B207 ei ahda
-
- "Kaasari"
- Viestit: 40
- Liittynyt: Ke Kesä 19, 2019 20:51
- Paikkakunta: Oulu
Re: B207 ei ahda
Varsin yllättävää. Luulin, että OpCom on heti Tech2:n jälkeen pyhin ja toimivin laite tällä foorumilla.
T8Suite näyttää ilmamassankin suoraan niin kuin ECU sen näkee. Tässä tapauksessa rikkonaisen anturin antama väärä data voisi näkyä T8Suiten logissa (aiemmin postaamassani kuvassa tumman oranssi toteutunut ilmamassa, vaalean oranssi ECU:n pyytämä ilmamassa).
T8Suite näyttää ilmamassankin suoraan niin kuin ECU sen näkee. Tässä tapauksessa rikkonaisen anturin antama väärä data voisi näkyä T8Suiten logissa (aiemmin postaamassani kuvassa tumman oranssi toteutunut ilmamassa, vaalean oranssi ECU:n pyytämä ilmamassa).
Saab 9-3 2.0t SC M6 MY08 Biopoweroitu
Re: B207 ei ahda
Tuolla T8 suitella katellaan seuraavaksi varmaan parin viikon sisään. Katotaan alkaako sitten löytyä syytä oireille. Laitan ratkaisun tänne kynhan suinkin se löytyy.
9-3 SC Vector -09 (biopoweroitu)
-
- "Kaasari"
- Viestit: 40
- Liittynyt: Ke Kesä 19, 2019 20:51
- Paikkakunta: Oulu
Re: B207 ei ahda
Ai niin, semmoinen varoituksen sana vielä että T8Suite tarvitsee toimiakseen ja lukeakseen arvot oikein sen, että autossa oleva binääri (tai ainakin sama pohjatiedosto, jonka päälle muutokset on tehty) pitää olla ladattuna myös ohjelmaan sisään.
Pari kertaa unohdin vanhemman basefilen ohjelman sisään, jolloin realtime näytti arvot ihan satasella väärin, koska ilmeisesti symbolien id:t olivat muuttuneet Saabin ohjelmistojulkaisujen välillä tms. Autossa ollut julkaisu oli tässä tapauksessa FD0M ja ohjelman sisällä oli FD0C, jossa viimeinen kirjain merkkaa Saabin ohjelmistoversiota.
Sinä joutunet omantunnon mukaan:
- lukemaan ECU:n sisällön koneelle ja lataamaan sen Suiteen
- kysymään softaajalta binääri ja ladata se Suiteen
- kysymään softaajalta pohjabinäärin julkaisunumero, etsimään T8Suiten mukana tulevista vakiobinääreistä vastaava ja ladata se Suiteen.
Pahoittelut, kun meinasi tämmönen "pikkuseikka" unohtua. Tein itse omat softani, joten tämä ei koskaan ollut suurempi ongelma
Pari kertaa unohdin vanhemman basefilen ohjelman sisään, jolloin realtime näytti arvot ihan satasella väärin, koska ilmeisesti symbolien id:t olivat muuttuneet Saabin ohjelmistojulkaisujen välillä tms. Autossa ollut julkaisu oli tässä tapauksessa FD0M ja ohjelman sisällä oli FD0C, jossa viimeinen kirjain merkkaa Saabin ohjelmistoversiota.
Sinä joutunet omantunnon mukaan:
- lukemaan ECU:n sisällön koneelle ja lataamaan sen Suiteen
- kysymään softaajalta binääri ja ladata se Suiteen
- kysymään softaajalta pohjabinäärin julkaisunumero, etsimään T8Suiten mukana tulevista vakiobinääreistä vastaava ja ladata se Suiteen.
Pahoittelut, kun meinasi tämmönen "pikkuseikka" unohtua. Tein itse omat softani, joten tämä ei koskaan ollut suurempi ongelma
Saab 9-3 2.0t SC M6 MY08 Biopoweroitu
Re: B207 ei ahda
Ok. Kiitos tiedosta. Tämän tulee tekemään sama henkilö kuka softan autoon laittoikin niin homma on varmasti hallussa.
9-3 SC Vector -09 (biopoweroitu)
Re: B207 ei ahda
Laitetaanpas päivitystä tähän ongelmaan. Eli ongelma ei ole edelleenkään ratkennut päinvastoin nyt on tullut lisänä sellainen havainto että adaptaatio ei mee oikein. Pelkkää etanolia tankatessa jää etanolipitoisuus 70%. En tiedä liittyykö noihin aiempiin vaivoihin vai onko uusi vika.
Täältä foorumilla vaikuttavilta henkilöiltä varmasti moneltakin apuja löytyisi mutta kun ei ihan lähiseudulla (joensuu) taida kukaan asustella.
Nyt ei oikein tule enää mieleen muu kuin merkkihuolto. Siispä kysynkin onko kellään kokemusta ottaako nuo merkkikorjaamot mielellään näitä softattuja (stage1 biopower softa) tutkittavakseen vai pitäisikö tuo muuttaa ensin tehdasasetuksille ennenkuin vie tutkittavaksi?
Täältä foorumilla vaikuttavilta henkilöiltä varmasti moneltakin apuja löytyisi mutta kun ei ihan lähiseudulla (joensuu) taida kukaan asustella.
Nyt ei oikein tule enää mieleen muu kuin merkkihuolto. Siispä kysynkin onko kellään kokemusta ottaako nuo merkkikorjaamot mielellään näitä softattuja (stage1 biopower softa) tutkittavakseen vai pitäisikö tuo muuttaa ensin tehdasasetuksille ennenkuin vie tutkittavaksi?
9-3 SC Vector -09 (biopoweroitu)
Re: B207 ei ahda
Nyt tuntuu että omassa äxä Saabissa ei ahdot nouse nii kuin pitäisi. Turbo mittari näyttää kiihdytyksessä jäävän alle puoleen väliin punaista aluetta, kun taas allekirjoituksen TS Saabissa nousee yli puolen välin punaista ja voimaakin tuntuu olevan enemmän.
Esid näyttää lähes aina 1.17bar (pari kertaa saanut 1.20).
Ilmamassa on lähes 900.
Ei vikakoodeja ja moottori kuulostaa normilta eikä ylimääräisiä ääniä omaan korvaan kuulu.
Autossa on JC:n etanoli softa ja etanoli anturi asennettuna. Samoin toisessa autossa JC:n etanoli softa ilman anturia.
Nyt tankatessa etanolia esid näyttää pitoisuudeksi 73%. Pitoisuus voi käydä hetkellisesti 2% isompana heti tankkauksen jälkeen, mutta tippuu heti takaisin. Kokeilin tankata bensiiniä puolitankkia niin pitoisuus on 64%, mutta sen jälkee pelkällä etanolilla 73%. Yleensä on näyttänyt 81-84%.
Kokeilin vaihtaa turbon magneetti venttiilit ristiin autoista ja uudet tulpat. Ei mitään muutosta.
Auto tuntuu kuitenkin kulkevan ihan ripeästi ja kiihtyvän, mutta se viimeinen pieni potku tuntuu puuttuvan mikä on tossa TS Saabissa. Mistähän sitä vikaa voisi seuraavaksi etsiä vai olisiko softa jotenkin jumissa?
Esid näyttää lähes aina 1.17bar (pari kertaa saanut 1.20).
Ilmamassa on lähes 900.
Ei vikakoodeja ja moottori kuulostaa normilta eikä ylimääräisiä ääniä omaan korvaan kuulu.
Autossa on JC:n etanoli softa ja etanoli anturi asennettuna. Samoin toisessa autossa JC:n etanoli softa ilman anturia.
Nyt tankatessa etanolia esid näyttää pitoisuudeksi 73%. Pitoisuus voi käydä hetkellisesti 2% isompana heti tankkauksen jälkeen, mutta tippuu heti takaisin. Kokeilin tankata bensiiniä puolitankkia niin pitoisuus on 64%, mutta sen jälkee pelkällä etanolilla 73%. Yleensä on näyttänyt 81-84%.
Kokeilin vaihtaa turbon magneetti venttiilit ristiin autoista ja uudet tulpat. Ei mitään muutosta.
Auto tuntuu kuitenkin kulkevan ihan ripeästi ja kiihtyvän, mutta se viimeinen pieni potku tuntuu puuttuvan mikä on tossa TS Saabissa. Mistähän sitä vikaa voisi seuraavaksi etsiä vai olisiko softa jotenkin jumissa?
SAAB 9-3 SC Vector 2.0TS Aut -07
SAAB 9-3X 2.0T XWD eLSD Aut -10
SAAB 9-3X 2.0T XWD eLSD Aut -10
Re: B207 ei ahda
^ Kuten varmaan jo tiedätkin, niin ahdot eivät ole se olennaisin tekijä vaan ilmamassa. Mainittu 900 mg/C on jonkin verran alakanttiin. Sen pitäisi mennä päälle 1000. Tästä varmaan johtuu tuo tunne.
Syyn etsiminen vaatisi enemmän tutkimista, joten ei kannata alkaa arvailemaan.
Syyn etsiminen vaatisi enemmän tutkimista, joten ei kannata alkaa arvailemaan.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: B207 ei ahda
Miun tapauksessa tuo nykiminen näyttää nyt tosiaan korjautuneen tuolla uudelleen ohjelmoinnilla. Vetää tasaisesti mutta tuntuu itsestäkin että just se viimeinen potku puuttuu. eSID mukaan ahdot jää 0,87 paikkeille ja ilmamassa on 1037. Eniten ihmetyttää tuo etanolipitoisuus mihin ei ratkaisua oo löytyny. Jää aina max 68%. Viimeksi tankatessa tyhjäkäynnillä pidin niin kävi 78% mutta kun lähtee ajamaan niin tippuu heti.
9-3 SC Vector -09 (biopoweroitu)
Re: B207 ei ahda
Tuli kokeiltua irrottaa ecun sulake joksikin aikaa (ehkä 15min) ja testi ajon jälkeen tuntuu että auto toimii paremmin.
Nyt ahdot 1.26 ja Ilmamassa 1176.
Niin ja etanoli pitoisuus 74% joka varmaan pitäisi olla enemmän... Tosin mistäs minä tiedän mitä abc:n säiliöissä on ja millä suhteella.
Seurasin samalla esidin hetkellistä kulutusta ja mielestäni näytti litran pienempää kulutusta kuin ennemmin. Tiedä sitten oliko kuun asento eri ku muina päivinä kun samaa pätkää tulee ajeltua lähes joka päivä.
Nyt ahdot 1.26 ja Ilmamassa 1176.
Niin ja etanoli pitoisuus 74% joka varmaan pitäisi olla enemmän... Tosin mistäs minä tiedän mitä abc:n säiliöissä on ja millä suhteella.
Seurasin samalla esidin hetkellistä kulutusta ja mielestäni näytti litran pienempää kulutusta kuin ennemmin. Tiedä sitten oliko kuun asento eri ku muina päivinä kun samaa pätkää tulee ajeltua lähes joka päivä.
SAAB 9-3 SC Vector 2.0TS Aut -07
SAAB 9-3X 2.0T XWD eLSD Aut -10
SAAB 9-3X 2.0T XWD eLSD Aut -10
Re: B207 ei ahda
Etanoli on ollut kohta vuoden verran laimeaa. Tyypillisimmät arvot ovat olleet 68-78% väliltä. Tällä hetkellä itellä on 73,5%. Adaptaatio on siis ok.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: B207 ei ahda
Miekin käytin eilen sulakkeen irti. 65% oli etanolipitoisuus ennen sitä. Nyt korjautui 73%. Oli pitkän aikaa 82% mutta kun lähtee ajamaan niin pyörii kuin hedelmäpeli tuo näyttö. Seilaa laidasta laitaan tuo pitoisuus. Tuntuu tosiaan että ei ihan kaikki vedot oo tallessa.
Vääntö 336 nm, ahtopaineet 0,85 bar ilmamassat 996.
Veto on edelleen tasaista ei heijjaa niinkuin ennen tuota softan uudelleen ajoa.
Voikohan noista päätellä että kallistuuko jo ecun suuntaan tuo vika? Mitään muuta vikaa ei autosta ole löytynyt. Monesti tutkittu.
Vääntö 336 nm, ahtopaineet 0,85 bar ilmamassat 996.
Veto on edelleen tasaista ei heijjaa niinkuin ennen tuota softan uudelleen ajoa.
Voikohan noista päätellä että kallistuuko jo ecun suuntaan tuo vika? Mitään muuta vikaa ei autosta ole löytynyt. Monesti tutkittu.
9-3 SC Vector -09 (biopoweroitu)
Re: B207 ei ahda
Perinteiset turbon mankkuvenat 2kpl olet varmaan vaihtanut ja bypassin kalvon? Entäs jarrutehostimen putki, jossa helposti vuotava vastaventtiili? Muutaman kerran olen nähnyt, kun MAP-anturin kiinnitys on hajonnut ja vuotaa MAP:in kohdalta ahtoilmaa ulos. Sen näkee selvästi ahtoputkesta, jos se vuotaa.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: B207 ei ahda
Magneettiventtiilit on vaihdettu imm vaihdettu lambda vaihdettu ja nuo kaikki muut mainitsemasi on ammattimies tarkistanut.
Ihmetytti vaan sen takia tuo ecu kun auto ei toiminu oikein ollenkaan ja sitten se uudelleen softattiin niin monta ongelmaa korjautui sillä.
Ihmetytti vaan sen takia tuo ecu kun auto ei toiminu oikein ollenkaan ja sitten se uudelleen softattiin niin monta ongelmaa korjautui sillä.
9-3 SC Vector -09 (biopoweroitu)
Re: B207 ei ahda
Mankkuvenat on oikein päin? Ne sopivat ristiin, mutta ovat eri osanuneroilla. Itelläki oli ex:ässä joku onnistunu laittaa ne väärin päin.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: B207 ei ahda
On oikeinpäin niitten uusimisella tai minkään muunkaan uusimisella ei oo ollu mitään vaikutusta suuntaan eikä toiseen.
Ainut mikä vähän korjas tilannetta oli tuo uudelleen softaus.
Ainut mikä vähän korjas tilannetta oli tuo uudelleen softaus.
9-3 SC Vector -09 (biopoweroitu)