Ostaako Saab 9-3?

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Avatar
Soki
"Aero"
Viestit: 345
Liittynyt: Su Touko 12, 2019 12:57

Re: Ostaako Saab 9-3?

Viesti Kirjoittaja Soki »

Tuskin, varmaan meinannut huulilasin ammattitoimittaja, et se on hjyvä jos on enemmän kun 12V :D aika harvakseltaan näissä ”ammattilehdissä” törmää mihinkään kovin laadukkaaseen tietoon.
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4621
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Ostaako Saab 9-3?

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Soki kirjoitti:
La Heinä 10, 2021 18:21
aika harvakseltaan näissä ”ammattilehdissä” törmää mihinkään kovin laadukkaaseen tietoon.
Niinpä.
En nyt enää muista mitkä oli esim. kyseisessä jutussa mukana olleen bemarin pakokaasuarvot kokonaisuudessaan, mutta HC-arvo oli korkea eli kirkkaasti hylätyn rajan 100 yli. Jutussa mainittiin sen johtuvan viallisesta lambdasta. Mikäli se olisi viallinen pitäsi mielestäni myös CO- ja etenkin lambda arvo olla pielessä. Pelkkä korkea HC-arvo viittaisi venttiili vaurioon, sytytys- tai kampikammio huohotuksen vikaan. Silti ilman sen kummempaa pohtimista annettiin ymmärtää että kannattaa ostaa. Itse olisin kyllä vähän miettinyt riskiä.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ostaako Saab 9-3?

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Facebookin 9-3 2003-2012 kansainväliseltä palstalta poimittua:

joku kirjoitteli siellä, että miksi Saabit ovat niin halpoja, vaikka ovat helvetin hyviä autoja.

Oli pakko vastata siihen, että kuka ostaisi 10 vuotta sitten konkurssiin menneen autovalmistajan auton, jos ei ole Saab-fani, ja varaosien saatavuudestakaan ei välttämättä olisi tietoa.

Näin se menee, sama Roverin kanssa.
Roverin varaosien saatavuutta en tosin tiedä, vaikka näinkin viime viikon aikana pari upeaa 75:sta.
Kiitos ORIOn Saabiin saa vielä ainakin toistaiseksi varaosia, mutta sitähän eivät kaikki (lue: ei Saab-fanit) välttämättä tiedä.

Jotain noissa Saabeissa täytyy kuitenkin olla, klubin jäsenmääräkin on noin 4 000 henkilön paikkeilla. On mitä todennäköisimmin Suomen suurin automerkkikerho.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5310
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Ostaako Saab 9-3?

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Tuota varaosapohdintaa kuulen itsekin vähän väliä. Aina kyllä oon vastannu, et en keksi mitään mitä ei saisi. Ja jos mennään speciaaleihin osiin (tyyliin CIM), niin harva niitä edes harkitsee tiedustelevansa marmorilta yli kymmenen vuotiasiin parin tonnin autoihin muillakaan merkeillä.

Siinä mielessä eletään (viimeisten) Saabien kulta-aikaa, että niitä saa vielä kohtuukuntoisina tosi halvalla. Itse autonsa korjaaville ovat todella hyviä valintoja ja jos jonku T7:n perusvaivat unohdetaan, niin aika huolettomia ovat ja löytyy kaikki "nykyvaatimukset" pl. puhelimen paritus ja adaptiivinen cruise. Tosin ei niitä muissakaan muutaman tonnin autoissa ole. Isona bonuksena vielä itse autonsa korjaaville on Kiinan Techit, joita saa parilla sataa!

Suomen Saab-klubi ei ole enää suurin merkkikerho. Pitkään oltiin "saman kokoinen" Mersu-klubin kanssa, ja varmaan vuodenajasta riippuen joutu pohtimaan kumpi on isompi, mutta viimeisen tiedon (kevät 2021) väittäisin, että Mersu-klubi on Suomen suurin selvällä erolla ja todennäköisesti Saab-klubi on toiseksi suurin.
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13191
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Ostaako Saab 9-3?

Viesti Kirjoittaja AZP »

Tämän jutun mukaan Tesla-kerhoon kuuluisi 7000 jäsentä:

https://yle.fi/uutiset/3-12029160

Tosin voiskohan toimittajalla mennyt klubin ja FB-ryhmän jäsenmäärä sekaisin, kun Tesla Club Finlandin Facebook-ryhmässä on FB:n mukaan 6994 jäsentä.

Sitten taas jos tuohon FB-ryhmään pääsemiseksi pitää olla klubin jäsen, niin klubillahan olisi jäseniä reilusti yli 7000, koska eivät he kaikki kuitenkaan ole FB:n käyttäjiä.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11485
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ostaako Saab 9-3?

Viesti Kirjoittaja jus »

https://www.teslaclub.fi/join/
Tesla Club Finland on kaikille sähköautoista kiinnostuneille ja Teslan hankintaa suunnitteleville tarkoitettu ryhmä. Siihen pääset tästä linkistä: https://www.facebook.com/groups/TeslaClubSuomi/

Tesla Owners Finland on vain Teslan omistajille tarkoitettu suljettu ryhmä, johon liittyminen edellyttää Tesla Club Finland ry:n kannatusjäseneksi liittymistä. Liittymishakemuksen löydät osoitteesta https://join.teslaclub.fi
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13191
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Ostaako Saab 9-3?

Viesti Kirjoittaja AZP »

Nojoo, 31.12.2020 liikennekäytössä oli Suomessa reilu 3400 Teslaa. Ei taida klubin jäsenmäärä sitten kuitenkaan olla 7000.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
repa
"Aero"
Viestit: 390
Liittynyt: La Loka 11, 2003 19:29
Paikkakunta: Salo

Re: Ostaako Saab 9-3?

Viesti Kirjoittaja repa »

Voihan se ostaa, kunhan katsoo korin kunnon lokasuojien kaarista ja muutenkin alustan ruosteet. Jakopää/tasapainoakseli osasto voi hajota koska vain, taattua gm laatua. Joku ajaa kolmesataatuhatta samalla jakopäällä, minulla oli 193tkm. 237tkm. 337tkm vaihtovälit.
#2260
96V4 projekti
Avatar
patse
"Saabisti"
Viestit: 2092
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:18
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Ostaako Saab 9-3?

Viesti Kirjoittaja patse »

Nää on niin yksilöitä jokainen. Poika tuossa olisi innostunut kolkista, mutta kaikissa mitä ollaan käyty katsomassa, niin aina olisi jotain laitettavaa, että saisi käyttökelpoisen.
#1047 / 900 i8 5d -86 + Opel Astra 1.4T aut. -18 + jälkipolven 9-3 1.8t SS -05
Ex: 9³ t -01, 9000 Aero -97, 9000 T16 -85, 900 i16 -88, 99 GL -76
zenga
"Ruisku"
Viestit: 145
Liittynyt: Ti Marras 20, 2012 14:15

Re: Ostaako Saab 9-3?

Viesti Kirjoittaja zenga »

patse kirjoitti:
La Heinä 24, 2021 21:28
Nää on niin yksilöitä jokainen. Poika tuossa olisi innostunut kolkista, mutta kaikissa mitä ollaan käyty katsomassa, niin aina olisi jotain laitettavaa, että saisi käyttökelpoisen.
Onko kyseessä ollut yksityisten myymistä muutaman tonnin pommeista vai ihan liikkeiden myymistä jossain 10k€ hintaluokassa?
9-3 SC 1.8t M5 -08 "BioPower stage1"
TT81
"Kaasari"
Viestit: 12
Liittynyt: Ma Heinä 19, 2021 23:59

Re: Ostaako Saab 9-3?

Viesti Kirjoittaja TT81 »

Kannattaa sitten ainakin näissä katsoa näinki helppo juttu, että miltä tehostimen öljyt näyttää. Itse korjattaessa ei kyseinen vaiva paljoakaa maksa, mutta korjaamolla vissii maksaa. Meinaan Länsiautoon tossa soittelin ja kysyin nii pistivät kevyen 270e hinnan hommalle johon totesin, että kattellaa muualta. Voiko tosiaan olla noin kallista?
benicio
"Aero"
Viestit: 401
Liittynyt: To Tammi 12, 2006 18:17

Re: Ostaako Saab 9-3?

Viesti Kirjoittaja benicio »

Jos esid näyttää DPF:lle:
So=0
R=0
MR=38215
DiffP=99kPa

Niin viittaako se siihen että DPF on tukossa vai että se on poistettu?
9-5 TiD4 MY10; 9-3 SC TID MY08; 99 Cabriolet MY75
TLinden
Matalapaineturbo
Viestit: 197
Liittynyt: La Heinä 19, 2014 08:49

Re: Ostaako Saab 9-3?

Viesti Kirjoittaja TLinden »

9-3:ssa ilmeisesti Opelista perittyjä laatuongelmia vanhempiin verrattuna. Omaa kokemusta sen verran, että suht ongelmitta oli ykkösautona 9-3 vm 2004 vuodet 2014-2020. Olihan siinä tyyppivikoja, mistä korjattiin, ei mitään todella kallista kuitenkaan. 100tkm ajettuna ostimme ja siirtyi noin ajettuna 250tkm vesa67:lle bensapumppuvian vuoksi, odotettavissa oli noissa kilometreissä ja tuossa iässä muitakin ja kalliimpia vikoja ja alkoi ppohjassa jo alkavaa ruostettakin olla sen verran, että katsoimme järkeväksi luopua.

Vanhempikorinen Uudessakapungissa 2002 valmistettu OG 9-3 löytyy yhä, erittäin siisti ja ensimmäisen omistajan jäljiltä. Tarkoitus vähän enemmän säästellen tuota pitää, kun surullisen kuuluisa T7 tekniikka. Ostettaessa oli ajettu 125tkm ja olisi nyt reilut 150tkm rikki. Mitään muuta vikaa ei ole kuin SID:n ja ilmastoinnin näytöt, korikin ruosteeton. Pitäisi jaksaa nuo näytöt vaihtaa jossain vaiheessa, uudet hankittu jo aikoja sitten.

Vuoden verran oli omistuksessa myös Ruotsissa 2002 valmistettu OG 9-3, missä moottori söi öljyä ja turbo meni vaihtoon. Ei siinäkään mitään muuta suurempaa ollut ja seuraava omistaja löytyi vaimon suvusta. Olikohan ostettaessa 170tkm ajettu ja nyt varmaan jotain 250tkm mittarissa. Auto on käytössä edelleen, mutta on siinä korjattavaa riittänyt, mm. ilmastoinnin kompura ja laturi menneet uusiksi.

Kyllä tällaisen edelleen uskaltaisi ostaa tarpeeksi vähän ajettuna ja ruosteettomalla korilla. Diesel-tekniikka ilmeisesti bensaa huolettomampi NG 9-3 korimallissa. Nyt kuitenkaan ei tarvetta eikä budjettia hankkia lisää Saabeja, kun tällä hetkellä pihassa 3 kpl ja lisäksi kymmenkunta muunmerkkistä autoa.
99 GL
"Hölösuu"
Viestit: 2953
Liittynyt: La Touko 22, 2004 13:41
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Ostaako Saab 9-3?

Viesti Kirjoittaja 99 GL »

Kyllä ng9-3:n kanssa pärjää edelleen ihan arkiajossa, mutta pitää muistaa että kaikki Saabit alkavat olla jo iäkkäitä autoja ja vaativat jonkin verran harrastuneisuutta.
Saab 9-3 Cabriolet 2.0t Vector A MY07
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3489
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Ostaako Saab 9-3?

Viesti Kirjoittaja SS »

benicio kirjoitti:
Ke Heinä 28, 2021 10:36
Jos esid näyttää DPF:lle:
So=0
R=0
MR=38215
DiffP=99kPa

Niin viittaako se siihen että DPF on tukossa vai että se on poistettu?
Täyttöaste 0 ja edellisestä poltosta 38215km, vahvasti vaikuttaa siltä ettei DPF:ää ole.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Vastaa Viestiin