2500-3500 välillä meno "puutuu" ja ratin vapina
-
- "Viggen"
- Viestit: 519
- Liittynyt: Pe Tammi 18, 2013 00:48
- Paikkakunta: Jyväskylä
2500-3500 välillä meno "puutuu" ja ratin vapina
Olen tässä hetken miettinyt että meno ei ihan ole entisenlaista ja katselin Torquella että kaasu pohjassa kolmosvaihteella kaasuläppä aukeaa n. 40-50 prosenttia ja vasta 3500-4000 välillä se menee täysin auki. Tuon huomaa ajaessa sellaisena että auto tuntuu aika hitaalta tuon 2500-3500 välillä. Ennen tälläistä ei tässä yksilössä mun mielestä ole ollut, ja veto on ollut tasaista koko matkalta.
Ahdot pysyy kokoajan n. 1 barissa Torquen näyttämänä.
Onkos tälläiseen mitään ilmeistä syytä? Auto on 08 1.8t Biopower ja stage1 softattu.
Toinen ongelma on kevyt vapina ratissa 120-140 välillä. Tämäkin kohtuu uusi ilmiö eikä poistunut uusilla iskareilla, jousilla, renkailla ja suuntauksilla ainakaan.
Ahdot pysyy kokoajan n. 1 barissa Torquen näyttämänä.
Onkos tälläiseen mitään ilmeistä syytä? Auto on 08 1.8t Biopower ja stage1 softattu.
Toinen ongelma on kevyt vapina ratissa 120-140 välillä. Tämäkin kohtuu uusi ilmiö eikä poistunut uusilla iskareilla, jousilla, renkailla ja suuntauksilla ainakaan.
Saab 9-3 SC 1.8t BioPower Stage5 -09
Saab 9-3 SC 2.0T Aero XWD -10
Saab 9-3 SC 2.0T Aero XWD -10
Re: 2500-3500 välillä meno "puutuu" ja ratin vapina
Katso sellaisella testerillä mikä näyttää ilmamassat sekä toteutunut että pyydetty. Se kertoo paljon enemmän kuin ahtopaine. Esim. Tech2 tai OpCom näyttää nuo. OpCom näyttää kokonaisilmamassan eikä yhtä työtahtia kohti, joten kierrosluku tieto olisi hyvä saada samalla. Muutoin ei nyt kannata arpoa vikaa, kun vaihtoehtoja on runsaasti. Selvästi jokin tekijä rajoittaa ilmamassaa, kun läppä on noin vähän auki (ilmassaa kuristetaan). Täysin normaalia on 80...90 % aukeama.
Tärinä johtunee selvästi renkaiden epätasapainosta.
Tärinä johtunee selvästi renkaiden epätasapainosta.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
-
- "Viggen"
- Viestit: 519
- Liittynyt: Pe Tammi 18, 2013 00:48
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re: 2500-3500 välillä meno "puutuu" ja ratin vapina
Sellaisen huomion tein että bensalla ongelma ei tunnu olevan niin suuri tai sitä ei ole ollenkaan, jopa tuntuu että vetojakin enemmän.
Techillä/op-comilla en ole päässyt livenä dataa keräämään mutta voisiko tuo oireilun puuttuminen bensalla viitata polttoaineensaantiin, eli pumppu/suodatin/pa-säädin?
Techillä/op-comilla en ole päässyt livenä dataa keräämään mutta voisiko tuo oireilun puuttuminen bensalla viitata polttoaineensaantiin, eli pumppu/suodatin/pa-säädin?
Saab 9-3 SC 1.8t BioPower Stage5 -09
Saab 9-3 SC 2.0T Aero XWD -10
Saab 9-3 SC 2.0T Aero XWD -10
Re: 2500-3500 välillä meno "puutuu" ja ratin vapina
Kerrohhan ihmeessä jos vian löydät. Miulla etitty vikaa just tismalleen samaan ongelmaan kohta vuodenpäivät.
1.8 t biopower stage1 softattu miullakin. Oli vasta kaksipäivää viimeisenä oljenkortena merkkiliikkeessä huollossa ja ei ne siitä mitään vikaa löytäneet. Softa vikaan päätyivät ja suosittelivat ajaa bensalla.
Vaihdettua osaa on imm, magneettiventtiilit, lambda ja lähes kaikki muut polttoainejärjestelmää myöten todettu toimivaksi.
Nyt on viimeisimpänä vaihdettu softa päivitettyyn/muuneltuun versioon. Bensalla toimii nyt niikun pitääkin. Tämä testattu t8 suitella.
Kunhan saan tankkia vähän tyhjemmäksi niin kokeilen e85:lla sitten jatkuuko sama homma myös tällä uudella ohjelmalla. Sitten on se softavikakin suljettu pois.
Auton vaihto on varmaan seuraavaksi sitten ohjelmassa. Muuta ei enää keksi
1.8 t biopower stage1 softattu miullakin. Oli vasta kaksipäivää viimeisenä oljenkortena merkkiliikkeessä huollossa ja ei ne siitä mitään vikaa löytäneet. Softa vikaan päätyivät ja suosittelivat ajaa bensalla.
Vaihdettua osaa on imm, magneettiventtiilit, lambda ja lähes kaikki muut polttoainejärjestelmää myöten todettu toimivaksi.
Nyt on viimeisimpänä vaihdettu softa päivitettyyn/muuneltuun versioon. Bensalla toimii nyt niikun pitääkin. Tämä testattu t8 suitella.
Kunhan saan tankkia vähän tyhjemmäksi niin kokeilen e85:lla sitten jatkuuko sama homma myös tällä uudella ohjelmalla. Sitten on se softavikakin suljettu pois.
Auton vaihto on varmaan seuraavaksi sitten ohjelmassa. Muuta ei enää keksi
9-3 SC Vector -09 (biopoweroitu)
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 7321
- Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
- Paikkakunta: Helsinki
Re: 2500-3500 välillä meno "puutuu" ja ratin vapina
Onko Nokian renkaat?lentäväsaabisti kirjoitti: ↑Pe Joulu 25, 2020 10:14Toinen ongelma on kevyt vapina ratissa 120-140 välillä. Tämäkin kohtuu uusi ilmiö eikä poistunut uusilla iskareilla, jousilla, renkailla ja suuntauksilla ainakaan.
Minulla oli aikanaan NG900:ssa Nokian renkaat, eikä niitä meinannut millään saada tasapainoon.
Sen jälkeen ei ole ollut yhtään sarjaa. Olen käyttänyt Micheliniä, Hankookia ja Kumhoja. Niiden kanssa ei ole ollut ongelmia.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
-
- "Viggen"
- Viestit: 519
- Liittynyt: Pe Tammi 18, 2013 00:48
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re: 2500-3500 välillä meno "puutuu" ja ratin vapina
Hankookin iPike RS2 ovat ja sama ongelma vaivaa kesärenkaillakin.
Saab 9-3 SC 1.8t BioPower Stage5 -09
Saab 9-3 SC 2.0T Aero XWD -10
Saab 9-3 SC 2.0T Aero XWD -10
Re: 2500-3500 välillä meno "puutuu" ja ratin vapina
Meillä on saatu joka ainoa Nokian rengas tasapainoon. Ehkä yhden runkovikaisen tms yksilön perusteella ei voi yleistää.
Re: 2500-3500 välillä meno "puutuu" ja ratin vapina
Turbo Sensonic kirjoitti: ↑La Helmi 27, 2021 10:43Onko Nokian renkaat?
Minulla oli aikanaan NG900:ssa Nokian renkaat, eikä niitä meinannut millään saada tasapainoon.
Sen jälkeen ei ole ollut yhtään sarjaa. Olen käyttänyt Micheliniä, Hankookia ja Kumhoja. Niiden kanssa ei ole ollut ongelmia.
Aiemmin käytin talvirenkaina vain Nokian ja nyt toinen kierros Hankookeja.lentäväsaabisti kirjoitti: ↑La Helmi 27, 2021 12:40Hankookin iPike RS2 ovat ja sama ongelma vaivaa kesärenkaillakin.
Ei koskaan mitään ongelmaa.
Kerran ollut yksi sarja auton mukana tulleita Nokian kesärenkaita ja niissä takarenkaat kuluivat sahalaidalle reunoilta. Ei ollut silloin Saab autona. Kulmat olivat autossa ok ja ongelma poistui rengasmerkkiä vaihtamalla.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 7321
- Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
- Paikkakunta: Helsinki
Re: 2500-3500 välillä meno "puutuu" ja ratin vapina
Ei minullakaan ollut koskaan ongelmia Nokian talvirenkaiden kanssa, mutta kesärenkaita ei meinannut saada millään tasapainoon.petrisa kirjoitti: ↑La Helmi 27, 2021 19:01Kerran ollut yksi sarja auton mukana tulleita Nokian kesärenkaita ja niissä takarenkaat kuluivat sahalaidalle reunoilta. Ei ollut silloin Saab autona. Kulmat olivat autossa ok ja ongelma poistui rengasmerkkiä vaihtamalla.Turbo Sensonic kirjoitti: ↑La Helmi 27, 2021 10:43Onko Nokian renkaat?
Minulla oli aikanaan NG900:ssa Nokian renkaat, eikä niitä meinannut millään saada tasapainoon.
Sen jälkeen ei ole ollut yhtään sarjaa. Olen käyttänyt Micheliniä, Hankookia ja Kumhoja. Niiden kanssa ei ole ollut ongelmia.
Entisellä työkaverilla oli samoja ongelmia. Vasta 4. Nokian renkaiden kesärengassarja saatiin kunnolla tasapainoon.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Re: 2500-3500 välillä meno "puutuu" ja ratin vapina
Vm -03 SS;ssä oli Kesärenkaina Nokian Hakka Green. Ei ole koskaan ollut parempia kesärenkaita .
Ajomukavuus, melu, kulutus (pieni vierintävastus) oli aivan huippuluokkaa. Eivät myöskään olleet uraherkät, tosin johtui varmaan 205/55/16 koosta eli eivät olleet leveät. Ostaisin vieläkin vastaavat, mutta hinta on Nokian renkaissa liian kova vs Nexen (jotka nyt alla).
Ajomukavuus, melu, kulutus (pieni vierintävastus) oli aivan huippuluokkaa. Eivät myöskään olleet uraherkät, tosin johtui varmaan 205/55/16 koosta eli eivät olleet leveät. Ostaisin vieläkin vastaavat, mutta hinta on Nokian renkaissa liian kova vs Nexen (jotka nyt alla).
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: 2500-3500 välillä meno "puutuu" ja ratin vapina
Noniin. Nyt on etanolilla testattu ja tuntuisi toimivan. Tasaseen vetää. Eli uudelleen ohjelmoinnilla korjautui vika minun autostani. Tiedä sitten onko miten pitkäaikainen korjaus vai joutuuko ecua kohta metsästämään. Tärinöihin en osaa sanoo mitään. Sellaista ei miulla ole ilmennyt.
Miulla siis auto etanolilla ajettaessa puutui jossain 3000 kierroksen paikkeilla ja kun kaasua piti vaan pohjassa niin lähti taas vetää uudestaan ja sitten taas puutui. Ja kaasuläppää sulki juurikin tuon puutumisen aikaan.
Vika vaan kokoajan paheni ja lopulta ei tunnistanut etanolia eSID:n mukaan oikein ollenkaan ja ahtopaineet nousi korkeimmillaan 0.03 bar. Bensaa kun laittoi tankkiin niin taas mentiin. Nyt tuntuisi toimivan taas kaikki. Toivotaan että olisi ollut vaan tilapäinen häiriö eikä uusiutuisi.
Rahaa ja hermoja saa menemään paljon tuon vian etsintään niin suosittelen ensin ohjelmoimaan uusiksi kun oireet on ketjun aloittajan autossa miltei tismalleen samat ku miulla.
Miulla siis auto etanolilla ajettaessa puutui jossain 3000 kierroksen paikkeilla ja kun kaasua piti vaan pohjassa niin lähti taas vetää uudestaan ja sitten taas puutui. Ja kaasuläppää sulki juurikin tuon puutumisen aikaan.
Vika vaan kokoajan paheni ja lopulta ei tunnistanut etanolia eSID:n mukaan oikein ollenkaan ja ahtopaineet nousi korkeimmillaan 0.03 bar. Bensaa kun laittoi tankkiin niin taas mentiin. Nyt tuntuisi toimivan taas kaikki. Toivotaan että olisi ollut vaan tilapäinen häiriö eikä uusiutuisi.
Rahaa ja hermoja saa menemään paljon tuon vian etsintään niin suosittelen ensin ohjelmoimaan uusiksi kun oireet on ketjun aloittajan autossa miltei tismalleen samat ku miulla.
9-3 SC Vector -09 (biopoweroitu)
Re: 2500-3500 välillä meno "puutuu" ja ratin vapina
Ja lisäyksenä vielä että softa on sama kuin ekallakertaakin piti olla. Ei muunneltu mitään niiku aiemmin kirjoitin.
9-3 SC Vector -09 (biopoweroitu)
-
- "Viggen"
- Viestit: 519
- Liittynyt: Pe Tammi 18, 2013 00:48
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re: 2500-3500 välillä meno "puutuu" ja ratin vapina
Kiitoksia vinkistä, täytyypä softata uudelleen
Saab 9-3 SC 1.8t BioPower Stage5 -09
Saab 9-3 SC 2.0T Aero XWD -10
Saab 9-3 SC 2.0T Aero XWD -10
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 7321
- Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
- Paikkakunta: Helsinki
Re: 2500-3500 välillä meno "puutuu" ja ratin vapina
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007