Etupyörän laakeri
Re: Etupyörän laakeri
^Juuri noin, ettei muihin kuin SKF tai FAG kannata luottaa.
Edullisimmissa tarvikkeissa joko abs anturi epäkelpo tai laakeri ei kestä mitään.
Edullisimmissa tarvikkeissa joko abs anturi epäkelpo tai laakeri ei kestä mitään.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Etupyörän laakeri
Vaihdatin muutama viikko sitten Saabin valtuutetussa huollossa XWD:hen takanavat, jotka ovat siis nelivedossa takana samat kuin edessä eli samat kuin etuvedossa edessä. Saabilla tilasivat navat niin nekin olivat FAG:t ja ihan rehellisissä FAG:n laatikoissa eikä missään ORIO tai SAAB-laatikossa. Eli FAGia voi ainakin suositella.
Eteen pitäisi vielä tuo homma teettää. Teettää siitä syystä, että tuossa omassa XWD:ssä takanavat oli niin jumissa, että pultteja piti lämmittää kaasupilleillä, ettei ne mene poikki aukaistaessa niitä. Kaasupillejä ei itsellä ole ja kun autolla on ajettu 228tkm niin oletettavasti etunavat on yhtä jumissa. Eivät onneksi vielä äännä kuten takanavat tekivät, mutta to-do-listalla homma on jokatapauksessa.
Eteen pitäisi vielä tuo homma teettää. Teettää siitä syystä, että tuossa omassa XWD:ssä takanavat oli niin jumissa, että pultteja piti lämmittää kaasupilleillä, ettei ne mene poikki aukaistaessa niitä. Kaasupillejä ei itsellä ole ja kun autolla on ajettu 228tkm niin oletettavasti etunavat on yhtä jumissa. Eivät onneksi vielä äännä kuten takanavat tekivät, mutta to-do-listalla homma on jokatapauksessa.
9³SS Turbo X '08
-Janne
-Janne
-
- "Viggen"
- Viestit: 519
- Liittynyt: Pe Tammi 18, 2013 00:48
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re: Etupyörän laakeri
Tänään tuli vaihdettua tuo 47 tkm vanha laakeri ABS kehän mentyä rikki. Ostin FAGin laakerin Motonetistä, FAGin tuotenumero 713 6440 90, guuglettelemalla halvin näytti olevan 82 euroa. Motonetissä 149 euroa.
Otin kuviakin, täytyy laittaa kuvat ja työjärjestys myöhemmin kun saan kuvat pienennettyä. Vai oliko täällä vielä se idioottimainen resoluutiorajoitus?
Tunnin verran kesti ja välissä kerkis savustimenkin briketit pistää palamaan.
Työjärjestys kuitenkin jos joku tätä hommaa miettii on seuraava:
- rengas ilmaan ja irti
- keskiölätkä irti ja rengas takaisin
- renkaan lasku maahan
- napamutterin avaaminen
- rengas ilmaan ja irti
Em. Voi toki tehdä eri tavalla, esim. Jos joku polkee jarrua kun avaa napamutteria tai vanteiden keskilätkän saa irti irroittamatta vannetta
- abs-anturin johdon irroitus
- jarrusatula irti (HEX 7) nosta vaikka nippusiteillä roikkumaan jouseen.
- jarrukiinnike irti (E20)
- jarrulevy irti
- vetoakselin työntö sisäänpäin niin paljon kuin menee (käytin ulosvetäjää) tämä luo tilaa avata navan ylimmäinen pultti.
- navan pulttien (E18) avaaminen, alakulmat helpot, ylimmälle pultille tarvitsee mahdollisimman pitkän jatkon.
-navan irroitus (voi olla todella tiukassa, itsellä lähti naputtelemalla napaan takaapäin)
- jarrun hiekkapellin poisto
- olka-akselin putsaus (navan reikä yleensä hapettunut)
Sitten vain päinvastoin uuden navan kanssa, muistaen laittaa se hiekkapelti sinne navan ja olka-akselin väliin
Otin kuviakin, täytyy laittaa kuvat ja työjärjestys myöhemmin kun saan kuvat pienennettyä. Vai oliko täällä vielä se idioottimainen resoluutiorajoitus?
Tunnin verran kesti ja välissä kerkis savustimenkin briketit pistää palamaan.
Työjärjestys kuitenkin jos joku tätä hommaa miettii on seuraava:
- rengas ilmaan ja irti
- keskiölätkä irti ja rengas takaisin
- renkaan lasku maahan
- napamutterin avaaminen
- rengas ilmaan ja irti
Em. Voi toki tehdä eri tavalla, esim. Jos joku polkee jarrua kun avaa napamutteria tai vanteiden keskilätkän saa irti irroittamatta vannetta
- abs-anturin johdon irroitus
- jarrusatula irti (HEX 7) nosta vaikka nippusiteillä roikkumaan jouseen.
- jarrukiinnike irti (E20)
- jarrulevy irti
- vetoakselin työntö sisäänpäin niin paljon kuin menee (käytin ulosvetäjää) tämä luo tilaa avata navan ylimmäinen pultti.
- navan pulttien (E18) avaaminen, alakulmat helpot, ylimmälle pultille tarvitsee mahdollisimman pitkän jatkon.
-navan irroitus (voi olla todella tiukassa, itsellä lähti naputtelemalla napaan takaapäin)
- jarrun hiekkapellin poisto
- olka-akselin putsaus (navan reikä yleensä hapettunut)
Sitten vain päinvastoin uuden navan kanssa, muistaen laittaa se hiekkapelti sinne navan ja olka-akselin väliin
Saab 9-3 SC 1.8t BioPower Stage5 -09
Saab 9-3 SC 2.0T Aero XWD -10
Saab 9-3 SC 2.0T Aero XWD -10
Re: Etupyörän laakeri
Nyt vkl pitäisi tuo operaatio tehdä kun heittää eps, abs, tcs failurea. Techhi näytti vian ilmaantuessa apparin puoleista etulaakeria vian aiheuttajaksi.. Olisiko liitin vai kehä..
Eiköhän tuo homma olisi onnistunut ilman ohjeitakin, mutta on se vaan mukavempi ryhtyä hommaan, että tarvittaessa on ohjeet täällä valmiina
Eiköhän tuo homma olisi onnistunut ilman ohjeitakin, mutta on se vaan mukavempi ryhtyä hommaan, että tarvittaessa on ohjeet täällä valmiina
9-5 4D Turbo4 Aero VM11
9-3 SS B207L Aero VM09
Opel Insignia Country Tourer VM16
9-3 SS B207L Aero VM09
Opel Insignia Country Tourer VM16
Re: Etupyörän laakeri
Huomenna itselläkin ohjelmassa, kiitos ohjeista! Vielä kun osaisi sanoa varmaksi, kumman puolen laakeri siellä rohisee. Viikon verran kuunnellut ja n. 75%:n varmuudella vaihdan huomenna oikean puoleisen.
Saab 9-3 2.0T Aero SS -04 / Stage 1 / Biopower
Re: Etupyörän laakeri
Tunkkaat auton etupään ilmaan, otat sormella jousesta kiinni ja toisella kädellä pyöräytät renkaaseen vauhtia. Jousessa tuntuu selvästi voimakkaampi "rahina" rikkinäisen laakerin kohdalla - itse asiassa ehjän laakerin kohdalla "rahinaa" ei pitäisi tuntua ollenkaan. Ja voihan ne molemmatkin olla menossa.San Saba kirjoitti:Huomenna itselläkin ohjelmassa, kiitos ohjeista! Vielä kun osaisi sanoa varmaksi, kumman puolen laakeri siellä rohisee. Viikon verran kuunnellut ja n. 75%:n varmuudella vaihdan huomenna oikean puoleisen.
Lentävän saabistin ohjeisiin lisävinkkiä vielä sen verran, että vanteesta ei tarvitse irrottaa keskikuppia, jos käyttää vararengasta napamutterin aukaisuvaiheessa. Näin tein itse. Tai jos talvirenkaat on peltivanteilla, niin niilläkin onnistuu.
Aloitteleva saabisti - 9-3 SC 2.0
Re: Etupyörän laakeri
Viitisen tuntia sain käytettyä laakerin vaihtoon, olihan aika juntturassa ja sopivien välineiden löytäminen noin ahtaisiin rakoihin vei myös oman aikansa. Mutta vaikeaahan tuo ei sinällään ole.
Taitaa vain mennä toisenkin puolen laakeri vaihtoon, kun ei vielä auttanut kohinaan ja rutinaan. Mistä löytyy 82 eurolla?
Taitaa vain mennä toisenkin puolen laakeri vaihtoon, kun ei vielä auttanut kohinaan ja rutinaan. Mistä löytyy 82 eurolla?
Saab 9-3 2.0T Aero SS -04 / Stage 1 / Biopower
Re: Etupyörän laakeri
Ei oikein vakuuta tarvikelaakereiden kesto. Jouluna tuli käytyä hautumaa kierros (noin 200 km) eikä silloin kuulunut mitään ylimääräisiä ääniä. Seuraavan kerran auto liikenteeseen Tapaninpäivänä, niin etukulmasta alkoi kuulumaan kauhea volloutus. Kotia päästessä syyksi paljastui sitten FAG:in tekemä etupyöränlaakeri, joka kesti minun ajoja alle 4 vuotta ja 132 tkm. Tuon kun sain nyt vaihdettua, niin nyt jurisee takakulmassa toinenkin laakeri (sen oli muistaakseni tehnyt sitten SKF), sillä on ajettu noin 1tkm vähemmän kuin tuolla etupyörän laakerilla.
Laitoin sitten netin kautta tilaukseen loppuihin kulmiin uudet laakerit (motonetista olisin saanut yhden skf:n tekemän takapyöränlaakerin samaan hintaan kuin netin kautta tilattuna kaksi skf:n tekemää laakeria, lisäksi laitoin tilaukseen vielä eteen toisen FAG:in tekeen, yhteishintaan 320€). Toinen etupöyränlaakeri on nimittäin 1,5 tkm uudempi, kuin nyt vaihdettu laakeri. Laakerien keston nähneenä, ajattelin sitten vaihtaa kerralla loput laakerit. Toisesta takapyöränlaakerista ei ole tietoa, että paljonko sillä on ajettu. Itse olen illa ajanut jo 161 tkm ja edellinen omistaja ei sitä ole käsittääkseni vaihtanut kuittien mukaan (edellinen omistaja pitänyt todella hyvää kirjapitoa vaihdetuista osista ja tehdyistä huolloista töistä), mutta vaihdanpa senkin samalla kertaa, kun rupeaa osia vaihtamaan.
-Kari
Laitoin sitten netin kautta tilaukseen loppuihin kulmiin uudet laakerit (motonetista olisin saanut yhden skf:n tekemän takapyöränlaakerin samaan hintaan kuin netin kautta tilattuna kaksi skf:n tekemää laakeria, lisäksi laitoin tilaukseen vielä eteen toisen FAG:in tekeen, yhteishintaan 320€). Toinen etupöyränlaakeri on nimittäin 1,5 tkm uudempi, kuin nyt vaihdettu laakeri. Laakerien keston nähneenä, ajattelin sitten vaihtaa kerralla loput laakerit. Toisesta takapyöränlaakerista ei ole tietoa, että paljonko sillä on ajettu. Itse olen illa ajanut jo 161 tkm ja edellinen omistaja ei sitä ole käsittääkseni vaihtanut kuittien mukaan (edellinen omistaja pitänyt todella hyvää kirjapitoa vaihdetuista osista ja tehdyistä huolloista töistä), mutta vaihdanpa senkin samalla kertaa, kun rupeaa osia vaihtamaan.
-Kari
9-3 SC 1,9 TiD -08
#2678
#2678
Re: Etupyörän laakeri
Itsellä rohisee saabi oikealle kääntyvissä mutkissa, vauhtia saa olla 60+kmh. Jarrutus tehostaa meteliä. Joskus kuvittelen äänen tullessa vain jarruttaessa vauhdista ja ratin asennosta riippumatta. Pienimmillään sellaine suhina jonka juuri ja juuri kuulee ikkuna auki, pahimmillaan aivan kamala metalli metallia vasten rohina ja kirskuna että tuntuu että ajettava auto sivuun ja jalkaisin perille.. kävipä alkuun niin että vaihdatin kaikki jarrut jotka jostain syystä jumitti aikansa. Viilasin tarvike paloista kulmia pois viisaampien ohjeen mukaan. Jumitus loppui. Nyt sitten alkanut tämä uudenlainen ongelma.. mietin onko jumiutuvilla jarruilla ja siten kuumentuneilla jarruilla ja navoilla olla lopputulemana laakereiden rikkoutuminen? Vai keksittekö muita syitä oireille?
-
- "Hirsch"
- Viestit: 739
- Liittynyt: Ke Touko 12, 2004 09:45
- Paikkakunta: Sieppijärvi(Länsi-Lappi)/Oulu.
Re: Etupyörän laakeri
Itsellä oli kerran alkanut toinen etujarru laahaamaan ja lämmitti jarruja sekä vannetta reilusti. Taukopaikalla potkaisin lunta aluvanteeseen ja vanne kihahti kuin kiuas. Korjaaja antoi myös arvion että saattaapi mennä napalaakeri lähiaikoina vaihtoon. Muistaakseni meni tapauksesta kuitenkin vuoden päivät ennen laakerin ensioireita.
9-3 X -11 (KA); 9-3 2.0T biopower -08(KA);9000 CSE jubileum -97 kesäauto
Stupid Assholes Always Buyin'em' (SAAB).
Stupid Assholes Always Buyin'em' (SAAB).
Re: Etupyörän laakeri
Laakerin ylikuumeneminen nopeuttaa ainakin sen rikkoutumista. Laakerin kunnon saat testattua tunkkaamalla auton kulman ilmaan, ottamalla jousesta kiinni ja pyöräyttämällä renkaaseen vauhtia. Jos jousessa tuntuu rohinaa, laakeri on sökö. Jos olet epävarma "tuntuikohan siinä nyt rohinaa", voit kokeilla nostamalla auton toisen - oletetusti ehjän - kulman ilmaan ja kokeilla sieltä samalla tavalla.khakanen kirjoitti: ↑Pe Loka 25, 2019 08:05Itsellä rohisee saabi oikealle kääntyvissä mutkissa, vauhtia saa olla 60+kmh. Jarrutus tehostaa meteliä. Joskus kuvittelen äänen tullessa vain jarruttaessa vauhdista ja ratin asennosta riippumatta. Pienimmillään sellaine suhina jonka juuri ja juuri kuulee ikkuna auki, pahimmillaan aivan kamala metalli metallia vasten rohina ja kirskuna että tuntuu että ajettava auto sivuun ja jalkaisin perille.. kävipä alkuun niin että vaihdatin kaikki jarrut jotka jostain syystä jumitti aikansa. Viilasin tarvike paloista kulmia pois viisaampien ohjeen mukaan. Jumitus loppui. Nyt sitten alkanut tämä uudenlainen ongelma.. mietin onko jumiutuvilla jarruilla ja siten kuumentuneilla jarruilla ja navoilla olla lopputulemana laakereiden rikkoutuminen? Vai keksittekö muita syitä oireille?
Aloitteleva saabisti - 9-3 SC 2.0
Re: Etupyörän laakeri
Näköjään tämä aikanaan vaihdettu etunapa kesti vähän pitempään kuin tuo orkkis, kun jurina alkoi nyt mittarilukemalla 300K. Kuskin puoli vaihdettiin aika hiljattain vasta ekan kerran. Ensi viikolla vaihdetaan uusi lakru ja samalla toinen takajarrusatula, jonka käsijarrun vipuhässäkkä ei enää palauta...
Eski
-
- "Hirsch"
- Viestit: 739
- Liittynyt: Ke Touko 12, 2004 09:45
- Paikkakunta: Sieppijärvi(Länsi-Lappi)/Oulu.
Re: Etupyörän laakeri
Hiljattain meni 9-3X;stä vaihtoon kuskinpuolen etulaakeri noin 125k kohdalla. Kaikkiin uudemman mallin omistamiini saabbeihin olen joutunut laakerin tai pari vaihtamaan. 99 kesti aikoinaan ajolukemaan 480k ja siinä ei ollut vielä yhtään pyöränlaakeria vaihdettu siihen mennessä. Auto meni lopulta poistoon liian lahon pohjan vuoksi. Olispa silloin ollut tilaa pitää sitä, niin olisi voinut myöhemmin ottaa projektiksi .Eski kirjoitti: ↑Ke Maalis 25, 2020 11:56Näköjään tämä aikanaan vaihdettu etunapa kesti vähän pitempään kuin tuo orkkis, kun jurina alkoi nyt mittarilukemalla 300K. Kuskin puoli vaihdettiin aika hiljattain vasta ekan kerran. Ensi viikolla vaihdetaan uusi lakru ja samalla toinen takajarrusatula, jonka käsijarrun vipuhässäkkä ei enää palauta...
Eski
9-3 X -11 (KA); 9-3 2.0T biopower -08(KA);9000 CSE jubileum -97 kesäauto
Stupid Assholes Always Buyin'em' (SAAB).
Stupid Assholes Always Buyin'em' (SAAB).
Re: Etupyörän laakeri
Jep, näissä ng-kolkeissa on selvästi heikot lakrut. Itse en muista ikinä vaihtaneeni mihinkään muuhun saappiin laakereita, mutta ttidiin on nyt luvassa kolmas kerta. Halvempi ja helpompi tuo nyt on kuitenkin korjata kuin T7-kone
Eski
Eski