FAQ: CIM Moduuli
FAQ: CIM Moduuli
Kun tässä nyt on erilaisten vaiheiden kautta kertynyt jonkin verran tietoa NG9-3 CIM-moduulista, niin ehkäpä olisi paikallaan jakaa tietämystä.
Moduulin aiheuttamat viat voivat liittyä viiksikytkimiin, airbagiin, rattinappeihin, ajonestoon ja ajonvakautukseen. Pahimmillaan hajonnut CIM estää auton käynnistämisen. Näin kävi esimerkiksi itselleni akkukaapelin irrotuksen/kiinnityksen yhteydessä.
CIM-moduuli (Column Integrated Module) sijaitsee ohjauspylväässä ja hoitaa seuraavia tehtäviä:
- Viiksikytkimet
- Ratin kulmatieto (ESP)
- Rattinappien ja airbagin johdot
- Keskuslukituksen vastaanotin
- Avainkoodien tallennus ja tarkistus
- Ajonesto yhdessä rattilukon ja virtalukon kanssa
- CAN-väylien (I ja P) välinen kommunikointi
Moduuli on purettavissa osiin avaamalla 3 torx-ruuvia kummaltakin puolen, minkä jälkeen takalevyn voi nostaa pois (kiskomalla vaikkapa liittimen rungosta). Tämän jälkeen osat voi irrottaa toisistaan varovasti vetämällä, ovat kiinni toisissaan ainoastaan pistokkeilla ja muoviklipseillä.
CIM koostuu seuraavista osista:
1. Spiraali (clock spring), pitkä spiraaliksi kierretty lattakaapeli, joka hoitaa sähköisen yhteyden rattiin.
Spiraalin läpi tulee rattinappikomennot, äänimerkki ja ratin airbagin piuhat. Näihin liittyvät viat saattavat olla seurausta hajonneesta spiraalista. Asentaessa tulee varmistua siitä, että spiraali on keskiasennossaan silloin kun pyörät ovat suorassa. Spiraali pyörii noin 2 kierrosta keskiasennosta kumpaankin suuntaan. Spiraalia vaihtaessa kulma-anturin kalibrointi todennäköisesti muuttuu, katso kohta 2.
2. Kulma-anturi (vain ESP:llä varustetuissa malleissa).
Spiraalin ympärillä oleva hammasratas pyörittää kulma-anturia, joka ajan mittaan kuluu ja usein 200tkm jälkeen alkaa aiheuttamaan stability control -virheilmoituksia. Anturi tarvitsee kalibroida TECH2:llä vaihdon jälkeen, muuten ESP ei toimi ja virheilmoitus “stability control failure” näytetään SID näytössä. Tässäkin tilassa auto on ajettavissa ja toimii ESP:tä lukuunottamatta normaalisti.
3. Viiksikytkimet.
Rattiviikset ovat painamalla kiinni viiksikytkimissä, kumpikin viiksi omassaan. Viiksien alla on reikä, josta pienellä ruuvarilla painamalla viikset saa irti. Viiksikytkimien tai viiksien vaihto ei vaadi mitään ohjelmointeja tai kalibrointia.
4. Piirilevy, CIM-moduulin aivot.
Piirilevyn tai CIM-moduulin vaihto käytettyyn vaatii ainakin yhden avaimen, joka on paritettu sen kanssa. Uuden piirilevyn ja/tai CIM-moduulin kanssa tätä ei tarvita, vaan siihen voidaan parittaa mikä tahansa toimiva avain. Huomattava kuitenkin on, että näitä on tarjolla kahdella eri kauko-ohjauksen taajuudella, Suomessa (ja muualla Euroopassa) käytössä 433,92MHz. Piirilevyn tai CIM-moduulin vaihto vaatii TECH2 testerin ennen kuin auton saa käynnistettyä.
CIM-moduulin saatavuus on ollut ajoittain heikohko ja hinta kallis (>500e). Tarjolle on kuitenkin tullut korjaussarja, osanumero 32021813 ilman ESP:tä ja 32021814 ESP:n kanssa. Hinnat vastaavasti noin 350e ja 500e (lähde: https://portal.orio.com/webapp/wcs/stor ... reId=11901).
Moduulin sisäisiä osia (ainakin kaikki yllä listatut 1-4) saa lisäksi vaihdettua tarpeen mukaan ja ainakin ebayssa näyttää ajoittain olevan tarjolla sekä käytettyjä että uusia osia. Kasatessa kannattaa kiinnittää erityistä huomiota rattispiraalin neljään pisimpään pinniin, jotka helposti hakeutuvat väärään väliin. Pinnien kuuluu jäädä CIM-moduulin liittimessä näkyviin, eikä hakeutua vieressä olevien metalliliuskojen taakse. Lisäksi piirilevyä käsitellessä kannattaa varoa staatista sähköä ja komponenttien hipelöintiä.
CIM moduuli irtoaa autosta suhteellisen helposti, vaikkapa näin:
https://www.youtube.com/watch?v=uhFfhYptL6U&t=42s
Itse olen irrottanut moduulin seuraavasti:
1. Ratti pystyyn niin, että molemmat airbägin kiinnitysreiät näkyvät
2. Akun miinuskenkä irti.
2. Bägi irti. Bägin klipsit irtoavat, kun työntää ruuvarin ratin takana olevien reikien ulkoreunaan ja painaa siellä olevia jousisalpoja ratin keskiötä kohti. Salvat voi vapauttaa yksi kerrallaan ja toisen salvan kohdalla varoa bägin takana olevia johtoja.
3. Bägin johdot ja CIM moduulin pistoke irti pientä ruuvaria apuna käyttäen. Liittimet vaihtuvat 2007 hieman erilaisiin.
4. Ratti irtoaa 8mm kuusiokoloruuviln avaamalla ja nostamalla ratin irti.
5. CIM moduulin takana oleva nahkapussi painetaan irti moduulista, kojelaudan puoleisen pään voi jättää kiinni.
6. Moduulin takana oleva pistoke irti
7. CIM moduulin voi nyt kiskoa irti, kunhan samalla levittää rattiakselin ylä- ja alapuolella olevia muovisalpoja vaikkapa ruuvarin avulla.
Homma on loppujen lopuksi suhteellisen helppo, ekakertalaisena irrotukseen meni aikaa noin 10 minuuttia.
Js on lisättävää tai korjattavaa niin infoa vaan tänne.
Edit: Ehkäpä näitä yleisimpiä vikoja ja oppaita voisi laajemmaltikin koostaa johonkin, hieman tähän tyyliin:
https://www.eeuroparts.com/blog/7053/10 ... -problems/
Moduulin aiheuttamat viat voivat liittyä viiksikytkimiin, airbagiin, rattinappeihin, ajonestoon ja ajonvakautukseen. Pahimmillaan hajonnut CIM estää auton käynnistämisen. Näin kävi esimerkiksi itselleni akkukaapelin irrotuksen/kiinnityksen yhteydessä.
CIM-moduuli (Column Integrated Module) sijaitsee ohjauspylväässä ja hoitaa seuraavia tehtäviä:
- Viiksikytkimet
- Ratin kulmatieto (ESP)
- Rattinappien ja airbagin johdot
- Keskuslukituksen vastaanotin
- Avainkoodien tallennus ja tarkistus
- Ajonesto yhdessä rattilukon ja virtalukon kanssa
- CAN-väylien (I ja P) välinen kommunikointi
Moduuli on purettavissa osiin avaamalla 3 torx-ruuvia kummaltakin puolen, minkä jälkeen takalevyn voi nostaa pois (kiskomalla vaikkapa liittimen rungosta). Tämän jälkeen osat voi irrottaa toisistaan varovasti vetämällä, ovat kiinni toisissaan ainoastaan pistokkeilla ja muoviklipseillä.
CIM koostuu seuraavista osista:
1. Spiraali (clock spring), pitkä spiraaliksi kierretty lattakaapeli, joka hoitaa sähköisen yhteyden rattiin.
Spiraalin läpi tulee rattinappikomennot, äänimerkki ja ratin airbagin piuhat. Näihin liittyvät viat saattavat olla seurausta hajonneesta spiraalista. Asentaessa tulee varmistua siitä, että spiraali on keskiasennossaan silloin kun pyörät ovat suorassa. Spiraali pyörii noin 2 kierrosta keskiasennosta kumpaankin suuntaan. Spiraalia vaihtaessa kulma-anturin kalibrointi todennäköisesti muuttuu, katso kohta 2.
2. Kulma-anturi (vain ESP:llä varustetuissa malleissa).
Spiraalin ympärillä oleva hammasratas pyörittää kulma-anturia, joka ajan mittaan kuluu ja usein 200tkm jälkeen alkaa aiheuttamaan stability control -virheilmoituksia. Anturi tarvitsee kalibroida TECH2:llä vaihdon jälkeen, muuten ESP ei toimi ja virheilmoitus “stability control failure” näytetään SID näytössä. Tässäkin tilassa auto on ajettavissa ja toimii ESP:tä lukuunottamatta normaalisti.
3. Viiksikytkimet.
Rattiviikset ovat painamalla kiinni viiksikytkimissä, kumpikin viiksi omassaan. Viiksien alla on reikä, josta pienellä ruuvarilla painamalla viikset saa irti. Viiksikytkimien tai viiksien vaihto ei vaadi mitään ohjelmointeja tai kalibrointia.
4. Piirilevy, CIM-moduulin aivot.
Piirilevyn tai CIM-moduulin vaihto käytettyyn vaatii ainakin yhden avaimen, joka on paritettu sen kanssa. Uuden piirilevyn ja/tai CIM-moduulin kanssa tätä ei tarvita, vaan siihen voidaan parittaa mikä tahansa toimiva avain. Huomattava kuitenkin on, että näitä on tarjolla kahdella eri kauko-ohjauksen taajuudella, Suomessa (ja muualla Euroopassa) käytössä 433,92MHz. Piirilevyn tai CIM-moduulin vaihto vaatii TECH2 testerin ennen kuin auton saa käynnistettyä.
CIM-moduulin saatavuus on ollut ajoittain heikohko ja hinta kallis (>500e). Tarjolle on kuitenkin tullut korjaussarja, osanumero 32021813 ilman ESP:tä ja 32021814 ESP:n kanssa. Hinnat vastaavasti noin 350e ja 500e (lähde: https://portal.orio.com/webapp/wcs/stor ... reId=11901).
Moduulin sisäisiä osia (ainakin kaikki yllä listatut 1-4) saa lisäksi vaihdettua tarpeen mukaan ja ainakin ebayssa näyttää ajoittain olevan tarjolla sekä käytettyjä että uusia osia. Kasatessa kannattaa kiinnittää erityistä huomiota rattispiraalin neljään pisimpään pinniin, jotka helposti hakeutuvat väärään väliin. Pinnien kuuluu jäädä CIM-moduulin liittimessä näkyviin, eikä hakeutua vieressä olevien metalliliuskojen taakse. Lisäksi piirilevyä käsitellessä kannattaa varoa staatista sähköä ja komponenttien hipelöintiä.
CIM moduuli irtoaa autosta suhteellisen helposti, vaikkapa näin:
https://www.youtube.com/watch?v=uhFfhYptL6U&t=42s
Itse olen irrottanut moduulin seuraavasti:
1. Ratti pystyyn niin, että molemmat airbägin kiinnitysreiät näkyvät
2. Akun miinuskenkä irti.
2. Bägi irti. Bägin klipsit irtoavat, kun työntää ruuvarin ratin takana olevien reikien ulkoreunaan ja painaa siellä olevia jousisalpoja ratin keskiötä kohti. Salvat voi vapauttaa yksi kerrallaan ja toisen salvan kohdalla varoa bägin takana olevia johtoja.
3. Bägin johdot ja CIM moduulin pistoke irti pientä ruuvaria apuna käyttäen. Liittimet vaihtuvat 2007 hieman erilaisiin.
4. Ratti irtoaa 8mm kuusiokoloruuviln avaamalla ja nostamalla ratin irti.
5. CIM moduulin takana oleva nahkapussi painetaan irti moduulista, kojelaudan puoleisen pään voi jättää kiinni.
6. Moduulin takana oleva pistoke irti
7. CIM moduulin voi nyt kiskoa irti, kunhan samalla levittää rattiakselin ylä- ja alapuolella olevia muovisalpoja vaikkapa ruuvarin avulla.
Homma on loppujen lopuksi suhteellisen helppo, ekakertalaisena irrotukseen meni aikaa noin 10 minuuttia.
Js on lisättävää tai korjattavaa niin infoa vaan tänne.
Edit: Ehkäpä näitä yleisimpiä vikoja ja oppaita voisi laajemmaltikin koostaa johonkin, hieman tähän tyyliin:
https://www.eeuroparts.com/blog/7053/10 ... -problems/
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Re: FAQ: CIM Moduuli
Moi
Kysyisin tähän viestiin onko mahdollista oikaista cim liittimen yhtä Piniä oli näemmä työnnetty liitteeksi ohi liittimen.
Siis pohjassa oleva liitin josta lähtee johtonippu autoon eteenpäin.
Kysyisin tähän viestiin onko mahdollista oikaista cim liittimen yhtä Piniä oli näemmä työnnetty liitteeksi ohi liittimen.
Siis pohjassa oleva liitin josta lähtee johtonippu autoon eteenpäin.
Re: FAQ: CIM Moduuli
Kyllähän sitä voi varovasti yrittää oikoa, jos sattuu menemään poikki niin sitten uutta liitintä metsästämään. Eipä siinä paljoa muita vaihtoehtoja ole.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Re: FAQ: CIM Moduuli
Itselläni -04 Cab 2,0 T. Vilkku rupesi kiukuttelemaan, vilkuttaa vasemmalle sekä keskellä, että vasemmalle asennossa, lopettaa ainoastaan oikealle asennossa. Googletuksen jälkeen vaikuttaisi CIM ongelmalta joka pitäisi vaihtaa.
Ymmärsinkö oikein, että tuolta Oriosta voisi saada myös osia CIM:iin ja tuo vilkun korjaus ei vaatisi uudelleen ohjelmointia?
Ymmärsinkö oikein, että tuolta Oriosta voisi saada myös osia CIM:iin ja tuo vilkun korjaus ei vaatisi uudelleen ohjelmointia?
Juhani Jantunen
juhani.jantunen@elisanet.fi
________________________________________________________________________________________
SAB 9-3 Cab 2004
juhani.jantunen@elisanet.fi
________________________________________________________________________________________
SAB 9-3 Cab 2004
Re: FAQ: CIM Moduuli
Oriolta saa CIM moduulin korjaussarjaa jossa CIM moduulin piirilevy, rattispiraali ja asentoanturi. Noiden vaihto vaatii ohjelmoinnin.jantuju kirjoitti: ↑Ma Kesä 14, 2021 16:59Itselläni -04 Cab 2,0 T. Vilkku rupesi kiukuttelemaan, vilkuttaa vasemmalle sekä keskellä, että vasemmalle asennossa, lopettaa ainoastaan oikealle asennossa. Googletuksen jälkeen vaikuttaisi CIM ongelmalta joka pitäisi vaihtaa.
Ymmärsinkö oikein, että tuolta Oriosta voisi saada myös osia CIM:iin ja tuo vilkun korjaus ei vaatisi uudelleen ohjelmointia?
Tässä tapauksessa vika on kuitenkin ilmeisesti viiksikytkimessä itsessään joka on erillinen osa siellä CIM-moduulin sisällä, tuon vaihto ei vaadi ohjelmointia. Noita ei ainakaan äkkiä katsottuna Orion kataloogista (https://portal.orio.com/) löytynyt.
Kannattaa tsekata ebay, sieltä voi löytyä noita viiksikytkimiä irrallisina tai sitten CIM moduuli josta jotain muuta hajonnut: https://www.ebay.co.uk/sch/i.html?_from ... M&_sacat=0
Myös ostoilmoitusta foorumin kauppapaikalla voi kokeilla, hajonneita CIM moduuleita lienee monella. Viiksikytkimen vaihtoa varten CIM pitää avata ja purkaa, joten tossa on hieman askartelua.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Re: FAQ: CIM Moduuli
Mitenkäs tuo Orio, myykö yksityisille ollenkaan? Pyytelee yrityksen nimeä ja ALV tunnusta.
Jos tuon osan jostain löytää, missä onnistuisi vaihto + ohjelmointi pääkaupunkiseudulla?
Länsiautossa onnistuu, mutta haluaa myydä modulin hintaan 800+€
Jos tuon osan jostain löytää, missä onnistuisi vaihto + ohjelmointi pääkaupunkiseudulla?
Länsiautossa onnistuu, mutta haluaa myydä modulin hintaan 800+€
Juhani Jantunen
juhani.jantunen@elisanet.fi
________________________________________________________________________________________
SAB 9-3 Cab 2004
juhani.jantunen@elisanet.fi
________________________________________________________________________________________
SAB 9-3 Cab 2004
Re: FAQ: CIM Moduuli
Orio on entinen Saab parts, eli osia saa minkä tahansa virallisen Saab varaosatiskin kautta. Listaa en mistään löytänyt, mutta löytyy kotiin tulevista mainoksista ainakin. Suoraan ei taida yksityiset saada ostettua, hinta on tähän asti ollut sivuilla mainittu + ALV.
Onpas melkoinen hinta tuo 800e . Maksoin omastani Hollannista tilattuna 500e ja pidin sitä silloin kalliina. Uskoisin että joku harrastaja tuon pystyisi ohjelmoimaan: https://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=23&t=137045
Tosin edelleenkään pelkän viiksikytkimen vaihdon ei pitäisi tarvita mitään ohjelmointia jos vika nyt on siinä.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Re: FAQ: CIM Moduuli
Onko Pohjanmaalla ketään joka on perehtynyt vilkku ongelmaan.jantuju kirjoitti: ↑Ma Kesä 14, 2021 16:59Itselläni -04 Cab 2,0 T. Vilkku rupesi kiukuttelemaan, vilkuttaa vasemmalle sekä keskellä, että vasemmalle asennossa, lopettaa ainoastaan oikealle asennossa. Googletuksen jälkeen vaikuttaisi CIM ongelmalta joka pitäisi vaihtaa.
Ymmärsinkö oikein, että tuolta Oriosta voisi saada myös osia CIM:iin ja tuo vilkun korjaus ei vaatisi uudelleen ohjelmointia?
Samaa propleemaa meinaa olla??
Potilas -09 aero 2,0 T Sopiikohan -03-06 viiksi/osa uusimpiin vuosimalleihin.
Re: FAQ: CIM Moduuli
----------------------------------------------------------------------------------------------jarkar kirjoitti: ↑La Maalis 19, 2022 15:00Onko Pohjanmaalla ketään joka on perehtynyt vilkku ongelmaan.jantuju kirjoitti: ↑Ma Kesä 14, 2021 16:59Itselläni -04 Cab 2,0 T. Vilkku rupesi kiukuttelemaan, vilkuttaa vasemmalle sekä keskellä, että vasemmalle asennossa, lopettaa ainoastaan oikealle asennossa. Googletuksen jälkeen vaikuttaisi CIM ongelmalta joka pitäisi vaihtaa.
Ymmärsinkö oikein, että tuolta Oriosta voisi saada myös osia CIM:iin ja tuo vilkun korjaus ei vaatisi uudelleen ohjelmointia?
Samaa propleemaa meinaa olla??
Potilas -09 aero 2,0 T Sopiikohan -03-06 viiksi/osa uusimpiin vuosimalleihin.
Eli jos vaihtaa käytetyn moduulin niin pitää olla kahdet avaimet
Toiset oviin toiset käynnistykseen? Vai saako ohjelmoitua samoille avaimille
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 7321
- Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
- Paikkakunta: Helsinki
Re: FAQ: CIM Moduuli
CIMiin saa muistaakseni ohjelmoitua viisi avainta.jarkar kirjoitti: ↑Pe Maalis 25, 2022 22:09----------------------------------------------------------------------------------------------jarkar kirjoitti: ↑La Maalis 19, 2022 15:00Onko Pohjanmaalla ketään joka on perehtynyt vilkku ongelmaan.jantuju kirjoitti: ↑Ma Kesä 14, 2021 16:59Itselläni -04 Cab 2,0 T. Vilkku rupesi kiukuttelemaan, vilkuttaa vasemmalle sekä keskellä, että vasemmalle asennossa, lopettaa ainoastaan oikealle asennossa. Googletuksen jälkeen vaikuttaisi CIM ongelmalta joka pitäisi vaihtaa.
Ymmärsinkö oikein, että tuolta Oriosta voisi saada myös osia CIM:iin ja tuo vilkun korjaus ei vaatisi uudelleen ohjelmointia?
Samaa propleemaa meinaa olla??
Potilas -09 aero 2,0 T Sopiikohan -03-06 viiksi/osa uusimpiin vuosimalleihin.
Eli jos vaihtaa käytetyn moduulin niin pitää olla kahdet avaimet
Toiset oviin toiset käynnistykseen? Vai saako ohjelmoitua samoille avaimille
Jos vaihtaa CIMin, pitäisi ymmärtääkseni saada ohjelmoitua nuo vanhat avaimet siihen.
Pääkaupunkiseudulla on eräs klubilainen, jolla on oikeudet tilata tavaraa suoraan Oriolta.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Jep, kunhan käytetyn CIM:n mukana tulee vähintään yksi sen kanssa paritettu avain niin vanhat avaimet saa sinne lisättyä.
CIM toimii myös keskuslukituksen vastaanottimena, sama palikka siis antaa luvan niin ovien avaukselle kuin startillekin.
CIM toimii myös keskuslukituksen vastaanottimena, sama palikka siis antaa luvan niin ovien avaukselle kuin startillekin.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Re: FAQ: CIM Moduuli
Huomaaki Cimmistä ulkoisesti jos on jokin rikki. Esimerkiksi esp vika tms. Pitäisi tuo oma tarkastaa kun on myynnissä. Mitään vikoja ei kuitenkaan ole ollut
Re: FAQ: CIM Moduuli
Eipä oikein, pitäisi saada autoon kiinni ja testata.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
-
- "Aero"
- Viestit: 392
- Liittynyt: Pe Syys 21, 2012 21:25
- Paikkakunta: Epsoo
Re: FAQ: CIM Moduuli
Oben ohne - Aero-ilmaa Ukista 2002 avo
NG9-5 TiD aut. 2010
Hanke hangessa: NG 9-3SC
Exiä: 95 7p -75, 900 T8 -80, NG 9-3 -03
NG9-5 TiD aut. 2010
Hanke hangessa: NG 9-3SC
Exiä: 95 7p -75, 900 T8 -80, NG 9-3 -03
Re: FAQ: CIM Moduuli
[/quote]
----------------------------------------------------------------------------------------------
Eli jos vaihtaa käytetyn moduulin niin pitää olla kahdet avaimet
Toiset oviin toiset käynnistykseen? Vai saako ohjelmoitua samoille avaimille
[/quote]
CIMiin saa muistaakseni ohjelmoitua viisi avainta.
Jos vaihtaa CIMin, pitäisi ymmärtääkseni saada ohjelmoitua nuo vanhat avaimet siihen.
Pääkaupunkiseudulla on eräs klubilainen, jolla on oikeudet tilata tavaraa suoraan Oriolta.
[/quote]
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Orionilta kyselin CIM moduulia, eivät myy yksityisille vaikka laitoin yrityksen Y-tunnuksen. pitää olla ilmeisesti olla korjaamo.
On ollut puhetta että ei myy ,Kokeilin kumminkin.
Olisko mahdolista saada yv:tä jonka kautta vois tilata osaa.
----------------------------------------------------------------------------------------------
Eli jos vaihtaa käytetyn moduulin niin pitää olla kahdet avaimet
Toiset oviin toiset käynnistykseen? Vai saako ohjelmoitua samoille avaimille
[/quote]
CIMiin saa muistaakseni ohjelmoitua viisi avainta.
Jos vaihtaa CIMin, pitäisi ymmärtääkseni saada ohjelmoitua nuo vanhat avaimet siihen.
Pääkaupunkiseudulla on eräs klubilainen, jolla on oikeudet tilata tavaraa suoraan Oriolta.
[/quote]
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Orionilta kyselin CIM moduulia, eivät myy yksityisille vaikka laitoin yrityksen Y-tunnuksen. pitää olla ilmeisesti olla korjaamo.
On ollut puhetta että ei myy ,Kokeilin kumminkin.
Olisko mahdolista saada yv:tä jonka kautta vois tilata osaa.