Saab 9-3 tehonlisäys

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
saabistin_poika
"Kaasari"
Viestit: 10
Liittynyt: Ma Huhti 11, 2022 14:14

Saab 9-3 tehonlisäys

Viesti Kirjoittaja saabistin_poika »

En nopealla vilkaisulla löytänyt kunnon ketjua ng93 tehonlisäyksestä. Mulla olis siis vm. 2006 9-3 1.8t stage 1 softalla jossa bsr:n mukaan noin 210hv/330nm. Tehot ovat mukavat mutta kesää kohden kaipaisi hiukan lisää. Rahaa ei ole älyttömästi tuhlattavaksi mutta lienee tonnin verran liikenevän modaukseen. Mitä täytyisi tehdä päästäkseen yli 300hv? Isompaa ahdinta, pumppua ja suuttimia? Ei ole peukalo keskellä kämmentä, mutta mikään mekaanikko en ole. Kertokaas viisaammat mihin opiskelijan pitäs rahat tuhlata.

Kiitos ja anteeksi :saab:
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5648
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Saab 9-3 tehonlisäys

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Taitaa ko. budjetilla valitettavasti jäädä kauas 300hv:n tehotavoitteesta.

Kolmeensataann vaaditaan ainakin: Ahdin MHI TD04HL-16T tai isompi, suuttimet min.550-600cc, pakoputkisto turbolta eteenpäin 3"downpipe+2,5"catback, B207R ilmansuodatinkotelo, softa, polttoainepumppu, B207R-koneen nokat... Sitten mitä tulee väkisin eteen ovat kytkimen päivitys, sytytyspuolien uuusinta (ellei ole hiljattain uusittu).

1,8t/2,0t ovat vähän huonoja virityskohteita siinä mielessä, että mitä kaikkea menee uusiksi. Ahdinta on turha ostaa, jos ei vaihda putkistoa. Vastaavasti pelkällä putkistolla et saa vakio ahtimella hirveästi hyötyä... Jos vaihdat putkiston täytyy vaihtaa myös ohjelma, koska vakio ahtimen ahtopaineensäätökartta aiheuttaa ongelmia väljällä putkistolla.

Mihin käyttäisin nyt itse tonnin? Käytettyinä osina etsisin: Ilmansuodatinkotelo, suuttimet, ja putkisto. Uusina polttoainepumppu ja E85softa/ohjelma. Tällä päästään E85:lla 230hv/360nm lukemiin. Sitten säästämään ahdinta varten ja odottamaan seuraavaa kesää ja sitten nuo loput.

Mutta kaikesta eniten suosittelisin pitämään stage1...
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
saabistin_poika
"Kaasari"
Viestit: 10
Liittynyt: Ma Huhti 11, 2022 14:14

Re: Saab 9-3 tehonlisäys

Viesti Kirjoittaja saabistin_poika »

No taitaa jäädä käyttöautoksi kun kulutus kuitenkin suht pieni. Mutta jos mielii vaihtaa toinen auto harraste saabiksi, minkälainen olisi tehon kannalta järkevä? Onko og93 aeroissa minkälainen mahollisuus teholle?
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3881
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: Saab 9-3 tehonlisäys

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Joka konemallilla 0g 9-3 T5, Og9-3 + 9-5 T7 ja uudemmat T8 vehkeet on omat edut ja huomioon otettavat kohteet eli lisäkulut virityksessä.
Sitten vielä alusta, voimansiirto ja jarrut tikkiin niin ei niihinkään välttämättä touhutonni riitä.

Puhtaasti täysin vakiolaitteesta lähdettynä on kalliimpaa mutta on uudet kamat ja tietää itse varmasti mitä tehty.

Tuommoinen og 9-3 t7 koneinen ostaessa johon jo vähän alustaa parannettu, jarruja uusittu, jakopään kamat vaihdettu, öljysihti putsattu sekä etanolipumppu+ softa+ suuttimet, vakioon joko aeron ja/tai isompi turbo, cooleri sekä hengittävä kunnon putkisto laitettu jää sen itse auton hommaamisen kulut ostohinnan erotuksellakin vakiosta vastaavaksi saamiseen jo pienemmiksi. Noitakin silloin tällöin myyntiinkin putkahtaa jolloin korin ja sisustuksen kunto se mitä tutkia..
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Saab 9-3 tehonlisäys

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

saabistin_poika kirjoitti:
Ma Huhti 11, 2022 19:34
No taitaa jäädä käyttöautoksi kun kulutus kuitenkin suht pieni. Mutta jos mielii vaihtaa toinen auto harraste saabiksi, minkälainen olisi tehon kannalta järkevä? Onko og93 aeroissa minkälainen mahollisuus teholle?
Trionic 5 -Saabit ovat kaikista kiitollisimpia virityskohteita. Vakiomännät, männänrenkaat, kanget, ei ilmamassamittaria mahdollistavat virittämisen avaamatta moottoria.

Trionic 5-Saabit: 9000 Turbo vm. 1994 eteenpäin, NG900 Turbo, OG-9-3 Turbo vm. 2000 asti.
Siihen kun hommaa isomman puhaltimen, välijäähyn, putkiston, softan ja 3barin MAPin, niin sillä pääsee jo jopa siihen 300 hv. Jos haluaa ajaa (R)E85:lla, niin sitten kannattaa hankkia myös isommat suuttimet.

Meikäläisen entisessä NG900:ssa oli nuo kaikki suuttimia lukuun ottamatta. Mukavasti kulki, mutta soppaakin meni.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5339
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Saab 9-3 tehonlisäys

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Mistään mitään en tiedä, mutta kun näitä 250-400 tkm rullattuja 10-30 vuotta ajos olleita aihioita alkaa virittään 300 hp silmissä, niin taitaa ne kaikki olla yhtä huonoja aihioita lähtökohdiltaan. Eli sen oman silmäteränsä kun pitää lähtökohtana, niin ainaki kaikki muu autossa on tuttua ja voi keskittyä siihen pelkkään virittämiseen ja toisaalta viritysbudjetista saa unohtaa itse aihion ostamisen.
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Vastaa Viestiin