1,8t jäähdytysnesteen vaihto

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
Lassie
"Tuplakaasari"
Viestit: 88
Liittynyt: Ma Touko 04, 2015 19:29

1,8t jäähdytysnesteen vaihto

Viesti Kirjoittaja Lassie »

Otsikon mukainen projekti edessä tulevana viikonloppuna ja kyselisin muistaako joku jäähdytysnesteen määrää autossa (7,5l?)? Ilmaantuuko hyvin itsekseen ja onko helpoin tapa tyhjennykselle alavesiletkun irroitus? Onko jotain muuta huomioitavaa? 1,8t -05
NG9-3SC 1,9tid '09

karg
"Hölösuu"
Viestit: 3835
Liittynyt: La Touko 10, 2003 06:57
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: 1,8t jäähdytysnesteen vaihto

Viesti Kirjoittaja karg »

Jäähdytysjärjestelmän tilavuus on 7.5L. Pitäis ilmautua kyllä itsekseen.

fender
"Kaasari"
Viestit: 28
Liittynyt: La Joulu 19, 2009 14:58

Re: 1,8t jäähdytysnesteen vaihto

Viesti Kirjoittaja fender »

Järjestelmän saaminen täysin tyhjäksi on epätodennäköistä. Jäähdyttimen oikeassa alalaidassa on muovinen tyhjennysruuvi ja poistoputki. Voit valuttaa letkun avulla tyhjään mitta-astiaan. Käsiksipääsy vaatii puskurin alamuoviston irroituksen. Samoin vesipumpun alalaidassa on ainakin johonkin vuosimallirajaan asti tyhjennystumppi, johon letku käy kätevästi. Siitä samalla pelillä lohkon (osittainen) tyhjäys astiaan. Näet nyt kätevästi tyhjätyn määrän, joka auttaa järjestelmän täytössä.
Pelkkä syylärin tyhjennys poistaa vain reilut pari litraa nestettä. (Huomioi vesiletkujen reititys)
Myöhemmissä vuosimalleissa on vesipumpun alaosassa vain tulppa, joka irrottamalla neste tulee pois vähemmän hallitusti. Jäähd. järjestelmä ilmautuu kuitenkin hyvin ilman ylimääräisiä kikkailuja.

anv
"Hölösuu"
Viestit: 1198
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 09:45
Paikkakunta: Oulu

Re: 1,8t jäähdytysnesteen vaihto

Viesti Kirjoittaja anv »

Miksi muuten haluat vaihtaa nesteet? Mulla -07:n manuskassa sanotaan ettei niitä tarvii vaihtaa. Tosin ne vaihtuivat itellä vahingossa kun lohkolämppäri hajosi :) .
Antti
Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-BMW K1200S

99 GL
"Hölösuu"
Viestit: 2820
Liittynyt: La Touko 22, 2004 13:41
Paikkakunta: Vantaa

Re: 1,8t jäähdytysnesteen vaihto

Viesti Kirjoittaja 99 GL »

Eipä ne nesteet ikuisia ole..
Mercedes-Benz CLA Shooting Brake MY19
Saab 9-5 2.3t Vector Sedan A MY04 Kesä/harrastepeli

teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2497
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: 1,8t jäähdytysnesteen vaihto

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Vaihdoin kerran nuo litkut, haulla löytyy lisää tarinaa.

Syylarin tyhjennystulppan kautta saa noin 2 litraa ulos. Vesipumpun tienoilla on niin ahdasta, että en ainakaan itse saanut koko proppua edes näkyviin.

Lohkolämmitin pitäis vaihtaa, ottaako vaan irti ja antaa laskea siitä se mitä ulos tulee?
Saabilla jo vuodesta 1995. Suomen Saab-klubi ry:n jäsen.
90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.

teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2497
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: 1,8t jäähdytysnesteen vaihto

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Pannaan tähän nämä minu aikaisemmat seikkailut

http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=15&t=145882

Ilmaus annetun ohjeen mukaisesti, lisäyksenä: AC tulee olla OFF-asennossa. Käsitän sen siis niin, että kompura vaan pois päältä.
Saabilla jo vuodesta 1995. Suomen Saab-klubi ry:n jäsen.
90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.

teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2497
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: 1,8t jäähdytysnesteen vaihto

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Lohkari pitäis jaksaa vaihtaa, pakkaset tulossa..

Auttakee osaamatonta, en viimeksikään löytänyt tuota vesipumpun tyhjennysproppua. Osaako joku sanoa löytyykö helpolla vai pitääkö etsiä auton alta ja ottaa hihna pois jne.
Vai vienkö vaan pajalle :lol:

Tietty jos ottaa lohkiksen irti, niin valuuha se lohko tyhjäksi siitäkin.
Saabilla jo vuodesta 1995. Suomen Saab-klubi ry:n jäsen.
90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.

G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4469
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Re: 1,8t jäähdytysnesteen vaihto

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Se vesipumpun tyhjennysproppu näkyy selvästi auton alta katsottaessa, ei ole edes ahdasta/tavaraa tiellä. Semmonen letkuliitoksen paikka ihan pumpun alareunassa. Ja se lohkiksen vastus on taas termarikotelossa, joten sylinterikansi ainakin tyhjenee siitä, lohkoon jää nesteet. Hihnalle ei tarvitse tehdä mitään. Termarin vaihdossa käsketään nostaa ainakin paisari pois paikaltaan, jotta tulee lisää työtilaa. Muut tiellä olevat jutut kyllä näkee ährätessä.


Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki

teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2497
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: 1,8t jäähdytysnesteen vaihto

Viesti Kirjoittaja teesalama »

^
Kiitos jälleen.

Onnistui tuo lohkolämmittimen vaihto. Laskin nesteet suoraan letkuista ja lohkiksen paikaltaan irroittamalla. Astiat oli tietty alla ja pahvia, jottei pääse liemet ympäristöön :mrgreen:

Noin 3,5 litraa sitä valui, jos joku tuota tietoa joskus tarvitsee.

Avainkoko on 10 mm ja on aika kenkusta paikassa. Bilteman pitkät taivutetut pihdit oli hyvät noissa letkuklemmareiden avaamisessa. Saakohan niitä vanhoja enää pitämään, kun letkuissa oli jo syvät urat? Noi klipsimalliset on kyllä jostain sieltä...en kuitenkaan jaksanut vaihtaa kiristettäviin malleihin.

Olisikohan vanha lohkolämmitin hajonnut siihen, että sen liitin on pystysuoraan paisarin alla? Viimeksi kun vaihdoin nesteet, niin paisariin kaataessa meni "vähän" myös ohi. Josko sitä pääsi suoraan tuonne elementin sisäänkin. Se O-rengas ei näemmä ollut kunnolla paikoillaan. Eli tarkkana täytettäessä paisaria.
Saabilla jo vuodesta 1995. Suomen Saab-klubi ry:n jäsen.
90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.

Saab.96
"Hölösuu"
Viestit: 3896
Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
Viesti:

Re: 1,8t jäähdytysnesteen vaihto

Viesti Kirjoittaja Saab.96 »

Tuli yhtäkkiä mieleen että ilmaantuuko toi järjestelmä itsestään vai vaatiiko se jotain toimenpiteitä?
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 99L 2D 1974 Museoauto / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.

petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 3175
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: 1,8t jäähdytysnesteen vaihto

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Ilmautuu itsestään, ellei ole jotain vikaa jossain, kunhan käyttää koneen lämpimäksi.
Vikakoodinlukua Saab+muut merkit: Monimerkkitesteri Launch x431Master ja Op-Com

Saab.96
"Hölösuu"
Viestit: 3896
Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
Viesti:

Re: 1,8t jäähdytysnesteen vaihto

Viesti Kirjoittaja Saab.96 »

petrisa kirjoitti:
Ti Tammi 14, 2020 15:39
Ilmautuu itsestään, ellei ole jotain vikaa jossain, kunhan käyttää koneen lämpimäksi.
Näin muistelinkin, kiitoksia.
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 99L 2D 1974 Museoauto / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.

anv
"Hölösuu"
Viestit: 1198
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 09:45
Paikkakunta: Oulu

Re: 1,8t jäähdytysnesteen vaihto

Viesti Kirjoittaja anv »

Ja muista käydä ajamassa sillä ennenkuin kokeilet lohkolämmitintä. Se viimeinen kupla ilmeisesti jää juuri tuonne ja tuhoaa sekunneissa lämmitinelementin. Arvaa mistä tiedän :evil:
Antti
Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-BMW K1200S

Saab.96
"Hölösuu"
Viestit: 3896
Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
Viesti:

Re: 1,8t jäähdytysnesteen vaihto

Viesti Kirjoittaja Saab.96 »

anv kirjoitti:
Ti Tammi 14, 2020 19:51
Ja muista käydä ajamassa sillä ennenkuin kokeilet lohkolämmitintä. Se viimeinen kupla ilmeisesti jää juuri tuonne ja tuhoaa sekunneissa lämmitinelementin. Arvaa mistä tiedän :evil:
Joo, näin arvelinkin :lol: ei uskalla heti ekana käyttää sitä että ehtii ilmaantua.
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 99L 2D 1974 Museoauto / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.

Vastaa Viestiin