Ohjausyksikön sisäinen vika

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
Gryphon
"Tuplakaasari"
Viestit: 69
Liittynyt: Ti Joulu 19, 2006 19:16
Paikkakunta: Jyväskylä

Ohjausyksikön sisäinen vika

Viesti Kirjoittaja Gryphon »

Sigin mukainen 9-3 sammuu kesken ajon, moottorin vikavalo palaa. Auto ei lähde käyntiin (ei pyöritä edes starttia). Akunkenkä irti hetkeksi, ja taas rokkaa (nollaa vikakoodit).

Myöhemmin vikavalo on syttynyt jälleen pienen nykäyksen saattelemana hitaassa vauhdissa osakaasulla kiihdytystilanteessa. 'Limp home' moodi on ilmeisesti tämän jälkeen päällä, koska tehot kadoksissa. Muutaman käynnistyksen jälkeen vikavalo sammuu ja kaikki pelaa normaalisti.

Vikakoodit luettu PCS:llä: Ohjausyksikön sisäinen vika, sekä polttoainetankin solenoidin oikosulku (??).

Joten, analyysiä kehiin. Mitä tuolle pitäs tehdä? Tuppaa sammuilemaan välillä kesken ajon ja se on aavistuksen rasittavaa, kun joutuu säätämään sammuneen auton sopivaan parkkiin jossa sitten akunkenkää irroitellaan...

Ohjausyksikkökö paskana, vai voiko johtua jostain muustakin syystä joka ilmenee tuolla vikakoodilla? Onko kukaan tällaista vaihtanut?
BMW 520d Touring A -09 (KA)
Saab 9-3 Sport Sedan 2.0t A, Vector -04 (Myytävänä)
Suzuki DL650 V-Strom -04
Saab 99 GL -83 (OE)
Nissan Primera 2.0 SLX -91 (maatuu)
#3182
MTN_81
"Kaasari"
Viestit: 28
Liittynyt: Su Maalis 01, 2009 12:36
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Ohjausyksikön sisäinen vika

Viesti Kirjoittaja MTN_81 »

Mulla teki samaa ja vikakoodina pelkästään tuo ohjausyksikön sisäinen vika.
Moottorin ohjausyksikkö vaihdettiin huollossa ja ongelma hävisi ja on pysynyt poissa jo reilun vuoden.
Melkein tonnin homma oli töineen.

Vika alkoi sen jälkeen, kun pesin auton huoltiksella pesukoneessa. Piti työntää pesuhallista ulos. Käsin olen pessyt tämän jälkeen.
9-3 SC 2.0t Vector A5 MY06
Gryphon
"Tuplakaasari"
Viestit: 69
Liittynyt: Ti Joulu 19, 2006 19:16
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Ohjausyksikön sisäinen vika

Viesti Kirjoittaja Gryphon »

Kiitos vastauksesta! Okei, sehän kuulostaa melkein ilmaiselta 8O

Autoa en itse ole koskaan koneessa pessyt, joskin se oli taannoin maalattavana. Jospa sitten ovat pesseet koneessa. Kyseisen reissun jälkeen ongelmat nimittäin alkoi.

Nyt on takana jo kaksi oireetonta päivää, ehkäpä se vielä tuosta paranee. Taidan kuitenkin tehdä liittimille irroita/putsaa/kiinnitä tempun, jos olisi niistä kiinni. Vaan tuskinpa minun tuurilla on.. :roll:

Toinen juttu, onko muilla automaatin omistajilla havaintoa seuraavasta. Kun hidastaa esim. risteykseen kääntyäkseen ja heti jarrutuksen jälkeen alkaa nopeasti kaasuttamaan, kestää lootalla välillä tosi pitkään arpoa vaihde päälle (no, ainakin 1-2 sekuntia)? Kierrokset eivät kuitenkaan nouse tuona aikana kun kaasua painaa. Sentronicilla ei samaa ole tullut havaittua.
BMW 520d Touring A -09 (KA)
Saab 9-3 Sport Sedan 2.0t A, Vector -04 (Myytävänä)
Suzuki DL650 V-Strom -04
Saab 99 GL -83 (OE)
Nissan Primera 2.0 SLX -91 (maatuu)
#3182
Gryphon
"Tuplakaasari"
Viestit: 69
Liittynyt: Ti Joulu 19, 2006 19:16
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Ohjausyksikön sisäinen vika

Viesti Kirjoittaja Gryphon »

Tiedoksi kaikille jotka tähän saattaa törmätä: Kävin uudelleenohjelmoimassa ohjausyksikön Laakkosella, ja vika ei ole enää tämän jälkeen toistunut! Hinta 85e, ja samassa tuli uudet versiot softista.
BMW 520d Touring A -09 (KA)
Saab 9-3 Sport Sedan 2.0t A, Vector -04 (Myytävänä)
Suzuki DL650 V-Strom -04
Saab 99 GL -83 (OE)
Nissan Primera 2.0 SLX -91 (maatuu)
#3182
ElKa
"Koeajolla"
Viestit: 2
Liittynyt: Pe Touko 20, 2022 18:35
Paikkakunta: Raisio

Re: Ohjausyksikön sisäinen vika

Viesti Kirjoittaja ElKa »

Terve, Vieläkös näitä pystyy ohjelmoimaan tjsp.? 9-3 2008 sammui kesken ajon oireilematta ennen sitä mitenkään. Käynnistettäessä ei startti pyörinyt. Irroitin akun hetkeksi niin taas mentiin pätkä. Moottorivalo jäi palamaan ja ajelin "kyläkorjaamolle". Ei vikakoodia. Merkkiliike tiesi kertoa yksikön sisäisestä viasta ja ettei ole muuta tehtävissä kuin uutta paikalle. Käytettyä ei kuulemma voi laittaa ja 1600€ pyytää töineen hommasta. Olisko muuta keinoa?
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5252
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: Ohjausyksikön sisäinen vika

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

Käytetty ecu tilalle ja osaavan harrastajan, kuten allekirjoittaneen, toimesta ohjelmoidaan se autoon. Kustannus jäänee alle kolmasosaan tuosta mainitsemastasi hinnasta.
Lisäksi suosittelen laittamaan uudelle käytetyllekin eculle lämpösuojalevyn, jollainen sekin löytyy allekirjoittaneelta.
https://www.lunilab.fi/saab-trionic-8-e ... uojasarja/

-Sami
Viimeksi muokannut Tobbana, Ke Kesä 08, 2022 08:30. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
ElKa
"Koeajolla"
Viestit: 2
Liittynyt: Pe Touko 20, 2022 18:35
Paikkakunta: Raisio

Re: Ohjausyksikön sisäinen vika

Viesti Kirjoittaja ElKa »

Kiitoksia vastauksesta ja näin toivoinkin sen olevan. Tarina jatkuu.... Tänään liikkeestä soittelivatkin ettei Suomessa olekaan yhtään uuttaa yksikköä ja tehtaallakin jälkitoimituksessa. Yllättäen nyt sitten sen käytetyn laittaminen onnistuisi😁. Lupasi vielä varmistaa ja palata asiaan. Ehkäpä haen huomenna auton pois ja olen postitse yhteydessä.
Vastaa Viestiin