Etupään iskarin tukilaakerin parantelu
Re: Etupään iskarin tukilaakerin parantelu
Se on jännä juttu miten toisilla kestää iskarin yläpää ihan normaalisti. Toisilla taas ei.
En tietenkään voi tietää onko näin, mutta mikäli jousen alapää ei ole kunnolla kolossa iskarin lautasessa, aihettanee se ainakin satunnaisia paukahduksia.
En tietenkään voi tietää onko näin, mutta mikäli jousen alapää ei ole kunnolla kolossa iskarin lautasessa, aihettanee se ainakin satunnaisia paukahduksia.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Etupään iskarin tukilaakerin parantelu
Saako sitä väärin, jos vielä käyttää jousen ympärillä muovia ja laittaa jousen iskarissa olevaan koloon. Voiko jousien välillä olla eroa?
9-3SS 1.8t Vector Biopower M6 vm-10 (aito, oikea ja sporttisempi tehdas Biopower tehopäivityksellä)
9-3SC 1.8t Linear Business pro M5 -08 (softapäivitetty Biopower perheen kuljettamiseen)
9-3SC 1.8t Linear Business pro M5 -08 (softapäivitetty Biopower perheen kuljettamiseen)
Re: Etupään iskarin tukilaakerin parantelu
Jep. Oma auto käyttöönotettu maaliskuussa 2007. Vaihdoin alle paremmat iskarit, uudet jouset ja samassa yhteydessä vaihdettiin nuo laakeritkin, varmuuden vuoksi, huhtikuussa 2014 kilometreillä 178tkm. Nyt ajettu 296tkm eikä vaihtotarpeesta ole merkkejä.
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
Re: Etupään iskarin tukilaakerin parantelu
Tämän minä teen, jos/kun menee toisen kerran. Mahtuu melko varmasti. Ekan kerran laakeri meni aika aikaisin (alle 100 tkm), luulen että toinen laakeri on kestänyt pidempää (nyt 180 tkm). Iskarit tietysti kanssa löystyy eivätkä tuota enää niin suuria voimia laakerille.manuLe kirjoitti: ↑To Tammi 23, 2020 23:48Mahtuiskohan tuonne / olisko mitään hyötyä laittaa laakerin ylä- ja alapuolelle esim. joku 3-4 mm paksu kumimaton pala? En oo ite vielä purkanut tuota systeemiä niin ei oo täysin käsitystä siitä, millainen on, olisko mahdollista edes teoreettisesti... Selkeä suunnitteluvirhehän tuollainen on jos ei kestä mennä ku muutaman kympin...
Re: Etupään iskarin tukilaakerin parantelu
Eilen kävin vaihtamassa nuo tukilaakerit. Vanhat oli melkoisen valmiit...
Leikkasin ohuesta kumista (traktorin sisärenkaasta) sekä laakerin ylä- että alapuolelle jousilautasen kokoiset lätkät joihin vain tarvittavat reiät. Pitäis ainakin jonkin verran blokata kurapaskan kertymistä laakeriin. Uudet laakerit käytin auki ja totesin että melko niukasti on vaseliinia niihin laitettu. Ruuttasin reilun annoksen RVS Yleisöljyä sinne, alkoivat pyörimään hetken pyörittelyn jälkeen todella paljon herkemmin. Jospa noilla lääkkeillä sais niille vähän pidemmän käyttöiän. Jos joku haluaa kuvia toteutuksesta niin voin lähettää, tähän ei taida saada kuvia liitettyä.
Leikkasin ohuesta kumista (traktorin sisärenkaasta) sekä laakerin ylä- että alapuolelle jousilautasen kokoiset lätkät joihin vain tarvittavat reiät. Pitäis ainakin jonkin verran blokata kurapaskan kertymistä laakeriin. Uudet laakerit käytin auki ja totesin että melko niukasti on vaseliinia niihin laitettu. Ruuttasin reilun annoksen RVS Yleisöljyä sinne, alkoivat pyörimään hetken pyörittelyn jälkeen todella paljon herkemmin. Jospa noilla lääkkeillä sais niille vähän pidemmän käyttöiän. Jos joku haluaa kuvia toteutuksesta niin voin lähettää, tähän ei taida saada kuvia liitettyä.
9-3X 1.9 TTiD -10, optimoitu 220hp/480Nm, egr off
Re: Etupään iskarin tukilaakerin parantelu
Se laakeri on todella surkea kapistus. Parempi versio laakerista on se missä se pikkuinen lippa. Ja todella paljon muljuu jo uutena horisontaalisesti. Ja olen aina lisävoidellut mitä näitä NG versioita pihassa ollut.. OG93 laakeri paljon tukevamman oloinen kuin tämä. Välillä huomaa jo paukahduksen n.20tkm laakereiden vaihdon jälkeen, kun renkaat linkussa ja hiukan kaartaen mäessä, niin kruts. (Eli meidän pihalla) Ja ennenkuin joku väittää muissa osissa olevan vikaa niin ei ole. Kaikki vihani kohdistuu nyt kääntölaakeriin.. Molemmat autoni kolahtelevat silloin tällöin
9-3SS 1.8t Vector Biopower M6 vm-10 (aito, oikea ja sporttisempi tehdas Biopower tehopäivityksellä)
9-3SC 1.8t Linear Business pro M5 -08 (softapäivitetty Biopower perheen kuljettamiseen)
9-3SC 1.8t Linear Business pro M5 -08 (softapäivitetty Biopower perheen kuljettamiseen)
Re: Etupään iskarin tukilaakerin parantelu
Osallistutaanpa tänne kun 9-5 kanssa täysin samaa ongelmaa.
Meillä kaksi femmaa, molempiin vaihdettiin nuo yläpään laakerit ennaltaehkäisevänä toimenpiteenä. Ei olisi vissiin kannattanut, molempien autojen yläpäät ovat alkaneet paukkumaan ja ratisemaan rempan jälkeen. SKF laakerit käytössä.
Molemmat tolpat tuosta mun femmasta käyneet auki ainakin pari kertaa, ja toisesta ainakin toisen avasin kerran. Mikä helvetti tuota ääntä tekee? Onko uudet laakerit vaan paskalaatua vai enkö osaa kasata? Paikat putsattu, jousi vasten alalautasen stopperia, ja päätypulttia on koitettu molemmin keinoin, ampumalla pyssyllä, mutta myös vääntämällä käsin kiinni. Tuntuu että jättämällä yläpultin löysemmälle (~50nm), on pauke vähempää.
Meillä kaksi femmaa, molempiin vaihdettiin nuo yläpään laakerit ennaltaehkäisevänä toimenpiteenä. Ei olisi vissiin kannattanut, molempien autojen yläpäät ovat alkaneet paukkumaan ja ratisemaan rempan jälkeen. SKF laakerit käytössä.
Molemmat tolpat tuosta mun femmasta käyneet auki ainakin pari kertaa, ja toisesta ainakin toisen avasin kerran. Mikä helvetti tuota ääntä tekee? Onko uudet laakerit vaan paskalaatua vai enkö osaa kasata? Paikat putsattu, jousi vasten alalautasen stopperia, ja päätypulttia on koitettu molemmin keinoin, ampumalla pyssyllä, mutta myös vääntämällä käsin kiinni. Tuntuu että jättämällä yläpultin löysemmälle (~50nm), on pauke vähempää.
1999 OG 9-5 2.3t @ RE85
Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
Re: Etupään iskarin tukilaakerin parantelu
Tuo on kyllä sellainen paketti tuo iskaritolpan kasaus, ettei siinä voi oikein mokailla. Yleensä teen niin iskarin muttereiden kiristyksen kanssa, että lopullisen kiristyksen teen auton ollessa omalla painollaan. Eli en kiristä paketti täyteen kiristykseen ennenkuin auto seisoo pyörillään. Ei paukkunut og 900, ei paukkunut 9000 vaikka jäykkä madallussarja, ei paukkunut og93 (paitsi kerran paukahti kun tolppa ruostui alta pois, siinä taas oli se oma ongelmansa). Kyllä paukkui NG93 -05, niin paukkuu NG93 -08 ja niin paukkuu NG93 -10. Eli kakka mikä kakka.
9-3SS 1.8t Vector Biopower M6 vm-10 (aito, oikea ja sporttisempi tehdas Biopower tehopäivityksellä)
9-3SC 1.8t Linear Business pro M5 -08 (softapäivitetty Biopower perheen kuljettamiseen)
9-3SC 1.8t Linear Business pro M5 -08 (softapäivitetty Biopower perheen kuljettamiseen)
Re: Etupään iskarin tukilaakerin parantelu
Femmassapa et voi edes kiristää sitä pakettia kun auto omalla painollaan kun sen yläpään päälle tulee se peltilätyskä.patu kirjoitti: ↑Ma Helmi 17, 2020 21:58Tuo on kyllä sellainen paketti tuo iskaritolpan kasaus, ettei siinä voi oikein mokailla. Yleensä teen niin iskarin muttereiden kiristyksen kanssa, että lopullisen kiristyksen teen auton ollessa omalla painollaan. Eli en kiristä paketti täyteen kiristykseen ennenkuin auto seisoo pyörillään. Ei paukkunut og 900, ei paukkunut 9000 vaikka jäykkä madallussarja, ei paukkunut og93 (paitsi kerran paukahti kun tolppa ruostui alta pois, siinä taas oli se oma ongelmansa). Kyllä paukkui NG93 -05, niin paukkuu NG93 -08 ja niin paukkuu NG93 -10. Eli kakka mikä kakka.
Näin alan kanssa ymmärtämään, tämän vian kanssa pitäisi vissiin oppia elämään. Paska mikä paska. Kyllä se ooppelius vaan näissä näkyy.
1999 OG 9-5 2.3t @ RE85
Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
Re: Etupään iskarin tukilaakerin parantelu
Mutta jarrut toimii...
9-3SS 1.8t Vector Biopower M6 vm-10 (aito, oikea ja sporttisempi tehdas Biopower tehopäivityksellä)
9-3SC 1.8t Linear Business pro M5 -08 (softapäivitetty Biopower perheen kuljettamiseen)
9-3SC 1.8t Linear Business pro M5 -08 (softapäivitetty Biopower perheen kuljettamiseen)
- keskinen84@gmail.com
- "Turbo"
- Viestit: 280
- Liittynyt: Ti Loka 22, 2019 00:03
- Paikkakunta: Kauhava
Re: Etupään iskarin tukilaakerin parantelu
Olin jo miettinyt alkaa vaihtaa koiranluita, ja jousilautasen laakereita, kun auto paukahtelee kerran pari kuukaudessa, mutta ilmeisesti ei aina vaihtamalla parane. H Astrassa taisi olla lähes vastaava rakenne, mutta keula niin paljon kevyempi, että ongelmat oli lähinnä satunnaisia. Pitää katsoa tulisko kesällä vaihdeltua noi laakerit.
Volvo V40 R-Desing automaatti vm. 17
Mazda 6 GH HB business vm. 11
Ex. Saab 9-3 SS Vector aut. Ttid +200hp. vm. 2008
Exiä.99 CC automaatti, 900 Turbo jne...
Ex. Yli 50 kpl erilaisia rotteloita, jossain keskustelussa listattu. 😂
Keskinen84 (a) gmail.com
Mazda 6 GH HB business vm. 11
Ex. Saab 9-3 SS Vector aut. Ttid +200hp. vm. 2008
Exiä.99 CC automaatti, 900 Turbo jne...
Ex. Yli 50 kpl erilaisia rotteloita, jossain keskustelussa listattu. 😂
Keskinen84 (a) gmail.com
Re: Etupään iskarin tukilaakerin parantelu
Täällä odotellaan jo "hame hampaissa" koko etujousitusta Autodocin suunnilta. Vähän yli 300e koko satsi. Monroe Reflex, SKF jousilautanen/kääntölaakerit ja Monroen jouset. Koiranluut löytyy jo varastosta. Ajattelin laittaa kerralla kaikki uusiksi, vaikka autolla nyt mittarissa 105tkm ja kerran olen jouset, koiranluut ja kääntölaakerit vaihtanut.. Loppuupahan taas hetkeksi pikku pauke joka on nyt vuoden verran napsahdellut silloin tällöin. Vuosi sitten vaihdoin jouset, jonka jälkeen alkoi sitten pauke. Jos nyt pari vuotta olisi hiljaisempaa.
9-3SS 1.8t Vector Biopower M6 vm-10 (aito, oikea ja sporttisempi tehdas Biopower tehopäivityksellä)
9-3SC 1.8t Linear Business pro M5 -08 (softapäivitetty Biopower perheen kuljettamiseen)
9-3SC 1.8t Linear Business pro M5 -08 (softapäivitetty Biopower perheen kuljettamiseen)
Re: Etupään iskarin tukilaakerin parantelu
Mulla alkoi heti jousien vaihdon jälkeen satunnainen paukahtelu
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Re: Etupään iskarin tukilaakerin parantelu
Itse epäilen täällä jousia. Ne vaihdettiin farkkuun myyjäliikkeen toimesta ja paukkuivat aikanaan 4vuotta sitten yhden talven, jolloin kyllästyin ja ostin koko etupään uusiksi. Nyt vuosi sitten tuossa sedanissa oli jousi poikki katsastuksessa ja asensin ne sitten varastosta alle ja heti alkoi paukahtelu joka kuulostaa nyt jousimaiselta kolahdukselta näin kesärenkailla linkkuun kääntäessä.
9-3SS 1.8t Vector Biopower M6 vm-10 (aito, oikea ja sporttisempi tehdas Biopower tehopäivityksellä)
9-3SC 1.8t Linear Business pro M5 -08 (softapäivitetty Biopower perheen kuljettamiseen)
9-3SC 1.8t Linear Business pro M5 -08 (softapäivitetty Biopower perheen kuljettamiseen)
Re: Etupään iskarin tukilaakerin parantelu
H-Astrasta en tiedä, mutta C Vectrassa sama rakenne.keskinen84@gmail.com kirjoitti: ↑Su Huhti 19, 2020 09:33Olin jo miettinyt alkaa vaihtaa koiranluita, ja jousilautasen laakereita, kun auto paukahtelee kerran pari kuukaudessa, mutta ilmeisesti ei aina vaihtamalla parane. H Astrassa taisi olla lähes vastaava rakenne, mutta keula niin paljon kevyempi, että ongelmat oli lähinnä satunnaisia. Pitää katsoa tulisko kesällä vaihdeltua noi laakerit.
Periaatteessa aivan samanlainen. Tukilaakeri, kääntölaakeri, vakaajan tanko; täysin samat osat. Iskareissa ja jousissa Vectran kanssa jotain eroja, vaikka fyysisesti näyttävät täysin samanlaisilta.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)