Takajarrusatulan kunnostus, purkaminen ja vikaantuvat osat

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
jusahh
"Hölösuu"
Viestit: 1155
Liittynyt: Ti Elo 27, 2013 15:34
Paikkakunta: PK-seutu

Takajarrusatulan kunnostus, purkaminen ja vikaantuvat osat

Viesti Kirjoittaja jusahh »

Terve,

kyselisin 9-3SS takajarrusatulan kunnostuksesta. Mikä näissä satuloissa jumahtaa sillä seurauksella, että käsijarru jää kiinni? Voiko jarrusatulan purkaa täysin osiin? Saako jumittuneet osat rasvaamalla kuntoon vai kuluuko satulasta joku osa niin, että koko satula on vaihdettava?

Monissa keskusteluissa asia kuitataan vaihtamalla satula n.100€ kappale. Uusissa satuloissakaan ei aina ole kunnolla rasvattu mekanismeja ja olen saanut vaihtosatulan jumiin kahdessa vuodessa. http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=15&t=143701

Satuloihin saa kuitenkin kattavia korjaussarjoja n. 30€/puoli.
- tiivistesarja 25£
- jouset käsijarruun 10£
- vielä kuva takasatulasta
EX: 9³SS BioPower
Mike Hunt
"Aero"
Viestit: 359
Liittynyt: Ke Marras 30, 2005 19:20
Paikkakunta: Tampere

Re: Takajarrusatulan kunnostus, purkaminen ja vikaantuvat osat

Viesti Kirjoittaja Mike Hunt »

Pari viikkoa sitten paskartelin itse ko asian kimpussa. Hain Motonetista korjaussarjat kummallekin puolelle. Korjaussarja sisälsi kasan tiivisteitä. Vaihdoin samalla jarrupalat uusiin. Mulla vuoden 2004 2.2tid mutta veikkaan että jarrut on samat. Satula oli aika surkean näköinen. Männän tiivisteet oli ainakin huonossa hapessa.

1. Irrotin jarrupalat (liukutapit kumien sisässä, muovitulpat pois niin torxit löytyy)
2. putsasin/ herkistelin satulassa olevan käsijarrumekanismin johon vaijerin pää kiinnittyy. WD40 +teräsharjalla ja paineilmalla sai alueen putsattua ja herkistettyä. Isohkolla papukaijapihdeillä sai liikuteltua osaa johon käsijarruvaijerin pää on kiinnitetty. Kun pihdeillä liikutti osaa niin mäntä työntyi ulospäin
3. Pyörittelin männän takaisin lukkopihdeillä kun oikeaa työkalua ei ollut käsillä. Samalla sai tuntuman siihen kuinka hyvin mäntä pyörii. Tasaisella voimalla mäntä pyöri ihan hyvin.
4. Irrotin koko satulan jotta sai männän tiivisteen vaihdettua. Vaati putsausta aikalailla että tiiviste asettui paikoilleen. Satulan irrotus oli aika kettumainen. Vaati torx hylsyn, jatkovarsia ja räikkään nivelen + hermoja. YouTubessa oli hyvä pätkä satulan irrotuksesta. Jos tiiviste on ehjä niin voi oman arvion mukaan hypätä seuraavaan vaiheeseen.
5. Liukutappien kumien/tiivisteiden vaihdossa huomasin että reiät, joissa liukutapin kumi on, oli hapettunut kuusikulmaiseksi. Eli liukutappien kumit irti ja tarkistamaan. Villi arvio on että tuokin saattaa aiheuttaa jumitusta. Hapettuma painaa kumitiivistettä liukutapin ympärille ja estää vapaan liikkumisen. Tämä siis vain arvio. Puukolla poistin hapettumat ja reiästä tuli taas väljempi ja pyöreä. Tiukka on jossain tilanteessa parempi mutta ei tässä tapauksessa.
6. Uudet liukutapin kumit paikoilleen. Itse laitoin sitkostettua rasvaa kumien ulkopuolelle jos se vaikka vähentäisi hapettumista.
7. Liukutappien rasvaus
8. Satulan kasaus
9. Jalkajarrua käyttämällä käsijarru säätyi. Hiekkatiellä vielä testasin että käsijarru ottaa tasaisesti.

Rapsuttelin ylimääräiset ruosteet pois satulasta ja varsinkin kohdista joihin jarrupalat asettuu. Korjaussarjasta käytin ainoastaan männän tiivisteet ja liukutappien kumit+ tulpat. Tässä tapauksessa ei tarvinnut aukoa koko satulaa eikä tarvinnut ilmata jarruja. Käytän käsijarrua aina kun auto jää parkkiin. Ei ole vielä jumitellut.
9-3 1.8 farkku -09, 900 aero T16-SLM/2520" -84 kesäpirssi
jusahh
"Hölösuu"
Viestit: 1155
Liittynyt: Ti Elo 27, 2013 15:34
Paikkakunta: PK-seutu

Re: Takajarrusatulan kunnostus, purkaminen ja vikaantuvat osat

Viesti Kirjoittaja jusahh »

Juur tämmöstä kaipasin, kiitos!

Olen ajatellut purkaa satulan siis aivan osiin, mäntä ulos ja sitä rataa. Kun mäntä on ulkona, luulisi lähtevän myös tuo käsijarrumekanismin kara ja vipu. Sinne kanssa aimo annos asiaankuuluvaa jarrukumirasvaa ja uusilla tiivisteillä kasaus.

Oliko tossa käsijarruvaijerissa joku jumittuva osa?
EX: 9³SS BioPower
Mike Hunt
"Aero"
Viestit: 359
Liittynyt: Ke Marras 30, 2005 19:20
Paikkakunta: Tampere

Re: Takajarrusatulan kunnostus, purkaminen ja vikaantuvat osat

Viesti Kirjoittaja Mike Hunt »

Jos tarkoitit käsijarruvaijerin irroitusta satulasta niin Käsijarruvaijerin kiinnityskohta satulassa saattaa aiheuttaa harmaita hiuksia. Teräsharja ja wd40 auttanee.

Ite en oo satulaa purkanut atomeiksi joten en osaa kommentoida tämän enempää.
9-3 1.8 farkku -09, 900 aero T16-SLM/2520" -84 kesäpirssi
PA3
"Turbo"
Viestit: 223
Liittynyt: Ke Tammi 23, 2013 23:08
Paikkakunta: Pinjainen

Re: Takajarrusatulan kunnostus, purkaminen ja vikaantuvat osat

Viesti Kirjoittaja PA3 »

Suosittelen käyttämään noissa liukutapeissa kupari rasvaa... rasvat ja vaseliinit kun kerää vettä itseensä ja ajan myötä on taas jumissa.
Volvo S60 T3 R-Design -11
9-3 1.8t SC -06
9000 2.0t -98
Pontiac Firebird Trans Am TA6.6 1979
Suzuki gsx1250fa
jusahh
"Hölösuu"
Viestit: 1155
Liittynyt: Ti Elo 27, 2013 15:34
Paikkakunta: PK-seutu

Re: Takajarrusatulan kunnostus, purkaminen ja vikaantuvat osat

Viesti Kirjoittaja jusahh »

PA3 kirjoitti:Suosittelen käyttämään noissa liukutapeissa kupari rasvaa... rasvat ja vaseliinit kun kerää vettä itseensä ja ajan myötä on taas jumissa.
Tähän semmonen korjaus, ettei kuparitahnaa ole tarkoitettu liukutappeihin, eikä jarrumännän ympärille sinne kumin alle.

Kumiliuissa ja jarrumännän tiivisteen välissä kuparitahna nimenomaan jumittaa vapaan liikkeen. Jarruihin on omaan käyttön tarkoitettua JARRUKUMIRASVAA, jota saa motonestistä puoli ilmaseksi. Kestää kosteutta ja riittävästi kuumutta, juuri tähän tarkoitukseen: http://www.motonet.fi/fi/tuote/602212/J ... 20ml-tuubi

Tämä on selvitetty muutamaakin kautta, kuparitahna sopii kuumiin paikkoihin, estämään pintojen kiinni hitsautumisen: pakosarjan pulttien kierteet, jarrupalan taakse männän ja jarrupalan metallipintojen väliin yms.
EX: 9³SS BioPower
PA3
"Turbo"
Viestit: 223
Liittynyt: Ke Tammi 23, 2013 23:08
Paikkakunta: Pinjainen

Re: Takajarrusatulan kunnostus, purkaminen ja vikaantuvat osat

Viesti Kirjoittaja PA3 »

jusahh kirjoitti:
PA3 kirjoitti:Suosittelen käyttämään noissa liukutapeissa kupari rasvaa... rasvat ja vaseliinit kun kerää vettä itseensä ja ajan myötä on taas jumissa.
Tähän semmonen korjaus, ettei kuparitahnaa ole tarkoitettu liukutappeihin, eikä jarrumännän ympärille sinne kumin alle.

Kumiliuissa ja jarrumännän tiivisteen välissä kuparitahna nimenomaan jumittaa vapaan liikkeen. Jarruihin on omaan käyttön tarkoitettua JARRUKUMIRASVAA, jota saa motonestistä puoli ilmaseksi. Kestää kosteutta ja riittävästi kuumutta, juuri tähän tarkoitukseen: http://www.motonet.fi/fi/tuote/602212/J ... 20ml-tuubi

Tämä on selvitetty muutamaakin kautta, kuparitahna sopii kuumiin paikkoihin, estämään pintojen kiinni hitsautumisen: pakosarjan pulttien kierteet, jarrupalan taakse männän ja jarrupalan metallipintojen väliin yms.
Ei kuparia nyt missään nimessä saa laittaa sinne mäntään ! Liukutappeihin voi laittaa mutta kumit pitää olla ehjät. (niinkuin muissakin hommissa)
kerran vuodessa kun avaa noi jarrut ja puhdistetaan ja uudet rasvat sisään niin avot!
Volvo S60 T3 R-Design -11
9-3 1.8t SC -06
9000 2.0t -98
Pontiac Firebird Trans Am TA6.6 1979
Suzuki gsx1250fa
ZeiPii
"Hölösuu"
Viestit: 1541
Liittynyt: Ma Touko 28, 2007 09:45
Paikkakunta: Vantaa

Re: Takajarrusatulan kunnostus, purkaminen ja vikaantuvat osat

Viesti Kirjoittaja ZeiPii »

Liukutappeihin en laittaisi kuparitahnaa. On se sellaista tahmaa, että uskon sen vaikuttavan satulan palautumiseen jarrutuksen jälkeen. Tästä on omakohtaista kokemusta kun jokin aika sitten putsasin kuparitahnat pois liukutapeista ja laitoin niihin vetonivelrasvaa (kun jarruihin tarkoitettua rasvaa ei ollut). Nyt liikkuu satula tapeissaan paljon sulavammin. Sääli, että tietämättömyyttäni taisin saada jarrulevyt hieman kieroksi. Toki muitakin syitä varmaan on... :roll:
MiTo QV -10
Ex: BMW 320i -05, Saab 9-3 SC 1.8t -08
jusahh
"Hölösuu"
Viestit: 1155
Liittynyt: Ti Elo 27, 2013 15:34
Paikkakunta: PK-seutu

Re: Takajarrusatulan kunnostus, purkaminen ja vikaantuvat osat

Viesti Kirjoittaja jusahh »

Vetarirasva toimii varmaan hyvin, mutta voi olla lyhytikästä. Tyypillisesti vaseliineissa pätee: "mitä hienomman koneenosan voiteluun tarkoitettu, sitä vähemmän kestää säätä/vettä yms. likaa." Vetarirasva on pitkälle lisäaineistettu ja siinä kaikenlaisia reaktiivisia komponentteja, jotka parantavat liukuominaisuuksia. Suunnittelussa on lähdetty siitä, että rasva on aina suojan sisällä kivasti itsekseen.

Vesivaseliini, tarkoitettu veneisiin yms. kosteisiin paikkoihin, on oivaa kamaa olla autotallissa. Voi laittaa alustaan melkeen minne vaan, kierteisiin tms. estämään kiinni leikkautumisen ja varmasti toimisi myös liukutapeissa. Liukutapiessahan on mekaanisesti niin pienet vaatimukset, pieni liukumatka, pienet kuormat ja alhaiset liukunopeudet. http://www.motonet.fi/fi/tuote/600106/C ... liini-400g
EX: 9³SS BioPower
jusahh
"Hölösuu"
Viestit: 1155
Liittynyt: Ti Elo 27, 2013 15:34
Paikkakunta: PK-seutu

Re: Takajarrusatulan kunnostus, purkaminen ja vikaantuvat osat

Viesti Kirjoittaja jusahh »

Tässä vielä selostus siitä mitä ajattelin tehdä omille satuloille ehkäistäkseni käsijarrun jumittumisen. Esimerkkinä on Hondan satula, mutta luulen, että Saappassa on pitkälti saman oloinen rakenne:
https://www.dropbox.com/s/snd096cfsgwr3 ... 0.jpg?dl=0

Vaiheet 1,2,3 kuvassa.
1. mäntä (osa 4) kierretään irti. Mäntä on kiinni tuossa pitkässä ruuvissa (osa 26)
2. puretaan osan 26 lukitusrengast tms. ja vedetään loput jarrumännän liikuttelumekanismista ulos sylinterin kautta.
3. käsijarrun käyttökaran (osa 9/25) saa tempastua ulos satulasta tässä vaiheessa.

Puhdistetaan paikat ja kasaan. Tämä siis teoriassa :D
EX: 9³SS BioPower
karitammi
"Aero"
Viestit: 490
Liittynyt: Pe Syys 01, 2006 17:23
Paikkakunta: Espoo

Re: Takajarrusatulan kunnostus, purkaminen ja vikaantuvat osat

Viesti Kirjoittaja karitammi »

Hyvä lista. Lisäisin jarrusylinterien hoonauksen, mikäli sylinterin pinnassa näkyy jälkiä. Kai niitä liukutappien kontaktipintojenkin sileyksiä voi ihmetellä ja ehkä parantaakin, mutta se on hankalampaa ehkä.
jusahh
"Hölösuu"
Viestit: 1155
Liittynyt: Ti Elo 27, 2013 15:34
Paikkakunta: PK-seutu

Re: Takajarrusatulan kunnostus, purkaminen ja vikaantuvat osat

Viesti Kirjoittaja jusahh »

jusahh kirjoitti:Olen ajatellut purkaa satulan siis aivan osiin, mäntä ulos ja sitä rataa. Kun mäntä on ulkona, luulisi lähtevän myös tuo käsijarrumekanisin kara ja vipu.
Nyt on purettu toinen satula. Käsijarrumekanismi ei lähde irti satulasta, koska tuo ohjuritappi on prässätty satulaan. (n. 15mm halkaisijaltaan oleva tappi, jota käsijarrumekanismi laahaa. Jos tapin tempaisee irti, en usko, että sitä saa enää takaisin turvallisesti, vaan se voi lähteä irti tärinästä tms.

Yksi tapa koittaa virvoittaa käsijarrumekanismia, on ottaa mäntä pois satulasta ja täyttää sylinteri CRC:llä/naftalla/öljyllä ja samalla varovasti voi koittaa linkutella käsijarrumekanismia. kuva vastaavasta jarrusatulasta (Toyota kai) Öljyä alkaa tihkua ulos mekanismin tiivisteistä ja varmaankin toimii tällä konstilla taas pari vuotta / seuraavaan jarruremppaan. Toinen vaihtoehto jumittuneen käsijarrun kuntoon saamiseksi on yrittää suihkia CRC:tä käsijarrumekanisin karaan ja liikutella sitä. Lopulta toki voi vaihtaa satulan.

Harmi juttu että insinöörit ovat tehneet rakenteen, jota ei voi purkaa. Varmaankin halpa massatuottaa noin.
EX: 9³SS BioPower
BiFull
"Kaasari"
Viestit: 11
Liittynyt: To Maalis 23, 2017 18:17
Paikkakunta: Rusko

Re: Takajarrusatulan kunnostus, purkaminen ja vikaantuvat osat

Viesti Kirjoittaja BiFull »

jusahh kirjoitti:
La Loka 11, 2014 07:51
Nyt on purettu toinen satula. Käsijarrumekanismi ei lähde irti satulasta, koska tuo ohjuritappi on prässätty satulaan. (n. 15mm halkaisijaltaan oleva tappi, jota käsijarrumekanismi laahaa. Jos tapin tempaisee irti, en usko, että sitä saa enää takaisin turvallisesti, vaan se voi lähteä irti tärinästä tms.
Jos nyt välttämättä haluaa sen ohjuritapin irroittaa, niin ainahan siihen satulaan voi tehdä kierteet ja uuden ohjuritapin jossa myös kierteet. Se maksaako vaivaa on sitten asia erikseen.
9-3 SS 1.8t -07 BioPower by Nappe
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6437
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Takajarrusatulan kunnostus, purkaminen ja vikaantuvat osat

Viesti Kirjoittaja Eski »

Tämähän pomppasi sopivasti esille, kun eilen vaihdettiin meidän ttidin kuskinpuolen takasatula uuteen. Käsijarrumekanismi siitä petti vain 300K ajettuna. Enpä jaksanut edes tutkia vanhan satulan remontoimista, kun uuden 16" brembo-satulan sai reilulla satasella. Näköjään Saabin webshopissa 15" takasatula on 322e, mutta jäähdytettyjen laikkojen 16" satulan hintaa ei edes kerrota... Ainakin tuo uusi brembo oli ihan tuliterän näköinen, vaikka vanha lähtikin vaihtoon korjattavaksi. Vedin uuteen satulaan pilipalin hopeista satulamaalia pintaan satula pöydällä, joten olisi varmaan pitänyt uusia ja maalata myös satulan kiinnike, mutta lieneekö tuota saatavilla jostain halavemmalla -> https://webshop-fi.saabparts.com/9-3-ge ... per-16-189

Eski
Vastaa Viestiin