Ilmausruuvin kierteet rikki, voiko korjata?

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
aerosoul
"Kaasari"
Viestit: 28
Liittynyt: Ti Tammi 26, 2016 16:46
Paikkakunta: Pori

Ilmausruuvin kierteet rikki, voiko korjata?

Viesti Kirjoittaja aerosoul »

Tuli tehtyä virhe ja kiristettyä takajarrusatulan ilmausruuvia liiaksi ja kierteethän meni sekä ruuvista, että "pohjasta". Uusi ruuvi on jo ja jenkatapilla tehty uudet kierteet satulaan, mutta ovat sen verran heikot, etteivät pidä.
Onko muita vaihtoehtoja, kuin satulan vaihto? Ei millään raaskisi, koska nimenomaan uuden satulan vaihdon yhteydessä kämmi kävikin.

Millään kierrelukitteella ei taida onnistua, kun taitaa painetta olla melkoisesti ja lisäksi "pohja" ui jarrunesteessä. Onko ainut vaihtoehto porata reikä isommaksi ja kierteet M10->M12 ja yrittää löytää sopiva nippa? Entä onko kellään kokemuksia korjausholkeista, saako kyseisessä paikassa toimimaan?
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13223
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Ilmausruuvin kierteet rikki, voiko korjata?

Viesti Kirjoittaja AZP »

Helicoilin tai vastaavan uskoisi toimivan ihan hyvin tuollaisessa paikassa. Esimerkiksi Bilteman satsi jollaista olen useampaankin kohtaan käyttänyt ilman ongelmia:

https://www.biltema.fi/tyokalut/kasityo ... 2000022403

Kemiallisia kikkoja en kokeilisi, on sen verran turvallisuuskriittinen kohta.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
aerosoul
"Kaasari"
Viestit: 28
Liittynyt: Ti Tammi 26, 2016 16:46
Paikkakunta: Pori

Re: Ilmausruuvin kierteet rikki, voiko korjata?

Viesti Kirjoittaja aerosoul »

Tuota voisin koittaa, Biltema on lähellä ja kuitenkin halvempi kuin uusi satula.
Onko tietoa miten nuo koot menevät? Eli jos alkuperäisessä on M10 kierteet, niin ostanko silloin M10 korjaus sarjan, vai pitääkö olla pykälää isompi? Loogista olisi, että sama koko, mutta varmistan vaan, koska jos molemmat koot ostaa, niin saa jo melkein uuden satulan samalla hinnalla :D
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13223
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Ilmausruuvin kierteet rikki, voiko korjata?

Viesti Kirjoittaja AZP »

M10 tekee M10 sisäkierteen, eli jos ilmausruuvissa on M10 kierre, niin se on oikea korjaussarjan koko. Se M10 korjaussarjassa oleva kierretappi jolla tehdään korjausholkille sopiva asennuskierre satulaan on jokin ei-standardi -kierre ja sarjassa on mukana juuri sopivan kokoinen poranterä, jolla tehdään kierretapille sopiva aloitusreikä.

Ongelmaksi voi tulla se jos ilmausruuvin tiivistyspinta on kovin lähellä kohtaa jossa kierre loppuu. Se kierretappi on päästään viistetty eli kun tehdään reikään holkin asennusierre, sen tapin pitää työstettäessä ulottua jonkin verran kierrealuetta pidemmälle ja tiivistyspinta voi tulla vastaan ennen kuin kierre on riittävän pitkällä.

Tätä voi koittaa kiertää sillä että tekee ensin asennuskierteen niin pitkälle kuin pystyy, sitten katkaisee siististi kierretapin päästä muutaman millin, tarkistaa että kierretapin päässä kierteet on oikeasti siistit ja viilaa vähän tarvittaessa, työstää taas kierrettä pidemmälle ja tarvittaessa toistaa niin kauan että kierre on oikean pituinen holkille.

Välttämättä huono vaihtoehto ei ole käyttää satula kierteenkorjauksessa jossain moottorikoneistamossa. Siitäkin saattaa selvitä muutamalla kympillä eikä tarvi itse säheltää. Ongelma meinaan on sekin että jos tuo kierteenkorjaussarajan käyttö menee poskelleen, niin satulassa on jo niin iso rikkinäisellä kierteellä oleva reikä, että sen korjaus muuttuu vielä haastavammaksi. Mulla oli tuollainen ongelma, eli porsinut helicoil-korjaus Hondan alumiinisessa sylinterikannessa, ja se saatiin lopulta korjattua isolla holkilla koneistamossa.

Mutta onneksi jarrusatula ei ole yhtä kallis osa kuin moottoripyörän sylinterikansi :D
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
aerosoul
"Kaasari"
Viestit: 28
Liittynyt: Ti Tammi 26, 2016 16:46
Paikkakunta: Pori

Re: Ilmausruuvin kierteet rikki, voiko korjata?

Viesti Kirjoittaja aerosoul »

Eli joka tapauksessa tuolle täytyy porata isompi reikä (Bilteman sarjassa 10,4mm pora) niin voisinhan vaan tehdä M12 kierteet, kun M12 1,5 nousulla vaatisi 10,5mm poranterän. Kun mulla noita kierretappeja kyllä on, eli ei tarvisi tuhlata rahoja siihen. Ja jos ei onnistu, niin vielä voisi onnistua kierresisäkkeellä :roll:
Ongelmaksi muodostuu, voiko ilmausruuvi olla pelkkä M12 pultti? Vaatiiko ne katsastuksessa, että on läpivuotava ja aiheuttaako jotain muuta hämminkiä jarrujen toiminnassa?
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13223
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Ilmausruuvin kierteet rikki, voiko korjata?

Viesti Kirjoittaja AZP »

M12 pultti ei välttämättä tiivisty siihen satulan tiivistyspintaan kunnolla.

M12 kierre voi olla ihan kokeilemisen arvoinen jos löytyy sillä kierteellä oleva ilmausruuvi jossa vastaava tiivistyspinta kuin alkuperäisessä. Sama haaste kierretapin pituuden kanssa voi olla edessä kuin tuon korjaussarjan kanssa.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7360
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Ilmausruuvin kierteet rikki, voiko korjata?

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Ilmausnipoissa yleensä hienompi kierre. Ja muutenkin joutunee lyhentää kierretappii kuhan saa kierteen alulle ettei jää liian lyhyeks.
Tiivistyshän tapahtuu sen kartion avulla.

Melkein uutta satulaa jossei ny heti pidä päästä liikenteeseen.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
I-Vaari
"Turbo"
Viestit: 247
Liittynyt: Ke Helmi 11, 2015 14:34

Re: Ilmausruuvin kierteet rikki, voiko korjata?

Viesti Kirjoittaja I-Vaari »

Jos metallityö ammatilainen meitsille sanos, että ei mitään virityksiä ilmausnippalle sitten uskosin mitä äijä puhu. Liian vaativa alue, että noinvaan vois korjatta. Uusi satula on paras vaihtoehto. Mutta miteen saa ilmausnipan uudessa satulassa poikki ?
Jonenii
"Hirsch"
Viestit: 808
Liittynyt: Pe Heinä 03, 2009 19:00
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Ilmausruuvin kierteet rikki, voiko korjata?

Viesti Kirjoittaja Jonenii »

Ei kauheesti kannata aikaa viettää tuon kanssa. Satasella saa Biltemasta uuden satulan. Linkissä käytetty meidän autoa ttid.
https://www.biltema.fi/auton-varaosahak ... arrusatula
900 -88
9-3 cab re85 -00
9-3 sc ttid -10
#4260
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4637
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Ilmausruuvin kierteet rikki, voiko korjata?

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Kyllä sitä kierrettä satulassa ei pidä mennä itse korjaamaan. Se on juuri kuten edellä sanottiin, niin se kartio on se, joka tiivistää. Se on mitoitettu nimenomaan kyseiselle ilmausruuvin mittoihin.

Eri asia on sitten vanhaan satulaan katkennut ilmausruuvi, joka täytyy saada vastakierre tapilla pois. Siinäkään ei kajota satulan kierteisiin ja, kun saadaan katkennut osa ulos, vaihdetaan vain uusi alkuperäiskokoinen ilmausruuvi.

Itsekin kyllä ihmettelen miten voidaan saada kierre korkkaamaan uudesta satulasta (uusi satula ilmausruuveineen). Sen takia sen ilmausruuvin kanta on niin pieni, että pienellä lenkkiavaimella ei saada kohdistumaan liian suurta vääntöä. Täytyy oikeasti käyttää käsin jo kohtuutonta vääntöä, että kierre vahingoittuu. Nimenomaan se kartio tiivistää hyvin, jotta voimaa kiristyksen ei tarvita.

Uusi satula on ainoa oikea ratkaisu :!: .
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
aero
-
Viestit: 8717
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Ilmausruuvin kierteet rikki, voiko korjata?

Viesti Kirjoittaja aero »

Joo, ei tulisi mieleenkään yrittää fiksata ilmausruuvin kierrettä. Se kun onnistuu korkkaamaan, karkaa jarrupaineet ja se piiri ei enää jarruta.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Vastaa Viestiin