TTiD

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 5559
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi
Viesti:

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja Eski »

Meidän ttid ei nyi eikä töki yhtään. Joskus on automaattilootan alaspäin vaihdossa ollut sellainen ongelma, että 4>5 väli nytkähtää selvästi. Sen saa esille kun laittaa automaagin manuaalitoiminnolle ja vaihtaa napista tai kepistä tuon vaihdon, niin sama nytky tapahtuu. Tämä on näiden aisinin A6-lootien tyyppiominaisuus ja johtuu yleensä lootan venttilipesän paskoittumisesta. Normaali öljynvaihtokaan ei putsaa tuota venapesää. Tuohon lootaan ei ihan helposti saa tehtyä huuhteluvaihtoa ja BG-huoltojen lootanpesun hinta öljyineen (noin 10 litraa) on noin 500e, joten sikäli aika paska homma...

Meidän ttid on nyt keksinyt sellaisen tempun, että jos auton käynnistää lämpimänä, esim tankkauksen jälkeen, niin käynnistymisen jälkeen koneen käynti nyykähtää noin sekunniksi ja kierrokset putoaa. Pari kertaa auto on sammunut tähän. Yleensä tuohon nyykähdyksen kohtaan osuu sopivasti eberin valon syttyminen, joten epäilen vahvasti sen liittyvän asiaan. Jos auto seisoo tunnin parkissa, se toimii normaalisti, kuten kylmäkäynnistyksessä ja eberillä esilämmitettynä. Onkohan tuollaista esiintynyt muiden diisselissä..?

Eski

Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 2639
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

^Ei kyllä kuvantunlaisia oireita Eberin kanssa. Meillä tahtoo tuo Eberi aika ajoin savuttaa niin paljon, että ihan nolottaa seistä valoissa.
9-3 SS 1,9 TTiD Linear -11, 9-3 Cabriolet SE -00
Peugeot 206 1,4 XR -02
#621
”Niitähän saa vaikka minkä värisinä, kunhan ne ovat mustia.”

Avatar
keskinen84@gmail.com
"Tuplakaasari"
Viestit: 71
Liittynyt: Ti Loka 22, 2019 00:03
Paikkakunta: Kauhava

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja keskinen84@gmail.com »

Joku mainitsi turbo piikistä tms. Eikös tämänkin pitäisi hilaisella vauhdilla kadota turbiinilukon luistamiseen. Ei auton kyllä kuulu nykiä. Jokuhan moitti näitä automaatteja niin hitaaksi, että olisivat jopa vaarallisia. Vaikea on arvata kuvauksen perusteella tulisiko nykäya laatikosta vai moottorista. Sen verran omallani ajelen kaupungissa, että tiedän, ettei oikein toimiessa ei nyi eikä pauku.

Eikä pitäisi eberillä sammuakkaan. Juuri tankatessa huomasin tekstin tankin luukussa. Sammuta auto, jos autossa on eberi. Pakkasilla, kun tulee joskus tankkailtua auto käynnissä, niin mitähän mahtaa tehdä? Ilmaa ebeeriin?
Saab 9-3 SS Vector aut. Ttid +200hp. vm. 2008
Tämmöinen
Mazda 6 GH HB business vm. 11
eskinen84 (a) gmail.com

SS
"Hölösuu"
Viestit: 2957
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja SS »

Nykiikö myös jos laatikkoa käyttää manuaalisesti?

Mistä se eberi tankatessa ilmaa saisi? Tuskin tankkauksella vaikutusta on.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 140tkm)
Muuta: Kiina TECH2

AZP
"Hölösuu"
Viestit: 9503
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja AZP »

Taitaa liittyä aseman paloturvallisuuteen tuo vaatimus sammuttamisesta tankatessa.

Jonenii
"Viggen"
Viestit: 686
Liittynyt: Pe Heinä 03, 2009 19:00
Paikkakunta: Pirkkala

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja Jonenii »

Tarkennan että meno ei ole jouhevaa hiljaisessa vauhdissa vaikkapa ruuhkassa ajettaessa ja moottorijarrulta hiljaa kaasua painaen tulee ikävä nykäisy. Ei siis mitään ahtopiikkejä tms noissa nopeuksissa ja pienehköllä kaasun painamisella. Saattaa toki olla kun yleensä työmatkaa taitan mersun 7g vaihtolla niin olen tottunut toiseen. Mutta ei kyllä meidän og kolkkikaan tuollain ole koskaan käyttäytynyt. Pieni vaivahan tuo on mutta ihmetyttää tuo ns kulmikkuus. Muuten vaihteisto toimii hyvin eikä nykimistä ole kuin noissa pienissä nopeuksissa.
Kuinka alhaalta pikkuturbo ahtaa jo kunnolla? Manuaalilla vois kokeilla ahtopaineita seurailla. Aiemmin tässä ketjussa oli jollakin ollut mangneettiventtiili rikki ja vaihdolla alkanut toimimaan paremmin. Voisin kun aikaa tulee vaihtaa mankut päikseen ja katsoa onko muutosta.
9-3 -99 RE85
9-3 Cab -00 RE85
9-3 TTID SC -10

Jonenii
"Viggen"
Viestit: 686
Liittynyt: Pe Heinä 03, 2009 19:00
Paikkakunta: Pirkkala

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja Jonenii »

Lueskelin tuona Aisin-laatikko keskustelua ja kyllä sieltä löytyy samoja asioita kuin meidän auton tai laatikon käytös on. Pitääpä vaihdella öljyt kunhan ensin arpoo tuon keskustelun perusteella mitä mönjää sinne laittaa- Siis tätä luin: viewtopic.php?f=15&t=171482
9-3 -99 RE85
9-3 Cab -00 RE85
9-3 TTID SC -10

ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9049
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Eski kirjoitti:
To Helmi 13, 2020 09:33
Meidän ttid ei nyi eikä töki yhtään. Joskus on automaattilootan alaspäin vaihdossa ollut sellainen ongelma, että 4>5 väli nytkähtää selvästi. Sen saa esille kun laittaa automaagin manuaalitoiminnolle ja vaihtaa napista tai kepistä tuon vaihdon, niin sama nytky tapahtuu. Tämä on näiden aisinin A6-lootien tyyppiominaisuus ja johtuu yleensä lootan venttilipesän paskoittumisesta. Normaali öljynvaihtokaan ei putsaa tuota venapesää. Tuohon lootaan ei ihan helposti saa tehtyä huuhteluvaihtoa ja BG-huoltojen lootanpesun hinta öljyineen (noin 10 litraa) on noin 500e, joten sikäli aika paska homma...
...
Ei ainakaan vaimon kolkissa loota tee missään vaiheessa tuollaista nytkähtävää vaihtoa. Tuo lienee vääränlaisten, eli mineraaliöljyjen ominaisuus? :)
Pk-seudulla olisi öljynvaihto lootan pesulla + lisäaineella maksanut paikasta riippuen 290 tai 310e.
Saab 9-3SC TTiD -08
Ducato Maxi -98

SS
"Hölösuu"
Viestit: 2957
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja SS »

ng900aero kirjoitti:
Ti Helmi 18, 2020 17:11
Eski kirjoitti:
To Helmi 13, 2020 09:33
Meidän ttid ei nyi eikä töki yhtään. Joskus on automaattilootan alaspäin vaihdossa ollut sellainen ongelma, että 4>5 väli nytkähtää selvästi. Sen saa esille kun laittaa automaagin manuaalitoiminnolle ja vaihtaa napista tai kepistä tuon vaihdon, niin sama nytky tapahtuu. Tämä on näiden aisinin A6-lootien tyyppiominaisuus ja johtuu yleensä lootan venttilipesän paskoittumisesta. Normaali öljynvaihtokaan ei putsaa tuota venapesää. Tuohon lootaan ei ihan helposti saa tehtyä huuhteluvaihtoa ja BG-huoltojen lootanpesun hinta öljyineen (noin 10 litraa) on noin 500e, joten sikäli aika paska homma...
...
Ei ainakaan vaimon kolkissa loota tee missään vaiheessa tuollaista nytkähtävää vaihtoa. Tuo lienee vääränlaisten, eli mineraaliöljyjen ominaisuus? :)
Pk-seudulla olisi öljynvaihto lootan pesulla + lisäaineella maksanut paikasta riippuen 290 tai 310e.
Ei ole öljyn ominaisuus, ei nyi ainakaan marmorilta haetulla AW1 -öljyllä. Pari päivää loodassa oli "väärää" Mobilin 3309:ä eikä nykinyt silläkään.

ET:llä huuhteluvaihto näyttäisi olevan 320e: https://et-autotech.fi/index.php?id=11
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 140tkm)
Muuta: Kiina TECH2

Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 5559
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi
Viesti:

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja Eski »

Jep, meidän ttid teki tuon nykimistempun ekan kerran rapiat 100k ajettuna, kun olin juuri ekan kerran vaihtanut siihen AW1-öljyt. Ehkä paska lähti liikkeelle ja meni venapesään. Nykiminen alkoi pidemmän maantleajon jälkeen, mutta poistui itsestään. Muutaman kerran temppu on toistunut pidemmän matkan jälkeen, mutta poistunut taas samalla tavalla...

Lootan pesuun tarvitaan 10 litraa 20e hintaista öljyä jos sen tekee aw1:lla, ja bg-pesussa käytetään jotain muutakin litkua, joten halavalla tekevät jos lupaavat alle 300e.

ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9049
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

^ Öljypisteiltä kyselin tarjouksia, niillä on jokin oma halpisöljynsä jota käyttävät, varmaan ihan toimivaa sekin.
Saab 9-3SC TTiD -08
Ducato Maxi -98

Vastaa Viestiin