Etupään iskarin tukilaakerin parantelu
Etupään iskarin tukilaakerin parantelu
Nyt tuli katkenneen jousen myötä vaihdetuksi yläpään laakeri uuteen.
Foorumin vanhoista viesteistä olen lukenut, että se pieni ura siinä laakerissa päästää kurat ja vellit sisäänsä, jonka jälkeen laakeri alkaa olemaan ehtoon puolella hyvinkin nopeasti. Päätin rasvata laakerin paremmalla rasvalla mitä alkuperäinen näytti olevan ja venyttää sopivan V-renkaan siihen laakerin ylemmän puoliskon ympärille.
V-renkaan "heltta" ylettyy juuri sopivasti suojaaman uran, joten laakeri pääsee pyörimään ongelmitta niinkuin on tarkoituskin. toivottavasti rengas pysyy vauhdissa mukana.
Sikälimikäli linkki toimii niin sieltä löytyy muutama kuva..
http://ppnen.kuvat.fi/kuvat/
Foorumin vanhoista viesteistä olen lukenut, että se pieni ura siinä laakerissa päästää kurat ja vellit sisäänsä, jonka jälkeen laakeri alkaa olemaan ehtoon puolella hyvinkin nopeasti. Päätin rasvata laakerin paremmalla rasvalla mitä alkuperäinen näytti olevan ja venyttää sopivan V-renkaan siihen laakerin ylemmän puoliskon ympärille.
V-renkaan "heltta" ylettyy juuri sopivasti suojaaman uran, joten laakeri pääsee pyörimään ongelmitta niinkuin on tarkoituskin. toivottavasti rengas pysyy vauhdissa mukana.
Sikälimikäli linkki toimii niin sieltä löytyy muutama kuva..
http://ppnen.kuvat.fi/kuvat/
9-3SS 1.8t Vector Biopower M6 vm-10 (aito, oikea ja sporttisempi tehdas Biopower tehopäivityksellä)
9-3SC 1.8t Linear Business pro M5 -08 (softapäivitetty Biopower perheen kuljettamiseen)
9-3SC 1.8t Linear Business pro M5 -08 (softapäivitetty Biopower perheen kuljettamiseen)
Re: Etupään iskarin tukilaakerin parantelu
Tuohan näyttää fiksulta. Mistä löytyy tuollaisia sopivan kokoisia V-renkaita? Itse vaihdoin toissapäivänä jo kolmannet laakerit eteen. Ajettu 240tkm.
Ennen SAAB 90, jälkeen SAAB 9000, nyt SAAB 9-3. Noilla pääsee!
Ducati 749 Ja tällä kerkee!
Ducati 749 Ja tällä kerkee!
Re: Etupään iskarin tukilaakerin parantelu
MY2010 9-3X:ssä on alkanut oikealla edessä iskarin tukilaakeri paukahtelemaan. Kuulostaa ihan kuin jousi olisi poikki, mutta se on tarkastettu ja ehjäksi todettu oikein katsastusmiehen toimesta.
Kun olette vaihdelleet noita tukilaakereita, niin oletteko vaihtaneet myös sen metallisen "lautasen" vai ainoastaan laakerin?
-> https://www.autonvaraosat24.fi/lemforder/1271423
Kun olette vaihdelleet noita tukilaakereita, niin oletteko vaihtaneet myös sen metallisen "lautasen" vai ainoastaan laakerin?
-> https://www.autonvaraosat24.fi/lemforder/1271423
9-3X 1.9 TTiD -10, optimoitu 220hp/480Nm, egr off
Re: Etupään iskarin tukilaakerin parantelu
Kyllä se lautanen samalla kannattaa vaihtaa ja nimenomaan laatumalliin kuten lemmy. Huonoja kokemuksia ei orkkislaatuisista.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Re: Etupään iskarin tukilaakerin parantelu
Kiitos, näin arvelinkin. Ja juu, halvalla saa p*skaa, Lemmy on laatukamaa yleensä ollut.
9-3X 1.9 TTiD -10, optimoitu 220hp/480Nm, egr off
Re: Etupään iskarin tukilaakerin parantelu
Joku vaihtaa joku ei.
Itse vaihdoin omaan ex autoon iskarit ja jouset jossain 160 tkm kohdalla. Samalla vaihdoin kääntölaakerit, mutta en tuota yläpään lautasta. Autoon ei oltu aiemmin tehty vastaavaa remonttia. Auto lähti vaihtoon reilu 310 tkm ajettuna. Eikä etupää ääntänyt ollenkaan. Oli todella .
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Etupään iskarin tukilaakerin parantelu
Täällä etupää alkoi äännähtelemään satunnaisesti jousien ja laakerien vaihdon jälkeen (orkkiksia), lautasia en vaihtanut. Vaikea kuvitella että johtuisi lautasista tämä kun aiemmin ääniä ei kuulunut. Paukahdukset on todella satunnaisia, joskus menee parikin viikkoa ilman äännähdystäkään.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Re: Etupään iskarin tukilaakerin parantelu
Samoin täällä.. Vaihdoin viime keväänä katkenneen jousen tilalle vähän käytetyt omasta varastosta. Ennen vaihtoa ei mitään ääniä ja heti seuraavana päivänä paukahti ja siitä lähtien sillointällöin napsahdellut... tänään viimeksi.
9-3SS 1.8t Vector Biopower M6 vm-10 (aito, oikea ja sporttisempi tehdas Biopower tehopäivityksellä)
9-3SC 1.8t Linear Business pro M5 -08 (softapäivitetty Biopower perheen kuljettamiseen)
9-3SC 1.8t Linear Business pro M5 -08 (softapäivitetty Biopower perheen kuljettamiseen)
Re: Etupään iskarin tukilaakerin parantelu
Mulla oikealla puolella paukkuu koko ajan ja tosiaan varsinkin hitaassa vauhdissa kääntäessä, parkista lähtiessä, risteyksissä jne. Alkoi kun ajoin pimeällä ennen joulua tiessä olleeseen monttuun. Ei ollut kovin paha, kun myöhemmin katsoin paikan niin asfaltissa reikä, ehkä 5-7 cm syvä. Mutta näköjään riitti... Ajattelin vaihtaa molemmat kuintenkin vaikka vasen ei pidäkään meteliä.
9-3X 1.9 TTiD -10, optimoitu 220hp/480Nm, egr off
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 4071
- Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
- Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
- Viesti:
Re: Etupään iskarin tukilaakerin parantelu
Viestin alotus näemmä 10 vuotta vanha mutta ajatus on minusta hyvä, kuvat ei toimi enään näemmä. Oliko kenelläkään tietoa tuon v-renkaan mitoista jota tässä o käytetty?patu kirjoitti: ↑Ke Heinä 28, 2010 20:17Nyt tuli katkenneen jousen myötä vaihdetuksi yläpään laakeri uuteen.
Foorumin vanhoista viesteistä olen lukenut, että se pieni ura siinä laakerissa päästää kurat ja vellit sisäänsä, jonka jälkeen laakeri alkaa olemaan ehtoon puolella hyvinkin nopeasti. Päätin rasvata laakerin paremmalla rasvalla mitä alkuperäinen näytti olevan ja venyttää sopivan V-renkaan siihen laakerin ylemmän puoliskon ympärille.
V-renkaan "heltta" ylettyy juuri sopivasti suojaaman uran, joten laakeri pääsee pyörimään ongelmitta niinkuin on tarkoituskin. toivottavasti rengas pysyy vauhdissa mukana.
Sikälimikäli linkki toimii niin sieltä löytyy muutama kuva..
http://ppnen.kuvat.fi/kuvat/
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Re: Etupään iskarin tukilaakerin parantelu
Ei se veerengas kestänyt kuin yhden katsastusvälin niin repsotti toisella puolella. Jousi puristaa sen verran ja pulttien kohdille joutui tekemään lovet. Hienosti se puristi ja tiivisti laakerin. Voin kyllä katsoa onko V- rengas vielä työpöydän laatikossa säilynyt 10vuotta. (Hitto tuostakin jo 10vuotta... kamalaa ) Toki tein ne puukolla niin voin repeytyä helpommin, en tiedä.. Eikä pidemmän päälle kestä ylimääräinen voitelukaan. Ainut ettei ala kuivuuttaan narisemaan laakeri. Itsellä huomannut laakereissa sellaisen ominaisuuden, kun alkaa väljistymään niin muljuu ja paukkuu ainakin meidän pihassa. Vaihdoin PELKÄT laakerit etupäähän viime kesänä vaikka edelliset olivat ihan näennäisesti hyvässä kunnossa, mutta paukahteli tietyissä kohdissa. Ilmeisesti laakerissa oleva sivuttaisvälys aiheuttaa tietyissä rengaskulmissa ylimääräisen paukahduksen. Vaikkei suoralla ja monttuun ajettaessa mitään kuuluisikaan. Toki nämä pelkkiä arvauksia. Pitäisi olla kamera pyöränkotelon sisällä.
No keväällä on todennäköisesti jälleen kerran avattava jousituet ja vaihdettava laakerit toiseen kolkkiin.. ei ne kestä ei vaikka mitä tekisi. 25-30tkm niin kaput. Varmaan jo mun kolkkihistorian aikana 5vai6:des kerta kun etupää irroitettu samojen syiden takia. Eli jokainen 3kpl kolkkeja irroitettu ainakin kerran pari.
No keväällä on todennäköisesti jälleen kerran avattava jousituet ja vaihdettava laakerit toiseen kolkkiin.. ei ne kestä ei vaikka mitä tekisi. 25-30tkm niin kaput. Varmaan jo mun kolkkihistorian aikana 5vai6:des kerta kun etupää irroitettu samojen syiden takia. Eli jokainen 3kpl kolkkeja irroitettu ainakin kerran pari.
9-3SS 1.8t Vector Biopower M6 vm-10 (aito, oikea ja sporttisempi tehdas Biopower tehopäivityksellä)
9-3SC 1.8t Linear Business pro M5 -08 (softapäivitetty Biopower perheen kuljettamiseen)
9-3SC 1.8t Linear Business pro M5 -08 (softapäivitetty Biopower perheen kuljettamiseen)
Re: Etupään iskarin tukilaakerin parantelu
Mikäköhän niitä laakereita syö? Omassa oli takana reilu 100tkm jousia vaihtaessa ja vanhat laakerit näytti ja tuntui virheettömiltä. Tuo rakenne on kyllä vaikkapa OG kolkkiin verrattuna hölmö kun laakerin molemmin puolin ei ole kunnollista tukea.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Re: Etupään iskarin tukilaakerin parantelu
Kuran lisäksi voi vaikuttaa melko jäykkä kiinnitys. Yleensähän tuossa välissä on myös kumia. Kolkissa muovinen melko matala laakeri on suoraan jousilautasen ja korin välissä. Tälläinen ratkaisu osaltaan vaikuttaa myös melutasoon.
Re: Etupään iskarin tukilaakerin parantelu
Onkohan vain kyseessä liian kevyt rakenne raskaaseen etupäähän. Ei ainakaan näissä uudelleen rasvatuissa laakereissa ole edes kuulat kuluneet eikä likaakaan välissä, (ei ainakaan minun käytössä ole ehtinyt keräämään moskaan sisäänsä ) silti tuntuu liikkuvan sivusuunnassa melko paljon vs uuteen. Ei vanhassa tonnarissakaan tarvinnut 12vuoden aikana kuin kerran vaihtaa ja sekin oli madallussarjan takia.
9-3SS 1.8t Vector Biopower M6 vm-10 (aito, oikea ja sporttisempi tehdas Biopower tehopäivityksellä)
9-3SC 1.8t Linear Business pro M5 -08 (softapäivitetty Biopower perheen kuljettamiseen)
9-3SC 1.8t Linear Business pro M5 -08 (softapäivitetty Biopower perheen kuljettamiseen)
Re: Etupään iskarin tukilaakerin parantelu
Mahtuiskohan tuonne / olisko mitään hyötyä laittaa laakerin ylä- ja alapuolelle esim. joku 3-4 mm paksu kumimaton pala? En oo ite vielä purkanut tuota systeemiä niin ei oo täysin käsitystä siitä, millainen on, olisko mahdollista edes teoreettisesti... Selkeä suunnitteluvirhehän tuollainen on jos ei kestä mennä ku muutaman kympin...
9-3X 1.9 TTiD -10, optimoitu 220hp/480Nm, egr off