SAAB 9-3 MOOTTORINOHJAIN YKSIKÖN VAIHTO ?
SAAB 9-3 MOOTTORINOHJAIN YKSIKÖN VAIHTO ?
hei, olen uusi foorumilla, löytyisikö apuja että kuinka ECU vaihdetaan saab 9-3 2.0l-t 175hp autoon? vikaa on selvitetty monesti paikasta ja selkeästi aivopurkilla on häiriö, nyt ei enään lähde käyntiinkään, kun avasin purkin ja huomasin kolme eri kohtaa jotka olivat ottaneet lämpöä ja sulaneet. aiemmin auto lähti käyntiin ja välillä teki stopin.
ECU ssa koodi 55352571
tarvisin uuden purkin sekä mahdollisesti ohjelmoinnin kyseiseen autoon jos joltakin löytyisi apua / varaosa ecua ?
helpoiten käy jos tietävämpi / vastaavan purkin myyjä ottaisi yhteyttä whatsapilla 0466228085 , auto pirkanmaalla, ja toki vaivasta palkka maksetaan jos täytyy tänne ajella "ohjelmoimaan" tai tuodaan pelipaikalle myös tarvittaessa
ECU ssa koodi 55352571
tarvisin uuden purkin sekä mahdollisesti ohjelmoinnin kyseiseen autoon jos joltakin löytyisi apua / varaosa ecua ?
helpoiten käy jos tietävämpi / vastaavan purkin myyjä ottaisi yhteyttä whatsapilla 0466228085 , auto pirkanmaalla, ja toki vaivasta palkka maksetaan jos täytyy tänne ajella "ohjelmoimaan" tai tuodaan pelipaikalle myös tarvittaessa
Re: SAAB 9-3 MOOTTORINOHJAIN YKSIKÖN VAIHTO ?
Pirkanmaalla näitä hommia tekevät ainakin seuraavat henkiköt:
Vesa Suokko, Kangasala (Foorumin nimimerkki Vesa67)
Eero Tiainen, Tampere (Foorumin nimimerkki Coltti)
Vesa Suokko, Kangasala (Foorumin nimimerkki Vesa67)
Eero Tiainen, Tampere (Foorumin nimimerkki Coltti)
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: SAAB 9-3 MOOTTORINOHJAIN YKSIKÖN VAIHTO ?
Täällä ois kans -03 9-3 ss (175hp) josta korjaamon mukaan moottorinohjausyksikkö menny. Kylmänä käynnistyy hyvin mutta jos sammuttaa auton niin täytyy usein odotella että jäähtyy ennenku suostuu lähtemään käyntiin. Akku ja tulpat on uudet joten niistä ei pitäs johtua. Miten paljon teillä on maksanu yleensä tuo korjaus liikkeessä ja onko kellään antaa vinkkejä mistä kannattas ko. boksi ostaa jos sen joku osaava pystyy ohjelmoimaan toimivaksi. Kaikki neuvot on tervetulleita. P-Pohjanmaalla jos sattus joku avulias asumaan.saab933 kirjoitti: ↑Su Helmi 02, 2020 20:57hei, olen uusi foorumilla, löytyisikö apuja että kuinka ECU vaihdetaan saab 9-3 2.0l-t 175hp autoon? vikaa on selvitetty monesti paikasta ja selkeästi aivopurkilla on häiriö, nyt ei enään lähde käyntiinkään, kun avasin purkin ja huomasin kolme eri kohtaa jotka olivat ottaneet lämpöä ja sulaneet. aiemmin auto lähti käyntiin ja välillä teki stopin.
ECU ssa koodi 55352571
tarvisin uuden purkin sekä mahdollisesti ohjelmoinnin kyseiseen autoon jos joltakin löytyisi apua / varaosa ecua ?
helpoiten käy jos tietävämpi / vastaavan purkin myyjä ottaisi yhteyttä whatsapilla 0466228085 , auto pirkanmaalla, ja toki vaivasta palkka maksetaan jos täytyy tänne ajella "ohjelmoimaan" tai tuodaan pelipaikalle myös tarvittaessa
Re: SAAB 9-3 MOOTTORINOHJAIN YKSIKÖN VAIHTO ?
Onko käynnistysongelma vasta kun auton on ajanut lämpimäksi?High5_ss kirjoitti: ↑To Helmi 13, 2020 15:49
Täällä ois kans -03 9-3 ss (175hp) josta korjaamon mukaan moottorinohjausyksikkö menny. Kylmänä käynnistyy hyvin mutta jos sammuttaa auton niin täytyy usein odotella että jäähtyy ennenku suostuu lähtemään käyntiin. Akku ja tulpat on uudet joten niistä ei pitäs johtua. Miten paljon teillä on maksanu yleensä tuo korjaus liikkeessä ja onko kellään antaa vinkkejä mistä kannattas ko. boksi ostaa jos sen joku osaava pystyy ohjelmoimaan toimivaksi. Kaikki neuvot on tervetulleita. P-Pohjanmaalla jos sattus joku avulias asumaan.
Vai koskeeko myös kylmää moottoria?
Mikäli käynnistyvyysongelma ilmenee vasta lämpimällä koneella veikkaisin vian olevan kampiakselin anturissa.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: SAAB 9-3 MOOTTORINOHJAIN YKSIKÖN VAIHTO ?
Joo, tuolla vikakuvauksella High5_ss:n kannattaa ehdottomasti vaihtaa KAAA ennen kuin lähtee ECUa vaihtamaan.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: SAAB 9-3 MOOTTORINOHJAIN YKSIKÖN VAIHTO ?
Käynnistys ongelma ilmenee vasta lämpimällä koneella. Mutta sillonki ku ei käynnisty niin startatessa kierroslukumittari liikkuu, ja eikö se että viisari ei värähtäis viittais sillon siihen kampiakselin anturiin?petrisa kirjoitti: ↑To Helmi 13, 2020 18:40Onko käynnistysongelma vasta kun auton on ajanut lämpimäksi?High5_ss kirjoitti: ↑To Helmi 13, 2020 15:49
Täällä ois kans -03 9-3 ss (175hp) josta korjaamon mukaan moottorinohjausyksikkö menny. Kylmänä käynnistyy hyvin mutta jos sammuttaa auton niin täytyy usein odotella että jäähtyy ennenku suostuu lähtemään käyntiin. Akku ja tulpat on uudet joten niistä ei pitäs johtua. Miten paljon teillä on maksanu yleensä tuo korjaus liikkeessä ja onko kellään antaa vinkkejä mistä kannattas ko. boksi ostaa jos sen joku osaava pystyy ohjelmoimaan toimivaksi. Kaikki neuvot on tervetulleita. P-Pohjanmaalla jos sattus joku avulias asumaan.
Vai koskeeko myös kylmää moottoria?
Mikäli käynnistyvyysongelma ilmenee vasta lämpimällä koneella veikkaisin vian olevan kampiakselin anturissa.
Kaksi eri korjaamoa sanoneet että ei siinä anturissa pitäis vikaa olla ja käskivät mennä ecun vaihtoon. Miten sitä muuten vois testailla? Biltemassa näytti vähä päälle 40e olevan tuo anturi, onko siinä muutaku heittää paikoilleen jos sillä kokeilee eka?
Re: SAAB 9-3 MOOTTORINOHJAIN YKSIKÖN VAIHTO ?
Anturin voi vaan vaihtaa ja kokeilla. Vaikka kierroslukuviisari näissä uudemmissa trionic8 autoissa voikin liikkua, niin signaali eculle voi olla katkonainen anturivian vuoksi ja tästä syystä moottori ei käynnisty. Varaudu irroittamaan startti, koska se anturi on sen takana.
Suosittelen laittamaan vain Bosch merkkisen asentotunnistimen, tai alkuperäisen merkkitiskiltä(joka on myös bosch)
Bosch esimerkiksi löytyy:
https://motonet.fi/fi/tuote/109252?ajoneuvo=500
Suosittelen laittamaan vain Bosch merkkisen asentotunnistimen, tai alkuperäisen merkkitiskiltä(joka on myös bosch)
Bosch esimerkiksi löytyy:
https://motonet.fi/fi/tuote/109252?ajoneuvo=500
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: SAAB 9-3 MOOTTORINOHJAIN YKSIKÖN VAIHTO ?
Bilteman anturi on väärä!High5_ss kirjoitti: ↑Ke Helmi 19, 2020 20:25Käynnistys ongelma ilmenee vasta lämpimällä koneella. Mutta sillonki ku ei käynnisty niin startatessa kierroslukumittari liikkuu, ja eikö se että viisari ei värähtäis viittais sillon siihen kampiakselin anturiin?petrisa kirjoitti: ↑To Helmi 13, 2020 18:40Onko käynnistysongelma vasta kun auton on ajanut lämpimäksi?High5_ss kirjoitti: ↑To Helmi 13, 2020 15:49
Täällä ois kans -03 9-3 ss (175hp) josta korjaamon mukaan moottorinohjausyksikkö menny. Kylmänä käynnistyy hyvin mutta jos sammuttaa auton niin täytyy usein odotella että jäähtyy ennenku suostuu lähtemään käyntiin. Akku ja tulpat on uudet joten niistä ei pitäs johtua. Miten paljon teillä on maksanu yleensä tuo korjaus liikkeessä ja onko kellään antaa vinkkejä mistä kannattas ko. boksi ostaa jos sen joku osaava pystyy ohjelmoimaan toimivaksi. Kaikki neuvot on tervetulleita. P-Pohjanmaalla jos sattus joku avulias asumaan.
Vai koskeeko myös kylmää moottoria?
Mikäli käynnistyvyysongelma ilmenee vasta lämpimällä koneella veikkaisin vian olevan kampiakselin anturissa.
Kaksi eri korjaamoa sanoneet että ei siinä anturissa pitäis vikaa olla ja käskivät mennä ecun vaihtoon. Miten sitä muuten vois testailla? Biltemassa näytti vähä päälle 40e olevan tuo anturi, onko siinä muutaku heittää paikoilleen jos sillä kokeilee eka?
Se on vanhempaan 9-3:een joten ei käy uudempaan malliin.
Tuossa Pakarin linkittämä Motonetin osa on oikea. Ja muutenkin asia on juuri noin kuin Pakari kertoi. Anturi voi olla vioittunut juuri sen verran, että mittari vipattaa, mutta käyntiin ei lähde. Kyseinen anturi ei anna signaalia pelkästään YKK kohdasta vaan koko kampiakselin matkalta. YKK kohdassa on sitten signaalissa erilainen kohta. Juuri tämä voi olla hukassa, kun anturin signaali alkaa olla epätarkkaa.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: SAAB 9-3 MOOTTORINOHJAIN YKSIKÖN VAIHTO ?
Nyt näyttäisi kaikkien lisääntyvien mystisten vikojen takia mahdollista, että ECU pitäisi vaihtaa v. 2006 2.0t Sport Combissa. Siinä on Hirschin SW, jonka olen jälkikäteen hankkinut. Itselläni on myös IPRO. Kysymys kuuluu: jos saan jostakin ECU ( Maptun Parts) ohjelmoituna VIN koodin mukaisesti niin saanko auton käyntiin vai pitääkö se vielä jollain SW työkalulla käydä sovittamassa autoon?
Re: SAAB 9-3 MOOTTORINOHJAIN YKSIKÖN VAIHTO ?
Vieras ecu lisätään autoon tech2:lla ja tarvitsee turvapääsyn. Toinen vaihtoehto on kloonata nykyinen ecu (jos vaan mahdollista) 100%:sti ja vaihtaa autoon. Koska en tunne käyttämääsi työkaluja niin joudut niiden manuaalit lukemaan vastataksesi kysymykseen.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Re: SAAB 9-3 MOOTTORINOHJAIN YKSIKÖN VAIHTO ?
Kiitokset vastauksesta. Haasteeksi on ilmeisesti muodostumassa ECU:n saatavuus, jos uutta tavoittelee. Mutta katsotaan.
Re: SAAB 9-3 MOOTTORINOHJAIN YKSIKÖN VAIHTO ?
Onko kenelläkään kokemusta Ecutesting nimisen firman tarjonnasta. Tarjoavat joko vaihto-ECUn tai korjaavat nykyisen. Yritys on UK:ssa
Re: SAAB 9-3 MOOTTORINOHJAIN YKSIKÖN VAIHTO ?
Siihen saa ohjelmoitua sopimaan minkä tahansa Trionic 8 ecun NG9-3 1.8t/2.0t/2.0T 2003-2011. Jos alkuperäinen ecu on vielä lukukelpoinen niin sen sisällön ajonestoineen ja softineen saa kloonattua.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: SAAB 9-3 MOOTTORINOHJAIN YKSIKÖN VAIHTO ?
Noniin, tuolloin viime viestin jälkeen saatiin autoon uus tai "uus" ohjausyksikkö jolla se toimikin n. vuoden. Laitteeseen annettiin 3 vuoden takuu. Kun auto alko uudestaan temppuileen, käytin sen oulussa åströmillä josta tilasivat uuden laitteen ja jäätiin odottamaan sitä. "Komponenttipulan" takia sen saanti tuntu venyvän ja sitä joka kuukausi soittamalla kyselin åströmiltä. Sitten viimein sanoivat että he kyllä ilmottavat kun osa saapuu. Koko åström oli menny jossain vaiheessa kiinni, eikä ilmottaneet mitään asiakkaalle. Nyt sitten aloin selvitteleen asiaa ja ei tunnu merkkihuoltoja olevan missään enää. Onko saabbia mahollista saada edes enää toimimaan kohtuurahalla tai kannattaako se edes? Autolla ajettu n. 310t ja -2003 vm. Mutta muuten ok kuntonen.High5_ss kirjoitti: ↑To Helmi 13, 2020 15:49Täällä ois kans -03 9-3 ss (175hp) josta korjaamon mukaan moottorinohjausyksikkö menny. Kylmänä käynnistyy hyvin mutta jos sammuttaa auton niin täytyy usein odotella että jäähtyy ennenku suostuu lähtemään käyntiin. Akku ja tulpat on uudet joten niistä ei pitäs johtua. Miten paljon teillä on maksanu yleensä tuo korjaus liikkeessä ja onko kellään antaa vinkkejä mistä kannattas ko. boksi ostaa jos sen joku osaava pystyy ohjelmoimaan toimivaksi. Kaikki neuvot on tervetulleita. P-Pohjanmaalla jos sattus joku avulias asumaan.saab933 kirjoitti: ↑Su Helmi 02, 2020 20:57hei, olen uusi foorumilla, löytyisikö apuja että kuinka ECU vaihdetaan saab 9-3 2.0l-t 175hp autoon? vikaa on selvitetty monesti paikasta ja selkeästi aivopurkilla on häiriö, nyt ei enään lähde käyntiinkään, kun avasin purkin ja huomasin kolme eri kohtaa jotka olivat ottaneet lämpöä ja sulaneet. aiemmin auto lähti käyntiin ja välillä teki stopin.
ECU ssa koodi 55352571
tarvisin uuden purkin sekä mahdollisesti ohjelmoinnin kyseiseen autoon jos joltakin löytyisi apua / varaosa ecua ?
helpoiten käy jos tietävämpi / vastaavan purkin myyjä ottaisi yhteyttä whatsapilla 0466228085 , auto pirkanmaalla, ja toki vaivasta palkka maksetaan jos täytyy tänne ajella "ohjelmoimaan" tai tuodaan pelipaikalle myös tarvittaessa
Re: SAAB 9-3 MOOTTORINOHJAIN YKSIKÖN VAIHTO ?
Ostoilmoitusta foorumille. Vanhoja/ehjiä käytettyjä pystytään käyttämään myös, kunhan tarvittavat toimenpiteet tilalle menevälle eculle on tehty. Autopurkaamoilta voi ostella Suomesta tai Ruotsista, tai ostoilmoitusta foorumille..
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89