Jos Wikipedia tietää oikein (mikä ei ole koskaan mitenkään varmaa), niin tällainen olisi tuon Saabissakin käytetyn GM:n Ecotecin tausta:
The GM Ecotec engine, also known by its codename L850, is a family of all-aluminium inline-four engines, displacing between 1.4 and 2.5 litres. While these engines were based on the GM Family II engine, the architecture was substantially re-engineered for the new Ecotec application produced since 2000.
...
Development began in 1994, by an international team of engineers and technicians from Opel's International Technical Development Center in Rüsselsheim, Germany, GM Powertrain in Pontiac, Michigan, and Saab in Södertälje, Sweden. Much of the development work on this project was carried out by Lotus Engineering, Hethel, United Kingdom.
Eli koneen pohjana on vanhempi GM Family II -moottori, josta taas todetaan näin:
The Family II is a straight-4 piston engine that was originally developed by Opel in the 1970s, debuting in 1979.
Ecotecin kaksilitraisesta turboversiosta sanotaan lisäksi näin:
This engine is also known as B207 when used by Saab and Z20NET by Opel for use in the Vectra C and Signum.
...
All vehicles using this engine feature Saab's Trionic 8 (T8) engine management system as well as a revised valve train. The timing chain and timing gears are also new, along with Saab's Direct Ignition system. The reinforcements, turbocharging, intercooling, internals, dual overhead camshaft, and such were developed by GM Powertrain Sweden (Saab Automobile Powertrain).
Kyllä tuossa on sellainen sillisalaatti suunnittelijoita ja historiaa mukana, että koneen taustasta voi lausua melkein mitä tahansa olematta kokonaan väärässä. Ihan hyvin voi sanoa että tuo ahdettu versio on Saabin kehittämä, mutta perusteltua on sanoa että pohjalla (joskin kaukana historiassa) on ollut Opelin kone. Toki yhtään Opelin Family II:n osaa siihen ei välttämättä sovi, mutta kyse onkin kehityshistoriasta eikä teknisesta yhteensopivuudesta.
Toisaalta ihmismielelle voi olla vaikea käsittää että auton moottori ei ole kenenkään yksittäisen automerkin moottori. Tästä koneesta voisi yksinkertaistettuna sanoa että se on GM:n konsernimoottori, koska suunnittelussa on ollut mukana monen GM:n yksikön porukkaa (mukaanlukien Saab) ja konetta on asennettu moneen GM:n merkin autoon (mukaanlukien Saab) ja sen eri versioita on myös valmistettu useamman GM:n merkin laitoksissa.
Joku aika sitten foorumilla pohdittiin Chevy Cruzen ekan sukupolven oikeaa kotimaata ja merkkiä. Autoa kun valmistettiin viidessä maanosassa, sen suunnittelusta suurin osa tehtiin Euroopassa ja Koreassa, mutta suunnittelutiimi oli globaali ja prototyyppejä testattiin neljässä maanosassa. Bensakoneet oli GM:n omia mutta dieselit tuli mm. Italiasta ja automaattivaihteisto oli japanilainen. Autoa myytiin australialaisella, amerikkalaisella ja korealaisella brändillä. Mistä tällainen automalli on kotoisin? Itse sanoisin että Maapallolta, sen tarkemmin on vaikea sanoa.