2007 Saab 9-3 1.8t – Ei onnistuu pyörittää avaimen virtalukossa

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Avatar
Asthinus
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: Su Touko 26, 2019 14:34
Paikkakunta: Espoo

2007 Saab 9-3 1.8t – Ei onnistuu pyörittää avaimen virtalukossa

Viesti Kirjoittaja Asthinus »

2007 Saab 9-3 1.8t on ollut pihalla ajamatta yli viikkoa. Akku ei valitettavasti kestänyt ja vaihdoin sen toiseen, joka löysi varastosta. Kun laitoin avaimen virtalukkoon, kuulin klikin ohjauspyörästä ja se vapautti, mutta avaimen lukossa en osannut pyörittää. Ruudulle tuli heti viesti: ”Pull out key, turn steering wheel. Restart”.

Kokeilin ottaa avaimen lukosta pois ja laittaa takaisin muutama kerta, välissä ohjauspyörää pyörittäen. Ei auttanut. Sama viesti tulee joka kerta.

Sain akkulaturin ja ladatuin akun täydeksi. Taas sama viesti tuli ruudulle kun laitoin avaimen lukkoon. Jos laitan lukkoon sormen, sanoo että avain on väärä, eli avain ja sen tunnustus ovat kunnossa.

Ohjauspyörä ei ole enää lukossa ja ei se lukitsee, kun otan avaimen lukosta pois. Voi olla että järjestelmässä on vikoja, mutta Check engine -valo ei ole päällä. Muut sähköosastot, kuten esim. ajovalot, sisävalot, vilkut, radio... toimivat ihan OK. Sulakkeet ovat kunnossakin.

Onko kenelläkään Tech2 -vikakoodinlukija Joensuun alueella lainattavaksi pariksi päiväksi? Ehkä löydän vikoja ja voin niitä tyhjätä. Tai ehkä jollakin on ollut samanlainen ongelma ja voit antaa vinkkejä?

Kiitos ja hyvää pääsiäistä!
cc
"Viggen"
Viestit: 542
Liittynyt: Ti Elo 12, 2003 19:53

Re: 2007 Saab 9-3 1.8t – Ei onnistuu pyörittää avaimen virtalukossa

Viesti Kirjoittaja cc »

Asthinus kirjoitti:
Pe Huhti 10, 2020 08:56
Akku ei valitettavasti kestänyt ja vaihdoin sen toiseen, joka löysi varastosta.
Taitaa olla tuossa syy, purkautuu ne akut varastossa seisoessaankin. Ota irti, lataa ja kokeile uudestaan.
#1894 : 9000 CS 2.0t -96 , 9-3 SC TiDS -09 , 9-3 Cab 1.8t+Hirsch -05 . . . . Entiset : 90 -85 , 900c -88 , 900s 2,3i -96
Avatar
Asthinus
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: Su Touko 26, 2019 14:34
Paikkakunta: Espoo

Re: 2007 Saab 9-3 1.8t – Ei onnistuu pyörittää avaimen virtalukossa

Viesti Kirjoittaja Asthinus »

Kiitos vinkistä!

Akku on nyt täynnä. Auto on ollut ilman akkua koko yön. Sama juttu tapahtuu edelleen: kun laitan avaimen lukkoon, muutaman sekunnin päästä ruudulle tulee se viesti. Olen kokeillut pyörittää ohjauspyörää eri tavoin. Ei auta. Eikä ohjauspyörä lukitsee kun otan avaimen pois. Tuntuu siltä että tietokone uskoo että ohjauspyörä on lukittu ja yrittää vapauttaa sen, mutta kuitenkin ei osaa...
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5648
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: 2007 Saab 9-3 1.8t – Ei onnistuu pyörittää avaimen virtalukossa

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Akun vaihdon jälkeen on tehtävä seuraavaa:

Laita avain virtalukkoon hetkeksi, mutta älä käännä avainta. Ota avain pois virtalukosta. Sen jälkeen laita avain uudestaan virtalukkoon, niin rattilukko napsahtaa pois päältä, jos kaikki on kunnossa.

Tekisin niin, että ottaisin miinuskaapelin irti hetkeksi. Tämän jälkeen laittaisin sen takaisin ja koittaisin ym. keinoa. Sen jälkeen mietitään ratkaisua.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Avatar
kalle37
"Hölösuu"
Viestit: 3083
Liittynyt: To Maalis 06, 2008 21:29
Paikkakunta: Mikkeli

Re: 2007 Saab 9-3 1.8t – Ei onnistuu pyörittää avaimen virtalukossa

Viesti Kirjoittaja kalle37 »

Saattaa olla ohjauslukko väärässä tilassa! Ei lähde ilman techkiä ja ehkä ei silläkään. Voi mennä cim tai ohjauslukko uusiksi.
Volvo V60 T5
Volvo v40 cc awd t5
Volvo v70 2,5 t
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex: 9-3 SC 2,8 turbo XWD
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex:9-3 sc 1,8t
Sähköiset viat ovat helppoja! Aina katkos virtapiirissä!
Tech 2 löytyy myös.
Avatar
kalle37
"Hölösuu"
Viestit: 3083
Liittynyt: To Maalis 06, 2008 21:29
Paikkakunta: Mikkeli

Re: 2007 Saab 9-3 1.8t – Ei onnistuu pyörittää avaimen virtalukossa

Viesti Kirjoittaja kalle37 »

Tää mun tid oli juuri samalla lailla jumissa, kun ostin sen. Sen ongelma ei lauennut ennen, kun vaihdoin ja naitoin ohjauslukon.
Volvo V60 T5
Volvo v40 cc awd t5
Volvo v70 2,5 t
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex: 9-3 SC 2,8 turbo XWD
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex:9-3 sc 1,8t
Sähköiset viat ovat helppoja! Aina katkos virtapiirissä!
Tech 2 löytyy myös.
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4648
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: 2007 Saab 9-3 1.8t – Ei onnistuu pyörittää avaimen virtalukossa

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Juuri noin kuin edellä kalle37 kertoi.
Huonon akun takia rattilukko mennyt vikatilaan, vaikka ei ole lukossa enää. Rattilukon toimiessa akku on juuri sopivasti simahtanut ja on nyt laitettu turvallisuussyistä vikatilaan. Ei poistu kuin Tech2:lla kuittaamalla.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Avatar
Asthinus
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: Su Touko 26, 2019 14:34
Paikkakunta: Espoo

Re: 2007 Saab 9-3 1.8t – Ei onnistuu pyörittää avaimen virtalukossa

Viesti Kirjoittaja Asthinus »

Suuret kiitokset! Otan sitten yhteyttä mekaanikkoon pääsiäisen jälkeen. Sillä on varmasti Tech2 kone :)
Avatar
kalle37
"Hölösuu"
Viestit: 3083
Liittynyt: To Maalis 06, 2008 21:29
Paikkakunta: Mikkeli

Re: 2007 Saab 9-3 1.8t – Ei onnistuu pyörittää avaimen virtalukossa

Viesti Kirjoittaja kalle37 »

Voin mä tulla pelastamaan jos hinnoista sovitaan :)
Volvo V60 T5
Volvo v40 cc awd t5
Volvo v70 2,5 t
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex: 9-3 SC 2,8 turbo XWD
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex:9-3 sc 1,8t
Sähköiset viat ovat helppoja! Aina katkos virtapiirissä!
Tech 2 löytyy myös.
anv
"Hölösuu"
Viestit: 2196
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 09:45
Paikkakunta: Oulu

Re: 2007 Saab 9-3 1.8t – Ei onnistuu pyörittää avaimen virtalukossa

Viesti Kirjoittaja anv »

Eikös tuo akun irtikäyttö aiheuta sen ettei rattilukko lukkiudu ennenkuin autolla on ajettu?
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
Avatar
kalle37
"Hölösuu"
Viestit: 3083
Liittynyt: To Maalis 06, 2008 21:29
Paikkakunta: Mikkeli

Re: 2007 Saab 9-3 1.8t – Ei onnistuu pyörittää avaimen virtalukossa

Viesti Kirjoittaja kalle37 »

Mites ajat jos avain ei käänny
Volvo V60 T5
Volvo v40 cc awd t5
Volvo v70 2,5 t
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex: 9-3 SC 2,8 turbo XWD
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex:9-3 sc 1,8t
Sähköiset viat ovat helppoja! Aina katkos virtapiirissä!
Tech 2 löytyy myös.
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5648
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: 2007 Saab 9-3 1.8t – Ei onnistuu pyörittää avaimen virtalukossa

Viesti Kirjoittaja Pakari »

anv kirjoitti:
Pe Huhti 10, 2020 21:40
Eikös tuo akun irtikäyttö aiheuta sen ettei rattilukko lukkiudu ennenkuin autolla on ajettu?
Rattilukko voi myös olla päällä siinä vaiheessa, kun akku otetaan irti tai virta loppuu. Tällöin rattilukko jää päälle.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
anv
"Hölösuu"
Viestit: 2196
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 09:45
Paikkakunta: Oulu

Re: 2007 Saab 9-3 1.8t – Ei onnistuu pyörittää avaimen virtalukossa

Viesti Kirjoittaja anv »

Hitsi, tarkoitin tietysti rattilukkoa. Ymmärsin että avain kääntyy, mutta ohjaus ei mene enää lukkoon. Eli akun irtikäyttö estää _rattilukon_ menemisen lukkoon ennenkuin autolla on ajettu.

Sorry sekoilustani
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4585
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: 2007 Saab 9-3 1.8t – Ei onnistuu pyörittää avaimen virtalukossa

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Kokeileppa ottaa cimmin liitin irti hetkeksi. Yhdessä autossa sillä konstilla sai auton kerran käyntiin ja siirertyä mutta sen jälkeen oli aina samassa jumitilassa. Liitin löytyy rattiakselin tekonahkapussukan alta.
Lopulta rattilukon uusiminen korjasi tilanteen pysyvästi.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4648
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: 2007 Saab 9-3 1.8t – Ei onnistuu pyörittää avaimen virtalukossa

Viesti Kirjoittaja petrisa »

vesa67 kirjoitti:
La Huhti 11, 2020 02:10
Kokeileppa ottaa cimmin liitin irti hetkeksi. Yhdessä autossa sillä konstilla sai auton kerran käyntiin ja siirertyä mutta sen jälkeen oli aina samassa jumitilassa. Liitin löytyy rattiakselin tekonahkapussukan alta.
Lopulta rattilukon uusiminen korjasi tilanteen pysyvästi.
Tuo saattaa auttaa :wink: .
Rattilukon jumiutuminenhan johtuu nimenomaan CIM yksiköstä, joka ohjaa niin virta- kuin rattilukkoakin.

Normaalissa tilanteessa, kun kaikki on kunnossa, ei edes huonon akun pitäisi saada autoa jumiuttumaan. Ei edes silloin, kun akku on huonossa kunnossa. Eihän sitä kukaan voi tietää ja etenkin talvisaikaan, jos akku on yllättäen yön aikana tyhjentynyt. Keskuslukko usein toimii ihan vielä kunnolla, mutta sitten kun laitat avaimen virtalukon pesään, niin vika iskee päälle heikon akun takia. Uudella akulla tai latauksella asian pitäisi tulla kuntoon. Nimenomaan pitäisi.

CIM lukitsee ja vapautta rattilukon ohjaamalla sen sähkömoottoria. Moottori liikuttaa mekaanisesti lukitusmekanismia, jossa on mikrokytkimet rajakytkiminä. Eli CIM saa rattilukosta tiedon rajakytkimiltä, että lukko on oikeassa asennossa (auki/lukossa). Kun heikon akun takia lukkoa on avattu, se ottaa yllättävän ison virran ja sähköt ovat voineet juuri loppua siihen. Silti akun latauksen tai uuden akun jäkeen tilanne pitäsi olla kunnossa, kun CIM tutkii missä asennossa rajakytkimet ovat ja toimii sen mukaan eli ohjaa moottoreita niin, että lukko on jommassa kummassa asennossa, kun väliasentoa ei ole. Periaatteessa virta-avaimen ollessa virtalukossa lukko avataan, mikäli rajakytkin ei anna sitä vastaavaa tietoa ja taas ilman virta-avainta rattilukko ajetaan siihen asentoon, että se on lukossa.

Itselle on juuri kerran käynyt tuolla tavalla, että systeemi meni jumiin, kun akku oli tyhjentynyt kylmälaukun takia ja auton sai kuntoon vain Tech2:lla kuittaamalla vikakoodin pois. Sen jälkeen virta-avain kääntyi ja taas mentiin. Se oli kuitenkin ensioire viallisesta rattilukosta, sillä eipä mennyt kuin puolisen vuotta niin rattilukko jumi yllättäen kauppareissulla parkkipaikalle. Hajosi lopullisesti.

Tämä Saabin sähköinen virta- rattilukko- yhdistelmä on kuitenkin niin oikukas, että siitä ei aina tiedä mitä se tekee, kun jotain odottamatonta tapahtuu esim. akusta loppuu sähköt. Ei siis voi olla täysin varmaa onko rattilukko simahtamasa vai ei. Tähän kannattaa kuitenkin jo henkisesti valmistautua.
Muita apuja ei nyt ehkä ole kuin Tech2, jolla ainakin toistaiseksi asia tuleen kuntoon ja aika sitten näyttää jatkon.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Vastaa Viestiin