Virityspaketeista
Virityspaketeista
Palstalla on ollut aikaisemminkin keskustelua virityssoftista. Aika harvalla kuitenkaan moista on ollut asennettuna. Tilanne on varmaankin muuttunut ja haluaisin ihan kokemukseen perustuvaa tietoa. Erityisesti kiinnostaisi BSR Steg 1 (204 hp / 310 Nm). Onko ohjelmistopäivityksellä ollut jotain negatiivisia sivuvaikutuksia? Onko tehonlisäys ollut odotusten mukainen? Mitä vaikutusta on ollut polttoaineen kulutukseen? Onko kenelläkään päivitystä automaattivaihteiston yhteydessä?
Tiedosta kiittäen
Markku
Tiedosta kiittäen
Markku
Itselläni on steg 1 Aerossa, eli n 250hp ja BSR vapaavirtaussetti.
Mitään pahaa ei ole sanottavana, toimii kuin ajatus. Vääntöä on perstuntumalla ihan sikana enemmän kuin vakiossa. Plus turbo huutaa kahta kovemmin ja painemittari roikkuu enemmän punaisella täyskaasulla.
(Normaalissa)maantieajossa turbo pitää paineita enemmän yllä ja ajaminen on paaljon vaivattomampaa.
Antaisin rahalle-vastinetta arvosanan 10+
Mitään pahaa ei ole sanottavana, toimii kuin ajatus. Vääntöä on perstuntumalla ihan sikana enemmän kuin vakiossa. Plus turbo huutaa kahta kovemmin ja painemittari roikkuu enemmän punaisella täyskaasulla.
(Normaalissa)maantieajossa turbo pitää paineita enemmän yllä ja ajaminen on paaljon vaivattomampaa.
Antaisin rahalle-vastinetta arvosanan 10+
BSR Stage 1
Samanlaisia kokemuksia kuin Aero04:lla. Koneen luonne muuttuu täysin (1,8t) ja todellakin parempaan suuntaan. Kulutus pienenee tuntumani mukaan jonkun verran normiajossa paitsi tietenkin poljettaessa jollloin kakkuakin kuluu rapeasti.
Kympin anna arvosanaksi minäkin, mitä nyt tuli kolmenkympin jälkeen koneesta öljyt pihalle kts. aiempi topic.
Kympin anna arvosanaksi minäkin, mitä nyt tuli kolmenkympin jälkeen koneesta öljyt pihalle kts. aiempi topic.
Re: BSR Stage 1
Onko virisofta vielä paikallaan rempan jälkeen ? Onko toiminut ok ?opardi kirjoitti: Kympin anna arvosanaksi minäkin, mitä nyt tuli kolmenkympin jälkeen koneesta öljyt pihalle kts. aiempi topic.
Ex-Saab 93 ss 2.0t Vector -03 BSR
BSR:llä saa ainakin ns. PPC-yksikön omaksi jolla voi halutessa OBD portin kautta ohjelmoida autoonsa softan päälle ja pois. Eli jos ohjelma huollossa häviää - PPC boksi kiinni ja ohjelma sisään.
BSR myös päivittelee e-m@ilin kautta viriohjelmaansa jonka voi siirtää tietokoneelta PPC-boksiin ja siitä edelleen autoon.
BSR myös päivittelee e-m@ilin kautta viriohjelmaansa jonka voi siirtää tietokoneelta PPC-boksiin ja siitä edelleen autoon.
virisofta
Laitoin originaalisoftan rempan ajaksi päälle ja muutaman tonnin sisäänajon jälkeen asensin virin takaisin. Ihan Ok on taas toiminut. Ahtopaineiden noustessa käyntiäänessä oli aluksi jotain epämääräistä "huminaa" 2/3 kaasusta lähtien. On sittemmin poistunut lähes kokonaan.
Kärry kulkee taas entiseen malliin... sais vaan slicksit pian alle
Kärry kulkee taas entiseen malliin... sais vaan slicksit pian alle
Asennutin BSR Steg 1:n 1.8 t A:han joulukuussa 2004, nyt takana yli 10 tkm pääosin tyytyväisenä.
Softa toimii oikein hyvin myös automaatin kanssa, kaasupolkimen painamisnopeutta ja -syvyyttä muuttamalla voi mainiosti lähteä ohituksiin myös 5-vaihteella, tai sitten vaihtaa joko neloselle tai kolmoselle (vaihtaa kolmoselle vielä 150 km/h nopeudesta).
Kiihtyvyys on parantunut huimasti ja mootttori reagoi kaasuun tosi herkästi.
Polttoaineenkututus on laskenut keskimäärin noin 0.4 l/100 km, mutta on tietysti paljon riippuvainen ajotavasta.
Pari negatiivista asiaakin on ilmennyt: vetoluistoneston toiminta on "karkeampaa" kuin alunperin. Nyt liukkaalla kiihdytettäessä moottorin kierrosluku selvästi "aaltoilee".
Lisäksi tämän viikon pakkasaamuina (-17 - -21 C) ei kone ole heti käynyt tasaisesti n 3 tunnin moottorinlämmityksen jälkeen. Tänä aamuna jopa sammui pari kertaa, ennenkuin kierrokset suostivat nousemaan normaaliin tyhjäkäyntiin.
Onko muilla ollut käynnistysongelmia? Lämmitänkö liian pitkään, jolloin säätöyksikkö luulee koneen olevan lämpimämpi kun se todellisuudessa onkaan?
Kaikkiaan olen kuitenkin erittäin tyytyväinen Steg1:n ja automaatin yhteistoimintaan. Odotan mielenkkinnolla kesää ja pitäviä kelejä.
Softa toimii oikein hyvin myös automaatin kanssa, kaasupolkimen painamisnopeutta ja -syvyyttä muuttamalla voi mainiosti lähteä ohituksiin myös 5-vaihteella, tai sitten vaihtaa joko neloselle tai kolmoselle (vaihtaa kolmoselle vielä 150 km/h nopeudesta).
Kiihtyvyys on parantunut huimasti ja mootttori reagoi kaasuun tosi herkästi.
Polttoaineenkututus on laskenut keskimäärin noin 0.4 l/100 km, mutta on tietysti paljon riippuvainen ajotavasta.
Pari negatiivista asiaakin on ilmennyt: vetoluistoneston toiminta on "karkeampaa" kuin alunperin. Nyt liukkaalla kiihdytettäessä moottorin kierrosluku selvästi "aaltoilee".
Lisäksi tämän viikon pakkasaamuina (-17 - -21 C) ei kone ole heti käynyt tasaisesti n 3 tunnin moottorinlämmityksen jälkeen. Tänä aamuna jopa sammui pari kertaa, ennenkuin kierrokset suostivat nousemaan normaaliin tyhjäkäyntiin.
Onko muilla ollut käynnistysongelmia? Lämmitänkö liian pitkään, jolloin säätöyksikkö luulee koneen olevan lämpimämpi kun se todellisuudessa onkaan?
Kaikkiaan olen kuitenkin erittäin tyytyväinen Steg1:n ja automaatin yhteistoimintaan. Odotan mielenkkinnolla kesää ja pitäviä kelejä.
Aikoinaan isän ostaessa omaansa vuosi takaperin autoon asennettiin säteilylämmitin, koska tavallinen lohkis lämmittää "vedet" liian lämpöiseksi moottorin ohjausjärjestelmää ajatellen. Kumpikohan lämmitin on kyseessä? Säteilylämmitin on paljon tehottomampi ja vaatii pidemmän ajan roikassa, mutta ei häiritse tuota ohjausjärjestelmää. Eli tuo tavallinen lohkis aiheutti ongelmia, kun moottorinohjausjärjestelmä tosiaan luuli koneen olevan lämpöisempi, kuin onkaan. Saattoipa liiallisen lämmityksen seurauksena mennä joku varojärjestelmä päällee... no, tuo on sitten myyjältä ostovaiheessa kuultua. Eli, tarkista lämppärin tyyppi.ptme kirjoitti:Lisäksi tämän viikon pakkasaamuina (-17 - -21 C) ei kone ole heti käynyt tasaisesti n 3 tunnin moottorinlämmityksen jälkeen. Tänä aamuna jopa sammui pari kertaa, ennenkuin kierrokset suostivat nousemaan normaaliin tyhjäkäyntiin.
Onko muilla ollut käynnistysongelmia? Lämmitänkö liian pitkään, jolloin säätöyksikkö luulee koneen olevan lämpimämpi kun se todellisuudessa onkaan?
Matti
p.s. mitenhän saisin isän innostumaan tuosta virisarjasta
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
# 1988 = Matti Vanhamäki
Putkisto
Höpö, höpö... kyllä mulla taitaa mennä vielä putkisto vaihtoon. Sitten saa riittää. Pitäähän oikeassa "tjejbilissä" olla tuplaulostulo. Kolmen tuuman downpipellä sitten ne kaivattavat lisäpollet... jep, jepBSR tuotteista en lähtisi stage1:stä pitemmälle kokeilemaan. Ihan vaan näin varoituksena kun kevät aurinkokin jo kutittelee nenän päätä.
-
- "Turbo"
- Viestit: 214
- Liittynyt: Pe Joulu 10, 2004 10:49
Pitää paikkansa. Ainakin Defalta oli myynnissä vesiletkuun asennettava lämmitin, sijainti on kuitenkin lämpötilananturin vieressä ja moottorinohjaussofta sekoaa tästä olettaen koneen olevan kunnolla lämmin. Seurauksena on että startissa kylmähkö kone ei saa tarpeeksi kakkua, eikä käy kunnolla jos ollenkaan. Säteilylämmittimellä tällaista ei pitäisi esiintyä. Kuulin myös, että softaan olisi tehty viilaus tätä tilannetta varten, mutta sen paikkansapitävyyttä en tiedä.G-mies kirjoitti: Eli tuo tavallinen lohkis aiheutti ongelmia, kun moottorinohjausjärjestelmä tosiaan luuli koneen olevan lämpöisempi, kuin onkaan. Saattoipa liiallisen lämmityksen seurauksena mennä joku varojärjestelmä päällee... no, tuo on sitten myyjältä ostovaiheessa kuultua. Eli, tarkista lämppärin tyyppi.
PS: Steg1 vaikutaa houkuttelevalta, 204hv/300nm ei pitäisi olla mikään ongelma koneelle, onhan se identtinen Aeron 210hv:n kanssa poislukien ahdin, joka Aerossa on Mitsun. Tosin sekin ero poistuu kun jatkossa kaikissa versioissa, 1.8t, 2.0t ja 2.0T, ahdinkin on sama Mitsun ahdin.
-
- "Turbo"
- Viestit: 214
- Liittynyt: Pe Joulu 10, 2004 10:49
Re: Virityspaketeista
Make, jos hommaat tuon boxin niin sinullahan on aina mahdollisuus palata takaisin alkuperäiseen moodiin, eli periaatteessa potkua löytyy uudella softalla aivan eri malliin ja jopa pienemmällä kulutuksella. Mutta jos jokin pännii, niin lataapi sitten laiskaa suorituskykyä koneeseen Hinta on kuitenkin varsin kohtuullinen ja kuka näitä laskee... SportSedanin ajo-ominaisuudet ja suunnittelu ovat sitä luokkaa, että alustan puolesta 250hv on ok. Samasta koneesta otetaan tosiaan tuo 210hv irti Aerossa, joten mitä odottelet...markkul kirjoitti:Onko ohjelmistopäivityksellä ollut jotain negatiivisia sivuvaikutuksia?
Tiedosta kiittäen
Markku
Tuolla ylempänä kirjoitin kokemuksiani BSR Steg1:stä ja tuli kerrottua parista negatiivisestakin asiasta.
Olen viemässä autoni huoltoon ja latasin orggis-softan takaisin. Piti sitten oikein testata noita kertomiani "ongelmia".
Vetoluistonesto toimii todella erilaisesti. Orggis aloittaa luistoneston heti jarrujen kanssa, jolloin myös mittariston merkkivalo vilkkuu. Steg1 sensijaan säätelee huomattavasti moottorin kierroksia ilman että jarrut puuttuvat peliin. Näin myöskään mittaristossa ei valot vilku.
Kylmäkäynnistyksen kierrosnopeuden tasaisuusongelmat olivat aivan samanlaiset myös alkuperäisellä ohjelmalla, joten vain lyhyempi lämmitys auttaa siihen vaivaan.
Muuten tuolla alkuperäisohjelmalla tuntuu, että pitää oikea jalka lykätä konetilaan saakka herättelemään ruotsalaisheveoset, on nimittäin kaasuun reagointi ja kiihtyvyys sen verran eritasoista.
Heti huollon jälkeen taas piuha kiinni ja uutta sähköä sisään...
Olen viemässä autoni huoltoon ja latasin orggis-softan takaisin. Piti sitten oikein testata noita kertomiani "ongelmia".
Vetoluistonesto toimii todella erilaisesti. Orggis aloittaa luistoneston heti jarrujen kanssa, jolloin myös mittariston merkkivalo vilkkuu. Steg1 sensijaan säätelee huomattavasti moottorin kierroksia ilman että jarrut puuttuvat peliin. Näin myöskään mittaristossa ei valot vilku.
Kylmäkäynnistyksen kierrosnopeuden tasaisuusongelmat olivat aivan samanlaiset myös alkuperäisellä ohjelmalla, joten vain lyhyempi lämmitys auttaa siihen vaivaan.
Muuten tuolla alkuperäisohjelmalla tuntuu, että pitää oikea jalka lykätä konetilaan saakka herättelemään ruotsalaisheveoset, on nimittäin kaasuun reagointi ja kiihtyvyys sen verran eritasoista.
Heti huollon jälkeen taas piuha kiinni ja uutta sähköä sisään...
maptun stage 1
tilasin tuommosen setin nyt vaa ootellaa et ne kerkeis asentaa ni pääsis testaa.
tehot nousis 205hv ja vääntö 310nm : )
tehot nousis 205hv ja vääntö 310nm : )