Tehot hävisi 9-3sta p0033

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
Siriam
"Viggen"
Viestit: 510
Liittynyt: La Kesä 05, 2004 14:19
Paikkakunta: Helsinki

Tehot hävisi 9-3sta p0033

Viesti Kirjoittaja Siriam »

Moro kaikille.

Tuli palattua saabistiksi pitkän tauon jälkeen. Ostin 9-3:n 2.0t -04. Kilsoja kertynyt maltilliset 162tkm. Mahtava ajaa ja tehoakin tuntu olevan riittävästi.
Piti tuossa reissu heittää Helsingistä Joensuuhun ja takaisin mutta vikavalo syttyi ohitus tilanteen jälkeen ennen Kouvolaa. Ajelin Kouvolan motonetin motomaattiin jossa luettiin vikakoodit. P0033 näytti ja jätin auton sinne huoltoon.
Huollossa vaihtoivat hukkaportin ohjausventtiilin ja nollasivat koodit. Hetken ajettuani vikavalo syttyi taas. Turbosta ei mielestäni ole tietoakaan eli tehot kateissa.
Lueskelin täältä että aika monella on se kalvo mennyt sieltä turbon kyljestä. Onko se bypass? Voiko se vaikuttaa noin dramaattisesti? Mikä muu osa voisi olla vaihdettavissa parkkipaikalla? Vatuttaa nuo turhat arpomiset korjaamoilla.
Uskaltaako tuolla autolla ajella tuollaisenaan?

Kiitos jo etukäteen.
Ensimmäinen Saab: 900i 2.0L -89
Toinen Saab: 9-3 1.8t(=2.0t?) 2004vm.
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 3662
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Tehot hävisi 9-3sta p0033

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Kyllä tuo vikakoodi viittaa juuri tuohon turbon kyljessä olevan bypass kalvon toimintahäiriöön. Tarkoittaa ohivuotoa, jolloin bypass päästää ahtopuolelta painetta takaisin imupuolelle.

Tuon kalvon pystyy vaihtamaan ihan parkkipaikalla. Kalvo voi olla revennyt, mutta vika voi yhtälailla olla kalvoa ohjaavassa magneettiventtiilissä. Myös tämän magneettiventtiilin pystyy vaihtamaan helposti.

Autolla voi ajaa, mutta ahdot on estetty, Joten aika tehoton tietenkin on.
Vikakoodinlukua Saab+muut merkit: Monimerkkitesteri Launch x431Master ja Op-Com
jusa_^
"Kaasari"
Viestit: 10
Liittynyt: Su Huhti 13, 2014 15:12

Re: Tehot hävisi 9-3sta p0033

Viesti Kirjoittaja jusa_^ »

Mulla oli sama vikakoodi c vectrassa ja siihen vaihdoin sen imusarjan päällä olevan ohjausventtiilin. Sen jälkee rupes toimimaa
Siriam
"Viggen"
Viestit: 510
Liittynyt: La Kesä 05, 2004 14:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tehot hävisi 9-3sta p0033

Viesti Kirjoittaja Siriam »

Kiitos avusta. Otin auki niin kalvossa oli selvästi pieni repeämä. Onko tietoo mistä saisi nopeasti sen kalvon? Ulkomailta sais mutta taitaa mennä viikko ennenkuin tulee. Varmaan ois hyvä tuo tiivistekin vaihtaa kun joku tohelo rikkonu sen... Tai sitten se oli jo rikki.

Onko normaalia että on hieman öljyä tuossa putkessa ennen turboa? Myös tuossa kalvossa ja koko siin setissä oli öljyä. Pitääkö sitä ollakkin vai pyyhinkö pois? Pyyhin kyllä jo suurimmat.

https://aijaa.com/9bpvoy

https://aijaa.com/KtANCo

https://youtu.be/lPN-3OWgRLs <--- Videota, oli vaan niin pirun kylmä, että sori tutisevasta kuvasta. :lol:


Huomasin just että yli 500viestiä mulla. Ei hemmetti, mitähän kaikkee sitä on tullu tänne kirjoteltuu 16 vuotta sitten. 8O
Ensimmäinen Saab: 900i 2.0L -89
Toinen Saab: 9-3 1.8t(=2.0t?) 2004vm.
Siriam
"Viggen"
Viestit: 510
Liittynyt: La Kesä 05, 2004 14:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tehot hävisi 9-3sta p0033

Viesti Kirjoittaja Siriam »

Sain motonetistä vinkkiä että turbotekniikalla voisi olla noita kalvoja ja laitoin sinne sähköpostiviestiä. Vastasivat välittömästi ja heiltä löyty hyllystä heti. Oli mahtavaa asiakaspalvelua paikanpäällä! Aidosti kiinnostuneita henkilöitä ja asiallisia. Suosittelen kaikille.

Vaihdoin kalvon ja auto kiihtyy taas tavalliseen tapaan. 8)

Tilasin muuten ebaystakin kalvon joka pitäisi tosin tulla vasta joskus jouluna. :lol:
Ensimmäinen Saab: 900i 2.0L -89
Toinen Saab: 9-3 1.8t(=2.0t?) 2004vm.
Vastaa Viestiin