Lambda vika?
Lambda vika?
Moottorin vikavalo syttyi pari kk sitten ja antoi koodin P0240-00 catalyst system efficiency below threshold bank1. Auto tuntui ihan normaalilta joten kuittasin pois.
Nyt sama vikakoodi iski jälleen ja auto tuntuu ihan normaalilta muuten, mutta keskikulutus näytti kasvavan yli litra.
Onko niin että lambda alkaa antautumaan?
Katsoin live dataa ja etummaisen lambdan jännite hyppi tasakaasulla 0.01 ja 0.7 välillä todella tiheästi.
Jälkimmäisen lambdan jännite pysyi 0.55 ja 0.6 välillä.
Vikakoodi katsottu esid, scanmyopel ja car skanner (livedata).
Auto allekirjoitukse 9-3X
Nyt sama vikakoodi iski jälleen ja auto tuntuu ihan normaalilta muuten, mutta keskikulutus näytti kasvavan yli litra.
Onko niin että lambda alkaa antautumaan?
Katsoin live dataa ja etummaisen lambdan jännite hyppi tasakaasulla 0.01 ja 0.7 välillä todella tiheästi.
Jälkimmäisen lambdan jännite pysyi 0.55 ja 0.6 välillä.
Vikakoodi katsottu esid, scanmyopel ja car skanner (livedata).
Auto allekirjoitukse 9-3X
SAAB 9-3 SC Vector 2.0TS Aut -07
SAAB 9-3X 2.0T XWD eLSD Aut -10
SAAB 9-3X 2.0T XWD eLSD Aut -10
Re: Lambda vika?
En löydä WIS:stä tuota vikakoodia. Tosin minun WIS loppuu -09 vuosimalliin.
Mielestäni tuo 2. lambda jännite on aavistuksen alhainen, kun pitäisi olla n. 0,1 V korkeampi eli välillä 0,6...0,7 V. Ei ole paljoa mutta kuitenkin.
Ensimmäisen lambdan jännite kuulostaa olevan ok.
Tuo hivenen alhainen 2. lambda jännite kertoo joko seoksen olevan laiha 1. lambdan oikeasta signaalista huolimatta tai sitten katti ei hapeta kunnolla. Nyt kun on tuo laihan seoksen mahdollisuus 1. lamdan väärästä signaalista huolimatta niin tällöin ECU hiukan rikastaa varalta seosta jotta kone ei käy ainakaan liian laihalla. Tästä syystä kulutus kasvaa.
Katin jälkeinen lambda on voinut väsähtää eikä sen signaali nyt nouse aivan riittävän ylös. Ei ole kallis osa joten sen voisi kokeilla vaihtaa. Toki tietenkin ilmavuoto putkistossa aiheuttaa tätä myös. Jos putki on tiivis niin sitten 2. lambdan vaihto olisi kokeilun arvoinen.
Mielestäni tuo 2. lambda jännite on aavistuksen alhainen, kun pitäisi olla n. 0,1 V korkeampi eli välillä 0,6...0,7 V. Ei ole paljoa mutta kuitenkin.
Ensimmäisen lambdan jännite kuulostaa olevan ok.
Tuo hivenen alhainen 2. lambda jännite kertoo joko seoksen olevan laiha 1. lambdan oikeasta signaalista huolimatta tai sitten katti ei hapeta kunnolla. Nyt kun on tuo laihan seoksen mahdollisuus 1. lamdan väärästä signaalista huolimatta niin tällöin ECU hiukan rikastaa varalta seosta jotta kone ei käy ainakaan liian laihalla. Tästä syystä kulutus kasvaa.
Katin jälkeinen lambda on voinut väsähtää eikä sen signaali nyt nouse aivan riittävän ylös. Ei ole kallis osa joten sen voisi kokeilla vaihtaa. Toki tietenkin ilmavuoto putkistossa aiheuttaa tätä myös. Jos putki on tiivis niin sitten 2. lambdan vaihto olisi kokeilun arvoinen.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Lambda vika?
Katin jälkeinen lambda ei vaikuta seoksenmuodostukseen eikä siten kulutukseen millään tavalla.
Re: Lambda vika?
Noin minäkin aikoinaan luulin, mutta totuus on toisenlainen.
Lambda 2. ensisijaisesti tarkkailee katin kuntoa jäännöshapen määrää mittaamalla. Jännite pitäsi olla siis min 0,6 V, jotta katti hapettaa kunnolla.
Toissijaiseti mikäli 2. lambdan jännite on alle tuon arvon, niin tällä korjataan mahdollisesti 1. lambdan pieni vika, jolla kone kävisi liian laihalla. Täten ECU rikastaa seoksen määräajaksi estäen laihan seoksen mahdolliset konevauriot. Rikas seos ei ole niin haitta muutoin kuin korkeampi kulutus.
Tämä kaikki käy ilmi WIS:stä Trionic 8 moottoriohjauksen toimintaperiaatteesta.
Itse törmäsin yhden Trionic 8 kohdalla tähän, missä kulutus oli kasvanut ja lambda 2 antoi vikakoodia. Ihmettelin että eikö vika ole paremminkin 1. lambdassa kun kulutus on korkea. Epäilin vikakoodin todenperäissyyttä, kun viittasi 2. lambdaan. Vaan kyllä se 2. lambda tämän teki ja se meni vaihtoon.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Lambda vika?
Kiitos vastauksista.
Täytyy hankkia toi jälkimmäinen lambda. Jostain muistaakseni luin että bosch olisi oem osa. Pitääkö paikkansa tai mikä olisi luotettava merkki?
Katselin autodocin sivuilta niin eivät olleet kovinkaan hintavia, jos vaikka vaihtaisi molemmat lambdat samaan aikaan.
Motonetin sivuilla luki että suositus vaihtoväli 160 000km ja nyt mittarissa reipas 200tkm.
Autodocilta voisi samalla tilata muutakin huolto tarvikkeita.
Täytyy hankkia toi jälkimmäinen lambda. Jostain muistaakseni luin että bosch olisi oem osa. Pitääkö paikkansa tai mikä olisi luotettava merkki?
Katselin autodocin sivuilta niin eivät olleet kovinkaan hintavia, jos vaikka vaihtaisi molemmat lambdat samaan aikaan.
Motonetin sivuilla luki että suositus vaihtoväli 160 000km ja nyt mittarissa reipas 200tkm.
Autodocilta voisi samalla tilata muutakin huolto tarvikkeita.
SAAB 9-3 SC Vector 2.0TS Aut -07
SAAB 9-3X 2.0T XWD eLSD Aut -10
SAAB 9-3X 2.0T XWD eLSD Aut -10
Re: Lambda vika?
Tuo vikakoodi täytyy ilmeisesti olla P0420-00
Se tarkoittaa tätä että 2. lambda näyttää ajoittain laihaa seosta eli liikkaa happea.
Kun seos ei oikeasti ole laiha vaan päinvastoin, kun kulutus on kohonnut, niin silloin oletettavasti on kyse juuri tuosta seikasta mistä aiemmin kirjoitin. Varmuuden vuoksi seosta rikastetaan.
Vikahan voi olla huonosti toimivassa katissa. Luultavasti se johtuu kuitenkin väsähtäneestä 2. lambdasta.
Se tarkoittaa tätä että 2. lambda näyttää ajoittain laihaa seosta eli liikkaa happea.
Kun seos ei oikeasti ole laiha vaan päinvastoin, kun kulutus on kohonnut, niin silloin oletettavasti on kyse juuri tuosta seikasta mistä aiemmin kirjoitin. Varmuuden vuoksi seosta rikastetaan.
Vikahan voi olla huonosti toimivassa katissa. Luultavasti se johtuu kuitenkin väsähtäneestä 2. lambdasta.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Lambda vika?
Niin taitaa olla tuo se oikea koodi kun sen näkee. Pitää muistaa ottaa mittaristosta kuva seuraavasta vikakoodista ennen kuittausta tai kuvankaappaus luurista, että ei jää oman muistin varaan.
Toistaiseksi onneksi vähän vikakoodeja ilmaantunut.
Toistaiseksi onneksi vähän vikakoodeja ilmaantunut.
SAAB 9-3 SC Vector 2.0TS Aut -07
SAAB 9-3X 2.0T XWD eLSD Aut -10
SAAB 9-3X 2.0T XWD eLSD Aut -10
- timpetti
- "Hölösuu"
- Viestit: 1780
- Liittynyt: La Tammi 08, 2005 23:18
- Paikkakunta: Avaruuden pääkaupunki
Re: Lambda vika?
Moro,
Auto antaa kaupunkiajossa tätä koodia aika ajoin:
Car Scanner ELM OBD2
DTC report
Selected brand: Saab
VIN: YS3FF52Y591013562
============1==============
P0420
Raw code: 0420
ECU: Engine control unit
Status: Confirmed
OBDII: Catalytic converter system, bank 1 - efficiency below threshold
============2==============
P0420
Raw code: 0420
ECU: Engine control unit
Status: DTC supported by calibration, Test not passed since DTC cleared, Test failed since DTC cleared, History DTC, Test not passed since current power up, Current DTC since power up, Warning Indicator Requested
OBDII: Catalytic converter system, bank 1 - efficiency below threshold
General Electrical Failures [0x00]
Pitkää matkaa ajaessa ei sytytä MIL-valoa.
Tech2 Catalyst test aina kerrasta läpi ja sitten menee pidempään että valo syttyy kaupunkiajossa. Sen ekan syttymisen jälkeen tihenee esiintymisväli taas.
Tyhjäkäynnillä voltit lambda 1 0,09 V ja lambda 2 0,54 V.
Lambda2 tilaukseen?
Auto antaa kaupunkiajossa tätä koodia aika ajoin:
Car Scanner ELM OBD2
DTC report
Selected brand: Saab
VIN: YS3FF52Y591013562
============1==============
P0420
Raw code: 0420
ECU: Engine control unit
Status: Confirmed
OBDII: Catalytic converter system, bank 1 - efficiency below threshold
============2==============
P0420
Raw code: 0420
ECU: Engine control unit
Status: DTC supported by calibration, Test not passed since DTC cleared, Test failed since DTC cleared, History DTC, Test not passed since current power up, Current DTC since power up, Warning Indicator Requested
OBDII: Catalytic converter system, bank 1 - efficiency below threshold
General Electrical Failures [0x00]
Pitkää matkaa ajaessa ei sytytä MIL-valoa.
Tech2 Catalyst test aina kerrasta läpi ja sitten menee pidempään että valo syttyy kaupunkiajossa. Sen ekan syttymisen jälkeen tihenee esiintymisväli taas.
Tyhjäkäynnillä voltit lambda 1 0,09 V ja lambda 2 0,54 V.
Lambda2 tilaukseen?
2009 9³SC Vector 2.0T A6 XWD (KA)
2005 9³CV Aero 2.0T (HA)
1990 9000CC 2.0T A (MR)
1988B 9000CC 2.0T Red Box (PR)
1975 99L 2.0 A (HA)
2005 9³CV Aero 2.0T (HA)
1990 9000CC 2.0T A (MR)
1988B 9000CC 2.0T Red Box (PR)
1975 99L 2.0 A (HA)
Re: Lambda vika?
Tuli vaihdettua molemmat lambdat samalla kertaa, kun ei olleet autodocissa hinnalla pilattuja.
Ei ole sen jälkeen vikakoodia tullut lamdoista ja kulutuskin palasi normaaliksi.
Ei ole sen jälkeen vikakoodia tullut lamdoista ja kulutuskin palasi normaaliksi.
SAAB 9-3 SC Vector 2.0TS Aut -07
SAAB 9-3X 2.0T XWD eLSD Aut -10
SAAB 9-3X 2.0T XWD eLSD Aut -10
Re: Lambda vika?
Lambda 1 jännite todella alhainen, kakkonen lähellä oikeaa joskin se pitäisi olla hivenen korkeampi.
En tiedä miten tuo jännite on mitattu, nimittäin ykkösen jännite vaihtelee kokoajan 0,1 ... 0,8 Voltin välillä. Keskiarvon ollessa n. 0,45 Volttia. Kakkosen pysyy stabiilina 0,6...0,7 Volttia poislukien kiihdytys ja moottorijarrutus vaiheet.
Onko nuo arvot jotain tietyllä ajan hetkellä?
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
- timpetti
- "Hölösuu"
- Viestit: 1780
- Liittynyt: La Tammi 08, 2005 23:18
- Paikkakunta: Avaruuden pääkaupunki
Re: Lambda vika?
Ihan mielenkiinnosta, mitä maksoivat? Ja mitä kulutus oli ennen ja jälkeen?
2009 9³SC Vector 2.0T A6 XWD (KA)
2005 9³CV Aero 2.0T (HA)
1990 9000CC 2.0T A (MR)
1988B 9000CC 2.0T Red Box (PR)
1975 99L 2.0 A (HA)
2005 9³CV Aero 2.0T (HA)
1990 9000CC 2.0T A (MR)
1988B 9000CC 2.0T Red Box (PR)
1975 99L 2.0 A (HA)
- timpetti
- "Hölösuu"
- Viestit: 1780
- Liittynyt: La Tammi 08, 2005 23:18
- Paikkakunta: Avaruuden pääkaupunki
Re: Lambda vika?
Arvot valon syttymisen jälkeen tyhjäkäynnillä. Ihmettelen kun kuitenkin koodi on katin jälkeiseltä lambdalta? Ja tosiaan Tech2 menee kattitesti kerrasta läpi, joka kerta.petrisa kirjoitti: ↑Ti Kesä 07, 2022 14:58Lambda 1 jännite todella alhainen, kakkonen lähellä oikeaa joskin se pitäisi olla hivenen korkeampi.
En tiedä miten tuo jännite on mitattu, nimittäin ykkösen jännite vaihtelee kokoajan 0,1 ... 0,8 Voltin välillä. Keskiarvon ollessa n. 0,45 Volttia. Kakkosen pysyy stabiilina 0,6...0,7 Volttia poislukien kiihdytys ja moottorijarrutus vaiheet.
Onko nuo arvot jotain tietyllä ajan hetkellä?
2009 9³SC Vector 2.0T A6 XWD (KA)
2005 9³CV Aero 2.0T (HA)
1990 9000CC 2.0T A (MR)
1988B 9000CC 2.0T Red Box (PR)
1975 99L 2.0 A (HA)
2005 9³CV Aero 2.0T (HA)
1990 9000CC 2.0T A (MR)
1988B 9000CC 2.0T Red Box (PR)
1975 99L 2.0 A (HA)
Re: Lambda vika?
Jos muistan oikein niin ennen kattia ~45€ ja katin jälkeen ~42€. Molemmat bosch. Samalla tuli tilattua huolto tarvikkeet molempiin saabeihin.
Kulutus tippui lähes litralla/100km etanolilla ajaessa.
Kulutus tippui lähes litralla/100km etanolilla ajaessa.
SAAB 9-3 SC Vector 2.0TS Aut -07
SAAB 9-3X 2.0T XWD eLSD Aut -10
SAAB 9-3X 2.0T XWD eLSD Aut -10