ng9-3 2.0t sekosi?
ng9-3 2.0t sekosi?
Uudella saabistilla kädet ilmassa. Elikkä seuraavien tapahtumien jälkeen vuosimallin 2003 ei starttaa, naksuu vain avainta käännettäessä;
Auto käynnistynyt ja käynyt, liikkunut normaalisti. Ei vikavaloja tms. Ajettu parkkiin ja seissyt paikallaan muutaman tunnin. Alettu pyyhkimään likoja pellin alta. Akku irroitettu, miinus ensin ja sitten plussa. Akku viety talliin, jossa pyyhitty liat pois. Auto yön yli ilman akkua. Aamulla hyvillä mielin liikkellelähtöä valmistamaan; akku kiinni ja startataan. Eipä startattu. Valot himmeenä tai vilkkuu, ja naksuu vaan. Yleismittarilla akku antoi 8volttia, hetken päästä 11 ja puolta. eli latautui "itsestään" autossa kiinni ollessaan? Koitettu apuvirralla, valot palaa normaalisti mutta ei naksumista enempää sano mitään. Muutaman kerran koitettu käynnistystä, jolloin Sid:iin teksti; engine malfunction contact workshop. Lisäksi sidissä myös ainakin airbagista, luistonestosta.
Kaivataan ideoita miten edetä, kelle soitella tms. Auto seisoskelee pihassa Espoossa. Kiitos jo etukäteen!
Auto käynnistynyt ja käynyt, liikkunut normaalisti. Ei vikavaloja tms. Ajettu parkkiin ja seissyt paikallaan muutaman tunnin. Alettu pyyhkimään likoja pellin alta. Akku irroitettu, miinus ensin ja sitten plussa. Akku viety talliin, jossa pyyhitty liat pois. Auto yön yli ilman akkua. Aamulla hyvillä mielin liikkellelähtöä valmistamaan; akku kiinni ja startataan. Eipä startattu. Valot himmeenä tai vilkkuu, ja naksuu vaan. Yleismittarilla akku antoi 8volttia, hetken päästä 11 ja puolta. eli latautui "itsestään" autossa kiinni ollessaan? Koitettu apuvirralla, valot palaa normaalisti mutta ei naksumista enempää sano mitään. Muutaman kerran koitettu käynnistystä, jolloin Sid:iin teksti; engine malfunction contact workshop. Lisäksi sidissä myös ainakin airbagista, luistonestosta.
Kaivataan ideoita miten edetä, kelle soitella tms. Auto seisoskelee pihassa Espoossa. Kiitos jo etukäteen!
Re: ng9-3 2.0t sekosi?
Akku kuoli, lisävirta ei auta jos akku on täysin finaalissa/oikarissa. Osta uusi akku, niin eiköhän se siitä.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: ng9-3 2.0t sekosi?
Uudella täydellä akulla kokeiltu, ei sano mitään erilailla.
Re: ng9-3 2.0t sekosi?
Miten ja millä annoitte apuvirtaa? Näihin ei mielellään saisi antaa apuvirtaa ainakaan toisesta autosta.. Ei olisi ensimmäinen kerta kun virtapiikki olisi päässyt väylään ja rikkonut elektronisia ohjainlaitteita.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: ng9-3 2.0t sekosi?
Tarkista akunkenkien kunto ja myös kenkien ja kaapelien väliset kiinnitykset. Puhdista kenkien sisäpuolet.
Mitä muuta pellin alla touhuttiin, oisko siinä tullut jotain kämmiä.
Mitä muuta pellin alla touhuttiin, oisko siinä tullut jotain kämmiä.
Ajoituspalikat B207 E/L löytyy.
Ex: Saab 1,9 Tid 8v my2009
Ex: 2xSaab 99 petro + 3xSaab 99
Ex: Saab 1,9 Tid 8v my2009
Ex: 2xSaab 99 petro + 3xSaab 99
Re: ng9-3 2.0t sekosi?
Nyt lähestulkoon hävettää.. Puuilon 12v starttiboosterilla annettu virtaa. Kiinnityskohdat akussa sekä kaapeleissa puhdistettu. Virtaa siis auto saa. Vahva epäilys on, että järjestelmässä jotain seonnut. Millä saisi diagnosoitua?
Re: ng9-3 2.0t sekosi?
No boosteri on tuskin tehnyt mitään vahinkoa. Merkkitesteri TECH2:sen luokse pitäisi päästä tavalla tai toisella.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: ng9-3 2.0t sekosi?
Railerille tuon sais ellei kukaan Pohjois-Espooseen kotikäyntejä suorita. Keneen kannattaa turvautua?
Re: ng9-3 2.0t sekosi?
Niin, ja pellin alla tapahtui lisäksi sen verran että ohjaustehostimen pumpun stefa vaihdettiin, sekä jarrutehostimen alip. pumpun tiiviste. Kuivalla pyyhkeellä ja bräkleenillä putsailtiin päällisin puolin konehuonetta.
Re: ng9-3 2.0t sekosi?
Petromiehen ehdotus on hyvä eli tarkista mieluuten mittaamalla, että akun kenkien ja niistä lähtevien kaapeleiden välinen kosketus on hyvä. Siinä ei saisi olla kuin 0.2 - 0.4 ohmia, halvan digimittarin tarkkuuden rajoissa. Kenkien irrotus ja liikuttelu on voinut haperruttaa vanhoja liitoksia.
Toinen mitä voit tehdä on ottaa se uusi akku ja kaveri apuun. Mittaa ensin uuden akun tyhjäkäynti jännite mieluiten irrotettuna. Sen pitäisi olla yli 12V. Sitten akku kiinni autoon. Nyt jännite ei saisi paljon pudota tai muuten on jotain oikarissa, mikä varmaan näkyy myös miinusta viimeisenä kytkiessä melkoisena kipinänä.
Jos edelleen kaikki hyvin, startti yritys siten, että jännitemittaus on kiinni akussa edelleen. Jos akun jännite nyt putoaa alle 10V, käy varmasti niin kuin alussa kuvasit eli naksuu ja vilkkuu. Silloin tarkistaisin starttimoottorin. Se on voinut tulla tiensä päähän ja lyö läpi. Ja tämä nyt siis sillä oletuksella, että akku on varmasti kunnossa.
Toinen mitä voit tehdä on ottaa se uusi akku ja kaveri apuun. Mittaa ensin uuden akun tyhjäkäynti jännite mieluiten irrotettuna. Sen pitäisi olla yli 12V. Sitten akku kiinni autoon. Nyt jännite ei saisi paljon pudota tai muuten on jotain oikarissa, mikä varmaan näkyy myös miinusta viimeisenä kytkiessä melkoisena kipinänä.
Jos edelleen kaikki hyvin, startti yritys siten, että jännitemittaus on kiinni akussa edelleen. Jos akun jännite nyt putoaa alle 10V, käy varmasti niin kuin alussa kuvasit eli naksuu ja vilkkuu. Silloin tarkistaisin starttimoottorin. Se on voinut tulla tiensä päähän ja lyö läpi. Ja tämä nyt siis sillä oletuksella, että akku on varmasti kunnossa.
Nyt: Saab 9-3 Cab MY08
Ex: 9-5 Aero Wagon MY08, 9-3 TiD Wagon MY08, 9-5 SE Wagon MY99, 9000 CS MY96, 9000 CC MY87
Ex: 9-5 Aero Wagon MY08, 9-3 TiD Wagon MY08, 9-5 SE Wagon MY99, 9000 CS MY96, 9000 CC MY87
Re: ng9-3 2.0t sekosi?
^Startatessa (tai tässä tapauksessa avainta kääntäessä) kun iskee vielä toisen jännitemittarin akun miinusnavan (navan, ei kengän) ja moottorin väliin, niin saa selville potentiaalisen maavamman. Tuolla välillä jännite ei siis saisi mainittavasti nousta nollasta ylöspäin.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: ng9-3 2.0t sekosi?
Tämä kokeiltu myös, tosin auton omalla akulla. Eli akku mikä autossa ollut, tyhjäkäynnillä irti autosta 12v jännite. Akku autoon ja yritetty startata, jolloin jännite putosi alle 8v. Toisaalta miinusta kytkiessä ei kipinää ollut. Uudella akulla taas jännitteet käynnistysyrityksen jälkeenkin vielä 12v. Valot myös elävät omaa elämäänsä starttaamisyrityksen jälkeen, niin uudella kuin vanhallakin akulla.automies kirjoitti: ↑To Marras 12, 2020 22:44Toinen mitä voit tehdä on ottaa se uusi akku ja kaveri apuun. Mittaa ensin uuden akun tyhjäkäynti jännite mieluiten irrotettuna. Sen pitäisi olla yli 12V. Sitten akku kiinni autoon. Nyt jännite ei saisi paljon pudota tai muuten on jotain oikarissa, mikä varmaan näkyy myös miinusta viimeisenä kytkiessä melkoisena kipinänä.
Re: ng9-3 2.0t sekosi?
Tuo mittaustulos selittää ainakin oireet. Elektroniikka ei pärjää 8V jännitteellä, vaan alkaa sekoilla. Paha tietysti näin etiäisenä arvailla, mutta minusta tuo vaikuttaa starttimoottorin kuolemalta.
Yhden tyyppivikaisen dieselin olen nähnyt, jossa akun miinuskengän kaapeli oli hapettunut eli kosketus oli huono, mutta se oireili eri tavalla. Se starttasi laiskasti, mutta lähti kyllä käyntiin. Ja tietysti lataus oli kehnoa. Käsittääkseni tuollainen tilanne ei kuitenkaan aiheuta jännitteen putoamista akun napojen välillä. Vastus virtapiirissä on silloin suuri johtuen huonosta kosketuksesta.
Akun napajännitteen putoaminen (vain) avainta kääntäessä tarkoittaa sitä, että jokin starttivirtapiirissä ottaa kohtuuttomasti tehoa (= vastus virtapiirissä on todella pieni) eikä siinä oikeastaan ole kuin se starttimoottori. Se vetää ikään kuin "oikoseen". Hiilet lopussa tai akseli kohtuuttoman väljä.
Yhden tyyppivikaisen dieselin olen nähnyt, jossa akun miinuskengän kaapeli oli hapettunut eli kosketus oli huono, mutta se oireili eri tavalla. Se starttasi laiskasti, mutta lähti kyllä käyntiin. Ja tietysti lataus oli kehnoa. Käsittääkseni tuollainen tilanne ei kuitenkaan aiheuta jännitteen putoamista akun napojen välillä. Vastus virtapiirissä on silloin suuri johtuen huonosta kosketuksesta.
Akun napajännitteen putoaminen (vain) avainta kääntäessä tarkoittaa sitä, että jokin starttivirtapiirissä ottaa kohtuuttomasti tehoa (= vastus virtapiirissä on todella pieni) eikä siinä oikeastaan ole kuin se starttimoottori. Se vetää ikään kuin "oikoseen". Hiilet lopussa tai akseli kohtuuttoman väljä.
Nyt: Saab 9-3 Cab MY08
Ex: 9-5 Aero Wagon MY08, 9-3 TiD Wagon MY08, 9-5 SE Wagon MY99, 9000 CS MY96, 9000 CC MY87
Ex: 9-5 Aero Wagon MY08, 9-3 TiD Wagon MY08, 9-5 SE Wagon MY99, 9000 CS MY96, 9000 CC MY87
Re: ng9-3 2.0t sekosi?
automies kirjoitti: ↑Pe Marras 13, 2020 07:48Tuo mittaustulos selittää ainakin oireet. Elektroniikka ei pärjää 8V jännitteellä, vaan alkaa sekoilla. Paha tietysti näin etiäisenä arvailla, mutta minusta tuo vaikuttaa starttimoottorin kuolemalta.
Akun napajännitteen putoaminen (vain) avainta kääntäessä tarkoittaa sitä, että jokin starttivirtapiirissä ottaa kohtuuttomasti tehoa (= vastus virtapiirissä on todella pieni) eikä siinä oikeastaan ole kuin se starttimoottori. Se vetää ikään kuin "oikoseen". Hiilet lopussa tai akseli kohtuuttoman väljä.
Vanhalla akulla napajännite tipui mutta nyt uudella akulla ei9-kolme kirjoitti: ↑To Marras 12, 2020 23:36
Tämä kokeiltu myös, tosin auton omalla akulla. Eli akku mikä autossa ollut, tyhjäkäynnillä irti autosta 12v jännite. Akku autoon ja yritetty startata, jolloin jännite putosi alle 8v. Toisaalta miinusta kytkiessä ei kipinää ollut. Uudella akulla taas jännitteet käynnistysyrityksen jälkeenkin vielä 12v. Valot myös elävät omaa elämäänsä starttaamisyrityksen jälkeen, niin uudella kuin vanhallakin akulla.
Kyllä kai nyt startin "vetämien oikoseen" on poissuljettu.
Sitä vastoin huono liitos akun kaapeloinnissa aiheuttaa juuri kuvattua ongelmaa: Akun napajännite pysyy ok, mutta sitten auton sähkölaitteille se romahtaa.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: ng9-3 2.0t sekosi?
Pyöriikö moottori, ettei pumpun laitossa mennyt nokka-akseli jotenki jumiin.
Ajoituspalikat B207 E/L löytyy.
Ex: Saab 1,9 Tid 8v my2009
Ex: 2xSaab 99 petro + 3xSaab 99
Ex: Saab 1,9 Tid 8v my2009
Ex: 2xSaab 99 petro + 3xSaab 99