Öljypropun tiiviste 9-3 2.0 t BioPower 2008 B207L

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
patu
"Hölösuu"
Viestit: 1331
Liittynyt: La Tammi 21, 2006 10:33
Paikkakunta: Lohja

Re: Öljypropun tiiviste 9-3 2.0 t BioPower 2008 B207L

Viesti Kirjoittaja patu »

Pakari kirjoitti:
To Loka 29, 2020 06:34
jormapaappa1235 kirjoitti:
Ke Loka 28, 2020 16:27
Tällä olen itse mennyt ja hyvin on pitänyt.

https://www.motonet.fi/fi/varaosatuote/ ... oneuvo=500
Tuo on juuri oikea tiiviste Saabin B207 moottoreihin. Se kyllä löytyy varaosalistalta normaalisti.
Kokeilin laittaa suoraan haun rekkarin kautta molempien autojen tunnuksilla. Ei tullut kuin tulppa.. Mutta etsin pitkän kaavan mukaan, niin antoi myös tuon vaihtoehdon.. Kokeilkaa vai olenko väärässä. :D
9-3SS 1.8t Vector Biopower M6 vm-10 (aito, oikea ja sporttisempi tehdas Biopower tehopäivityksellä)
9-3SC 1.8t Linear Business pro M5 -08 (softapäivitetty Biopower perheen kuljettamiseen)
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5648
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Öljypropun tiiviste 9-3 2.0 t BioPower 2008 B207L

Viesti Kirjoittaja Pakari »

petrisa kirjoitti:
To Loka 29, 2020 17:23
Pakari kirjoitti:
To Loka 29, 2020 09:23
petrisa kirjoitti:
To Loka 29, 2020 07:12
Tottahan toki se on B207- koneessa sama tiiviste sekä proppukin kuin Opelissa, kun kyseessä on lähtökohtaisesti Opelin kone.
Väärän tiedon tahallinen levittäminen on kielletty. Kyseessä EI ole Opelin kone.
On se lähtöjään GM:n 2.2 kone eli "Opelin näin suomalaisittain tutummin" :!:
Saabin kone se ei varsinkaan ole.

Kirjoitinkin tämän Opel-sanan juuri sen takia, kun arvasin, että taas alkaa joitakuita ärsyttämään. Ja tiesin vielä etukäteen kuka, joten nappiin meni :lol:
On vain syytä tunnustaa reilusti Saabin olevan niin paljon Opel varsinkin tämän mallin kohdalla.
Otetaan totuus Saabin B207:sta vielä kerran tähän.
Tekniikan Maailma 19/2002 kirjoitti:Moottori ja voimansiirto:

Saabin uusi kaksilitrainen moottori on todellakin uusi siinä mielessä, että samanlaista ei ole ollut aikaisemmin käytössä sen paremmin Saabin kuin GM:n muissakaan autoissa. Ja silti puhutaan syvällä rintaäänellä, että moottori on siitä ja siitä GM-yhtiön autosta peräisin. Mistä on kysymys?

Ensinnäkin jäljitystä sotkee se, että jo vuonna 1986 Opel Omegaan tuli saman kokoinen moottori, jossa on täsmälleen samat sylinterinmitat kuin Saabissakin eli 86x86 mm. Se sai neliventtiilitekniikan vuonna 1993 ja siitä on käytössä myös ahdettu versio. Tämä kokonaan valurautainen moottori on käytössä esimerkiksi Astra Cabrioletissa ja Zafira-tila-autossa. Tämä ei kuitenkaan ole Saabin moottorin lähtökohta.

Saabin moottorin pohjana on 2,2-litrainen alumiinivaippainen moottori. Se esiintyy vapaastihengittävänä monessa eri yhtiön autoissa kuten Opel Speedsterissä, Astrassa ja jenkkipuolella Chevrolet Alerossa. Lista olisi huomattavasti pidempi, mutta nämä esimerkiksi.

Ruotsalaiset ovat hyödyntäneet tästä verrattaen uudesta konstruktiosta lähinnä sylinteriryhmän, tasapainoakselit ja oheistarvikkeita, mutta esimerkiksi sylinterinkansi, kampiakseli, kiertokanget, männät, moottorin ohjaus ja ahtojärjestelmä perustuvat Saabin suunnitteluun ja osittain tuotantoon.

Vaihteisto on Saabin Göteborgin tehtaan valmistama ja niitä menee paljon myös Opelin voimakkaampien - suurivääntöisten - mallien käyttöön.
Viestissäsi rikot mielestäni myös foorumin muitakin sääntöjä, kuin väärän tiedon tahallista levittämistä. Kerrot että pyrit tarkoituksellisesti ärsyttämään käyttäjiä. Se on foorumin säännöissä kiellettyä.
Petrisa kirjoitti: Kirjoitinkin tämän Opel-sanan juuri sen takia, kun arvasin, että taas alkaa joitakuita ärsyttämään. Ja tiesin vielä etukäteen kuka, joten nappiin meni :lol:
Viimeksi muokannut Pakari, Ti Marras 03, 2020 17:03. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4648
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Öljypropun tiiviste 9-3 2.0 t BioPower 2008 B207L

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Minun puolesta tämä saa tämän jälkeen olla, mutta tuota minä tarkoitin, minkä itse lainasit ....
Pakari kirjoitti:
Su Marras 01, 2020 11:45
Saabin moottorin pohjana on 2,2-litrainen alumiinivaippainen moottori. Se esiintyy vapaastihengittävänä monessa eri yhtiön autoissa kuten Opel Speedsterissä, Astrassa ja jenkkipuolella Chevrolet Alerossa. Lista olisi huomattavasti pidempi, mutta nämä esimerkiksi.
Nimenomaan mainitsin sanan "lähtökohtaisesti" ja juuri tuolla tarkoitin yllä mainittua "Saabin moottorin pohjana". En maininnnutkaan koneen olevan Opelin. Tämän vuoksi tämänkin keskustelun aiheena oleva öljyproppu on sama :!:
Lisäksi on paljon muitakin yhteisiä osia esim. öljynsuodatin jne.

Eli en ole levittänyt väärää tietoa. Eräät haluavat tahallaan ja/tai älyttömällä Opel inhollaan tulkita asian toisin. Piste :!:
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
patu
"Hölösuu"
Viestit: 1331
Liittynyt: La Tammi 21, 2006 10:33
Paikkakunta: Lohja

Re: Öljypropun tiiviste 9-3 2.0 t BioPower 2008 B207L

Viesti Kirjoittaja patu »

Henk.koht minulle..... Aivan sama :lol: Muita autoja ole ollut kuin "Saabeja", mutta seuraava onkin sitten Toyota... :mrgreen: Jos ei Supraa osta, kuin naapuri teki.. mutta sehän on melkein BMW 8O
9-3SS 1.8t Vector Biopower M6 vm-10 (aito, oikea ja sporttisempi tehdas Biopower tehopäivityksellä)
9-3SC 1.8t Linear Business pro M5 -08 (softapäivitetty Biopower perheen kuljettamiseen)
Scraab
"Ruisku"
Viestit: 122
Liittynyt: Ma Kesä 11, 2018 13:03

Re: Öljypropun tiiviste 9-3 2.0 t BioPower 2008 B207L

Viesti Kirjoittaja Scraab »

Vähän jo tuo dementia vaivaa, joten lähteestä ja tiedon oikeellisuudesta ei ole täyttä varmuutta, mutta muistan jostain lukeneeni, että myös 4-koneen lohko on alkuperäältään ylösalainen eli australialaisten Holdenin sukuhaarasta lähtöisin.

Mitään perusvikaahan noissa ei ole, joten tämä tuntuu uskottavammalta, kuin esimerkiksi Opel-sukuhaara...
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13238
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Öljypropun tiiviste 9-3 2.0 t BioPower 2008 B207L

Viesti Kirjoittaja AZP »

Jos Wikipedia tietää oikein (mikä ei ole koskaan mitenkään varmaa), niin tällainen olisi tuon Saabissakin käytetyn GM:n Ecotecin tausta:
The GM Ecotec engine, also known by its codename L850, is a family of all-aluminium inline-four engines, displacing between 1.4 and 2.5 litres. While these engines were based on the GM Family II engine, the architecture was substantially re-engineered for the new Ecotec application produced since 2000.

...

Development began in 1994, by an international team of engineers and technicians from Opel's International Technical Development Center in Rüsselsheim, Germany, GM Powertrain in Pontiac, Michigan, and Saab in Södertälje, Sweden. Much of the development work on this project was carried out by Lotus Engineering, Hethel, United Kingdom.
Eli koneen pohjana on vanhempi GM Family II -moottori, josta taas todetaan näin:
The Family II is a straight-4 piston engine that was originally developed by Opel in the 1970s, debuting in 1979.
Ecotecin kaksilitraisesta turboversiosta sanotaan lisäksi näin:
This engine is also known as B207 when used by Saab and Z20NET by Opel for use in the Vectra C and Signum.

...

All vehicles using this engine feature Saab's Trionic 8 (T8) engine management system as well as a revised valve train. The timing chain and timing gears are also new, along with Saab's Direct Ignition system. The reinforcements, turbocharging, intercooling, internals, dual overhead camshaft, and such were developed by GM Powertrain Sweden (Saab Automobile Powertrain).
Kyllä tuossa on sellainen sillisalaatti suunnittelijoita ja historiaa mukana, että koneen taustasta voi lausua melkein mitä tahansa olematta kokonaan väärässä. Ihan hyvin voi sanoa että tuo ahdettu versio on Saabin kehittämä, mutta perusteltua on sanoa että pohjalla (joskin kaukana historiassa) on ollut Opelin kone. Toki yhtään Opelin Family II:n osaa siihen ei välttämättä sovi, mutta kyse onkin kehityshistoriasta eikä teknisesta yhteensopivuudesta.

Toisaalta ihmismielelle voi olla vaikea käsittää että auton moottori ei ole kenenkään yksittäisen automerkin moottori. Tästä koneesta voisi yksinkertaistettuna sanoa että se on GM:n konsernimoottori, koska suunnittelussa on ollut mukana monen GM:n yksikön porukkaa (mukaanlukien Saab) ja konetta on asennettu moneen GM:n merkin autoon (mukaanlukien Saab) ja sen eri versioita on myös valmistettu useamman GM:n merkin laitoksissa.

Joku aika sitten foorumilla pohdittiin Chevy Cruzen ekan sukupolven oikeaa kotimaata ja merkkiä. Autoa kun valmistettiin viidessä maanosassa, sen suunnittelusta suurin osa tehtiin Euroopassa ja Koreassa, mutta suunnittelutiimi oli globaali ja prototyyppejä testattiin neljässä maanosassa. Bensakoneet oli GM:n omia mutta dieselit tuli mm. Italiasta ja automaattivaihteisto oli japanilainen. Autoa myytiin australialaisella, amerikkalaisella ja korealaisella brändillä. Mistä tällainen automalli on kotoisin? Itse sanoisin että Maapallolta, sen tarkemmin on vaikea sanoa.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Vastaa Viestiin