Airbag Malfunction ja CIM
Airbag Malfunction ja CIM
Eli tuollainen ilmoitus ja vikakoodi viittaa että CIM moduli pitää uusia.
Vastus liika iso. Ilmeisesti joku kierukka vaiko laahaimet ratissa?
Mutta kuitenkin koko paska pitäisi vaihtaa ja maksaa yli 700 euroa !!!!
Eli voiko tuon kontaktijousen / kierukan tai mikä siellä onkaan korjata ?
9-3 2008 TDi
Janne
Vastus liika iso. Ilmeisesti joku kierukka vaiko laahaimet ratissa?
Mutta kuitenkin koko paska pitäisi vaihtaa ja maksaa yli 700 euroa !!!!
Eli voiko tuon kontaktijousen / kierukan tai mikä siellä onkaan korjata ?
9-3 2008 TDi
Janne
Janne
9-3 Vector -08 AT Sport Combi 1.9Tid
9-3 Vector -08 AT Sport Combi 1.9Tid
Re: Airbag Malfunction ja CIM
Mikä vikakoodi ja paljonko autolla ajettu? Siellä ei ole mitään kontaktijousta vaan rattispiraali joka on pitkä spiraalin mallinen lattakaapeli joka rattia toiseen suuntaan kääntäessä löystyy ja toiseen kiristyy. Jos kaikki liittimet ovat kunnolla kiinni niin ongelma voi olla tuossa spiraalissa joka ajan mittaan voi katketa ja alkaa pätkimään.
Toimiiko rattinapit ja äänimerkki normaalisti? Ne menevät saman spiraalin mutta eri kontaktien kautta.
Jos ongelma on spiraalissa, niin sen voi vaihtaa CIM moduulin sisälle. Spiraaleja ei erikseen taida uutena saada ostettua, mutta esimerkiksi ebaysta noita löytyy. Samoin foorumilaisilla lienee muulla tavalla hajonneita CIM moduuleja joissa spiraali on useimmiten ehjä.
Edit: Ebayssa näemmä ihan uusiakin 200e hintaluokassa, käytetyt joitain kymppejä: https://www.ebay.co.uk/sch/i.html?_from ... cim+spiral
Englanniksi tuo spiraali on "clock spring". Vaihto on ihan mekaaninen työ, mutta sen jälkeen ratin asentoanturi täytyy kalibroida TECH2:lla (muuten herjaa ESP vikaa).
CIM moduulin sisuskalujen uusiminen kokonaankaan ei maksa 700, tuohon löytyy korjaussarjaa. Esim: https://www.rendcarparts.com/saab/parts ... RD32021812
Hinnan paikallisella varaosatiskillä pitäisi olla samaa luokkaa.
Toimiiko rattinapit ja äänimerkki normaalisti? Ne menevät saman spiraalin mutta eri kontaktien kautta.
Jos ongelma on spiraalissa, niin sen voi vaihtaa CIM moduulin sisälle. Spiraaleja ei erikseen taida uutena saada ostettua, mutta esimerkiksi ebaysta noita löytyy. Samoin foorumilaisilla lienee muulla tavalla hajonneita CIM moduuleja joissa spiraali on useimmiten ehjä.
Edit: Ebayssa näemmä ihan uusiakin 200e hintaluokassa, käytetyt joitain kymppejä: https://www.ebay.co.uk/sch/i.html?_from ... cim+spiral
Englanniksi tuo spiraali on "clock spring". Vaihto on ihan mekaaninen työ, mutta sen jälkeen ratin asentoanturi täytyy kalibroida TECH2:lla (muuten herjaa ESP vikaa).
CIM moduulin sisuskalujen uusiminen kokonaankaan ei maksa 700, tuohon löytyy korjaussarjaa. Esim: https://www.rendcarparts.com/saab/parts ... RD32021812
Hinnan paikallisella varaosatiskillä pitäisi olla samaa luokkaa.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Re: Airbag Malfunction ja CIM
Kiitoksia
Hyvää tietoa. Kyselin koska tuo ratin sisällys ei ole vielä itselle tuttu.
Nämä tiedot viasta saatiin marmoritiskiltä.
Siellä sanottiin että sitä spiraalia ei saa erikseen, pitää uusia koko CIM moduli. Yli 700 eupoa... Joku vastusarvo ylittää rajan ja nappulat kyllä vielä toimii. Atolla ajettu kohta 300TKm. Liittimet oli kuulemma tarkistettu.
Tutkitaan asiaa, spiraalin vaihtaminen käy itseltä ja Tech2 löytyy omalta kylältä.
Janne
Hyvää tietoa. Kyselin koska tuo ratin sisällys ei ole vielä itselle tuttu.
Nämä tiedot viasta saatiin marmoritiskiltä.
Siellä sanottiin että sitä spiraalia ei saa erikseen, pitää uusia koko CIM moduli. Yli 700 eupoa... Joku vastusarvo ylittää rajan ja nappulat kyllä vielä toimii. Atolla ajettu kohta 300TKm. Liittimet oli kuulemma tarkistettu.
Tutkitaan asiaa, spiraalin vaihtaminen käy itseltä ja Tech2 löytyy omalta kylältä.
Janne
Janne
9-3 Vector -08 AT Sport Combi 1.9Tid
9-3 Vector -08 AT Sport Combi 1.9Tid
Re: Airbag Malfunction ja CIM
Niin se meneekin, että rattinapit toimii vaikka välillä pätkisikin tai resistanssi kasvanut, mutta airbag ei siedä yhtään ylimääräistä reistanssia taikka pätkimisiä.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Airbag Malfunction ja CIM
Mulla hävisi ensimmäisenä äänitorvi ja sen jälkeen rattinapit. Kierukan vaihdolla tuli kuntoon. Itse ostin käytetyn CIMin ja purin siitä vaihtokierukan.
9-3 SC TiDS MY08 + purettuna 9-3 SS 2,0t MY04
Re: Airbag Malfunction ja CIM
Uusi kierukka tilattu EBYSta. 70 puntaa.
Nyt vaan ootellaan millon saapuu.
Nyt vaan ootellaan millon saapuu.
Janne
9-3 Vector -08 AT Sport Combi 1.9Tid
9-3 Vector -08 AT Sport Combi 1.9Tid
Re: Airbag Malfunction ja CIM
Hyvä homma, eiköhän se tuolla tule kuntoon. 700e kuulostaa kyllä rajulta... korjaussarja maksaa noin puolet tuosta eikä edes harrastaja saa työhön menemään tuntia.
Pari kertaa CIM:n kasanneena kannattaa sitten olla tarkkana niiden pidempien pinnien kanssa. Rattispiraalin liittimessä on siis pari pidempää pinniä jotka menee sinne CIM:n takana näkyvän liittimen sisälle, tahtovat helposti mennä väärään väliin. Nuo ovat juurikin bägin liittimiä.
Onko tuohon muuten jo vaihdettu ratin asentoanturi tai koko CIM jossain vaiheessa? Yleensä tuo alkaa oireilemaan 200tkm jälkeen jolloin auto alkaa herjaamaan ESP vikaa.
Olen joskus kirjoitellut jonkinlaisen kuvauksen CIM moduulin sielunelämästä, täytynee joskus postata tuo teksti tänne.
Pari kertaa CIM:n kasanneena kannattaa sitten olla tarkkana niiden pidempien pinnien kanssa. Rattispiraalin liittimessä on siis pari pidempää pinniä jotka menee sinne CIM:n takana näkyvän liittimen sisälle, tahtovat helposti mennä väärään väliin. Nuo ovat juurikin bägin liittimiä.
Onko tuohon muuten jo vaihdettu ratin asentoanturi tai koko CIM jossain vaiheessa? Yleensä tuo alkaa oireilemaan 200tkm jälkeen jolloin auto alkaa herjaamaan ESP vikaa.
Olen joskus kirjoitellut jonkinlaisen kuvauksen CIM moduulin sielunelämästä, täytynee joskus postata tuo teksti tänne.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Re: Airbag Malfunction ja CIM
Moro
Auto on ollut mulla nyt viimeiset 100TKm ja siinä aikana ei mitään tähän liittyvää.
Edellinen 9-3 2003 ei mitään tähän liittyvää. Mittarissa oli 417TKm kun lähti seuraavalle käyttäjälle.
On nämä järkyttäviä hintoja jota kiskotaan tietämättömiltä ihmisiltä merkkihuollossa.
Onneksi on foorumi.
Laita ihmeessä ohje tänne jakoon.
Janne
Auto on ollut mulla nyt viimeiset 100TKm ja siinä aikana ei mitään tähän liittyvää.
Edellinen 9-3 2003 ei mitään tähän liittyvää. Mittarissa oli 417TKm kun lähti seuraavalle käyttäjälle.
On nämä järkyttäviä hintoja jota kiskotaan tietämättömiltä ihmisiltä merkkihuollossa.
Onneksi on foorumi.
Laita ihmeessä ohje tänne jakoon.
Janne
Janne
9-3 Vector -08 AT Sport Combi 1.9Tid
9-3 Vector -08 AT Sport Combi 1.9Tid
Re: Airbag Malfunction ja CIM
Jep. Kaivoin tekstin arkistosta ja postasin tänne:
viewtopic.php?f=15&t=195581
Päivitin mukaan viimeisimmän tiedon CIM:n saatavuudesta.
viewtopic.php?f=15&t=195581
Päivitin mukaan viimeisimmän tiedon CIM:n saatavuudesta.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Re: Airbag Malfunction ja CIM
Vaihdoin uuden spiraalin.
Vikakoodit nollataan Tehckillä. Silti sama Airback valo palaa ja sama vikailmoitus.
Ilmoittaa edelleen liian suuresta vastuksesta.
Pitääkö tuo Airback kuitata vielä jostakin erikseen?
Janne
Vikakoodit nollataan Tehckillä. Silti sama Airback valo palaa ja sama vikailmoitus.
Ilmoittaa edelleen liian suuresta vastuksesta.
Pitääkö tuo Airback kuitata vielä jostakin erikseen?
Janne
Janne
9-3 Vector -08 AT Sport Combi 1.9Tid
9-3 Vector -08 AT Sport Combi 1.9Tid
Re: Airbag Malfunction ja CIM
Ei tartte muuta kuittausta ja muistaakseni se Airbag valo sammuu ilman kuittaustakin jos kaikki on kunnossa. Onhan ne kaikki CIM moduulin pinnit taatusti oikeissa väleissä ja bägin kunnolla liittimet kiinni?
Se tässä pohdituttaa että jos kaikki muu ratissa edelleen toimi, niin alkuperäinenkin vika voi olla muualla...
Se tässä pohdituttaa että jos kaikki muu ratissa edelleen toimi, niin alkuperäinenkin vika voi olla muualla...
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Re: Airbag Malfunction ja CIM
Joo, kyllä kaikki on päällisin puolin kunnossa. Liittimet, pinnit yms.SS kirjoitti: ↑Su Loka 18, 2020 19:21Ei tartte muuta kuittausta ja muistaakseni se Airbag valo sammuu ilman kuittaustakin jos kaikki on kunnossa. Onhan ne kaikki CIM moduulin pinnit taatusti oikeissa väleissä ja bägin kunnolla liittimet kiinni?
Se tässä pohdituttaa että jos kaikki muu ratissa edelleen toimi, niin alkuperäinenkin vika voi olla muualla...
Eli voiko olla itse Airbäkki rikki?
Kokeilin ottaa liitimet irti ja tulihan sieltä lisää vikakoodeja. Ne lahtee pois kun nollaa koodit.
Vaihtoehtona on että laitan tuon uuden CIM piirilevynkin käyttöön, mutta vaatii naittamista yms, josta ei ole vielä kokemusta.
Päällisin puolin tuo alkuperäinen spiraalikin on ok. MIttasin jopa resistanssit ja kaikki oli luokkaa 1 ohmi. Tietysti voihan se katkoa tietyissä asennoissa.
Mutta itsekin epäilen että vika on jossakin muualla ja nyt tarvisi sitä kokemuspeäistä tietoa täältä.
Janne
Janne
9-3 Vector -08 AT Sport Combi 1.9Tid
9-3 Vector -08 AT Sport Combi 1.9Tid
Re: Airbag Malfunction ja CIM
Vika löydetty.
Riitti että renkkasi pari kertaa liittimen irti ohjainyksiköstä. Ohmit tippu 2.5 paikkeille. Oli 4.5.
Ja se liitin on sitten se joka osoitaa taaksepäin. Piti purkaa koko keskikonsoli... On virta-avaimen alla...
Että silleen. Säästin useita satasia, ellei peräti tonnin.
Olisivat vaihtaneet huollossa CIM modulin ja springin. Ja vika ei korjaannu...
Tech2 oli oiva apu tässä. Kun liikutteli johtoa sieltä purkin päästä, vastus muutui hiukan. Johtoa sai juuri ja juuri kiskottua kuskin puolelta.
Riitti että renkkasi pari kertaa liittimen irti ohjainyksiköstä. Ohmit tippu 2.5 paikkeille. Oli 4.5.
Ja se liitin on sitten se joka osoitaa taaksepäin. Piti purkaa koko keskikonsoli... On virta-avaimen alla...
Että silleen. Säästin useita satasia, ellei peräti tonnin.
Olisivat vaihtaneet huollossa CIM modulin ja springin. Ja vika ei korjaannu...
Tech2 oli oiva apu tässä. Kun liikutteli johtoa sieltä purkin päästä, vastus muutui hiukan. Johtoa sai juuri ja juuri kiskottua kuskin puolelta.
Janne
9-3 Vector -08 AT Sport Combi 1.9Tid
9-3 Vector -08 AT Sport Combi 1.9Tid
Re: Airbag Malfunction ja CIM
Hieno homma! TECH2 kyllä pitäisi olla jokaisen harrastajan käytössä, tienaa hintansa yhdellä kertaa tämmöisissä tapauksissa.
Niin siis minkä ohjainyksikön liittimesta oli kyse? Entäpä mikä se vikakoodi tarkalleen ottaen oli? Helpottaa hakua jos joku muu törmää joskus vastaavaan
Niin siis minkä ohjainyksikön liittimesta oli kyse? Entäpä mikä se vikakoodi tarkalleen ottaen oli? Helpottaa hakua jos joku muu törmää joskus vastaavaan
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Re: Airbag Malfunction ja CIM
Koodi: b0026 0d
Kuljettajan Airbag piiri 1 vastusarvo liian korkea.
Vastus oli 4.55 ohmia. Tech2 ilmoitti.
Liittimen uudelleen kytkemisen jälkeen 2.7 ohmia. -> OK
Liitin on se joka lähtee ohjausboxista taakseppäin. Joutuu purkamaan koko keskikonsolin että pääsee käsiksi.
Kannattaa samalla molemmat liittimet irroittaa ja laittaa takas. Ilmeisesti koskettimet oksidoituneet yms. Mutta en lähtisi suihkuttelemaan mitääm mömmöjä sinne.
Janne
Kuljettajan Airbag piiri 1 vastusarvo liian korkea.
Vastus oli 4.55 ohmia. Tech2 ilmoitti.
Liittimen uudelleen kytkemisen jälkeen 2.7 ohmia. -> OK
Liitin on se joka lähtee ohjausboxista taakseppäin. Joutuu purkamaan koko keskikonsolin että pääsee käsiksi.
Kannattaa samalla molemmat liittimet irroittaa ja laittaa takas. Ilmeisesti koskettimet oksidoituneet yms. Mutta en lähtisi suihkuttelemaan mitääm mömmöjä sinne.
Janne
Janne
9-3 Vector -08 AT Sport Combi 1.9Tid
9-3 Vector -08 AT Sport Combi 1.9Tid