2004vm 1.9tid 9-3 stability control failure
Re: 2004vm 1.9tid 9-3 stability control failure
Juu kyseinen ketju tuli lukaistua läpi ja miinuspiuhat menee vaihtoon sekä kengät näin alkuunsa. Katsotaan kuinka sitten käy.
Re: 2004vm 1.9tid 9-3 stability control failure
Ei niitä kenkiä tarvitse välttämättä vaihtaa
Plus kengän voi korjata ja siitä tulee niin tehden jopa parempi kuin uusi.
Kaapeli vain ihan kengän juuresta poikki ja sitten poraa, muistaakseni 7 mm terällä, kengän yläpuolelta kaapelin kohdalta vanhat jämät sisältä pois. Kannataa tarkkaan keskittää porattava kohta ensin pienemmällä terällä. Lopuksi isommalla terällä reikä plus kaapelin kuparin paksuiseksi (eli se 7 mm).
Plus kaapeli kuoritaan ja se kyllä yltää kengän reikään ihan helposti. Siten vain juotetaan tinalla kaapeli kenkään. Lämmitettävää massaa on niin paljon, ettei kolvi tähän riitä vaan toholla lämmitetään. Tinaa vain reilusti kun se imeytyy ja juottuu reiän sisällä. Näin tulee hyvä.
Miinus kaapeliakaan ei tarvitse välttämättä mitenkään korjata vaan voi lisätä kengän ja moottorin rungon välille yhden lisäpiuhan. Laittaa 16 mm2 kaapelin kengän ja moottorin välille. Moottorista löytyy helposti sopivia paikkoja. Miinus kenkään voi lattaosaan porata reiän ja laittaa siihen uuden lisäkaapelin rengas liittimen kiinni pultilla ja mutterilla. Sama tehdään moottorin päässä. Myös tässä 16 mm2 kaapeliin kannattaa rengasliittimet puristamisen lisäksi vielä juottaa tohon avulla.
Näin olen omassani korjannut molemmat kohdat. Tosin ei tuo miinuskenkä (siinähän on kaksi kaapelia: toinen moottoriin ja toinen koriin) ollut mitenkään erityisen huono, mutta lisäsin uuden piuhan silti. Pluskenkä sitä vastoin oli todella huono ja tämä kai on se pääsyyllinen tässä asiassa.
Plus kengän voi korjata ja siitä tulee niin tehden jopa parempi kuin uusi.
Kaapeli vain ihan kengän juuresta poikki ja sitten poraa, muistaakseni 7 mm terällä, kengän yläpuolelta kaapelin kohdalta vanhat jämät sisältä pois. Kannataa tarkkaan keskittää porattava kohta ensin pienemmällä terällä. Lopuksi isommalla terällä reikä plus kaapelin kuparin paksuiseksi (eli se 7 mm).
Plus kaapeli kuoritaan ja se kyllä yltää kengän reikään ihan helposti. Siten vain juotetaan tinalla kaapeli kenkään. Lämmitettävää massaa on niin paljon, ettei kolvi tähän riitä vaan toholla lämmitetään. Tinaa vain reilusti kun se imeytyy ja juottuu reiän sisällä. Näin tulee hyvä.
Miinus kaapeliakaan ei tarvitse välttämättä mitenkään korjata vaan voi lisätä kengän ja moottorin rungon välille yhden lisäpiuhan. Laittaa 16 mm2 kaapelin kengän ja moottorin välille. Moottorista löytyy helposti sopivia paikkoja. Miinus kenkään voi lattaosaan porata reiän ja laittaa siihen uuden lisäkaapelin rengas liittimen kiinni pultilla ja mutterilla. Sama tehdään moottorin päässä. Myös tässä 16 mm2 kaapeliin kannattaa rengasliittimet puristamisen lisäksi vielä juottaa tohon avulla.
Näin olen omassani korjannut molemmat kohdat. Tosin ei tuo miinuskenkä (siinähän on kaksi kaapelia: toinen moottoriin ja toinen koriin) ollut mitenkään erityisen huono, mutta lisäsin uuden piuhan silti. Pluskenkä sitä vastoin oli todella huono ja tämä kai on se pääsyyllinen tässä asiassa.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: 2004vm 1.9tid 9-3 stability control failure
Itse en edes irrottanut kaapelia vaan kuumensin kenkiä toholla ja sulatin tinaa liitokseen. Ei ehkä ideaalitapa, mutta kenkien jännitehäviö poistui. Laturin päähän vaihdoin uuden rengasliittimen ja tinaa sinnekin väliin.
Voi olla että jännitettä vielä katoaa startin pään liitoksiin, täytyy uusia ne tai laittaa uusi kaapeli.
Voi olla että jännitettä vielä katoaa startin pään liitoksiin, täytyy uusia ne tai laittaa uusi kaapeli.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
-
- "Kaasari"
- Viestit: 7
- Liittynyt: To Loka 28, 2021 13:05
Re: 2004vm 1.9tid 9-3 stability control failure
Itsellä joskus herjasi tuota kun jarrut laahasivat opetuslupapolkimen takia.
Saab 1.9 TID