tuollaista autoa ostaa ilman että vaihtaa imusarjan? Ja mistä vois tietää, koskeeko se vielä tuota kyseistä yksilöä vai ei? Auto on käyttöönotettu 18.12.2009, mutta vuosimalli on ainakin Bilteman sivujen mukaan 2010. Pystyykö VIN-koodin avulla jäljittämään valmistusajankohdan/vuosimallin/koskeeko imusarjaongelma vielä kyseistä autoa vai onko siinä jo paremmin kestävillä läpillä varustettu imusarja?
9-3X 1.9 TTiD -10, optimoitu 220hp/480Nm, egr off
Re: TTiD
Päivän muistutus nykyisille ja tuleville tittidiin omistajille olkoon moottorinohjausyksikön kotelon syöpyminen. Jos et ole vielä kaivanut ECUa esille ja tarkastanut tilannetta, se kannattaa tehdä mahdollisimman heti. ECU sijaitsee siis oikean etulokasuojan sisällä eturenkaan etupuolella, ja käsiksi pääsee sisälokasuojan irrottamalla.
Kaivoin omastani purkin tänään esiin turhan pitkään asian kanssa jahkailtuani ja selkeää kulumaahan siellä jo oli kotelossa siinä kohdassa, jossa lyhyemmästä liittimestä lähtevä johtosarja kulkee kotelossa kiinni. Lisäaikaa, jos ei vielä ole puhki, saa siirtämällä johdon kulkemaan muuta reittiä ja laittamalla kuluneeseen kohtaan vaikka muutaman kerroksen jesaria.
E: Asia koskee jossain määrin myös TiD-autoja – samassa paikassahan ECU niissäkin majailee. Jostain syystä ongelmia on kuitenkin ollut vähemmän.
Kaivoin omastani purkin tänään esiin turhan pitkään asian kanssa jahkailtuani ja selkeää kulumaahan siellä jo oli kotelossa siinä kohdassa, jossa lyhyemmästä liittimestä lähtevä johtosarja kulkee kotelossa kiinni. Lisäaikaa, jos ei vielä ole puhki, saa siirtämällä johdon kulkemaan muuta reittiä ja laittamalla kuluneeseen kohtaan vaikka muutaman kerroksen jesaria.
E: Asia koskee jossain määrin myös TiD-autoja – samassa paikassahan ECU niissäkin majailee. Jostain syystä ongelmia on kuitenkin ollut vähemmän.
Petteri #507 | Klubin puhis 2018 - 2022 | IT- ja tiedotusvastaava 2016 - 2022
Enää yksi Saabi: 99 EMS '73
Enää yksi Saabi: 99 EMS '73
Re: TTiD
Kannattaa tosiaan tsekata ECUn kunto. Itse en tätä saanut aikaiseksi, vaikka kaveri kehotti. Sitten alkoivat "EGR" viat ja loppujen lopuksi syyksi paljastui syöpynyt ECU, joka oli imaissut vettä sisäänsä. Onneksi Briteistä irtosi käytetty kohtuu hintaan ja hommasta selvittiin.
Re: TTiD
Tämä on hyvä tietää, koska kaupat 9-3X TTiD:stä lyötiin lukkoon tänään. Mutta edelleen kaipailisin tietoa siitä, onko 2010 mallisessa jo parempi imusarja vai onko läppävian uhka siinäkin olemassa?
9-3X 1.9 TTiD -10, optimoitu 220hp/480Nm, egr off
Re: TTiD
Onnea kaupoista!
EPC:n mukaan uusin versio TTiD:n imusarjasta on osanumerolla 55229190. Sitä en tiedä mistä osanumeron imusarjasta löytää. Jos sieltä tuo numero löytyy, niin ei todennäköisesti kuulu siihen pahimpaan riskiryhmään. Vanhempia osanumeroita ovat 93191642 ja 93167076, mutta en tiedä onko noista jompikumpi jo korjattua designiä.
Luulisin, että tuo muutos on tullut MY2010 aikana, ei välttämättä heti vuosimallin vaihdoksen hetkellä. Ainakin netistä löytyi joku tapaus, jossa omistaja oli todennut MY2010:ssänsä olleen vanhaa designiä oleva imusarja. Ja kaikki mitä netissä lukee on tunnetusti totta
EPC:n mukaan uusin versio TTiD:n imusarjasta on osanumerolla 55229190. Sitä en tiedä mistä osanumeron imusarjasta löytää. Jos sieltä tuo numero löytyy, niin ei todennäköisesti kuulu siihen pahimpaan riskiryhmään. Vanhempia osanumeroita ovat 93191642 ja 93167076, mutta en tiedä onko noista jompikumpi jo korjattua designiä.
Luulisin, että tuo muutos on tullut MY2010 aikana, ei välttämättä heti vuosimallin vaihdoksen hetkellä. Ainakin netistä löytyi joku tapaus, jossa omistaja oli todennut MY2010:ssänsä olleen vanhaa designiä oleva imusarja. Ja kaikki mitä netissä lukee on tunnetusti totta
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: TTiD
MY= model year elli mallivuosi, vuosimalli...
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Re: TTiD
Sama asia, jos puhutaan samasta asiasta. Vuosimalli kun voi olla eri asia kuin valmistusvuosi tai käyttöönottovuosi, jotka moni sekoittaa vuosimalliin. Kunhan henkilö oikeasti puhuu vuosimallista, jonka voi lukea auton runkonumerosta, niin puhuu samasta asiasta kuin mitä MY2010 tarkoittaa. MY2010 voi kuitenkin olla valmistettu ja myös käyttöönotettu jo vuonna 2009 ja periaatteessa MY2010 auto voi olla valmistettu 2009, mutta otettu käyttöön vasta 2011. Se ei silti muuta sitä että auto on MY2010 ja siihen sopii MY2010:n osat jne.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: TTiD
No niin, MY-mysteeri selvisi.
Auto on siis MY2010 mutta käyttöönotettu joulukuussa 2009. Löytyykö tuosta imusarjahommasta mistään selkeää tietoa esim. että mistä valmistuspäivämäärästä alkaen parempi sarja on ollut käytössä?
Auto on siis MY2010 mutta käyttöönotettu joulukuussa 2009. Löytyykö tuosta imusarjahommasta mistään selkeää tietoa esim. että mistä valmistuspäivämäärästä alkaen parempi sarja on ollut käytössä?
9-3X 1.9 TTiD -10, optimoitu 220hp/480Nm, egr off
Re: TTiD
Mun käsityksen mukaan imusarja vaihtui kesken vuotta 2010 eli alkupään -10:t olisi vanhalla imusarjalla. Pitää joku päivä koittaa tutkia epc:tä jos vaikka löytyisi kunnon faktatietoa.
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3 2.0T xwd -09 (PR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
Re: TTiD
Vanhemmassa ainaki iha tulipellin puolella joku numero et pitäis olla ihan hyvin luettavissa
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Re: TTiD
Ulkomailta vaan imusarja tilaukseen niin ei tarvii arpoo
https://www.partsforsaabs.com/product_i ... 2f4bff90c2
Alle puolet marmorin hinnasta.
https://www.partsforsaabs.com/product_i ... 2f4bff90c2
Alle puolet marmorin hinnasta.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992