Magneettiventtiilit!?
Magneettiventtiilit!?
Eli tästä varmaan on jo keskustelua siellä sun täällä, mutta kun itsellä ajoittainen vikatila tuosta P0033on tullut niin tilasin osanumerolla 55354158 bypass ohjausventtiilin itselle, noh osa saapui ja innoissaan vaihdoin niin kappas toimi vielä huonommin, eli vikatila oli melkein välitön.... Tästä sitten siihen tulokseen että vanhat palikat takas, mitkä on mulla omassa 9-3ss 2003 1.8t mallissa osanumerolla 12787706 ja niitä on 2kappaletta eli toinen ahtopaineen säädössä ja toinen bypass säädössä, nämä kun laitoin takaisin niin auto sentään toimii... Eli kyseinen 55354158 ei näin ollen ole käypä minun autooni vaikka tämä pitäisi nimenomaan olla bypass säätöön tarkoitettu... Löysinkin jonkun keskustelun jossa sain selville että nimenomaisesti nämä mitä minun autossa jo oli niin ovat aivan oikeat ja toimivat siellä. Tiedä sitten mikä malli/ahdin käyttää tuota 55354158 ns. "bypass ohjausventtiiliä" oikealta nimeltään. Noh tulipa kokeiltua tämäkin. Seuraavana kalvoa testaamaan kun on aikaa sinne hönkiä, josko sieltä se oikea vika tälle löytyis.... Letkut on ehjiä ja auto toimii yleensä n. 60km-200km max aivan hyvin ja sit saattaa mennä siihen limb mode tilaansa jolloin tehot häviää, virrat pois ja uus starttaus niin vika katoaa....
Re: Magneettiventtiilit!?
Vika ei välttämättä ole by-pass magneettiventtiilissä vaan voi olla myös turbon hukkaportin magneettiventtiilissä.
Nämä kaksi magneettiventtiiliä ovat hiukan erilaisia. Nämä molemmat melkein kannattaa vaihtaa. Tuo vikakoodi, jonka ECU antaa, ei aina paikallistu juuri tarkalleen oikeaan.
Ahtamiseen tai tarkemmin ottaen pyydettyyn ilmamassaan liittyvät viat johtuvat olennaisesti turbon ja sen ohjausjärjestelmän toiminnasta ja niihin molempiin nämä kumpikin magneettiventtiili vaikuttavat.
Nämä kaksi magneettiventtiiliä ovat hiukan erilaisia. Nämä molemmat melkein kannattaa vaihtaa. Tuo vikakoodi, jonka ECU antaa, ei aina paikallistu juuri tarkalleen oikeaan.
Ahtamiseen tai tarkemmin ottaen pyydettyyn ilmamassaan liittyvät viat johtuvat olennaisesti turbon ja sen ohjausjärjestelmän toiminnasta ja niihin molempiin nämä kumpikin magneettiventtiili vaikuttavat.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Magneettiventtiilit!?
Molemmat vaihdettu ja todettu toimiviksi, pointtina oli vaan se että miksi tuo ns. Oikea bypass venttiili minkä tilasin niin ei toimi ollenkaan autossa vaan meni heti 500m-1km limb mode tilaan? Osan sopivuutta omaan autoon epöilin siis tässä koska laitoin sen niinsanotun hukkaportin päällä olevan ahtopaineen säätöventtiilin, sillä se sentään on toiminut huomattavasti paremmin täytyy toi kalvo vielä testata, olisihan toi kiva saada selville se vika mistä ajoittainen limb mode tulee yleensä aina pitkän matkaa ajeltaessa yhtäkkiä tiputtaa tehot, nurkka-ajossa ei probleemaa...
Tällä hetkellä omassa autossa toimivat venttiilit:
Hukkaportin päällä eli ahtosäätö osanro:12787706
Imusarjan päällä eli bypass säätö:12787706, tähän ostin sen uuden 55354158 osanrolla olevan mikä piti olla oikea niin meni vaan huonommaksi, eli ei käypä?
Niitä 12787706 ja 55354158 osia vertailin niin ainoa ero oli että 12787706 osassa on isompi reikä taaimmaisessa putkessa...
Tällä hetkellä omassa autossa toimivat venttiilit:
Hukkaportin päällä eli ahtosäätö osanro:12787706
Imusarjan päällä eli bypass säätö:12787706, tähän ostin sen uuden 55354158 osanrolla olevan mikä piti olla oikea niin meni vaan huonommaksi, eli ei käypä?
Niitä 12787706 ja 55354158 osia vertailin niin ainoa ero oli että 12787706 osassa on isompi reikä taaimmaisessa putkessa...
Re: Magneettiventtiilit!?
Joo, luin vähän Wissiä P0033 vikakoodin osalta.
Mainintaa ei ole, että tuo vikakoodi tarkoittaisi jotenkin by-pass venttilliä tai sen toimintaa. Pikemminkin ei tarkoita ollenkaan. Tämä käännös, jossa on viittaus by-passiin tästä vikakoodista, on jostain muualta ja jokin "yleinen" kuvaus.
P0033 viittaa ohivirtauksen ongelmaan, jonka seurauksena ahtopaine sekä ilmamassa virheellinen. Ohivirtaus tarkoittanee turbon hukkaportin pakokaasujen ohivirtausta, jota juuri turbon yläpuolella olevalla magneettiventtiilillä ohjataan. Wissin mukaan, kun ahtopaine/ilmamassa ylittävät tietyn arvon (en nyt muista mitä ne oli), niin se johtaa limb home -vikatilaan.
Minun mielestäni by-pass ongelma ilmenisi eri tavalla.
- ahdot eivät nouse, kun by-pass systeemi vuotaa, ja estää ahtojen nousun ---> ei limb home -tilaa mutta auto on tehoton
- ahtamisen jälkeen kaasuläpän sulkeuduttua by-pass ei päästä ahtopiikkiä pois, kun se ei toimi ---> läpän avauduttua uudelleen syntyy voimakas ilmavirtaus ja liian suuri hetkellinen ilmamassa -----> menee tässä vaiheessa limb home -tilaan (vika ilmenee kiihdytyksessä vaihteen vaihdon jälkeen)
Mainintaa ei ole, että tuo vikakoodi tarkoittaisi jotenkin by-pass venttilliä tai sen toimintaa. Pikemminkin ei tarkoita ollenkaan. Tämä käännös, jossa on viittaus by-passiin tästä vikakoodista, on jostain muualta ja jokin "yleinen" kuvaus.
P0033 viittaa ohivirtauksen ongelmaan, jonka seurauksena ahtopaine sekä ilmamassa virheellinen. Ohivirtaus tarkoittanee turbon hukkaportin pakokaasujen ohivirtausta, jota juuri turbon yläpuolella olevalla magneettiventtiilillä ohjataan. Wissin mukaan, kun ahtopaine/ilmamassa ylittävät tietyn arvon (en nyt muista mitä ne oli), niin se johtaa limb home -vikatilaan.
Minun mielestäni by-pass ongelma ilmenisi eri tavalla.
- ahdot eivät nouse, kun by-pass systeemi vuotaa, ja estää ahtojen nousun ---> ei limb home -tilaa mutta auto on tehoton
- ahtamisen jälkeen kaasuläpän sulkeuduttua by-pass ei päästä ahtopiikkiä pois, kun se ei toimi ---> läpän avauduttua uudelleen syntyy voimakas ilmavirtaus ja liian suuri hetkellinen ilmamassa -----> menee tässä vaiheessa limb home -tilaan (vika ilmenee kiihdytyksessä vaihteen vaihdon jälkeen)
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Magneettiventtiilit!?
Okei Noh mene ja tiedä noista varmuudella sanomaan, venttiilit on ainakin todettu ehjiksi eilen pariinkin otteeseen ja letkut, epäilisin ite tota bypass puolen hommaa vaikka eikö se vika olis sillloin ns. Koko ajan siellä? Ei siis ahtais juuri milloinkaan kunnolla? Voiko se kalvo/siellä olevat osat olla väsyneitä/joku hyvin pieni vuoto joka sitten ilmenee joskus? Tonnehan on laitettu bsr:än stg2 softa aikasemmin ja eilen imuroin sen uudestaan siihen josko siiinä olisi joku kämmi käyny... Ajellut nyt vaan niin lyhyttä pätkää eilen että ei ole vikaa ainakaan ilmestyny ja kaikki on pelittäny paremlin kuin hyvin huomenaamulla ajelen epooseen asti töistä niin tod.näk saa sitä vikaa odotella silloin tulevaksi hajoaisi edes jotain niin varmuudella tietäis mikä se on...
Niin ja tuo bsr:än softa kyllä lähtee tuolta jahka pääsen pk-seudun foorumilaiselta sellaisen oikean softan hakemaan
Edit:voiko tämä myös viitata sitten vialliseen ilmamassamittariin... Sen luulis kyllä antavan silloin eri koodia
Niin ja tuo bsr:än softa kyllä lähtee tuolta jahka pääsen pk-seudun foorumilaiselta sellaisen oikean softan hakemaan
Edit:voiko tämä myös viitata sitten vialliseen ilmamassamittariin... Sen luulis kyllä antavan silloin eri koodia
Re: Magneettiventtiilit!?
Taisi syy selvitä....BSR-softa
Ajattelinkin jo seuraavaksi kysäistä että onko autossa jonkin virisofta ja jos niin kenen?
Tuo BSR on aivan susi. Se on siitä vielä ikävä, että se voi mennä täysin yllättäen ihan totaalisen epäkuntoon. Eikä edes uudelleen ohjelmointi auta .
Vain joskun Saabin alkuperäisen softan palauttaminen korjaa tilanteen.
Olethan joka tapauksessa huomannut että nuo magneettiventtiilit (hukkaportti ja by-pass) ovat erilaisia ja ovat oikein päin. Voi vika olla tietenkin varsinaisessa by-pass kalvossakin turbon kyljessä, jolloin se välillä antaa ahtoja ja välillä ei ja siitä seuraa yllättävää ahtojen ja ilmamassan seilaamista. Tämä sitten johtaa vikatilaan, kun säätö ei ole hallinnassa.
Vika johtuu tuskin ilmamassamittarista vaan juurikin jostain turbon säätöön millä ilmamassaa säädetään ahtotilanteessa. Kaasuläppäkotelo osallistuu tähän myös, mutta siitä kyllä tulisi oma erillinen vikakoodi.
Ajattelinkin jo seuraavaksi kysäistä että onko autossa jonkin virisofta ja jos niin kenen?
Tuo BSR on aivan susi. Se on siitä vielä ikävä, että se voi mennä täysin yllättäen ihan totaalisen epäkuntoon. Eikä edes uudelleen ohjelmointi auta .
Vain joskun Saabin alkuperäisen softan palauttaminen korjaa tilanteen.
Olethan joka tapauksessa huomannut että nuo magneettiventtiilit (hukkaportti ja by-pass) ovat erilaisia ja ovat oikein päin. Voi vika olla tietenkin varsinaisessa by-pass kalvossakin turbon kyljessä, jolloin se välillä antaa ahtoja ja välillä ei ja siitä seuraa yllättävää ahtojen ja ilmamassan seilaamista. Tämä sitten johtaa vikatilaan, kun säätö ei ole hallinnassa.
Vika johtuu tuskin ilmamassamittarista vaan juurikin jostain turbon säätöön millä ilmamassaa säädetään ahtotilanteessa. Kaasuläppäkotelo osallistuu tähän myös, mutta siitä kyllä tulisi oma erillinen vikakoodi.
Re: Magneettiventtiilit!?
Joo, eilen vaihdoin noi päikseen bypass/ahtovenat ja eilen sekä tänään mitä ajanut niin toiminut ihan hyvin... Ainoa mikä nyt alkoi omaan korvaan kuulumaan, liekö jo kuvitelmaa vai mitä, mutta nyt kuulostaa kaasunpäästön jälkeen että ahdin sakkaisi? Voi olla että kuvittelen vain tai sitten se mikä nyt on bypass puolella niin se venttiili olisi se syypää ettei nyt sitten päästä kunnolla ylimääräsiä paineita pois Ahtaa ihan normaalisti ym, täytyy huomenaamulla katsoa tosiaan tuleeko vika päälle kun ajaa pidemmän matkaa.. Tässähän siis oli ja on tuolla 12787706 osanumerolla nuo molemmat venttiilit mikä ihmetyttää koska periaatteessa ne on sama osa vaikka bypass puolella pitäisi olla se 55354158 osa, se vaan kun ei toimi ollenkaan tässä jos sen laitan paikalleen.
Re: Magneettiventtiilit!?
Kuten aiemmin kirjoitin niin osat eivät ole samanlaisia eikä siten sama osa, vaikka ne ristiin voi vaihtaakin. Siksi ne ovat eri osanumerollakin.
Auto toimii kohtuudella, kun osat ovat ristissä, mutta ei aivan parhaassa terässä.
Auto toimii kohtuudella, kun osat ovat ristissä, mutta ei aivan parhaassa terässä.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Magneettiventtiilit!?
No minkä takia osa 55354158 mikä kuuluu virallisesti bypass ohjaukselle ei toimi ollenkaan mun autossa....? Niinkuin sanoin siinä on molemmissa osa numerolla 12787706 niin bypass(imusarja) kuin ahto-ohjaus(hukkaportti)... Eli sama osa siis.... Ei ollenkaan käytössä mulla tota 55354158 osanumerolla olevaa, koska se ei vaan toimi siinä
Re: Magneettiventtiilit!?
Lataa se normi softa takaisin sillä ohjelmointi purkilla.
Volvo V60 T5
Volvo v40 cc awd t5
Volvo v70 2,5 t
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex: 9-3 SC 2,8 turbo XWD
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex:9-3 sc 1,8t
Sähköiset viat ovat helppoja! Aina katkos virtapiirissä!
Tech 2 löytyy myös.
Volvo v40 cc awd t5
Volvo v70 2,5 t
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex: 9-3 SC 2,8 turbo XWD
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex:9-3 sc 1,8t
Sähköiset viat ovat helppoja! Aina katkos virtapiirissä!
Tech 2 löytyy myös.
Re: Magneettiventtiilit!?
Näitä ei nyt kannata ihmetellä niinkauan kuin se BSR -softa on ECU:ssaTooni kirjoitti: ↑Ke Huhti 08, 2020 19:08No minkä takia osa 55354158 mikä kuuluu virallisesti bypass ohjaukselle ei toimi ollenkaan mun autossa....? Niinkuin sanoin siinä on molemmissa osa numerolla 12787706 niin bypass(imusarja) kuin ahto-ohjaus(hukkaportti)... Eli sama osa siis.... Ei ollenkaan käytössä mulla tota 55354158 osanumerolla olevaa, koska se ei vaan toimi siinä
Joko alkuperäinen tai sitten jonkun muun toimiva softa nyt ensin.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Magneettiventtiilit!?
Ja kiitokset neuvoista! Ikävä ettiä vikaa mikä ilmenee joskus ilman järkevää syytä joten kokemus ja hyvät neuvot on kallisarvosia
Re: Magneettiventtiilit!?
Eipä ollu softalla vaikutusta tuohon ongelmaan... Ei ole enään kuin 2vaihtoehtoa ja se on viallinen magn.vena tai kalvo. Voisi mahd.olla toi hukkaportin päällä oleva meinaan menee välittömästi nyt vikatilaan kun alkaa ahdot nousemaa ja aikasemmin sama vena ohjas bypassia niin alko suhauttelemaan....
Noh huomenna purkamaa näillä näkymi atomeiksi
Pääsiäisiä saabisteille!
Noh huomenna purkamaa näillä näkymi atomeiksi
Pääsiäisiä saabisteille!
Viimeksi muokannut Tooni, To Huhti 09, 2020 16:38. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Magneettiventtiilit!?
Siltä vaikuttaa.
Eikä kannata hankkia sitä kuin alkuperäisosana. Maptunilta ainakin saa.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)