Sähkö ongelmia

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
Honkanen
"Kaasari"
Viestit: 12
Liittynyt: Su Kesä 23, 2019 20:18

Sähkö ongelmia

Viesti Kirjoittaja Honkanen »

Olisi vähän ongelmia sähköjen kanssa. Elikkä aina silloin tällöin jokin vetää akun tyhjäksi ettei saa autoa aamulla käyntiin ilman apuvirtaa. Muuten sähköt toimii normaalisti mutta keskuslukitus ei aina lukitte kaikkia ovia. Voiko syypää olla keskuslukitus vai onko mahdollista että jokin jää päälle vaikka avaimet on pois virtalukosta? Autohan on siis ng93 vm. 2004
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4635
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Sähkö ongelmia

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Veikkaisin olevan kaksi eri vikaa.

Keskuslukituksessa on tyypillisesti vikaa lukkomodulissa, jos se ei toimi. Voi välillä toimia ja välillä.
Toiseksi Saab on todella tarkka akun kunnolle, jotta käynnistyy. Akku voi olla loppupuolella ja alkaa nyt oireilla.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Honkanen
"Kaasari"
Viestit: 12
Liittynyt: Su Kesä 23, 2019 20:18

Re: Sähkö ongelmia

Viesti Kirjoittaja Honkanen »

Mietin samaa kun alkas akku olemaan aamuisin tyhjä, että joutaa vaihtoon mutta vaikka hommasin uuden akun niin siltikin oli tyhjä aina silloin tällöin. Otettu kyllä sekin mahdollisuus huomioon jos uusi akku oliki susi. Mutta pitääkö ostaa uus lukkomoduuli vai pystyykö itte korjaamaan?
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13223
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Sähkö ongelmia

Viesti Kirjoittaja AZP »

Riippuu mikä vika siellä on, mutta lukkomoduulin pystyy kyllä itse avaamaan ja tutkimaan. Itse juotin piirilevyltä tinaukset uusiksi ja tuli sillä kuntoon, eli vika oli murtuneissa juotoksissa.

Avaaminen tapahtuu poraamalla muoviset moduulin puoliskojen väliset kiinnikkeet auki, kasaan laitetaan sitten ruuveilla. Ja avaaminen varovasti, sieltä pomppaa helposti jousia ulos.

Akkuongelmien diagnosoinnin aloittaisin mittaamalla latausjännitteen akun navoista. Jos on reilusti alle 14 niin vika on latauksessa, ei viirrankulutuksessa.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
petromies
"Viggen"
Viestit: 583
Liittynyt: To Heinä 28, 2005 23:02
Paikkakunta: Oulun seutu

Re: Sähkö ongelmia

Viesti Kirjoittaja petromies »

Latausjännitteen mittaukseen, myös kuormituksen kans. Laturin vapaakytkin joskus menee ja alksa luistaa kumpaankin suuntaan.
Ajoituspalikat B207 E/L löytyy.
Ex: Saab 1,9 Tid 8v my2009
Ex: 2xSaab 99 petro + 3xSaab 99
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4635
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Sähkö ongelmia

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Akku nyt sitten tuskin on epäkunnossa, jos on kerran vasta vaihdettu ...ellei sitten ole jokin halpis merkki.
Lataus tarkistukseen kuten jo todettiinkin. Sitten voi tehdä ihan yksinkertaisen virtalukko - CIM testin, että pitää radion auki, kun virrat päällä ja sitten ottaa avaimet pois virtalukosta. Rattilukko pitäisi napsahtaa päälle ja radion sammua.

Lukkomoduli voi olla korjattavissa tai sitten ei.
Muoviset osat saattavat kulua, joten silloin ei mitään tehtävissä. Juotosvika taas eri juttu. Itse varautuisin uudella tai uudella käytetyllä kun homman ryhtyy. Käytetty ei paljon maksa. Tosin, sekin voi mennä kohta rikki tai jopa olla jo valmiiksi.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Honkanen
"Kaasari"
Viestit: 12
Liittynyt: Su Kesä 23, 2019 20:18

Re: Sähkö ongelmia

Viesti Kirjoittaja Honkanen »

Joo elikkäs auto käynnissä niin latausvirta näytti tasan 14. Alkaako laturi olemaan ehtoopuolella vai onko normaalia?
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13223
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Sähkö ongelmia

Viesti Kirjoittaja AZP »

14 volttoa on ihan normaali jännite akun navoista mitattuna. Sen puoleen ei varmaan ongelmia ole.

Katkeaako aina kaikista laitteista sähköt kun poistat avaimen virtalukosta ja naksahtaako se rattilukko päälle?

Sitten jos nuo toimii normaalisti niin auton seistyä hetken laittaa virtamittarin mittaamaan akusta imettävää virtaa. Sen ei pitäisi olla mitään satoja milliampeereja. Jos on, niin sitten sulakkeita yksitellen irti ja katsoo minkä sulakkeen kohdalla virtavuoto putoaa.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Vastaa Viestiin