''Uuden'' Saab 9-3 1.9 TID läpikäyminen
-
- "Kaasari"
- Viestit: 10
- Liittynyt: Pe Kesä 12, 2020 07:45
''Uuden'' Saab 9-3 1.9 TID läpikäyminen
Tuli tuossa ostettua pienellä budjetilla emänälle otsikon mukainen auto käyttöautoksi. Autolla 250 tkm ajettu. Remmi vaihdettu jokin aikaa sitten myyjän toimesta. Samoin myyjä on pari vuotta sitten vaihtanut imusarjat. Huoltokirja nyt vaikutti pääosin ihan huolto-ohjelman mukaiselta.
No alku auton kanssa ei ole mennyt ihan putkeen, kun auto ei toisella ajokerralla lähtenyt käyntiin. No virtaa saatiin ja lähti käymään, jonka jälkeen moottorin vikavalo syttyi. Myyjä nyt sain myyjän vaihtamaan akun, jonka jälkeen vikavalo sammui ja myyjä kävi vielä nollaamassa vikakoodit erikseen. Nyt auto lähtee hyvin käyntiin Mainitun vian lisäksi auton pohja kolisee edestä oikealta töyssyissä hieman.
Toivoisin, että tästä autosta saataisiin vielä kohtuu luotettava käyttöauto edes muutamaksi vuodeksi, vaikkakin se saattaa nyt hieman kustantaa. Kysyisinkin nyt, että mitä asioita autosta kannattaisi tarkistuttaa tämän tavoitteen toteuttamiseksi? Varmaan käytän hovikorjaajalla, kun oma kokemus auton rassailusta on lähinnä öljyjen vaihto ja pyyhkijänsulat. Toki varmaan jotain voisi ainakin tsekata myös itse? Jäin vielä miettimään noita vikavaloja, että pitäisikö varoiksi käydä myös itse luetuttamassa ne. Myyjän mukaan vikavalot johtui akun jännitteiden heittelystä?
No alku auton kanssa ei ole mennyt ihan putkeen, kun auto ei toisella ajokerralla lähtenyt käyntiin. No virtaa saatiin ja lähti käymään, jonka jälkeen moottorin vikavalo syttyi. Myyjä nyt sain myyjän vaihtamaan akun, jonka jälkeen vikavalo sammui ja myyjä kävi vielä nollaamassa vikakoodit erikseen. Nyt auto lähtee hyvin käyntiin Mainitun vian lisäksi auton pohja kolisee edestä oikealta töyssyissä hieman.
Toivoisin, että tästä autosta saataisiin vielä kohtuu luotettava käyttöauto edes muutamaksi vuodeksi, vaikkakin se saattaa nyt hieman kustantaa. Kysyisinkin nyt, että mitä asioita autosta kannattaisi tarkistuttaa tämän tavoitteen toteuttamiseksi? Varmaan käytän hovikorjaajalla, kun oma kokemus auton rassailusta on lähinnä öljyjen vaihto ja pyyhkijänsulat. Toki varmaan jotain voisi ainakin tsekata myös itse? Jäin vielä miettimään noita vikavaloja, että pitäisikö varoiksi käydä myös itse luetuttamassa ne. Myyjän mukaan vikavalot johtui akun jännitteiden heittelystä?
Re: ''Uuden'' Saab 9-3 1.9 TID läpikäyminen
Huono akku aiheuttaa näissä usieta eri vikavaloja.
Kolinat (kova ääninen) johtuvat yleensä vakaajan koiranluista, iskareista tai katkenneesta jousesta. Myös vakajan tukikumi aihutaa lievempää kolinaa kun se on kovettunut.
Kolinat (kova ääninen) johtuvat yleensä vakaajan koiranluista, iskareista tai katkenneesta jousesta. Myös vakajan tukikumi aihutaa lievempää kolinaa kun se on kovettunut.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: ''Uuden'' Saab 9-3 1.9 TID läpikäyminen
Latausjännite kannattaa mitata akun navoilta. Akunkenkien kaapeliliitoksilla on tapana mennä huonoiksi, mikä aiheuttaa noita akku- ja sähkövikoja.
Tuosta mun allekirjoituksen linkistä löytyy 5v kestotestin raportointi vastaavasta autosta, sieltä niitä vinkkejä kaivelemaan.
Tuosta mun allekirjoituksen linkistä löytyy 5v kestotestin raportointi vastaavasta autosta, sieltä niitä vinkkejä kaivelemaan.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: ''Uuden'' Saab 9-3 1.9 TID läpikäyminen
Jos varuilta alkaa korjaamaan, ei ole pienen budjetin auto. Sitä mukaa kun paikat laukeaa laittelee osia mm. Akkukaapeli, startti laturi, etujouset, kääntölaskerit, koiranluut, takavakaajan kumit jne. Ehyttä ei kannata vaihtaa,vaan ajaa loppuun. Ehtii se uusi särkyä uuvestaan ennenku hävität auton.
Ajoituspalikat B207 E/L löytyy.
Ex: Saab 1,9 Tid 8v my2009
Ex: 2xSaab 99 petro + 3xSaab 99
Ex: Saab 1,9 Tid 8v my2009
Ex: 2xSaab 99 petro + 3xSaab 99
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 7321
- Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
- Paikkakunta: Helsinki
Re: ''Uuden'' Saab 9-3 1.9 TID läpikäyminen
250 000 km ajetulla 1.9TiD:llä ajaa vielä pitkään, jos pitää auton kunnossa. Kulutuskin on kohtuullinen verrattuna esim. bensa-Saabeihin tai jopa uudempiin saman kokoisiin dieselautoihin.
Etupään kolina saattaa johtua rikkinäisestä pallonivelestä tai katkenneesta jousesta.
Vikavalo käynnistyksen yhteydessä tarkoittaa yleensä sitä, että lataus-/käynnistysjännite on liian alhainen. Tämä saattaa johtua seuraavista asioista:
1) heikko akku
2) kulunut starttimoottori
3) hapettuneet akunkengät.
Nämä vaihtamalla auton pitäisi lähteä käyntiin vaivattomasti, ja latausjännite pysyy normaalilla tasolla. Ei ole iso investointi.
250 000 km ajetulla autolla saattaa kytkin ja tuplamassavauhtipyörä olla lopussa (siis jos on manuaali). Näiden vaihtaminen maksaa noin 1 300 €, mutta ne vaihtamalla autolla ajaa pitkään ilman vastaavia toimenpiteitä.
Jos auto alkaa nykimään ja savuttamaan, kyseessä on imusarjan läppiä ohjaavan tangon irtoaminen paikaltaan. Tämän saa korjattua kaikista helpoiten vaihtamalla tilalle jäykemmän tangon. Ei ole helppo homma, mutta pienelllä vaivalla saa asian korjattua vaihtamatta imusarjaa. Imusarjan vaihtaminen on kuitenkin huomattavasti vaivalloisempi homma kuin tuon em. tangon asentaminen.
Jos edellinen omistaja on vaihtanut/vaihdattanut autoon jakopään hihnan, niin toivottavasti hän on vaihtanut myös sen ohella vesipumpun ja kiristimet. Vesipumppu on nimittäin yleensä se ensimmäinen osa, joka porsii ja alkaa vuotamaan.
Jos nämä asiat ovat kunnossa, autolla on edessään vielä monia kilometrejä. Yksi luotettavimpia NG9-3:ia.
Etupään kolina saattaa johtua rikkinäisestä pallonivelestä tai katkenneesta jousesta.
Vikavalo käynnistyksen yhteydessä tarkoittaa yleensä sitä, että lataus-/käynnistysjännite on liian alhainen. Tämä saattaa johtua seuraavista asioista:
1) heikko akku
2) kulunut starttimoottori
3) hapettuneet akunkengät.
Nämä vaihtamalla auton pitäisi lähteä käyntiin vaivattomasti, ja latausjännite pysyy normaalilla tasolla. Ei ole iso investointi.
250 000 km ajetulla autolla saattaa kytkin ja tuplamassavauhtipyörä olla lopussa (siis jos on manuaali). Näiden vaihtaminen maksaa noin 1 300 €, mutta ne vaihtamalla autolla ajaa pitkään ilman vastaavia toimenpiteitä.
Jos auto alkaa nykimään ja savuttamaan, kyseessä on imusarjan läppiä ohjaavan tangon irtoaminen paikaltaan. Tämän saa korjattua kaikista helpoiten vaihtamalla tilalle jäykemmän tangon. Ei ole helppo homma, mutta pienelllä vaivalla saa asian korjattua vaihtamatta imusarjaa. Imusarjan vaihtaminen on kuitenkin huomattavasti vaivalloisempi homma kuin tuon em. tangon asentaminen.
Jos edellinen omistaja on vaihtanut/vaihdattanut autoon jakopään hihnan, niin toivottavasti hän on vaihtanut myös sen ohella vesipumpun ja kiristimet. Vesipumppu on nimittäin yleensä se ensimmäinen osa, joka porsii ja alkaa vuotamaan.
Jos nämä asiat ovat kunnossa, autolla on edessään vielä monia kilometrejä. Yksi luotettavimpia NG9-3:ia.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
-
- "Kaasari"
- Viestit: 10
- Liittynyt: Pe Kesä 12, 2020 07:45
Re: ''Uuden'' Saab 9-3 1.9 TID läpikäyminen
Nostelen tätä ylös. Kyseinen auto nakertaa seisonnassa akkua ja nyt yön yli tyhjenee. Käyntin pajalla ja katsoivat sulakkeet. Laturi meni vaihtoon kun äänsi oikeen huolella. Korjaaja epäili, että virtalukko/ pohja pitäisi vaihtaa, kun virrat jää välillä päälle. Saako näitä enää tilattua? Mikä muu voisi olla syypää sähköongelmiin?
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 7321
- Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
- Paikkakunta: Helsinki
Re: ''Uuden'' Saab 9-3 1.9 TID läpikäyminen
Onko ne akunkengät tsekattu? Ja jos autossa on varashälytin, niin auton pitkään ollessa seisonnassa se voi tyhjentää akun.Mustapekka kirjoitti: ↑Su Touko 30, 2021 12:54Nostelen tätä ylös. Kyseinen auto nakertaa seisonnassa akkua ja nyt yön yli tyhjenee. Käyntin pajalla ja katsoivat sulakkeet. Laturi meni vaihtoon kun äänsi oikeen huolella. Korjaaja epäili, että virtalukko/ pohja pitäisi vaihtaa, kun virrat jää välillä päälle. Saako näitä enää tilattua? Mikä muu voisi olla syypää sähköongelmiin?
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Re: ''Uuden'' Saab 9-3 1.9 TID läpikäyminen
Eihän ole avain unohtunut virtalukkoon, se syö akkua aika reippaasti. Onko ajomatkat sellaisia että akku edes joskus latautuu kunnolla. Virtalukkoon vois ensin kokeilla purkua ja puhdistusta.
#1894 : 9000 CS 2.0t -96 , 9-3 SC TiDS -09 , 9-3 Cab 1.8t+Hirsch -05 . . . . Entiset : 90 -85 , 900c -88 , 900s 2,3i -96
-
- "Kaasari"
- Viestit: 10
- Liittynyt: Pe Kesä 12, 2020 07:45
Re: ''Uuden'' Saab 9-3 1.9 TID läpikäyminen
Ei ole avain unohtunut virtalukkoon. Miten tuo putsaus käytännössä tehdään? Pystyykö varashälyyttimen poiskytkemään ohjelmalla?
Re: ''Uuden'' Saab 9-3 1.9 TID läpikäyminen
Virtalukon puhdistus vaatii lukon irrotuksen. Videossa ajatus miten: https://www.youtube.com/watch?v=eYmzXdLuPms
Tältä foorumilta juttua virtalukosta: https://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.p ... 9&start=35
Jos se piirilevy näyttää kovin likaiselta, puhdistukseen vain puhdasta isopropyylialkoholia. Tätä saa Motonetistakin ainakin purkissa, mutta esim Partcosta kätevänä spray-pullossa. Noita voitelevia aineita sitten kontaktipinnoille ja niille muoviosille.
Varashäly näisä on "sisäänrakennettu" eli on kaikissa Body Control Moduliin rakenettuna. Anturit sitten erikseen (konepeltikytkin, kallistusanturi ja sisätutka). Lisäksi voi olla sireeni. Täysin pois toiminnasta saa vain ohjelmoimalla (tech2). Sisätutkan kyllä saa pois sid-valikoista. Mutta ei nuo mahdottomasti virtaa vie kunnossa ollessaan. Minulla seisoo autot usein hälyt kaikilla antureilla pari viikkoja, joskus vähän kauemminkin, eikä akku tuossa ajassa kokonaan tyhjene.
Tältä foorumilta juttua virtalukosta: https://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.p ... 9&start=35
Jos se piirilevy näyttää kovin likaiselta, puhdistukseen vain puhdasta isopropyylialkoholia. Tätä saa Motonetistakin ainakin purkissa, mutta esim Partcosta kätevänä spray-pullossa. Noita voitelevia aineita sitten kontaktipinnoille ja niille muoviosille.
Varashäly näisä on "sisäänrakennettu" eli on kaikissa Body Control Moduliin rakenettuna. Anturit sitten erikseen (konepeltikytkin, kallistusanturi ja sisätutka). Lisäksi voi olla sireeni. Täysin pois toiminnasta saa vain ohjelmoimalla (tech2). Sisätutkan kyllä saa pois sid-valikoista. Mutta ei nuo mahdottomasti virtaa vie kunnossa ollessaan. Minulla seisoo autot usein hälyt kaikilla antureilla pari viikkoja, joskus vähän kauemminkin, eikä akku tuossa ajassa kokonaan tyhjene.
#1894 : 9000 CS 2.0t -96 , 9-3 SC TiDS -09 , 9-3 Cab 1.8t+Hirsch -05 . . . . Entiset : 90 -85 , 900c -88 , 900s 2,3i -96
-
- "Kaasari"
- Viestit: 10
- Liittynyt: Pe Kesä 12, 2020 07:45
Re: ''Uuden'' Saab 9-3 1.9 TID läpikäyminen
Auto ollut pari viikkoa nyt korjaamolla. Ja virtalukko ei reagoi lainkaan avaimeen. Eli virtalukko rikki ja kai se nyt on ollut se vika, joka akkua nakertaa?
Nyt ongelmana, että eivät pysty ohjelmoimaan uutta lukkoa 100 km säteellä, vaan hinaushommiksi menis. Tähän mitään vinkkejä? Kurjaa pistää paaliin, kun muuten toimii.
Nyt ongelmana, että eivät pysty ohjelmoimaan uutta lukkoa 100 km säteellä, vaan hinaushommiksi menis. Tähän mitään vinkkejä? Kurjaa pistää paaliin, kun muuten toimii.
Re: ''Uuden'' Saab 9-3 1.9 TID läpikäyminen
Virtalukon uusiminen ei tarvitse ohjelmointia. Riittää kun saa hävitettyä vikakoodit. Ajamaan todennäköisesti pääsee vaikka vikakoodeja ei saisi nollattua. Virtalukko on käytännössä vain kytkin joka kertoo CIM-modulille avaimen asennon. Jos CIM menee vaihtoon niin sitten tarvitaan ohjelmointi tech2:lla.
#1894 : 9000 CS 2.0t -96 , 9-3 SC TiDS -09 , 9-3 Cab 1.8t+Hirsch -05 . . . . Entiset : 90 -85 , 900c -88 , 900s 2,3i -96
-
- "Kaasari"
- Viestit: 10
- Liittynyt: Pe Kesä 12, 2020 07:45
Re: ''Uuden'' Saab 9-3 1.9 TID läpikäyminen
Niin eli varmaan Techiä edellyttäis, jos vika ei olekkaan virtalukossa? Eli ei järkeä alkaa vaihtamaan ilman varmaa tietoa, missä vika.cc kirjoitti: ↑Ma Kesä 21, 2021 11:59Virtalukon uusiminen ei tarvitse ohjelmointia. Riittää kun saa hävitettyä vikakoodit. Ajamaan todennäköisesti pääsee vaikka vikakoodeja ei saisi nollattua. Virtalukko on käytännössä vain kytkin joka kertoo CIM-modulille avaimen asennon. Jos CIM menee vaihtoon niin sitten tarvitaan ohjelmointi tech2:lla.
Re: ''Uuden'' Saab 9-3 1.9 TID läpikäyminen
Olen aika tarkkaan samassa tilanteessa kuin ketjun avaaja, eli myös pienen budjetin 250tkm ajettu -08 TID automaatti tuli hankittua.
Muutama tyhmä kysymys:
-SID ei näytä keskikulutusta, vaan ---. Mistä johtuu? Tilanne ei muutu vaikka koittaisi nollata. Löin autoon eSidin kiinni ja se kyllä näyttää kulutukset, mutta laskee sen ilmeisesti eri arvoista. ESidin kulutus on karkeasti ehkä n litran liian pieni, eli sekalaisessa ajossa n 5,5l/100km.
-Nightpanelin, Sportin, mittarivalojen napit on ihan dead/kovat. Ei kai nämä nyt kuitenkaan mitään lisävarusteita ole olleet? Auto on siis Linear. Pitänee kurkata mitä paneelin takaa löytyy.
-Auto liikahtaa liikennevaloista viiveettömästi, mutta siinä 2000rpm kohdalla joutuu vähän maanittelemaan. Ihan täyskaasulla saan aikaiseksi pölläytyksen ja kerran myös limited performancen ja vikakoodin P02345b, eli ahdot jääneet pyydetystä 4sek tai jotain? Tasaisella kiihdytyksellä liikkuu kyllä ihan hyvin. Vakkari saattaa myös tipahtaa pois pelistä jyrkässä ylämäessä, eli nopeus jää tavoitteesta ennen kuin vaihtaa alaspäin.
-ESidin ilmamassa näyttää tyhjäkäynnillä lukemaa 50kg/h. Edit: sammuksissa näyttää 1kg/h. Kiihdytyksessä isoimmillaan n 450 kg/h. Onko tuossa järkeä, vai onko liikaa? Turbon paineet näyttää pienimmillään -0,02 bar ja isoimmillaan 1,3bar. Ilmavuotoa en ainakaan yläpuolen letkuista havainnut. Läppien tanko on paikallaan, mutta todella löysä.
DPF on poistettu.
Edit: muutettu mafin maksimi, muistin väärin.
Muutama tyhmä kysymys:
-SID ei näytä keskikulutusta, vaan ---. Mistä johtuu? Tilanne ei muutu vaikka koittaisi nollata. Löin autoon eSidin kiinni ja se kyllä näyttää kulutukset, mutta laskee sen ilmeisesti eri arvoista. ESidin kulutus on karkeasti ehkä n litran liian pieni, eli sekalaisessa ajossa n 5,5l/100km.
-Nightpanelin, Sportin, mittarivalojen napit on ihan dead/kovat. Ei kai nämä nyt kuitenkaan mitään lisävarusteita ole olleet? Auto on siis Linear. Pitänee kurkata mitä paneelin takaa löytyy.
-Auto liikahtaa liikennevaloista viiveettömästi, mutta siinä 2000rpm kohdalla joutuu vähän maanittelemaan. Ihan täyskaasulla saan aikaiseksi pölläytyksen ja kerran myös limited performancen ja vikakoodin P02345b, eli ahdot jääneet pyydetystä 4sek tai jotain? Tasaisella kiihdytyksellä liikkuu kyllä ihan hyvin. Vakkari saattaa myös tipahtaa pois pelistä jyrkässä ylämäessä, eli nopeus jää tavoitteesta ennen kuin vaihtaa alaspäin.
-ESidin ilmamassa näyttää tyhjäkäynnillä lukemaa 50kg/h. Edit: sammuksissa näyttää 1kg/h. Kiihdytyksessä isoimmillaan n 450 kg/h. Onko tuossa järkeä, vai onko liikaa? Turbon paineet näyttää pienimmillään -0,02 bar ja isoimmillaan 1,3bar. Ilmavuotoa en ainakaan yläpuolen letkuista havainnut. Läppien tanko on paikallaan, mutta todella löysä.
DPF on poistettu.
Edit: muutettu mafin maksimi, muistin väärin.
Viimeksi muokannut benicio, Ti Elo 10, 2021 23:15. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
9-5 TiD4 MY10; 9-3 SC TID MY08; 99 Cabriolet MY75
Re: ''Uuden'' Saab 9-3 1.9 TID läpikäyminen
Joissain yksilöissä keskikulutus näyttää viivaa jos Eberin sulake on irti. Testaa siis toimiiko Eberi ja tsekkaa sen sulake ekana.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K