Minulla Saab 4D 9-3 SEDAN 2.0-F-45S/268 ja peräkontissa on kaksi 40 ampeerin sulaketta.
Keväällä ostin trailer modulin, mutta toimi vain osittain pari kertaa.
Kummanko sulakkeen takaa otan sähkön releillä toteutettavan peräkärryn sähköistämiseksi, vaiko molemmista vähäsen?
Mitä nämä vikavirta valvojat moisesta tykkäisivät?
Vai pitääkö akulta vetää sähköjohto peräkärryn valoja varten?
Mistä peräkärrylle sähkö?
Re: Mistä peräkärrylle sähkö?
Jos nyt sitten ei näe asiassa muuta ratkaisua kuin tehdä oma "ranetus", niin...
Kannattaa ehdottomasti vetää akulta oma virtakaapeli vetokoukun sähköille ja ottaa (ryöstää) ohjaukset releille takavalojen johdoista.
Näin välttää mahdolliset ongelmat.
Tietenkään nyt ei saa ajotietokoneeseen informaatiota peräkärryn polttimoiden viallisuudesta, kun trailermoduli ei ole käytössä. Releen ohjauksen käämi ottaa niin vähän virtaa (alle 0,1 A) joten se ei aiheuta auton omille valoille vikadiagnostiikkaan virheilmoituksia. Eikä rele ehdi vetää polttimoiden testipulssin aikana. Joten tässä mielessä kärryssä voisi käyttää jopa LED polttimoita
Jotain positiivista siis.
Kannattaa ehdottomasti vetää akulta oma virtakaapeli vetokoukun sähköille ja ottaa (ryöstää) ohjaukset releille takavalojen johdoista.
Näin välttää mahdolliset ongelmat.
Tietenkään nyt ei saa ajotietokoneeseen informaatiota peräkärryn polttimoiden viallisuudesta, kun trailermoduli ei ole käytössä. Releen ohjauksen käämi ottaa niin vähän virtaa (alle 0,1 A) joten se ei aiheuta auton omille valoille vikadiagnostiikkaan virheilmoituksia. Eikä rele ehdi vetää polttimoiden testipulssin aikana. Joten tässä mielessä kärryssä voisi käyttää jopa LED polttimoita
Jotain positiivista siis.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Mistä peräkärrylle sähkö?
Hyvä kiitos. Akulta vedän johdon.
Sitten saan toimimaan niin hehkupolttimot kuin leditkin.
Sitten saan toimimaan niin hehkupolttimot kuin leditkin.
Re: Mistä peräkärrylle sähkö?
On pikkasen työläs homma.
Vilkkuvalojen herätevirrat sai ryöstettyä helposti peräkontista, mutta jarruvalon herätevirta pitikin ryöstää jarrupolkimen katkaisimelta.
Peräkontin jarruvaloissa on koko aika valo, joten siitä ei voi ryöstää releelle herätevirtaa.
Peräkontin jarruvalon polttimo on 21 wattinen ja parkkivalon polttimo on myös 21 wattinen.
Näihin molempiin tulee n. 6 voltin jännite koko ajan ja jarrua painettaessa jarruvalopolttimolle tulee sitten se 12 volttia.
Huomenna on sitten vielä takaparkkivalojen ohjausjännitteen hakeminen joko rekisterikilven valosta tai etuparkkivaloista.
Vilkkuvalojen herätevirrat sai ryöstettyä helposti peräkontista, mutta jarruvalon herätevirta pitikin ryöstää jarrupolkimen katkaisimelta.
Peräkontin jarruvaloissa on koko aika valo, joten siitä ei voi ryöstää releelle herätevirtaa.
Peräkontin jarruvalon polttimo on 21 wattinen ja parkkivalon polttimo on myös 21 wattinen.
Näihin molempiin tulee n. 6 voltin jännite koko ajan ja jarrua painettaessa jarruvalopolttimolle tulee sitten se 12 volttia.
Huomenna on sitten vielä takaparkkivalojen ohjausjännitteen hakeminen joko rekisterikilven valosta tai etuparkkivaloista.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 7321
- Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Mistä peräkärrylle sähkö?
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Re: Mistä peräkärrylle sähkö?
Kyllä näin on.Ripe1949 kirjoitti: ↑Ti Loka 19, 2021 00:08On pikkasen työläs homma.
Vilkkuvalojen herätevirrat sai ryöstettyä helposti peräkontista, mutta jarruvalon herätevirta pitikin ryöstää jarrupolkimen katkaisimelta.
Peräkontin jarruvaloissa on koko aika valo, joten siitä ei voi ryöstää releelle herätevirtaa.
Peräkontin jarruvalon polttimo on 21 wattinen ja parkkivalon polttimo on myös 21 wattinen.
Näihin molempiin tulee n. 6 voltin jännite koko ajan ja jarrua painettaessa jarruvalopolttimolle tulee sitten se 12 volttia.
Huomenna on sitten vielä takaparkkivalojen ohjausjännitteen hakeminen joko rekisterikilven valosta tai etuparkkivaloista.
Takavaloissa (ei farkku joka on LED valoilla) on tupla 21W polttimot, joissa on alennettu jännite, kun parkit palavat. Jarrua painettaessa toiseen polttimoon nostetaan jännite täysille eli 12V. Mikäli jompi kumpi poltin palaa niin jarruvalotoiminto siirtyy aina siihen ehjään.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Mistä peräkärrylle sähkö?
Nyt toimii peräkärryn valot.
Parkkivalon herätevirran otin rekisterikilven valolta.
Parkkivalon herätevirran otin rekisterikilven valolta.