Vetoakselin suojakumien vaihto - muuttuikin vetoakseliremontiksi

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
Pekko-poika
"Kaasari"
Viestit: 30
Liittynyt: Ke Helmi 14, 2018 12:59

Vetoakselin suojakumien vaihto - muuttuikin vetoakseliremontiksi

Viesti Kirjoittaja Pekko-poika »

Näyttää tursuavan vaseliinia molemmista vasemman vetoakselin suojakumeista. Ulompi on jokin yleismallin leikattava tarvike, kiinnitettynä isoilla nippusiteillä. Sisempi vaan vanha ja sen myötä haurastunut.

Onko kumien vaihdossa mitään erikoista tai muuta kikkaa mitä kannattaa huomioida?

Kumman nivelen kautta kumit vaihdetaan? Esim. Toyotassa molemmat kumit on helpoin vaihtaa niin että purkaa sisemmän nivelen irti akselista. Saabista ei oo aikasempaa kokemusta.

Kohteena siis tuo allekirjoituksen 9-3.
Viimeksi muokannut Pekko-poika, To Helmi 17, 2022 12:47. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
9-3 SC 1.9 TiDS Vector 2010
900 GLi 1984
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4585
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Vetoakselin suojakumien vaihto

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Harkitse koko vetarisalon vaihtoa jos työlle laskee yhtään arvoa. Lisäksi ne nivelet on voineet jo saada likaa sisäänsä riippuen repeämien koosta.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Pekko-poika
"Kaasari"
Viestit: 30
Liittynyt: Ke Helmi 14, 2018 12:59

Re: Vetoakselin suojakumien vaihto

Viesti Kirjoittaja Pekko-poika »

vesa67 kirjoitti:
Ke Helmi 16, 2022 14:45
Harkitse koko vetarisalon vaihtoa jos työlle laskee yhtään arvoa. Lisäksi ne nivelet on voineet jo saada likaa sisäänsä riippuen repeämien koosta.
Ei oo kumit rikki eikä niveletkään ja orggiskumit on jo hyllyssä.
Jos omalle työlle laskisi jotain arvoa näissä hommissa, niin ei edes kannattaisi harkita ajavansa vanhalla Saabilla :mrgreen:

Joten kokonaiset akselit jääkööt kauppaan.
9-3 SC 1.9 TiDS Vector 2010
900 GLi 1984
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4585
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Vetoakselin suojakumien vaihto

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Ok. Lähtötiedot antoi väärän kuvan.

Ulompi murros lähtee napauttamalla irti, sisempää on ole purkanutkaan mutta jos siinäkin on tripodi maljassa niin se saattaa olla peltilipareiden takana varmistettuna. Siinä tapauksessa voi harkita vaihtaa ulkopään kautta pujottamalla samalla kun ulkomurros on irti.

Hauskoja ja rasvaisia askarteluhetkiä
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Pekko-poika
"Kaasari"
Viestit: 30
Liittynyt: Ke Helmi 14, 2018 12:59

Re: Vetoakselin suojakumien vaihto - muuttuikin vetoakseliremontiksi

Viesti Kirjoittaja Pekko-poika »

Tänä aamuna töihin ajellessa se sitten sattui; Saab jätti tielle :lol:
Kaikenlaisilla vessoilla sitä on tullut vuosikymmenet ajettua, mutta näin ei ole vielä käynyt kertaakaan. Ja vielä uusin auto minkä olen koskaan omistanut.
Nyt kun auto ja kuljettaja on ystävällisten kanssa-autoilijoiden sekä hinausauton avustamana työmaalla, nosturilla ja osittain purettunakin, niin nyt saa sen vetoakselin kuitenkin vaihtaa :facepalm_man:

Ei sillä että se olisi tämän alkuperäisen syyn takia vaihtokunnossa. Akseli oli poksahtanut ulos nivelen booreilta ja pyöri tyhjää suojakumin sisällä. Tätä tietysti edesauttoi edellisen sepän sopivan väljäksi hioma akselinpää, sekä nivelen rikki hakattu jousisokka...

Uuden akselin ehdin jo tilata, mutta onkohan näissä samanlaiset akselit molemmin puolin?
Alkuperäiset Varaosanumerot on luonnollisesti eri, mutta päällisin puolin näyttävät hyvin samanlaisilta keskenään.
9-3 SC 1.9 TiDS Vector 2010
900 GLi 1984
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4585
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Vetoakselin suojakumien vaihto - muuttuikin vetoakseliremontiksi

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Vähän juuri tällaisista monesti yllättävistä syistä johtuen ehdotinkin.

Symmetriset molemmin puolin, automaateissa voi olla sellainen painopallukka vetariakselissa mutta en ole eroa huomannut käytössä.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Vastaa Viestiin