Tdi 9-3

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
kaapo60
"Kaasari"
Viestit: 14
Liittynyt: Ti Tammi 19, 2021 09:05

Tdi 9-3

Viesti Kirjoittaja kaapo60 »

+eeberi toimii tai ei. Ajastuksella joskus, manuaali ei. Oisko ohjeita uudelle saabistille?
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5668
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Tdi 9-3

Viesti Kirjoittaja tturku »

Diesel osiossa on paljon juttua Eberin toiminnasta. Käynnistys sekvenssihän menee about näin. laitat päälle, hetken päästä pitäisi alkaa eberin polttoainepumpun naputus, sitten puhallin alkaa pauhaa eberin päässä ja jonkun ajan kuluttua yrittää sytyttää. Nämähän värkit menee lukkoon 5 epäonnistuneen käynnistysyrityksen jälkeen jonka jälkeen pitää käyttää piuhan päässä. Toteutuuko noista mihin asti kun laitat päälle eberin? Näissä on paljon ohjainkortti vikoja ollut, palopesän tukkeutuminen ja hehkun pimentyminen myös yleisiä jos käytetään lyhyitä pätkiä paljon päällä.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3496
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Tdi 9-3

Viesti Kirjoittaja SS »

Viestin otsikko voisi olla hieman kuvaavampi niin neuvojat osaisi paikalle. Joka tapauksessa tuo edellä mainittu dieselosion eberitopikki löytyy täältä: https://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=48&t=88865
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tdi 9-3

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

kaapo60 kirjoitti:
Ti Tammi 19, 2021 14:09
+eeberi toimii tai ei. Ajastuksella joskus, manuaali ei. Oisko ohjeita uudelle saabistille?
On. Ota se rotisko helvettiin autosta ja laita lohko-/säteilylämmitin tilalle. Säästyy monelta murheelta.

Olen lueskellut näitä eberitarinoita täältä foorumilta jo ennen kuin tuli vaihdettua Saab-kanta bensiinistä/etanolista dieseliksi. Jos on lämmityspistoke käytössä, ei tarvitse tuskailla eberin kanssa, koska se "säätö" ei mielestäni ole vaivan arvoista.

Tämä siis vain oma mielipide asiaan. Mutta täällä pääkaupunkiseudulla on harvoin niin kylmä, etteikö NG9-3:lla pärjäisi parin tunnin lämmityksellä ennen liikkeelle lähtöä. Viime viikon loppupuolella oli tosin tällainen harvinainen tilanne. NG9-5 lähti käyntiin, mutta NG9-3 ei.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: Tdi 9-3

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

^ Ei kait sitä missään nimessä pois kannata ottaa, on mielestäni ihan välttämätön varuste diesel-Saabissa jossei huvita palella. Ohjainyksikön korjaajia tuntuu nykyään löytyvän useampiakin (tälläkin forumilla ainakin yksi), muutenhan tuo on ihan tavallinen Eberi, eli hyvinkin toimintavarma oikein käytettynä (pätkäkäyttö on pahasta).
Ei ole vaimon kolkissa ollut minkäänlaista ongelmaa virrankulutuksen suhteen, tuossa kun oli kylmempää, -22 tai jotain, niin hyvin lähti joka aamu kolkki käyntiin ilman mitään akun latauksia, ja eberillä esilämmittämällä 45min, ja tosiaan lyhyttä pätkäajoa kolkilla ajetaan, kohtuullisen harvoin tulee edes 10km:n ajomatkaa.
Jos jaksaa kaiken aikaa vaivoitella sähkötökkelien kanssa, niin voihan Eberin kaveriksi asentaa vaikka TT-Thermon, ja vaikka sisätilaan pistorasian ja siihen sisälämmittimen. Pitäisi sitten olla sähköä saatavilla marketin pihaan parkkeeratessa ettei auto pääse jäähtymään, jossei Eberiä ole tai se ei toimi :)
Viimeksi muokannut ng900aero, To Tammi 21, 2021 06:01. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3496
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Tdi 9-3

Viesti Kirjoittaja SS »

Mielipiteitä on tosiaan erilaisia, itse en eberistä luopuisi vaikka sitä korjaamaan olen joutunutkin. Auto pysyy ajossakin lämpimänä ja vaikkapa kaupassa asioidessa voi jättää lämmöt päälle. Tosin mulla on välillä tilanteitakin joissa sähköpistokkeen käyttö vaatisi kymmenen metrin jatkoroikkaa...
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tdi 9-3

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

ng900aero kirjoitti:
Ke Tammi 20, 2021 12:27
^ Ei kait sitä missään nimessä pois kannata ottaa, on mielestäni ihan välttämätön varuste dieselsaabissa jossei huvita palella.
Riippuu diesel-Saabista.
NG9-5 lämpiää todella hyvin.
Nyt pakkasten käydessä 20 asteen huonommalla puolella NG9-3 ei oikein meinaa pitää lämpöjä, jos sillä ei aja koko ajan.
Mutta jos se on ollut roikan päässä ja lähtee ajamaan, niin ei siellä tarvitse palella.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13238
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Tdi 9-3

Viesti Kirjoittaja AZP »

Viisi vuotta meni pätkäajokurituksessa omalla kolkilla ja erittäin aktiivisella Eberin käytöllä. Koko aikana ei mitään ongelmia laitteen toiminnassa. Auto oli lähes 300 tkm ajettu kun minulle tuli, ja Eberiä ei tietääkseni oltu siihen mennessä kertaakaan huollettu. Paljon näppärämpi ja tehokkaampi vehje kuin lohkolämmitin, kun Eberin sai vielä eSidillä kaukokäynnistettyä avaimesta ja voi käyttää missä vain.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tdi 9-3

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

AZP kirjoitti:
To Tammi 21, 2021 08:16
Paljon näppärämpi ja tehokkaampi vehje kuin lohkolämmitin, kun Eberin sai vielä eSidillä kaukokäynnistettyä avaimesta ja voi käyttää missä vain.
Tämä pitää paikkansa, paitsi silloin jos ajaa sitä pätkäajoa/on erittäin kova pakkanen, eikä akku lataudu kunnolla.

Olen varmaan sen täällä jo kertonutkin, että minulla oli lokakuu 2015 - lokakuu 2018 työsuhdeautona vm. 2016 Volvo V70 Classic Volvo On Callilla.

Oltiin lähdössä talvilomalla mökille (170 km Helsingistä pohjoiseen), kun laitoin aamulla polttoainetoimisen lämmittimen päälle Volvo On Callista. Pakkasta oli 17 astetta ja se jämähti vajaan 30 minuutin käytön jälkeen, koska akun varaus ei riittänyt.

Auto sitten käyntiin ja lämpiämään. Ajettuani reilut sata kilometriä soitin Lahden pohjoispuolelta Volvo On Call -palveluun, johon valitin auton akun kestoa, koska auto oli vasta vajaa kaksi vuotta vanha. Sanoivat sieltä, että "olet ajanut niin paljon pätkäajoa, että se akku ei ole ehtinyt latautua. Aja nyt perille ja kokeile huomenna uudestaan."

Seuraavana aamuna piti lähteä käymään kyläkaupassa reilun 20 kilometrin päässä, joten lämmitin päälle Volvo On Callista. Jonkun 15-20 minuutin päästä sama juttu: lämmitys pysäytetty akun vähäisen latauksen vuoksi. Ja taas soittamaan Volvo On Call -palveluun:

"Eilen sanoitte minulle, että akku ei ole ehtinyt latautua, koska olen pääasiassa ajanut kaupungissa pätkäajoa. Eilen ajoin 170 km, joten olisihan sen pitänyt latautua siinä ajassa ja matkassa".

Sieltä vastattiin: "Eihän se akku lataudu 17 asteen pakkasessa, vaikka ajaisit 350 kilometriä".

Siinä vaiheessa ajattelin, että jos tulevaisuudessa pystyn järjestämään itselleni latauspistokkeen + lohko-/säteilylämppärin ja sisälämppärin, tai viemään auton johonkin puolilämpimään halliin, niin valitsen mieluummin jomman kumman niistä vaihtoehdoista kuin luotan Eberiin/Webastoon, jonka yhteydessä tarvitsen kuitenkin sen sähköpistokkeen ladatakseni auton akkua. Jos sitä latauspistoketta ei ole, niin ei oikein jaksaisi repiä akkua autosta irti sisälle lataukseen.

Onhan tuo Eberi/Webasto kiva laite silloin kun se toimii. Sitten kun se ei syystä tai toimesta toimi, niin ei sen kanssa jaksa tapellakaan :evil:

Syy miksi otin tuon polttoainetoimisen lämmittimen tuohon Volvoon oli se, että silloisella työnantajalla oli käytössä vain kuusi lämmityspistokepaikkaa, vaikka autoja oli varmaan noin 30 kpl. Ne jotka halusivat ottaa työsuhdeautokseen esim. Audi A6:n, joutuivat tulemaan toimeen lohkolämmittimellä, koska verotusarvorajaan ei saanut polttoainetoimista lämmitintä. Sitten jos ei sattunutkaan pääsemään lämmityspistokepaikalle, niin oli aika kylmää kyytiä luvassa töistä lähtiessä :lol:

Mutta niin se kyyti oli kylmää oli minullekin, jos polttoainetoiminen lämmitin ei jaksanut puhkua 13 km:n työmatkan jälkeen, kun oli jo aamulla lämmittänyt autoa :wink:

Jos tästä koronapandemiasta on ollut jotain hyötyä, niin kotikonttorilta lähdettäessä kokoukseen tms. on aina lämmityspistoke käytössä molemmissa autoissa 8)
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Vastaa Viestiin