https://www.motor1.com/news/316170/toyo ... ril-fools/
Ennen ostohousujen jalkaan vetämistä kannattaa tarkistaa tuon uutisen päivämäärä
![Mr. Green :mrgreen:](./images/smilies/icon_mrgreen.gif)
Löytyykö ovenkarmista ketjun ekalla sivulla kolmannessa viestissä kerrottu tarra jossa kokonaismassa. Minulla -05 avossa 2020 kg ja 3620 kg eli kärrylle jää 1600 kg. Tuo löytyy myös rekisteriotteessa.
Mulla on lukemat 2060kg ja 3660kg. Mutta se miten tuon sitten saisi rekisteriotteeseen tai tarvitseeko edes. Tässä ketjussa joku oli asiaa konttorilla kysellyt, mutta miten ensimmäisen ihmettelyn jälkeen asia on edennyt, se tullut ilmi.
Kiitos jälleen herroille avusta!Risto kirjoitti: ↑La Kesä 18, 2022 19:41Sinulla on e-tyyppihyväksytty auto, jolloin nuo vanhan auton vetomassat eivät päde. Tyyppihyväksyntä on e4*2001/116*0077*02, jolla löytyy seuraavat tiedot Ruotsissa rekisteröidystä saman tyyppihyväksynnän autosta: Släpvagnsvikt Max 1600 kg, Släpvagnsvikt obromsad Max 750 kg
Mene katsastuskonttorille (mieluiten sille, joka on auton rekisteröintikatsastanut vuonna 2016) ja pyydä korjaamaan tekniset tiedot. Asiaa helpottaa, jos jollakin foorumilaisella on vastaava auto, jossa on samat variantti ja versio kuin sinulla (Trafin mukaan variantti F7Y ja versio A502) ja hän ilmoittaa sinulle rekisteritunnuksensa.
Jep. Tuoreempien autojen aikakaudella luonnollisesti hassu poikkeus löytyy niistä, joilla ei piensarjatuotannon tai markkina-alueen vuoksi ole sopivaa tyyppihyväksyntää.AZP kirjoitti: ↑La Kesä 18, 2022 19:27Nuo ohjeet pätee käsittääkseni vain todella vanhoihin autoihin, tyyliin 80-luvulta ja sitä vanhempiin. Nykyautojen tyyppihyväksynnässä pitäisi olla mainittu vetomassat ja jos niitä ei otteesta löydy niin se ei ole siis tae siitä etteikö valmistaja olisi vetomassoja ilmoittanut.
Ehkä vielä kasarilla näin on ollutkin, ainakin huhu niin kertoo - olisi kyllä kiva löytää ihan virallistakin tekstiä. Viimeistään vuonna 1992 kuitenkin, kun on tuotu voimaan asetus ajoneuvojen käytöstä tiellä (1257/1992, https://finlex.fi/fi/laki/alkup/1992/19 ... 9345288416), on teksti korjattu sellaiseksi, että 1,5x kokonaismassan saa vetää vain maastohenkilöautolla (M1G):
Toki, tuo on niitä aikoja kun neliveto alkoi "yleistymään" (eli lähinnä olemaan ylipäätään tarjolla) ei-maastoautoissa, joten sitä ennen ero ei lie ollut kovinkaan suuri.Asetus ajoneuvojen käytöstä tiellä 1257/1992 32§ kirjoitti: jos hinattava ajoneuvo on varustettu jarruin, enintään auton valmistajan hyväksymän massan tai vetoauton kokonaismassan suuruinen, pienemmän näistä arvoista ollessa määräävä; jos valmistaja ei ole ilmoittanut sallittua perävaunumassaa, se saa olla enintään vetoauton omamassan suuruinen; taic) maastohenkilöautoon (M1G-luokka) kytkettäessä enintään auton valmistajan hyväksymän massan tai 1,5 kertaa vetoauton kokonaismassan suuruinen, pienemmän näistä arvoista ollessa määräävä.
Tämä meni helposti, Haapajärven A-Katsastus ei ollut vaivautunut merkitsemään vetomassoja, mutta nyt ne ovat siellä otteella.2.polvi kirjoitti: ↑La Kesä 18, 2022 19:36Mulla on lukemat 2060kg ja 3660kg. Mutta se miten tuon sitten saisi rekisteriotteeseen tai tarvitseeko edes. Tässä ketjussa joku oli asiaa konttorilla kysellyt, mutta miten ensimmäisen ihmettelyn jälkeen asia on edennyt, se tullut ilmi.
Tätä virallisempaa ei löytynyt, mutta TM 10/1984 esitteli just tuollaisen neliveto-Toyotan (Tercel, ei Corolla) kytkentämassojen ihmettely-casen. Sieltä löytyi infoboksi sen ajan säädöksistä: