TTID Öljynpainevalon välähdys kylmäkäynnistyksen jälkeen

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 6247
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: TTID Öljynpainevalon välähdys kylmäkäynnistyksen jälkeen

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

petrisa kirjoitti:
To Loka 15, 2020 10:20
Varmaan noin, Mobil ESP 5W-30 vain alusta asti ja moisen asian voi unohtaa. Kyllä se turbokin kestää :lol:
0W40 saattaa jollain tavalla kovettaa sen O-renkaan, jonka jälkeen kylmäkäynnistyksen yhteydessä tulee se matalan öljypaineen varoitus. 5W30 (jota suositellaan TiD:hen) saattaa pitää tuon O-renkaan kondiksessa.

Vähän sama juttu kuin meidän alakerran suihkukaapin ovien kumisissa rullissa :wink:
Vesiputkista tuleva vesi on melko kalkkista, joten ovien rullat kovettuvat aika ajoin ja täytyy vaihtaa ne :roll: Yläkerran suihkukaapin ovien kumirullissa ei ole samaa ongelmaa. Ne taitaa olla meidän kodin "TiD ja TTiD" :lol: :lol: :lol:

Olisi mielenkiintoista tietää, uusiutuuko tuo TTiD:n "ominaisuus" joka 100 000 - 200 000 km? Olisi aika hintavaa tehdä tuo remppa esimerkiksi 100 000 km välein :roll: :evil:
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007

SS
"Hölösuu"
Viestit: 3118
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: TTID Öljynpainevalon välähdys kylmäkäynnistyksen jälkeen

Viesti Kirjoittaja SS »

Jos öljyllä on merkitystä niin ois kiva tietää liittyykö jotenkin viskositeettiluokitukseen vai johonkin muuhun lisäaineeseen jota olisi vain tuossa 0W litkussa. Samoin koskeeko ongelma kaikkia 0W öljyjä vai ainoastaan Mobilia. Pitäisi kerätä näistä joku tilasto...

Oma yksilö ei havaittavasti syö öljyä, oli koneessa mitä tahansa. Ei se myöskään lisäänny, DPF poltot tulee ajettua loppuun aina kun mahdollista.

Onko kukaan kokeillut mitään tiivisteitä pehmentävää/turvottavaa lisäainetta? Esimerkiksi tätä:
https://www.motonet.fi/fi/tuote/607118/ ... aine-177ml
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 140tkm)
Muuta: Kiina TECH2

Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 5774
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi
Viesti:

Re: TTID Öljynpainevalon välähdys kylmäkäynnistyksen jälkeen

Viesti Kirjoittaja Eski »

ng900aero kirjoitti:
To Loka 15, 2020 21:40
Ettei se moottori tihkuisi öljyä jostain ulos, se pohjamuovin eristekerroskin kun osaa hävittää muutaman desin ihan helposti ilman että näkyy tippoina pihakivetyksellä tai asfaltilla?
Enpä usko, koska mitään eristeitä ei pohjamuovissa ole ja se pysyy täysin kuivana. Itse en ota tuosta stressiä, kun kulutus on vielä maltillinen ja oma putjetti kestää tuon ainakin teboliin halvalla rasvalla :mrgreen:
Meidän TTiD:ssä varmaan on öljyt (mahdollisesti) ohentuneet ihan siitä syystä koska vaimo ajaa kolkilla abut 85% ajoista, eikä hän oikein millään meinaa uskoa sitä että kun auto alkaa haisemaan kuolemalle, niin silloin siinä on DPF-poltto käynnissä, eikä moottoria tulisi silloin sammuttaa. Päivätolkulla on tässä vajaan kolmen vuoden omistusaikana Saab haissut kamalalle ja sitten olen itse joutunut käydä ajelemassa sillä polttoajot :)
Tuossa on hyvinkin selkeä syy litkun lisääntymiselle. Näistä dpf-koneista on täälläkin kuultu rapeita tarinoita, kun löpöä on kertynyt koneöljyn sekaan reilusti tuon puhdistuspolton seurauksena ja lopulta liemi on syttynyt huohotuksen kautta palamaan, jolloin koko kone on räjähtänyt. Meidän ttidillä ajetaan niin vähän lyhyttä pätkäajoa, että tuo poltto useimmiten onnistuu ekalla kerralla (noin 500km välein). Jos itse huomaan sidin dte-lukemasta tai esidistä, että poltto on käynnistynyt, niin ajan tarvittaessa lisälenkin, että poltto saadaan suoritettua...

Eski

petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 3576
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: TTID Öljynpainevalon välähdys kylmäkäynnistyksen jälkeen

Viesti Kirjoittaja petrisa »

SS kirjoitti:
Pe Loka 16, 2020 07:58
Samoin koskeeko ongelma kaikkia 0W öljyjä vai ainoastaan Mobilia.

Onko kukaan kokeillut mitään tiivisteitä pehmentävää/turvottavaa lisäainetta? Esimerkiksi tätä:
https://www.motonet.fi/fi/tuote/607118/ ... aine-177ml
Eikö melko paljon näihin ole käytetty kuitenkin Teboilin 0W- öljyä?
Syynä varmaan Mobil 0W- öljyn korkeahko hinta. Mobilin 5W- öljyä käsittääkseni myös tähänkin käytetty kuten yksiturboissessa. Näin olen tulkinnut useamman TTiD:n huoltokirjan merkinnöistä.

Mitenkähän tuo öljyn lisäaine suhtautuu DPF:n kanssa?
Vikakoodinlukua Saab+muut merkit: Monimerkkitesteri Launch x431Master ja Op-Com

ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9217
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: TTID Öljynpainevalon välähdys kylmäkäynnistyksen jälkeen

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Eski kirjoitti:
Pe Loka 16, 2020 08:05

Enpä usko, koska mitään eristeitä ei pohjamuovissa ole ja se pysyy täysin kuivana. Itse en ota tuosta stressiä, kun kulutus on vielä maltillinen ja oma putjetti kestää tuon ainakin teboliin halvalla rasvalla :mrgreen:
...
Tuossa on hyvinkin selkeä syy litkun lisääntymiselle. Näistä dpf-koneista on täälläkin kuultu rapeita tarinoita, kun löpöä on kertynyt koneöljyn sekaan reilusti tuon puhdistuspolton seurauksena ja lopulta liemi on syttynyt huohotuksen kautta palamaan, jolloin koko kone on räjähtänyt. Meidän ttidillä ajetaan niin vähän lyhyttä pätkäajoa, että tuo poltto useimmiten onnistuu ekalla kerralla (noin 500km välein). Jos itse huomaan sidin dte-lukemasta tai esidistä, että poltto on käynnistynyt, niin ajan tarvittaessa lisälenkin, että poltto saadaan suoritettua...

Eski
Onko sieltä pohjamuovista lähtenyt eriste veke, meidän kolkissa on about tuollainen: https://www.ebay.co.uk/itm/SAAB-9-3-FAC ... 4268802173 Tosin lämpösuoja toi eriste on, mutta tuntuu imevän öljyäkin kohtuullisen hyvin.

Itselläni kanssa aina päällä se DTE-näyttö päällä jotta huomaisin koska DPF-poltto alkaa, mutta ei se paljoa auta kun ajan autolla kohtuullisen vähän kuitenkin. Ihme ettei SID:iin ole ymmärretty laittaa ilmoitusta poltosta, ja huomautusta ettei mootoria saisi sammuttaa sen aikana. Antaako se Esid sentään varoituksen poltosta, jos sellaisen hommaisi?
Meillä on ajot melkein kaikki lyhyttä, 3-10km:n nurkkapyöritystä, keskinopeus on ollut 42-43km/h ja keskikulutus (SID:in mukaan) 7,1 -7,2l/100km. Hiukan ironista on se, että pääosin täällä kaupungissa kun ajellaan, niin tuosta DPF:stä saattaisi olla hyötyäkin ilmanlaadun osalta, mutta juuri tälläiseen lyhyeen kaupunkiajoon se ei sovi taas polttologiikkansa vuoksi (tai siis ei varmastikaan logiikassa ole vikaa, vaan siinä ettei Saab ymmärrä antaa ilmoitusta poltosta, eikä kuski täten ymmärrä toimia oikein).
Saab 9-3SC TTiD -08
Ducato Maxi -98

SS
"Hölösuu"
Viestit: 3118
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: TTID Öljynpainevalon välähdys kylmäkäynnistyksen jälkeen

Viesti Kirjoittaja SS »

petrisa kirjoitti:
Pe Loka 16, 2020 11:14
SS kirjoitti:
Pe Loka 16, 2020 07:58
Samoin koskeeko ongelma kaikkia 0W öljyjä vai ainoastaan Mobilia.

Onko kukaan kokeillut mitään tiivisteitä pehmentävää/turvottavaa lisäainetta? Esimerkiksi tätä:
https://www.motonet.fi/fi/tuote/607118/ ... aine-177ml
Eikö melko paljon näihin ole käytetty kuitenkin Teboilin 0W- öljyä?
Syynä varmaan Mobil 0W- öljyn korkeahko hinta. Mobilin 5W- öljyä käsittääkseni myös tähänkin käytetty kuten yksiturboissessa. Näin olen tulkinnut useamman TTiD:n huoltokirjan merkinnöistä.

Mitenkähän tuo öljyn lisäaine suhtautuu DPF:n kanssa?
Mobil 1 ESP oli pitkään ainoa luokituksen omaava vaihtoehto, kunnes luokitus poistui ja samoihin aikoihin TB:n öljylle tuli Dexos2 luokitus. TTiD sopivaa TB:tä on ollut saatavilla vasta muutaman vuoden, joten suurimman osan ajasta sisässä lienee 0W:tä käyttäneillä TTiD kuskeilla ollut Mobilia. Tosin nyt Mobililta tuli siten tuo uudempi öljy jolla taas on ko. luokitus. Osa tosiaan lienee käyttänyt 5W öljyä joten oliskin kiva tietää onko tuota tiivistettä mennyt keltään heistä.

Vaikea kuvitella että pieni määrä lisäainetta DPF:ää haittaisi.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 140tkm)
Muuta: Kiina TECH2

Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 5774
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi
Viesti:

Re: TTID Öljynpainevalon välähdys kylmäkäynnistyksen jälkeen

Viesti Kirjoittaja Eski »

Jep, meidän ttidin huoltokirjan leimojen mukaan autoon on yhdessä ekan omistajan aikaisessa huollossa laitettu 5w-30 rasvat. Muuten on aina menty oikealla 0w40:lla. Sitä en tiedä mitä öljyä länsiauton pajalla on koneeseen ladattu, mutta voisi hyvinkin olla Mobilia. Meille auto siirtyi noin 100K ajettuna, josta noin 250K saakka vedettiin 10k vaihtovälillä mobilin 0w-40 new lifellä. Ihan tarkkaan en muista milloin öp-valon välkyttely alkoi, mutta alle 200k se oli. Vaikea sanoa onko syyllinen tähän mobilin rasva vai tuo 1 kerta väärää 5W-öljyä, vai joku muu seikka...

Eski

Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 6247
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: TTID Öljynpainevalon välähdys kylmäkäynnistyksen jälkeen

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Eski kirjoitti:
La Loka 17, 2020 08:19
Jep, meidän ttidin huoltokirjan leimojen mukaan autoon on yhdessä ekan omistajan aikaisessa huollossa laitettu 5w-30 rasvat. Muuten on aina menty oikealla 0w40:lla. Sitä en tiedä mitä öljyä länsiauton pajalla on koneeseen ladattu, mutta voisi hyvinkin olla Mobilia. Meille auto siirtyi noin 100K ajettuna, josta noin 250K saakka vedettiin 10k vaihtovälillä mobilin 0w-40 new lifellä. Ihan tarkkaan en muista milloin öp-valon välkyttely alkoi, mutta alle 200k se oli. Vaikea sanoa onko syyllinen tähän mobilin rasva vai tuo 1 kerta väärää 5W-öljyä, vai joku muu seikka...

Eski
Saattaisi olla, että jos uskaltaisi laittaa TTiD:hen myös 5W30:stä, ei tuota O-renkaan kovettumista tulisi? :roll:

Tämä on tietysti spekulaatiota, mutta joku öljylaatuun/-viskositeettiin liittyvä asiahan tuo varmaan on, kun TiD:ssä käytetään 5W30, eikä ole mitään vastaavia ongelmia. Ei kai nuo moottorit ole rakenteeltaan niin paljon erilaisia? TTiD:ssä on ainakin eri männät + muita pienempiä muutoksia.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007

Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 5774
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi
Viesti:

Re: TTID Öljynpainevalon välähdys kylmäkäynnistyksen jälkeen

Viesti Kirjoittaja Eski »

Mutta eikös tämä vian aiheuttajaksi nimetty muototiiviste 93167112 ole vain 1.9DTR:ssa? Ainakaan kauppiaiden mukaan se ei käy yksiturboisiin...

Eski

Avatar
pjv
"Hölösuu"
Viestit: 1932
Liittynyt: To Helmi 12, 2004 11:57
Paikkakunta: Paimio

Re: TTID Öljynpainevalon välähdys kylmäkäynnistyksen jälkeen

Viesti Kirjoittaja pjv »

Joo, ei ole sama.

Osanumerolla 93167115 löytyy muuten tiivistesarja, joka sisältää mm. 93167112:n.

Tässä taitaa olla sama tiiviste Opelin numerolla: https://www.ebay.co.uk/itm/Genuine-Vaux ... 1931008242
Petteri #507 | Klubin puhis 1.1.2018 - | IT- ja tiedotusvastaava 1.1.2016 -
9-3 Griffin TTID '12 | 9-3 Aero '01 | 9000T CC '88 | 99 EMS '73

SS
"Hölösuu"
Viestit: 3118
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: TTID Öljynpainevalon välähdys kylmäkäynnistyksen jälkeen

Viesti Kirjoittaja SS »

Jos tiiviste on eri, niin tuo on aika varmasti todennäköisempi syy kuin öljylaatu.
ng900aero kirjoitti:
Pe Loka 16, 2020 13:29
Itselläni kanssa aina päällä se DTE-näyttö päällä jotta huomaisin koska DPF-poltto alkaa, mutta ei se paljoa auta kun ajan autolla kohtuullisen vähän kuitenkin. Ihme ettei SID:iin ole ymmärretty laittaa ilmoitusta poltosta, ja huomautusta ettei mootoria saisi sammuttaa sen aikana. Antaako se Esid sentään varoituksen poltosta, jos sellaisen hommaisi?
Meillä on ajot melkein kaikki lyhyttä, 3-10km:n nurkkapyöritystä, keskinopeus on ollut 42-43km/h ja keskikulutus (SID:in mukaan) 7,1 -7,2l/100km. Hiukan ironista on se, että pääosin täällä kaupungissa kun ajellaan, niin tuosta DPF:stä saattaisi olla hyötyäkin ilmanlaadun osalta, mutta juuri tälläiseen lyhyeen kaupunkiajoon se ei sovi taas polttologiikkansa vuoksi (tai siis ei varmastikaan logiikassa ole vikaa, vaan siinä ettei Saab ymmärrä antaa ilmoitusta poltosta, eikä kuski täten ymmärrä toimia oikein).
Tähän taisi jäädä vastaamatta, mutta eSID2 kertoo polton tilan ja näyttää koska poltto päällä. Lisäksi tuosta täyttöasteesta näkee koska poltto on käynnistymässä, lukeman ollessa 70 tietää että kohta poltto käynnistyy.

Tosin tuo polton päälläolo ei näy joka valikossa, sille on oma näyttönsä ja lisäksi kulutuslukeman yhteydessä ruudulle ilmestyy R kirjain kun poltto on päällä.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 140tkm)
Muuta: Kiina TECH2

Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 6247
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: TTID Öljynpainevalon välähdys kylmäkäynnistyksen jälkeen

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

pjv kirjoitti:
La Loka 17, 2020 10:39
Joo, ei ole sama.

Osanumerolla 93167115 löytyy muuten tiivistesarja, joka sisältää mm. 93167112:n.

Tässä taitaa olla sama tiiviste Opelin numerolla: https://www.ebay.co.uk/itm/Genuine-Vaux ... 1931008242
OK. Se olisikin ollut seuraava asia, jota olisin mennyt katsomaan EPC:stä.

Itselläni on nyt tasan tarkkaan vuoden kokemus TiD:stä ja kahden vuoden kokemus TTiD:tä.
Jos miettii sitä kumpaan on mennyt enemmän rahaa tyyppivikojen takia, niin TTiD. Mutta automyyjä maksoi mm. tuon O-renkaan vaihtamisen.

Eli jos haluaisi ajaa huolettomammin, niin ehkä mieluummin softattu TiD kuin TTiD. Mutta hauskuuden kannalta TTiD on tietysti parempi vaihtoehto :D

Mitä olen katsellut noita meillä olevien SAAB-mallien tarjontaa eurooppalaisissa nettimyyntisivustoilla (AutoScout, Mobile.de jne.), niin TiD:tä on huomattavasti enemmän tarjolla kuin TTiD:tä. Mutta se johtuu varmastikin siitä, että TiD:n tuotantolukemat ovat olleet huomattavasti suuremmat kuin TTiD:n.

Esimerkiksi NG9-5:
TiD: 3 268 kpl
TTiD: 583 kpl
TTiD XWD: 288 kpl.

Olisi kiva nähdä NG9-3CV:n tuotantolukemat, mutta niitä ei ole ilmeisesti kerätty kuin jenkeistä :roll:
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007

Vastaa Viestiin