Jep, siinä tapauksessa vika on eberissä ja se nostaa kulutusta ainakin puoli litraa satasella...
Meidän ttidin eberin puhallin on ollut aika äänekäs ainakin viimeiset 5 vuotta, mutta siinähän huutaa niin kuulee milloin se on käynnissä
Eberi kuluttaa noin puoli litraa tunnissa, joten jos ajelut menee 70-80 km/h keskinopeudella, niin jatkuvasti käyvän Eberin kulutuslisä pitäisi olla luokkaa 0,6-0,7 litraa sadalle.
Yleisin syy jatkuvasti käyvään Eberiin lienee rikkinäinen termostaatti, joka pitää koneen jatkuvasti liian kylmänä. Mutta jos lämmöt pysyi 81-82 asteessa koko matkan, niin Eberin käynnin pitäisi johtua jostain muusta, koska Eberin pitäisi sammua kun lämpö nousee 75 asteeseen.
Kuluttajakaupassa EUn sisämarkkinoilla (johon brititkin siis vielä kuuluu brexitistä huolimatta) maksetaan alvit lähettäjämaahan. Eli kuluttaja ei saa ostaa alvittomalla hinnalla, eikä ole aiemminkaan saanut.
Alv-velvollinen yritys voi ostaa alvittomalla hinnalla, jolloin ostaja tilittää alv:n Suomeen. Alvia ei siis pääse karkuun, se pitää maksaa joka tapauksessa jonnekin.
Kuluttajakaupassa EUn sisämarkkinoilla (johon brititkin siis vielä kuuluu brexitistä huolimatta) maksetaan alvit lähettäjämaahan.
... paitsi että vähänkin isommin etämyyntiä tekevän yrityksen on rekisteröidyttävä kohdemaassa ALV-velvolliseksi ja perittävä ALVi kohdemaan verokannan mukaisesti (tai verottaja...). Olenkin jo pidempään itsekseni vähän ihmetellyt voiko Neon myynti Suomeen oikeasti jäädä alle 35 teuron.
Petteri #507 | Klubin puhis 2018 - 2022 | IT- ja tiedotusvastaava 2016 - 2022
Enää yksi Saabi: 99 EMS '73
Tuolla aiemmalla sivulla (s.116) valittelin ahtojen puutetta alakierroksilla. Tilasin Neolta tuon TTiD:iin sopivan magneettiventtiilin ja vaihtelin sen paikalleen. Nyt toimii taas kuten pitääkin ja herkästi herää jo alakierroksilla Kyllä nyt kelpaa, joten kiitokset kaikille ketkä vinkkiä annoitte vianselvittelyn suhteen! Samalla vaihtelin kaikki alipaineletkut sekä tuon turbon ahtoputken vaihdoin silikoniseen.
Meidän TTID automaatti on jotenkin kulmikas ajettava kaupungissa pienillä nopeuksilla. Kaasua ei osaa käyttää niin varovasti etteikö nykäisi kun meno muuttuu tasakaasulta tai moottorijarrutukselta vedoksi. Parhaiten tulee esiin kiertoliittymää ajettaessa tasakaasulla ja siitä pois siirryttäessä kaasua painaen. Ensin ajattelin että vaatii vaan totuttelua mutta ei se vaan oikein juohevasti mene. Onko muilla ollut samankaltaisia kokemuksia?
Meidän TTID automaatti on jotenkin kulmikas ajettava kaupungissa pienillä nopeuksilla. Kaasua ei osaa käyttää niin varovasti etteikö nykäisi kun meno muuttuu tasakaasulta tai moottorijarrutukselta vedoksi. Parhaiten tulee esiin kiertoliittymää ajettaessa tasakaasulla ja siitä pois siirryttäessä kaasua painaen. Ensin ajattelin että vaatii vaan totuttelua mutta ei se vaan oikein juohevasti mene. Onko muilla ollut samankaltaisia kokemuksia?
Ei sen niin kulmikasta pitäisi olla, koska turbiinilukon pitäisi luistattaa vaihteistoa pienemmillä vaihteilla. Laatikkohan päästää vapaalle kaupungissa pienissä nopeuksissa, kun päästää kaasusta ja silloin kytkiessä huonoilla vaihteistoöljyillä voisi nykästä, kun vaihde kytkeytyy päälle. Itsellä synteettiset vaihteiasoöljyt lisäsi huomattavasti ajomukavuutta.
Volvo V40 R-Desing automaatti vm. 17
Mazda 6 GH HB business vm. 11
Ex. Saab 9-3 SS Vector aut. Ttid +200hp. vm. 2008
Exiä.99 CC automaatti, 900 Turbo jne...
Ex. Yli 50 kpl erilaisia rotteloita, jossain keskustelussa listattu. 😂
Keskinen84 (a) gmail.com
Eipä tuo virallisillakaan öljyillä nyi, öljyt vaihdettu 70tkm kohdalla. Kevyellä kaasujalalla vaihtoja tuskin huomaa. Tosin hyvin harvoin (<1krt/kk) ilmenee hitaissa nopeuksissa selvä nykäys. Samaa tehnyt viimeiset 80tkm, tapahtuu aina parkkipaikalla kun ajelee hitaasti.
Sport-asennossa vaihdot alkaa huomaamaan kunnolla.
Oli: OG9-3 2.0t 2003 On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm) Muuta: Kiina TECH2
Onko ongelma välttämättä vaihteistossa? Mietin sitä kun raportti oli että tasakaasusta vedätykselle vaihtaessa tuntuu että nykäisee (eli käsittääkseni voimaa tulee enemmän kuin mitä haluttiin), niin voisko vika olla ennemmin moottorissa? Potkaisee ahtopiikkiä tai jotain muuta sellaista?
Meidän ttid ei nyi eikä töki yhtään. Joskus on automaattilootan alaspäin vaihdossa ollut sellainen ongelma, että 4>5 väli nytkähtää selvästi. Sen saa esille kun laittaa automaagin manuaalitoiminnolle ja vaihtaa napista tai kepistä tuon vaihdon, niin sama nytky tapahtuu. Tämä on näiden aisinin A6-lootien tyyppiominaisuus ja johtuu yleensä lootan venttilipesän paskoittumisesta. Normaali öljynvaihtokaan ei putsaa tuota venapesää. Tuohon lootaan ei ihan helposti saa tehtyä huuhteluvaihtoa ja BG-huoltojen lootanpesun hinta öljyineen (noin 10 litraa) on noin 500e, joten sikäli aika paska homma...
Meidän ttid on nyt keksinyt sellaisen tempun, että jos auton käynnistää lämpimänä, esim tankkauksen jälkeen, niin käynnistymisen jälkeen koneen käynti nyykähtää noin sekunniksi ja kierrokset putoaa. Pari kertaa auto on sammunut tähän. Yleensä tuohon nyykähdyksen kohtaan osuu sopivasti eberin valon syttyminen, joten epäilen vahvasti sen liittyvän asiaan. Jos auto seisoo tunnin parkissa, se toimii normaalisti, kuten kylmäkäynnistyksessä ja eberillä esilämmitettynä. Onkohan tuollaista esiintynyt muiden diisselissä..?