Ostamassa tätä, mitä tarkistan koeajolla? TTID 130hv 2011
Ostamassa tätä, mitä tarkistan koeajolla? TTID 130hv 2011
https://m.nettiauto.com/saab/9-3/11563308
Kun ei löytynyt kotimaasta eikä ruotsistakaan sopivaa 9-5 TTiD:tä, niin käänsin katseeni 9-3 tarjontaan. En ole koskaan edes koeajanut tätä viimeisintä versiota.
Käyn katsomassa autoa tällä viikolla, mitä katsellaan tarkasti? Polttoainesuodattimen jalan vuoto? EGR:n glykolivuoto? Mitäs muuta?
Muutenkin otan mielipiteitä vastaan ja puolesta. Tavoitteena on mahdollisimman pieni polttoaineenkulutus. Tehoja ja varusteita on sitten muissa autoissa. Tällä sahataan moottoritietä 220km joka arkipäivä ja viikonloppuisin mökille 480km joka toinen viikonloppu ainakin. Montako kilometriä pata kestää ennen vaihtoa? 500tkm?
Katselin optimointejakin tuohon, mutta kaikki economyohjelmatkin nostavat tehon yli 200hv ja väännön yli 400Nm. Kannattaako ohjelmointi kun ajatellaan VAIN kulutuslukemia?
Mikä se kulutus tällaisessa ylipäätään on 130km/h nopeuksissa vakiorengastuksella? Päästäänkö alle 7 litran?
Ja...ei kai tässä ole Opelin M32 vaihdelaatikko?
Kiitos etukäteen.
-Huikko-
Kun ei löytynyt kotimaasta eikä ruotsistakaan sopivaa 9-5 TTiD:tä, niin käänsin katseeni 9-3 tarjontaan. En ole koskaan edes koeajanut tätä viimeisintä versiota.
Käyn katsomassa autoa tällä viikolla, mitä katsellaan tarkasti? Polttoainesuodattimen jalan vuoto? EGR:n glykolivuoto? Mitäs muuta?
Muutenkin otan mielipiteitä vastaan ja puolesta. Tavoitteena on mahdollisimman pieni polttoaineenkulutus. Tehoja ja varusteita on sitten muissa autoissa. Tällä sahataan moottoritietä 220km joka arkipäivä ja viikonloppuisin mökille 480km joka toinen viikonloppu ainakin. Montako kilometriä pata kestää ennen vaihtoa? 500tkm?
Katselin optimointejakin tuohon, mutta kaikki economyohjelmatkin nostavat tehon yli 200hv ja väännön yli 400Nm. Kannattaako ohjelmointi kun ajatellaan VAIN kulutuslukemia?
Mikä se kulutus tällaisessa ylipäätään on 130km/h nopeuksissa vakiorengastuksella? Päästäänkö alle 7 litran?
Ja...ei kai tässä ole Opelin M32 vaihdelaatikko?
Kiitos etukäteen.
-Huikko-
----- No more Saabs -----
ex 9-5 Wagon 2.0t SP Business A4 Sun Green, 2000
ex 900 Combi Coupe 2.1 16v M5 Carrara White, 1993
ex 900 Cabriolet 2.0t 16v A3 Monte Carlo Blue, 1992
ex 9-5 Wagon 2.0t SP Business A4 Sun Green, 2000
ex 900 Combi Coupe 2.1 16v M5 Carrara White, 1993
ex 900 Cabriolet 2.0t 16v A3 Monte Carlo Blue, 1992
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 7321
- Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Ostamassa tätä, mitä tarkistan koeajolla? TTID 130hv 2011
Jos haluat menevää dieseliä, niin sitten TTiD on oikea vaihtoehto.
Jos taas haet polttoainetaloudellisuutta, niin TiD kuluttaa vähemmän kuin TTiD.
Tsekattavia asioita: vesipumppu saattaa vuotaa. Tarkista, koska jakopään hihna, vesipumppu ja kiristin on vaihdettu.
Katso myös autoa käynnistäessä, että se ei ilmoita matalasta öljynpaineesta. Jos ilmoittaa, niin silloin öljypumpun O-rengas on kovettunut ja täytyy vaihtaa. Osa maksaa noin parisenkymppiä, mutta vaihtotöihin menee noin 4-5 tuntia.
Katso täriseekö auto tyhjäkäynnillä moottorin lämmettyä. Jos tärisee, niin tällöin autoon pitäisi vaihtaa kytkin + tulpamassavauhtipyörä -paketti. Maksaa noin 1 000 - 1 300 € vaihdettuna.
JC Performancen optimoidulla TiD-cabbella (manuaali) pääsee noin 5.7 litraan satasella 130-135 km/h nopeudella motarilla. Vakiolla NG9-5 TTiD:llä pääsee johonkin kuuteen litraan.
Manuaalidieselin välitykset eivät ole mitenkään järkevät. Ne ovat todella tiheät, eli auto kiihtyy ihan asiallisesti, mutta motarinopeuksissa kierroksia on jo noin 2 500 rpm. Vähän sama juttu kuin minulla oli aikanaan NG900 Turbo Sensonic, jossa oli 5-lovinen manuaali. Suurin piirtein samat kiekat moottoritieajossa
Maantie- ja motariajosta en tiedä, mutta kaupunkiajossa esim. tuo TiD:llä huristelu alkaa kannattaa vastaavaan bensaan nähden noin 9 000 km vuotuisella ajossa, Siis jos haluaa ajaa Saabilla, eikä siirtyä noihin "13 mahtuu tusinaan" etelä-korealaisiin yms. persoonattomiin autoihin.
Jos taas haet polttoainetaloudellisuutta, niin TiD kuluttaa vähemmän kuin TTiD.
Tsekattavia asioita: vesipumppu saattaa vuotaa. Tarkista, koska jakopään hihna, vesipumppu ja kiristin on vaihdettu.
Katso myös autoa käynnistäessä, että se ei ilmoita matalasta öljynpaineesta. Jos ilmoittaa, niin silloin öljypumpun O-rengas on kovettunut ja täytyy vaihtaa. Osa maksaa noin parisenkymppiä, mutta vaihtotöihin menee noin 4-5 tuntia.
Katso täriseekö auto tyhjäkäynnillä moottorin lämmettyä. Jos tärisee, niin tällöin autoon pitäisi vaihtaa kytkin + tulpamassavauhtipyörä -paketti. Maksaa noin 1 000 - 1 300 € vaihdettuna.
JC Performancen optimoidulla TiD-cabbella (manuaali) pääsee noin 5.7 litraan satasella 130-135 km/h nopeudella motarilla. Vakiolla NG9-5 TTiD:llä pääsee johonkin kuuteen litraan.
Manuaalidieselin välitykset eivät ole mitenkään järkevät. Ne ovat todella tiheät, eli auto kiihtyy ihan asiallisesti, mutta motarinopeuksissa kierroksia on jo noin 2 500 rpm. Vähän sama juttu kuin minulla oli aikanaan NG900 Turbo Sensonic, jossa oli 5-lovinen manuaali. Suurin piirtein samat kiekat moottoritieajossa
Maantie- ja motariajosta en tiedä, mutta kaupunkiajossa esim. tuo TiD:llä huristelu alkaa kannattaa vastaavaan bensaan nähden noin 9 000 km vuotuisella ajossa, Siis jos haluaa ajaa Saabilla, eikä siirtyä noihin "13 mahtuu tusinaan" etelä-korealaisiin yms. persoonattomiin autoihin.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Re: Ostamassa tätä, mitä tarkistan koeajolla? TTID 130hv 2011
Muista käydä koeajolenkillä myös hieman epätasaisemmalla pinnalla. Sen verran sinun kriteereitä tunnen, että jos minä annoin potkut muuten aivan mahtavalle TTID:lle (MY09) nititän ja natinan takia niin en anna kovin suurta kerrointa, että kolkilla jaksat kovin pitkään ajella...
Toki minulla saattoi olla se maanantaikappale, mutta olen vähän vastaavaa viestiä rivien välistä lukenut muiltakin.
edit: Mulla oli siis vakio 180hp kuuslovisella manuaalilla. Helposti alle kuuden, nätisti jopa alle viiden litran sillä pääsi pitkää siivua.
Toki minulla saattoi olla se maanantaikappale, mutta olen vähän vastaavaa viestiä rivien välistä lukenut muiltakin.
edit: Mulla oli siis vakio 180hp kuuslovisella manuaalilla. Helposti alle kuuden, nätisti jopa alle viiden litran sillä pääsi pitkää siivua.
96 V4 1980 || G31 520d xDrive -18 || Polestar 2 -23 || Goldwing Interstate 1986 || K 1300 GT -10
Re: Ostamassa tätä, mitä tarkistan koeajolla? TTID 130hv 2011
Tässä on varmaan paljon muitakin muuttujia kuin T-kirjainten määrä, mutta nuo viimeisten vuosimallien TTiD:t on astetta pihimpiä ainakin maantiellä kuin aikaisemmat TTiD:t. Mm. välityksiä muutettiin ja muutenkin CO2- ja kulutusoptimointi otettiin ohjenuoraksi. Se näkyy noissa virallisissakin kulutusluvuissa, jotka näyttää aika utopistisilta:Turbo Sensonic kirjoitti: ↑Ke Elo 26, 2020 06:18Jos taas haet polttoainetaloudellisuutta, niin TiD kuluttaa vähemmän kuin TTiD.
Kaupunki: 5.7 l/100km
Maantie: 3.9 l/100km
Yhdistetty: 4.5 l/100km
Lisäksi tietenkin kaasupolkimen asento ym. seikat vaikuttaa paljon, mutta uskoisin että loppupään TTiD vie kyllä vähemmän kuin TiD.
Mulla vei automaattivaihteinen TiD automaatilla ja farmarikorilla tasaisessa 120 km/h motariajossa alle 7 litraa sadalla ja 100 km/h talvirajoituksilla litran vähemmän. 80 km/h köröttelyllä mentiin jo viiden litran tuntumaan tai alle. 130 km/h on tietty taas vähän enemmän kuin 120 km/h, mutta uskoisin että ei se kulutus ainakaan paljoa yli seiskan nouse. Ja ainahan voi tinkiä nopeudesta, jos alkaa kulutus hirvittää
Ei ole, tuossa autossa on F40 joka on vieläpä melko ehta -värkki. Missään Saabeissa ei tainnut tuota M32:sta olla.
Perusmoottorihan noissa on melkein ikuinen Fiatin Jumal-Turbo-Dieseli. Tyyppinogelmista (imusarja ja sen läpät sekä EGR) löytyy haulla tietoa. Noilla kilsoilla ei pitäisi olla vielä huolta ahtimen kestostakaan, varsinkin jos on vakiosoftalla vielä.
Muista kyseisen mallin tyyppiongelmista löytyy sitten tämän alueen FAQ-listasta: viewtopic.php?f=15&t=154251
Alustan kolinat kannattaa kuunnella, katsoa että jouset on ehjät ja kääntölaakerit ei jumita tai rohise. Ruosteet tsekkaukseen kaikista kaarista. Ei niissä kauhean paljon muuta. Luotettavimpia ja laadukkaimpia Saappeja mitä on tehty. Ja mahdollisesti se taloudellisin Saappi, eli osuu targettiin jos pieni kulutus on tavoitteena.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 7321
- Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Ostamassa tätä, mitä tarkistan koeajolla? TTID 130hv 2011
Tuo 130hv NG9-3 TTiD -malli saattaa viedä vähemmän tai saman kuin TiD, mutta vertailuasteikolla NG9-5TTiD (valmistettu 3/2011) ja NG9-3CVTiD (valmistettu 7/2007) TTiD kuluttaa noin litran enemmän kuin TiD.
NG9-5 on 110 kg painavampi kuin NG9-3, joten vertailutulos kulutuksesta ei ole aivan 1:1.
Molemmat kuusilovisia manuaaleja, välitykset suht samat ainakin motarinopeuksissa olevien kierroksien perusteella.
Läppien tanko on aika helppo vaihtaa, jotta auto ei oikuttele kiihdytyksissä.
Vahdoin meidän cabbeen sen viime viikonloppuna.
Tässä Saabistien Facebookiin postaamani kuva:
https://www.facebook.com/photo?fbid=101 ... 3258828540
Täysin samaa mieltä. Diesel-vihaajat voivat sanoa mitä haluavat. Itsekin kuuluin niihin vielä kaksi vuotta sitten, mutta sittemmin on mieli muuttunut. Jos haluaa ajaa Saabilla ja ajaa sen yli 9 000 km vuodessa, niin diesel on silloin taloudellisuutta ja luotettavuutta arvostavan Saabistin valinta.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Re: Ostamassa tätä, mitä tarkistan koeajolla? TTID 130hv 2011
Kuitenkin kaksi täysin eri autoa eri koluokista, eikä se femman TTiD:kään ole sama moottori kuin kolkin TTiD.Turbo Sensonic kirjoitti: ↑To Elo 27, 2020 06:13vertailuasteikolla NG9-5TTiD (valmistettu 3/2011) ja NG9-3CVTiD (valmistettu 7/2007) TTiD kuluttaa noin litran enemmän kuin TiD.
NG9-5 on 110 kg painavampi kuin NG9-3, joten vertailutulos kulutuksesta ei ole aivan 1:1.
Molemmat kuusilovisia manuaaleja, välitykset suht samat ainakin motarinopeuksissa olevien kierroksien perusteella.
Tuossa kysyjän linkkaamassa TTiD:ssä on normikulutus maantiellä kuitenkin luokkaa litran pienempi kuin vastaavassa 150 hv TiD:ssä, joten vaikea uskoa että tosielämän vertailussa tuo TTiD veisi samalla ajolla niistä kahdesta enemmän.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Ostamassa tätä, mitä tarkistan koeajolla? TTID 130hv 2011
TM 1/2009 löytyy vertailu, jossa mukana SS Ttid manuaali. Esim. tasaisella 80kmh nopeudella kulutus 5.0l ja 100kmh nopeudella 5.7. Pikatsekkauksella ei löytynyt tid- tai tids-moottoreilla sellaisia ajeluita, joissa kulutus olisi mitattu.
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, MB GLA 200 CDI A -15, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 7321
- Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Ostamassa tätä, mitä tarkistan koeajolla? TTID 130hv 2011
Totta.
Minulla ei ole kokemusta tuosta 130hv:n TTiD:stä, mutta senhän pystyy chippaamaan ihan normi 180hv:ksi erittäin helposti, koska moottori ja ahdin ovat täysin samoja
Oikea kulutus on todennäköisesti toista kuin valmistajan ilmoittama, mutta tuossa on vuoden 2010 esite, josta käy ilmi kulutusluvut 1.9TiD vs. 1.9TTiD:
https://www.saabsportugal.com/brochures ... IntEng.zip
Aika liki näyttäisivät olevan toisiaan valmistajan ilmoittamana.
NG9-5:ssa muistaakseni TiD kulutti kuitenkin vähemmän kuin TTiD. Siksi piti alunperin ostaa sellainen, mutta koeajettua molempia oli pakko valita TTiD
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Re: Ostamassa tätä, mitä tarkistan koeajolla? TTID 130hv 2011
Minä vuonna kulutusta tiputtava, pidempi perävälitys tuli? Eikö se ollut juurikin 2011? Ainakin paperilla ero CO2 päästöissä ja siten verossa on iso.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Re: Ostamassa tätä, mitä tarkistan koeajolla? TTID 130hv 2011
Ei välttämättä kovin helposti, tuskin noin löysiä softia kukaan on suomenmaalla tehnytMinulla ei ole kokemusta tuosta 130hv:n TTiD:stä, mutta senhän pystyy chippaamaan ihan normi 180hv:ksi erittäin helposti, koska moottori ja ahdin ovat täysin samoja
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, MB GLA 200 CDI A -15, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
Re: Ostamassa tätä, mitä tarkistan koeajolla? TTID 130hv 2011
Kyllä se mun muistaakseni oli just MY2011:een, samalla TiD poistui mallistosta.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Ostamassa tätä, mitä tarkistan koeajolla? TTID 130hv 2011
Faktaa ei ole käsillä, mutta minulle väitetty, että 2010 olisi päästöt pudonneet.
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3 2.0T xwd -09 (PR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 7321
- Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Ostamassa tätä, mitä tarkistan koeajolla? TTID 130hv 2011
Offtopicia, muta VAG-konsernissa ne päästöt putosivat juuri suurin piirtein siihen aikaan
1-2 viikko sitten oli Saksan lehdistössä juttu, että Audin bensakoneistakin olisi löytynyt "päästöpeukalointia": https://www.tagesschau.de/investigativ/ ... l-109.html
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Re: Ostamassa tätä, mitä tarkistan koeajolla? TTID 130hv 2011
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Ostamassa tätä, mitä tarkistan koeajolla? TTID 130hv 2011
Saabilla putosi oikeasti Askin välityksen muuttaminen oli yksi konsti, mutta samalla putosi myös askin kestävyys.Turbo Sensonic kirjoitti: ↑Pe Elo 28, 2020 06:19Offtopicia, muta VAG-konsernissa ne päästöt putosivat juuri suurin piirtein siihen aikaan
1-2 viikko sitten oli Saksan lehdistössä juttu, että Audin bensakoneistakin olisi löytynyt "päästöpeukalointia": https://www.tagesschau.de/investigativ/ ... l-109.html
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3 2.0T xwd -09 (PR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).