Ratkaistu, kts viimeinen viesti... 9-3 2l 2004 kai solenoidi rikki ei vetämällä käynnist
Ratkaistu, kts viimeinen viesti... 9-3 2l 2004 kai solenoidi rikki ei vetämällä käynnist
Eli eri outoa, startti pyörii mutta ei vetämällä käynnisty.
Olisiko sama rele vastuussa polttoainepumppuun ja solenoidille ? Kuulostaa saabismilta...
Ihan parkkiruudussa, en tiedä nostinko kytkintä turhan aikaisin, sitten startti pyörii tyhjää.
Kolauttelin kylkeen mutta ei eloa.
-25 pakkasella ilman lohkoa pari pyöräyttää niin käyntiin, nyt 2 tai 3 vaihteella ei eloa.
Moottori olisi b207e...
Mitään aavistusta ?
Olisiko sama rele vastuussa polttoainepumppuun ja solenoidille ? Kuulostaa saabismilta...
Ihan parkkiruudussa, en tiedä nostinko kytkintä turhan aikaisin, sitten startti pyörii tyhjää.
Kolauttelin kylkeen mutta ei eloa.
-25 pakkasella ilman lohkoa pari pyöräyttää niin käyntiin, nyt 2 tai 3 vaihteella ei eloa.
Moottori olisi b207e...
Mitään aavistusta ?
Viimeksi muokannut Suchros, Pe Helmi 18, 2022 14:45. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Saab 9-3 2004 ns3f(? olikohan, katsotaan rekkari kun ehtii...). Saab/Scania parhaita ajaa !
Myydään tuo nyt siis yksi sylinteri ei paineita, viewtopic.php?p=1296008#p1296008
Myydään tuo nyt siis yksi sylinteri ei paineita, viewtopic.php?p=1296008#p1296008
Re: 9-3 2l 2004 kai solenoidi rikki ei vetämällä käynnisty
Jollain tech2 tms, alkaa olla niin mystistä. Lahden Ahtialassa asustelen (ja hmm jotain kai purettava, työkalut muualla) ??
Polttoainepumppu pumppaa paineen kyllä ja sitten lopettaa (avasin luukun ja kuuntelin).
Joko tuo käyntiin vetämisen yritys tai se että naputtelin releitä ja kokeilin toisella akulla nyt kytki solenoidin ja pyöritti myös konetta.
Oletukseni on tässä vaiheessa että edellisestä akusta oli pari kennoa rikki joka riittää muuhun (valot kaikki toimii, ei perusvaroituksia), muttei solenoidiin tarvittavaan virtaan.
Auto kuitenkin toimi aivan ok, vika tuli kun parkkipaikalta lähtiessä ei kytkenyt solenoidia.
Alkaa ajatukset loppua kun moottori pyörii, saa (oletetusti) bensaa ja sähköä mutta ei käynnisty.
Mystistä. Jos avaan ne (taisi olla torq) koneen päällä olevat ruuvit ja sen kannen pois, onko siellä olevassa putkessa ("polttoainesäiliö") jokin avattavissa jotta näen että polttoaine menee sinne asti ?
Sama myös tulpille, tuo satanen uusista tulpista plus vaihto on turhan kova hinta arvaukselle.
Polttoainepumppu pumppaa paineen kyllä ja sitten lopettaa (avasin luukun ja kuuntelin).
Joko tuo käyntiin vetämisen yritys tai se että naputtelin releitä ja kokeilin toisella akulla nyt kytki solenoidin ja pyöritti myös konetta.
Oletukseni on tässä vaiheessa että edellisestä akusta oli pari kennoa rikki joka riittää muuhun (valot kaikki toimii, ei perusvaroituksia), muttei solenoidiin tarvittavaan virtaan.
Auto kuitenkin toimi aivan ok, vika tuli kun parkkipaikalta lähtiessä ei kytkenyt solenoidia.
Alkaa ajatukset loppua kun moottori pyörii, saa (oletetusti) bensaa ja sähköä mutta ei käynnisty.
Mystistä. Jos avaan ne (taisi olla torq) koneen päällä olevat ruuvit ja sen kannen pois, onko siellä olevassa putkessa ("polttoainesäiliö") jokin avattavissa jotta näen että polttoaine menee sinne asti ?
Sama myös tulpille, tuo satanen uusista tulpista plus vaihto on turhan kova hinta arvaukselle.
Saab 9-3 2004 ns3f(? olikohan, katsotaan rekkari kun ehtii...). Saab/Scania parhaita ajaa !
Myydään tuo nyt siis yksi sylinteri ei paineita, viewtopic.php?p=1296008#p1296008
Myydään tuo nyt siis yksi sylinteri ei paineita, viewtopic.php?p=1296008#p1296008
Re: 9-3 2l 2004 kai solenoidi rikki ei vetämällä käynnisty
Kyl se vetämällä pitäsi käynnistyä vaikka koko startin irrottaa?
Ei se solenoidi ainakaan enempää virtaa tarvi kun pyöritysmoottori?
Veikkaisin kampiakselin asentotunnistinta?
Ei se solenoidi ainakaan enempää virtaa tarvi kun pyöritysmoottori?
Veikkaisin kampiakselin asentotunnistinta?
Re: 9-3 2l 2004 kai solenoidi rikki ei vetämällä käynnisty
Kiitos, käyn katsomassa sen ainakin onko kiinni nyt. Otin myös systeemit irti valmiiksi kunhan ilta pimenee näkee iskeekö kipinää, kun alkaa vaihtoehdot loppumaan näillä taidoilla.
Ja koska ei näytä virheitä itse niin kytketään illemmalla samalla lukulaite josko sanoisi koodinumeroita...
(oli veneessä joko niin jatkettu tai huonosti jostain kohden että solenoidi ei kytkeytynyt ellei ruuvimeisselillä lyönyt suoraan virtaa, siitä tuo kävi mielessä)
Ja koska ei näytä virheitä itse niin kytketään illemmalla samalla lukulaite josko sanoisi koodinumeroita...
(oli veneessä joko niin jatkettu tai huonosti jostain kohden että solenoidi ei kytkeytynyt ellei ruuvimeisselillä lyönyt suoraan virtaa, siitä tuo kävi mielessä)
Saab 9-3 2004 ns3f(? olikohan, katsotaan rekkari kun ehtii...). Saab/Scania parhaita ajaa !
Myydään tuo nyt siis yksi sylinteri ei paineita, viewtopic.php?p=1296008#p1296008
Myydään tuo nyt siis yksi sylinteri ei paineita, viewtopic.php?p=1296008#p1296008
Re: 9-3 2l 2004 kai solenoidi rikki ei vetämällä käynnisty
Nouseeko kierroslukumittari startatessa
Ajoituspalikat B207 E/L löytyy.
Ex: Saab 1,9 Tid 8v my2009
Ex: 2xSaab 99 petro + 3xSaab 99
Ex: Saab 1,9 Tid 8v my2009
Ex: 2xSaab 99 petro + 3xSaab 99
Re: 9-3 2l 2004 kai solenoidi rikki ei vetämällä käynnisty
Melko tyypillinen vika tämä kampiakselin tunnistimen vika.
Eipä taida sytytys kipinää tulla, jos ECU ei tunnista moottorin pyörivän. ECU vikojakin on ollut johtuen suhteellisen kuumasta asennuspaikasta.
Lähtisin tuosta kampiakselin tunnistimen viasta ensiksi liikkeelle. Ei ole kallis osa. Se on erikoista, että tästä ei useinkaan jää vikakoodia. Tai tavallaanhan se ei ole outoa, koska signaalin puuttuessa ECU luulee, ettei kone pyöri Mikäli sille on piuha poikki, niin se sitten kyllä tunnistetaan viaksi.
Anturi on muistaakseni sauvamagneetti, jonka ympärille on käämitty käämi. Kun vauhtipyörällä olevat metallilevyn kolot ja kuopat ohittavat magneetin, niin magneettikenttä vuoroin voimistuu ja heikkenee. Tämä saa aikaan käämiin vaihtojännitteen. Magneettisauva kai ajan saatossa menettää magneettisuuttaan ja siten tunnistimen toiminta heikkenee. Sauva saattaa myös murtua poikki, joka johtaa samaan ilmavälin takia.
Eipä taida sytytys kipinää tulla, jos ECU ei tunnista moottorin pyörivän. ECU vikojakin on ollut johtuen suhteellisen kuumasta asennuspaikasta.
Lähtisin tuosta kampiakselin tunnistimen viasta ensiksi liikkeelle. Ei ole kallis osa. Se on erikoista, että tästä ei useinkaan jää vikakoodia. Tai tavallaanhan se ei ole outoa, koska signaalin puuttuessa ECU luulee, ettei kone pyöri Mikäli sille on piuha poikki, niin se sitten kyllä tunnistetaan viaksi.
Anturi on muistaakseni sauvamagneetti, jonka ympärille on käämitty käämi. Kun vauhtipyörällä olevat metallilevyn kolot ja kuopat ohittavat magneetin, niin magneettikenttä vuoroin voimistuu ja heikkenee. Tämä saa aikaan käämiin vaihtojännitteen. Magneettisauva kai ajan saatossa menettää magneettisuuttaan ja siten tunnistimen toiminta heikkenee. Sauva saattaa myös murtua poikki, joka johtaa samaan ilmavälin takia.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: 9-3 2l 2004 kai solenoidi rikki ei vetämällä käynnisty
Kierrokset nousee startatessa. Jonkin ohjeen mukaan tällöin ECU laskee kierrosluvun eli anturi olisi OK , kierroksetkin näyttävät OK'lta.
Eli lähden kaivamaan jostakin checklististä vielä, on sen verran heikossa paikassa ottaa tuo 10mm pultti irti ja arvailla mitä jännitteen pitäisi näyttää. Jos riipaisen tuon irti ja heilutan rautaa/magneettia pitäisi mitattavan vastuksen siis muuttua. Jotenkin.
300.000 taulussa eli nokkahihna(taisi olla ketju) voinut hypätä yli, mutta jos yhden pykälän ainakin joku kaarani vain kävi huonosti. Ei lupaa ei mitään.
9000'seen on tuollainen "Ari's no start checklist" https://www.saabnet.com/tsn/bb/9000/ind ... bID=215551
Eli lähden kaivamaan jostakin checklististä vielä, on sen verran heikossa paikassa ottaa tuo 10mm pultti irti ja arvailla mitä jännitteen pitäisi näyttää. Jos riipaisen tuon irti ja heilutan rautaa/magneettia pitäisi mitattavan vastuksen siis muuttua. Jotenkin.
300.000 taulussa eli nokkahihna(taisi olla ketju) voinut hypätä yli, mutta jos yhden pykälän ainakin joku kaarani vain kävi huonosti. Ei lupaa ei mitään.
9000'seen on tuollainen "Ari's no start checklist" https://www.saabnet.com/tsn/bb/9000/ind ... bID=215551
Viimeksi muokannut Suchros, Ma Helmi 07, 2022 12:28. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 9-3 2004 ns3f(? olikohan, katsotaan rekkari kun ehtii...). Saab/Scania parhaita ajaa !
Myydään tuo nyt siis yksi sylinteri ei paineita, viewtopic.php?p=1296008#p1296008
Myydään tuo nyt siis yksi sylinteri ei paineita, viewtopic.php?p=1296008#p1296008
Re: 9-3 2l 2004 kai solenoidi rikki ei vetämällä käynnisty
Suutintukissa muovisen mustan korkin alla on Schrader-venttiili, jonka neulaa esim. pienellä ruuvimeisselillä painamalla voi jotain päätellä bensansaannista. Toki painemittari aina parempi.Suchros kirjoitti: ↑Su Helmi 06, 2022 12:17Mystistä. Jos avaan ne (taisi olla torq) koneen päällä olevat ruuvit ja sen kannen pois, onko siellä olevassa putkessa ("polttoainesäiliö") jokin avattavissa jotta näen että polttoaine menee sinne asti ?
Sama myös tulpille, tuo satanen uusista tulpista plus vaihto on turhan kova hinta arvaukselle.
Moottoriin käy kyllä myös perinteinen kuparitulppa, NGK BKR7ESC-11, joka maksaa noin 20 € kierros.
#7525
Aero 9-3 2003
Aero 9-3 2003
Re: 9-3 2l 2004 kai solenoidi rikki ei vetämällä käynnisty
Otin jo aiemmin tuon takapenkin alle vaihtamani siirtopumpun näkyviin, tikuttaa sen 3 sekuntia painetta (vaihdoin 20tkm sitten). Ja olihan se siellä kopan alla, roiskaisee bensaa.
Nyt vain rautalankaa kaivamaan ja katsomaan tuleeko laisinkaan kipinää. Ehkä myöhemmin kun on bensat haihtuneet. Sulakkeet näyttävät päältä ehjiltä mutta lähden aikani kuluksi katsomaan mistä löytyy tarpeeton ja vaihdan ristiin polttoainejärjestelmän sulakkeita...
Ajonesto voi pukata päälle jos vaihdan releitä ristiin, veikkaan ? (Ainakin joistain Volvon rekoista poistaneet releiden numerot, ettei voi itse tietämättä vaihtaa ristiin tuli huomattua - saabissa näkyy olevan samoja releitä numeroiden perusteella).
Ja tosiaan kiitos jo nyt kaikille, avautunut noiden laitteiden toiminta hieman, ollut dieseleitä aina ennen.
TOISTO miten tapahtui: lähdin "kiireellä" parkkipaikalta, nostin kytkimen kun kone pyöräytti käyntiin, sammui, siinä on ja näkyy pysyvän :/
Nyt vain rautalankaa kaivamaan ja katsomaan tuleeko laisinkaan kipinää. Ehkä myöhemmin kun on bensat haihtuneet. Sulakkeet näyttävät päältä ehjiltä mutta lähden aikani kuluksi katsomaan mistä löytyy tarpeeton ja vaihdan ristiin polttoainejärjestelmän sulakkeita...
Ajonesto voi pukata päälle jos vaihdan releitä ristiin, veikkaan ? (Ainakin joistain Volvon rekoista poistaneet releiden numerot, ettei voi itse tietämättä vaihtaa ristiin tuli huomattua - saabissa näkyy olevan samoja releitä numeroiden perusteella).
Ja tosiaan kiitos jo nyt kaikille, avautunut noiden laitteiden toiminta hieman, ollut dieseleitä aina ennen.
TOISTO miten tapahtui: lähdin "kiireellä" parkkipaikalta, nostin kytkimen kun kone pyöräytti käyntiin, sammui, siinä on ja näkyy pysyvän :/
Saab 9-3 2004 ns3f(? olikohan, katsotaan rekkari kun ehtii...). Saab/Scania parhaita ajaa !
Myydään tuo nyt siis yksi sylinteri ei paineita, viewtopic.php?p=1296008#p1296008
Myydään tuo nyt siis yksi sylinteri ei paineita, viewtopic.php?p=1296008#p1296008
Re: 9-3 2l 2004 kai solenoidi rikki ei vetämällä käynnisty
Hyvä kipinä, paine ok kun vaakasuoraan moottoria likaamatta lentää bensa (harmillista ettei pitkää tulppa-avainta näkisi onko kosteutta starttauksen jälkeen). Startatessa kierrosluvut näkyy.
No, sehän on varmaankin sitten jokin polttoaineensyötön rele (?), tuskin kaikki neljä syöttöpumppua yhtäaikaa tuhoutuu. Hihnakin taisi olla metallia jos oikein luin jostakin, mutta saa aika pitkälle loikata ettei moottori mitään tee (?). Startilla voi vähän ajella .
OBD'n saan lainaan keskiviikkona josko tuo jotakin kertoo (?). Auton omissa virhekoodeissa ei kummallisia, takasumuvalo välillä ja patteri vähissä avaimesta, tällaista. Tech2 kertoisi kai ainakin, huono hinausilma kun tiet niin syvillä urilla.
[ Lisää tähän esim. miksei joku kansanedustaja ota tiekarhuja traktoripomppujen sijaan, voisi saada muutaman äänen ]
Varsin mielenkiintoista.
No, sehän on varmaankin sitten jokin polttoaineensyötön rele (?), tuskin kaikki neljä syöttöpumppua yhtäaikaa tuhoutuu. Hihnakin taisi olla metallia jos oikein luin jostakin, mutta saa aika pitkälle loikata ettei moottori mitään tee (?). Startilla voi vähän ajella .
OBD'n saan lainaan keskiviikkona josko tuo jotakin kertoo (?). Auton omissa virhekoodeissa ei kummallisia, takasumuvalo välillä ja patteri vähissä avaimesta, tällaista. Tech2 kertoisi kai ainakin, huono hinausilma kun tiet niin syvillä urilla.
[ Lisää tähän esim. miksei joku kansanedustaja ota tiekarhuja traktoripomppujen sijaan, voisi saada muutaman äänen ]
Varsin mielenkiintoista.
Saab 9-3 2004 ns3f(? olikohan, katsotaan rekkari kun ehtii...). Saab/Scania parhaita ajaa !
Myydään tuo nyt siis yksi sylinteri ei paineita, viewtopic.php?p=1296008#p1296008
Myydään tuo nyt siis yksi sylinteri ei paineita, viewtopic.php?p=1296008#p1296008
Re: 9-3 2l 2004 kai solenoidi rikki ei vetämällä käynnisty
Tuntuuko startatessa puristusten vastus vai pyöriikö kuin tulpaton mopo
Ajoituspalikat B207 E/L löytyy.
Ex: Saab 1,9 Tid 8v my2009
Ex: 2xSaab 99 petro + 3xSaab 99
Ex: Saab 1,9 Tid 8v my2009
Ex: 2xSaab 99 petro + 3xSaab 99
Re: 9-3 2l 2004 kai solenoidi rikki ei vetämällä käynnisty
Tuota, olen kyllä siirtänyt autoa pari metriä startilla. Että ei tyhjää pyöri. Akku taas täysi uusi päivä uusi miettiminen. Aijuu tuleeko sylintereihin paine... Hitto kun en ole niin ajatellut aiemmin. Ei se nyt huudata, sen 400 kierrosta pyörittää.
Pitääköhän tehdä uusi ketju, löytyisikö (ei kiire, jos vaikka viikonloppuun mennessä tai silloin) joku lähettyviltä, eikös Tech2 tai edes obd(?) antaisi vihjeen mikä rele rikki ? Lahti, Ahtiala. [EDIT: oma arvaus, polttoaineen syöttöön liittyvä rele, ja tosiaan hinattiin niin kyllä oli paineet sylintereissä, vasta ajattelin tuon - lisäksi aluksi alamäkeen mutta jouduin hiekoittamaan kun kolmosellakin luisti lumella, on paineita]
Pitääköhän tehdä uusi ketju, löytyisikö (ei kiire, jos vaikka viikonloppuun mennessä tai silloin) joku lähettyviltä, eikös Tech2 tai edes obd(?) antaisi vihjeen mikä rele rikki ? Lahti, Ahtiala. [EDIT: oma arvaus, polttoaineen syöttöön liittyvä rele, ja tosiaan hinattiin niin kyllä oli paineet sylintereissä, vasta ajattelin tuon - lisäksi aluksi alamäkeen mutta jouduin hiekoittamaan kun kolmosellakin luisti lumella, on paineita]
Saab 9-3 2004 ns3f(? olikohan, katsotaan rekkari kun ehtii...). Saab/Scania parhaita ajaa !
Myydään tuo nyt siis yksi sylinteri ei paineita, viewtopic.php?p=1296008#p1296008
Myydään tuo nyt siis yksi sylinteri ei paineita, viewtopic.php?p=1296008#p1296008
Re: 9-3 2l 2004 kai solenoidi rikki ei vetämällä käynnisty/ // Kipinä bensa tulee, onko Lh Tech2 tai se obd saisi tietoa
Tulppien kuntoako siis et ole vielä tarkistanut?Hyvä kipinä, paine ok kun vaakasuoraan moottoria likaamatta lentää bensa (harmillista ettei pitkää tulppa-avainta näkisi onko kosteutta starttauksen jälkeen). Startatessa kierrosluvut näkyy.
Re: 9-3 2l 2004 kai solenoidi rikki ei vetämällä käynnisty/ // Kipinä bensa tulee, onko Lh Tech2 tai se obd saisi tietoa
On syyt, mm. ei ole mm. noin syvälle menevää tulppa-avainta, muuten olisin katsonut ovatko märät. Plus toinen syy, ei onnistu.
Kiitos paikallisen autofirman korjaamohenkilön "älyn" suuruudesta.
Mutta vika siis lähti siitä että käynnistyi sillä toisella pyörähdyksellä, nostin kytkimen liian nopeasti, ja nyt ei edes lupaa tai täräytä. [ Viitsiiköhän heittää eetteriä ilmanottoon... Tuskin kampi kieroksi menee jos varon ]
Kiitos paikallisen autofirman korjaamohenkilön "älyn" suuruudesta.
Mutta vika siis lähti siitä että käynnistyi sillä toisella pyörähdyksellä, nostin kytkimen liian nopeasti, ja nyt ei edes lupaa tai täräytä. [ Viitsiiköhän heittää eetteriä ilmanottoon... Tuskin kampi kieroksi menee jos varon ]
Saab 9-3 2004 ns3f(? olikohan, katsotaan rekkari kun ehtii...). Saab/Scania parhaita ajaa !
Myydään tuo nyt siis yksi sylinteri ei paineita, viewtopic.php?p=1296008#p1296008
Myydään tuo nyt siis yksi sylinteri ei paineita, viewtopic.php?p=1296008#p1296008
Re: 9-3 2l 2004 kai solenoidi rikki ei vetämällä käynnisty/ // Kipinä bensa tulee, onko Lh Tech2 tai se obd saisi tietoa
Ei eetterillä suoraan putkeen muuta kuin yskäisee välillä takaisinpäin.
Saab 9-3 2004 ns3f(? olikohan, katsotaan rekkari kun ehtii...). Saab/Scania parhaita ajaa !
Myydään tuo nyt siis yksi sylinteri ei paineita, viewtopic.php?p=1296008#p1296008
Myydään tuo nyt siis yksi sylinteri ei paineita, viewtopic.php?p=1296008#p1296008