TTID Öljynpainevalon välähdys kylmäkäynnistyksen jälkeen
Re: TTID Öljynpainevalon välähdys kylmäkäynnistyksen jälkeen
Itse tulee käynnistettyä 1,9 TTiD suoraan vaan avaimesta ilman mitään hehkutteluita (paitsi joskus jos on oikeasti kylmää, luokkaa -20 tai vielä kylmempää) nin saatan antaa joskus hehkuttaa hetken.
Ei meidän 271tkm ajetussa TTiD:ssä ole meidän omistusaikanamme vilkahtanut mitään öljyvaloja, eikä ole tullut herjaa öljymäärästä tms.
Koneessa on ollut aina Mobil 1:et, mutta ilmeisesti vasta kaksi viimeisintä vaihtokertaa on käytetty vähätuhkaista öljyä (no ilmankos DPF olikin vaihdettu juuri ennen kuin auton ostin).
Itsekin ajoin muutamia öljynvaihtoja Mobil1 0W-40 FS:llä, joilla ajaessa DPF haisi kuolemalle, haju on lakannut tyystin ja DPF:n polttoväli on pidentynyt merkittävästi, tai siis nykyään sitä ei edes huomaakaan koska polttelee
Hiljattain vaihdoin moottoriöljyt ja suodattimen, keula oli nostettuna kahdella hallitunkilla ylös, ja annoin valua yli yön kun ei siitä ohuesta öljylirusta tullut loppua parissakaan tunnissa, ja aamullakin tiputti vielä tipan silloin tällöin.
Heitin koneeseen 4,5l X3:ea, eli hiukan liikaa sitä sinne lorahti, mutta ei se ole niin nuukaa. Öljytikkua en viitsi enää juurikaan katsella kun ei siitä saa mitään tolkkua, aiemmalla kerralla kun täytin koneeseen ensin 4l, niin tikun mielestä sekin oli jo ihan liikaa, joten kaadoin lisäksi vielä 3dl .
Ei meidän 271tkm ajetussa TTiD:ssä ole meidän omistusaikanamme vilkahtanut mitään öljyvaloja, eikä ole tullut herjaa öljymäärästä tms.
Koneessa on ollut aina Mobil 1:et, mutta ilmeisesti vasta kaksi viimeisintä vaihtokertaa on käytetty vähätuhkaista öljyä (no ilmankos DPF olikin vaihdettu juuri ennen kuin auton ostin).
Itsekin ajoin muutamia öljynvaihtoja Mobil1 0W-40 FS:llä, joilla ajaessa DPF haisi kuolemalle, haju on lakannut tyystin ja DPF:n polttoväli on pidentynyt merkittävästi, tai siis nykyään sitä ei edes huomaakaan koska polttelee
Hiljattain vaihdoin moottoriöljyt ja suodattimen, keula oli nostettuna kahdella hallitunkilla ylös, ja annoin valua yli yön kun ei siitä ohuesta öljylirusta tullut loppua parissakaan tunnissa, ja aamullakin tiputti vielä tipan silloin tällöin.
Heitin koneeseen 4,5l X3:ea, eli hiukan liikaa sitä sinne lorahti, mutta ei se ole niin nuukaa. Öljytikkua en viitsi enää juurikaan katsella kun ei siitä saa mitään tolkkua, aiemmalla kerralla kun täytin koneeseen ensin 4l, niin tikun mielestä sekin oli jo ihan liikaa, joten kaadoin lisäksi vielä 3dl .
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Re: TTID Öljynpainevalon välähdys kylmäkäynnistyksen jälkeen
En mä nyt tiedä siitä huvituneisuudesta, kun eiköhän tuo ole juuri se oikea tapa odottaa se check ok. Muistan ensimmäiset kokemukseni vastaavasta tarkastuksesta, niin auto ei edes startannut ennenkuin tietokone antoi luvan, vaikka kuinka oli kääntänyt avaimen startille.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 7321
- Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
- Paikkakunta: Helsinki
Re: TTID Öljynpainevalon välähdys kylmäkäynnistyksen jälkeen
Mitenköhän tuo tehdään NG9-5:ssa, kun auto käynnistetään painikkeesta ja manuaalissa painetaan samalla kytkinpedaali pohjaan? Hehkutus tehdään, jos siihen on tarvetta.Numba kirjoitti: ↑Ma Loka 11, 2021 22:21En mä nyt tiedä siitä huvituneisuudesta, kun eiköhän tuo ole juuri se oikea tapa odottaa se check ok. Muistan ensimmäiset kokemukseni vastaavasta tarkastuksesta, niin auto ei edes startannut ennenkuin tietokone antoi luvan, vaikka kuinka oli kääntänyt avaimen startille.
NG9-3:ssa asia on eri, kun autossa on vielä virtalukko eri asentoineen.
NG9-5:ssa saa kyllä virrat päälle painamalla jarrupedaalia ja pitämällä käynnistyspainiketta pohjassa muutaman sekunnin ajan. Mutta se ei ala hehkuttamaan tuolla toiminnolla.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Re: TTID Öljynpainevalon välähdys kylmäkäynnistyksen jälkeen
^Eikös tuo siinä tapauksessa ole hieman viipyilevä, kunnes starttaa?
Eihän siinä vaan ole sitä tekniikkaa, että auto hehkuttaa valmiiksi, kunhan joku edes katsookin sinnepäin? Eli oven aukaisusta tms. Dieselin inhimillistäjä - hehkujen syöjä. Sitähän ei kerrota merkkivaloilla, ettei vie mielenrauhaa.
Eihän siinä vaan ole sitä tekniikkaa, että auto hehkuttaa valmiiksi, kunhan joku edes katsookin sinnepäin? Eli oven aukaisusta tms. Dieselin inhimillistäjä - hehkujen syöjä. Sitähän ei kerrota merkkivaloilla, ettei vie mielenrauhaa.
Re: TTID Öljynpainevalon välähdys kylmäkäynnistyksen jälkeen
Silloin öljyvalo ei välähdäkään
Kyllä ng9-3 käynnistyy heti. "Check ok" ilmestyy sitten aikanaan näyttöön vaikka kone on jo käynnissä.
Kun avaimen laittaa virtalukkoon ja rattilukko loksahtaa pois päältä, niin heti voi kääntää sytytysvirran päälle ja startata samantien.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: TTID Öljynpainevalon välähdys kylmäkäynnistyksen jälkeen
Kyllähän se käynnistyykin, mutta jäänyt selkärankaan, että annetaanpa hakea rauhassa kaikki tarvittava data, mitä moottorinohjaus käyttää. Se oli tosiaan kylmäävää, kun käynnistyminen viipyili.
Re: TTID Öljynpainevalon välähdys kylmäkäynnistyksen jälkeen
Jep, ainakin yhden testin perusteella meidänkään ttidin öp-valo ei välähtänyt, kun odotti check ok:n ennen kuin starttasi. Pitää jatkaa testejä, koska nyt valo on välähtänyt melkein joka kerta, kun starttaa odottamatta tuota checkiä, mutta low oil pressure -tekstiä ei ole näkynyt...
Eski
Eski
Re: TTID Öljynpainevalon välähdys kylmäkäynnistyksen jälkeen
Olen nyt useamman kerran testannut niin että odotan Check OK:ta, toimii seuraavasti:Eski kirjoitti: ↑Ti Loka 12, 2021 16:12Jep, ainakin yhden testin perusteella meidänkään ttidin öp-valo ei välähtänyt, kun odotti check ok:n ennen kuin starttasi. Pitää jatkaa testejä, koska nyt valo on välähtänyt melkein joka kerta, kun starttaa odottamatta tuota checkiä, mutta low oil pressure -tekstiä ei ole näkynyt...
Eski
- Valo sammuu kun check OK teksti ilmestyy
- Valo syttyy hetkeksi kun starttaa
Outo logiikka että valo sammuu vaikkei öljynpainetta ole...
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Re: TTID Öljynpainevalon välähdys kylmäkäynnistyksen jälkeen
Eikös tuo ihan loogista: Kun Check Ok ruudulla kompuutteri bootannut ylös asti ja kaikki iffit käyty läpi -> moottorin tila tiedossa, ei pyöri ei tarvita painettakaan. Kun starttaa, öljynpaine alkaa nousta, mutta eihän sitä vielä parin starttimoottorin kierroksen jälkeen paljoa ole, kerkee kompuutteri tuossa vilauttaa valoa.
#1894 : 9000 CS 2.0t -96 , 9-3 SC TiDS -09 , 9-3 Cab 1.8t+Hirsch -05 . . . . Entiset : 90 -85 , 900c -88 , 900s 2,3i -96
Re: TTID Öljynpainevalon välähdys kylmäkäynnistyksen jälkeen
Mulla toimii TTiD -08:ssa seuraavasti:
- virrat päälle, kaikki merkkivalot syttyvät, näin kuuluukin jotta näkee niiden toimivan
- sitten kaikki merkkivalot paitsi moottorin sammuvat
- check ok ilmestyy näyttöön hetkeksi
Seuraavaksi, kun startaa
- mikään valo ei syty tai välähdä
- moottorin merkkivalo sammuu
Olen tulkinnut asian niin, että logiikka tarkoittaa seuraavaa
- kaikki merkkivalot sammuvat paitsi mootorin, koska se ei käy ja kaikki muu on kunnossa
- käynnistämisen jälkeen syttyvät ne merkkivalot, missä järjestelmissä on vikaa ja joiden pitäisi toimia koneen käydessä mm. lataus, öljynpaine
Täten omassa autossani ei olisi mitään vikaa.
Joten olen edelleen sitä mieltä, että mihinkään öljypumpun tiivisteen korjaukseen ei ole tarvetta, mikäli homma toimii kuten tuossa edellä kuvasin.
- virrat päälle, kaikki merkkivalot syttyvät, näin kuuluukin jotta näkee niiden toimivan
- sitten kaikki merkkivalot paitsi moottorin sammuvat
- check ok ilmestyy näyttöön hetkeksi
Seuraavaksi, kun startaa
- mikään valo ei syty tai välähdä
- moottorin merkkivalo sammuu
Olen tulkinnut asian niin, että logiikka tarkoittaa seuraavaa
- kaikki merkkivalot sammuvat paitsi mootorin, koska se ei käy ja kaikki muu on kunnossa
- käynnistämisen jälkeen syttyvät ne merkkivalot, missä järjestelmissä on vikaa ja joiden pitäisi toimia koneen käydessä mm. lataus, öljynpaine
Täten omassa autossani ei olisi mitään vikaa.
Joten olen edelleen sitä mieltä, että mihinkään öljypumpun tiivisteen korjaukseen ei ole tarvetta, mikäli homma toimii kuten tuossa edellä kuvasin.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: TTID Öljynpainevalon välähdys kylmäkäynnistyksen jälkeen
Tuli kokeiltua eikä ollut eroa siihen öljynpainevalon käyttäytymiseen, se sammui yhtä nopeasti moottorin käynnistymisen jälkeen kuin aiemminkin. Meillä ei ole koskaan poltellut tuota öljyvaloa.
Mobil1:et on mosassa olleet aina, siis 272tkm, viimeiset vajaat 20tkm ainoastaan oikeanlaiset eli C3-luokitellut.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Re: TTID Öljynpainevalon välähdys kylmäkäynnistyksen jälkeen
Eilen otin omasta yli 450tkm ajetusta öljypohjan pois, kun alkoi valo palaa pakkasilla kauemmin. Yhden kerran tuli jopa näyttöönkin ilmoitus öljynpaineesta.
Vanha tiiviste oli melko kovaksi kuivahtanut ja yhdessä kohtaa oli alkavaa halkeamaakin. Uusi tiiviste oli hiukan paranneltu, kun sen tiivistepinnoilla oli pienet rihlaukset.
Äsken kävin kokeilemassa käyntiin, kun pakkasta on 7 astetta ja ei edes välähtänyt öp valo käynnistyksen jälkeen. Tuntui myös, että käyntiin lähtö oli pehmeämpi, kuin ennemmin. Voisiko tämä johtua nostimista, jotka saa heti painetta uuden tiivisteen myötä?
Hommana luulin tuota pahemmaksi, kuin oli. Arviolta n.4 tuntia meni kahdelta käsiparilta ja siinäkin on ainakin puoli tuntia vetarin irroitus taistelua. Ei nimittäin lähtenyt oikea sisävetari irti ennenkuin otti vasemman ja löi tasauspyörästön läpi. Vielä enemmän ihmetytti, kun ei siinä edes ole lukitusrengasta että mikä sitä ahdisti. Vai ottiko vain booreista kiinni, kun tukilaakeria piti vääntää 3mm taaksepäin että irtoaa ohjureistaan.
Toinen taistelua aiheuttava osa oli huohottimen paluuputki öljypohjaan. Se kun menee varmaan yli 20cm öljypohjan sisään. Pienellä väkivallalla senkin sai pois ja takaisn paikoilleen, mutta mielessä jo kävi lyhentää sitä 15-20mm jolloin homma olisi helpottunut huomattavasti.
Vanha tiiviste oli melko kovaksi kuivahtanut ja yhdessä kohtaa oli alkavaa halkeamaakin. Uusi tiiviste oli hiukan paranneltu, kun sen tiivistepinnoilla oli pienet rihlaukset.
Äsken kävin kokeilemassa käyntiin, kun pakkasta on 7 astetta ja ei edes välähtänyt öp valo käynnistyksen jälkeen. Tuntui myös, että käyntiin lähtö oli pehmeämpi, kuin ennemmin. Voisiko tämä johtua nostimista, jotka saa heti painetta uuden tiivisteen myötä?
Hommana luulin tuota pahemmaksi, kuin oli. Arviolta n.4 tuntia meni kahdelta käsiparilta ja siinäkin on ainakin puoli tuntia vetarin irroitus taistelua. Ei nimittäin lähtenyt oikea sisävetari irti ennenkuin otti vasemman ja löi tasauspyörästön läpi. Vielä enemmän ihmetytti, kun ei siinä edes ole lukitusrengasta että mikä sitä ahdisti. Vai ottiko vain booreista kiinni, kun tukilaakeria piti vääntää 3mm taaksepäin että irtoaa ohjureistaan.
Toinen taistelua aiheuttava osa oli huohottimen paluuputki öljypohjaan. Se kun menee varmaan yli 20cm öljypohjan sisään. Pienellä väkivallalla senkin sai pois ja takaisn paikoilleen, mutta mielessä jo kävi lyhentää sitä 15-20mm jolloin homma olisi helpottunut huomattavasti.
#4568 Saabit 9-3 SS 1.9TTiD -11 (130hv) +200hv/+440Nm ja 96 V4 -77