9-3SC ja spacerit
9-3SC ja spacerit
Autossani kesärenkaille ALU 36 (ET49). Kesäsin tuntuu epästabiililta meno välillä. Onko kenelläkään kokemusta noista raidevälileventäjistä.
Ajattelin hommata 11mm spacerit läpipultein ja keskittimellä. Vanteet vaikuttaa ok, ja renkaat muutenkin tasapainossa. Talvirenkailla ei ongelmaa (peltivanteet)
Ajattelin hommata 11mm spacerit läpipultein ja keskittimellä. Vanteet vaikuttaa ok, ja renkaat muutenkin tasapainossa. Talvirenkailla ei ongelmaa (peltivanteet)
Re: 9-3SC ja spacerit
Jep, ng-kolkin orkkisvanteissa on et41 ja 49 oli vanhemmassa kolkissa ja 9-5ssa. Kyllähän niitä laittomia spessereitä käytetään, mutta katsastukseen ne on muistettava ottaa pois...
Eski
Eski
Re: 9-3SC ja spacerit
Katsastus ajoittuu joulukuulle ja jos suomen talvi pysyy samana, niin ei pitäisi olla ongelmaa. Lähinnä vaan mietin, että tuoko 20mm raidevälin leventämlnen niin suuren konkreettisen hyödyn.
Auto ruotsin tuonti ja vanteet kiinni autossa.
Auto ruotsin tuonti ja vanteet kiinni autossa.
Re: 9-3SC ja spacerit
Jep, itsellä ei kokemusta ngstä 49-vanteilla, mutta ogssa olen käyttänyt molempia ja en muista huomanneeni ajettavuudessa mitään merkittävää eroa. Tarvikevanteiden et on usein noin 30, joten eipä nuo 11mm spesserit mitkään kovin rajut ole...
Eski
Eski
Re: 9-3SC ja spacerit
Saabin vakiovanteiden keskireikä on alkupäästä kartio. Suora lieriömäinen osuus alkaa sen verran syvältä, ettei ainakaan minun käytössä olevien spacereiden keskityshuuli yllä vanteen reiän lieriömäiseen osaan. Väljän kartioreiän osuudelta vanne ei tietenkään keskity kunnolla, mikä aiheuttaa täristystä.
Ongelma havaittu ainakin alu45 ja alu59 vanteilla. Tarvikevanteilla ongelmaa ei ole ollut.
Ongelma havaittu ainakin alu45 ja alu59 vanteilla. Tarvikevanteilla ongelmaa ei ole ollut.
Aloitteleva saabisti - 9-3 SC 2.0
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 4071
- Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
- Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
- Viesti:
Re: 9-3SC ja spacerit
Tuo selittää myös omia kokemuksia. Orkkisvanteilla tärrää mutta ei tarvike. Ainoa poikkeus oli pultattavat spacerit joissa pinnapultit ne ei tärränny edes orkkisvanteillaDi17 kirjoitti: ↑La Maalis 20, 2021 11:15Saabin vakiovanteiden keskireikä on alkupäästä kartio. Suora lieriömäinen osuus alkaa sen verran syvältä, ettei ainakaan minun käytössä olevien spacereiden keskityshuuli yllä vanteen reiän lieriömäiseen osaan. Väljän kartioreiän osuudelta vanne ei tietenkään keskity kunnolla, mikä aiheuttaa täristystä.
Ongelma havaittu ainakin alu45 ja alu59 vanteilla. Tarvikevanteilla ongelmaa ei ole ollut.
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Re: 9-3SC ja spacerit
Kiitoksia kokemuksista. Oliko teillä minkä valmistajan spacerit?
Re: 9-3SC ja spacerit
Eikös tuo alkuperäinen ongelma - epävakaus kesärenkailla - ole lähinnä rengas ongelma?
Sitä on puitu täällä foorumilla useammassakin vitjassa. NG 9-3 on herkkä renkaan olkakulmalle ja "kulmikkailla" renkailla autosta tulee varsinainen uratutka. Jotkut sanovat sitä urheilullisuudeksi. Pyöreämmällä olkakulmalla käytös rauhoittuu huomattavasti.
Itsellä kokemusta 235x45R17 pyöristä, joilla OG9-5 Aero meni kuin juna ja NG9-3 oli kuin prinsessa, jolla oli herne patjan alla. Pyöreämpi olkaisilla renkailla tuokin olisi todnäk korjaantunut, mutta parempi ajaa renkaat pois femmassa, kun kerran siinä toimivat.
Noin niinku periaatteessa raidevälin lisääminen siirtämällä renkaan keskilinjaa ulospäin voi tuoda vakautta rata-ajossa, mutta väittäisin, että normiajossa ohjaukseen vaikuttavan vipuvarren kasvaminen vaikuttaa enemmälti negatiivisesti, ohjauksesta tulee raskaampi ja herkempi tien pinnan vaihteluille. Edelleen jotkut sanovat sitä urheilullisemmaksi ajotuntumaksi. Itse en pidä käsissä ravistavaa rattia kovin urheilullisena.
Sitä on puitu täällä foorumilla useammassakin vitjassa. NG 9-3 on herkkä renkaan olkakulmalle ja "kulmikkailla" renkailla autosta tulee varsinainen uratutka. Jotkut sanovat sitä urheilullisuudeksi. Pyöreämmällä olkakulmalla käytös rauhoittuu huomattavasti.
Itsellä kokemusta 235x45R17 pyöristä, joilla OG9-5 Aero meni kuin juna ja NG9-3 oli kuin prinsessa, jolla oli herne patjan alla. Pyöreämpi olkaisilla renkailla tuokin olisi todnäk korjaantunut, mutta parempi ajaa renkaat pois femmassa, kun kerran siinä toimivat.
Noin niinku periaatteessa raidevälin lisääminen siirtämällä renkaan keskilinjaa ulospäin voi tuoda vakautta rata-ajossa, mutta väittäisin, että normiajossa ohjaukseen vaikuttavan vipuvarren kasvaminen vaikuttaa enemmälti negatiivisesti, ohjauksesta tulee raskaampi ja herkempi tien pinnan vaihteluille. Edelleen jotkut sanovat sitä urheilullisemmaksi ajotuntumaksi. Itse en pidä käsissä ravistavaa rattia kovin urheilullisena.
Nyt: Saab 9-3 Cab MY08
Ex: 9-5 Aero Wagon MY08, 9-3 TiD Wagon MY08, 9-5 SE Wagon MY99, 9000 CS MY96, 9000 CC MY87
Ex: 9-5 Aero Wagon MY08, 9-3 TiD Wagon MY08, 9-5 SE Wagon MY99, 9000 CS MY96, 9000 CC MY87
Re: 9-3SC ja spacerit
Mutta joktap ET49 vanteet ngssä on ihan naurettavan näköiset, kun renkaat on liian syvällä lokarin sisällä
Itse aion kokeilla ogssä 25mm spessereitä.
Eski
Itse aion kokeilla ogssä 25mm spessereitä.
Eski
Re: 9-3SC ja spacerit
Täällä on käytössä muistaakseni 25mm kiekot talvivanteilla, ei täristele eikä ole mitenkään huono ajaakkaan, rengasmelu on aikas kova, liekö noilla siihen mitään vaikutusta, johtunee varmaan vain renkaista... Ajattelin kesäkiekoilla kokeilla myös miten 17" vanne niiden kanssa istuu, kun ilman niitä vanteet möllöttelee ainakin takana kaarien sisällä aika tökerön näköisesti
Ng9-3ss 1.8t my03 stage3 E85
Jaappanialaisia gc8 imbreza, evo3 ja hondia enimmäkseen crx:ästä accordiin
Vagilaisia erheitä diisseli astra(oli hyvä) mb cls350cgi,vw vento 1.8i
Chevy caprice classic stw 350 (rotta-auto)
Ford focus st60
Kawasaki Z 750 vm2010
Jaappanialaisia gc8 imbreza, evo3 ja hondia enimmäkseen crx:ästä accordiin
Vagilaisia erheitä diisseli astra(oli hyvä) mb cls350cgi,vw vento 1.8i
Chevy caprice classic stw 350 (rotta-auto)
Ford focus st60
Kawasaki Z 750 vm2010
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 4071
- Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
- Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
- Viesti:
Re: 9-3SC ja spacerit
Tooni kirjoitti: ↑Ma Maalis 22, 2021 16:38Täällä on käytössä muistaakseni 25mm kiekot talvivanteilla, ei täristele eikä ole mitenkään huono ajaakkaan, rengasmelu on aikas kova, liekö noilla siihen mitään vaikutusta, johtunee varmaan vain renkaista... Ajattelin kesäkiekoilla kokeilla myös miten 17" vanne niiden kanssa istuu, kun ilman niitä vanteet möllöttelee ainakin takana kaarien sisällä aika tökerön näköisesti
Tossa on 25 mm lätyt et 41 vanteiden kanssa
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Re: 9-3SC ja spacerit
Ei aukene kuva mulla
Ng9-3ss 1.8t my03 stage3 E85
Jaappanialaisia gc8 imbreza, evo3 ja hondia enimmäkseen crx:ästä accordiin
Vagilaisia erheitä diisseli astra(oli hyvä) mb cls350cgi,vw vento 1.8i
Chevy caprice classic stw 350 (rotta-auto)
Ford focus st60
Kawasaki Z 750 vm2010
Jaappanialaisia gc8 imbreza, evo3 ja hondia enimmäkseen crx:ästä accordiin
Vagilaisia erheitä diisseli astra(oli hyvä) mb cls350cgi,vw vento 1.8i
Chevy caprice classic stw 350 (rotta-auto)
Ford focus st60
Kawasaki Z 750 vm2010
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 4071
- Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
- Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
- Viesti:
Re: 9-3SC ja spacerit
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Re: 9-3SC ja spacerit
No nyt toimisamat kesävanteetkin kuin mulla onhan toi nyt huomattavasti parempi kuin ilman voi olla toki että joudun vähä ruuvaamaan ylemmäs autoa, näyttää meinaan siltä että muuten saattaa ottaa pyöränkaareen kiinni rengas jos spacerit laitan väliin. Täytyy katsella kun kelit alkaa olemaan sellaset, että uskaltaa kesärenkaita alkaa harkitsemaa alle
Edit:tai ei taidakkaan olla samat vanteet onhan siinä tietysti oma hommansa jumpata leimalle pois ne edestakas, saa nähä mitä kesämieli tuo tullessaan
Edit:tai ei taidakkaan olla samat vanteet onhan siinä tietysti oma hommansa jumpata leimalle pois ne edestakas, saa nähä mitä kesämieli tuo tullessaan
Ng9-3ss 1.8t my03 stage3 E85
Jaappanialaisia gc8 imbreza, evo3 ja hondia enimmäkseen crx:ästä accordiin
Vagilaisia erheitä diisseli astra(oli hyvä) mb cls350cgi,vw vento 1.8i
Chevy caprice classic stw 350 (rotta-auto)
Ford focus st60
Kawasaki Z 750 vm2010
Jaappanialaisia gc8 imbreza, evo3 ja hondia enimmäkseen crx:ästä accordiin
Vagilaisia erheitä diisseli astra(oli hyvä) mb cls350cgi,vw vento 1.8i
Chevy caprice classic stw 350 (rotta-auto)
Ford focus st60
Kawasaki Z 750 vm2010
Re: 9-3SC ja spacerit
Terve.
Mulla sen verran noista spacereista kokemusta, että omaani hommasin talvivanteiden kanssa käyttöön 8mm spacerit eteen ja 16mm keskittävät taakse. Ihan ulkonäön parannusmielessä, kun vanteet upposivat niin vimmatun syvään kaaren sisään.
9-3 ng:ssä on se navan keskiö 16mm korkea edessä että takana, eli alle sen levyiset keskittävät lätkät jos haluaa, niin joutuu keskiötä muokkaamaan. 8mm läpyskän kanssa jää vielä 8mm näkymään sitä keskiötä, johon vanne keskittyy. Kyseessä kylläkin tosiaan Dezentin 17x7.5 tarvikevanteet ET47, joten en osaa sanoa tuosta Saabin orkkisvanteiden keskireiän kartiomaisuudesta.
Ostin lätkät Ebayän kautta Britanniasta, ennenkuin Brexit löi lisäverotuksen sieltä tilaamiseen. Hintaa jäi lätkille ja pidemmille pulteille 90€.
Kuvia linkin takaa: https://1drv.ms/u/s!Am1PMKFYB9VNgY1KoZD ... Q?e=FJ5zWf
Mulla sen verran noista spacereista kokemusta, että omaani hommasin talvivanteiden kanssa käyttöön 8mm spacerit eteen ja 16mm keskittävät taakse. Ihan ulkonäön parannusmielessä, kun vanteet upposivat niin vimmatun syvään kaaren sisään.
9-3 ng:ssä on se navan keskiö 16mm korkea edessä että takana, eli alle sen levyiset keskittävät lätkät jos haluaa, niin joutuu keskiötä muokkaamaan. 8mm läpyskän kanssa jää vielä 8mm näkymään sitä keskiötä, johon vanne keskittyy. Kyseessä kylläkin tosiaan Dezentin 17x7.5 tarvikevanteet ET47, joten en osaa sanoa tuosta Saabin orkkisvanteiden keskireiän kartiomaisuudesta.
Ostin lätkät Ebayän kautta Britanniasta, ennenkuin Brexit löi lisäverotuksen sieltä tilaamiseen. Hintaa jäi lätkille ja pidemmille pulteille 90€.
Kuvia linkin takaa: https://1drv.ms/u/s!Am1PMKFYB9VNgY1KoZD ... Q?e=FJ5zWf
05 Saab 9-3 SS 1.8t 5mt linear