Saab 9-3 SportSedan 2.0t

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Avatar
Ballantines
"Tuplakaasari"
Viestit: 70
Liittynyt: Ti Joulu 17, 2013 21:19
Paikkakunta: Savonlinna

Saab 9-3 SportSedan 2.0t

Viesti Kirjoittaja Ballantines »

Eri mallisilla Opeleilla viimeiset parikymmentä vuotta ajellut ja niiden vikoihin perehtyneenä hankin Saabin. Työkaluja löytyy kyllä joka lähtöön, myös Tech2 johon tilasin Saabin kortin.

Eli auto on Saab 4D 9-3 SEDAN 2.0 AUTOMATIC-F-49S/268, pienine vikoineen ja nyt tarttis vinkkejä vikojen paikantamiseen.

Auto on ollut erittäin vähällä ajolla viimeiset vuodet, pääasiassa vain keväällä käytetty katsastuksessa ja ilmeisiä kontaktivikoja on muutamia.

Keskuslukko: Vain kuljettajan ovi toimii, kaikki muut ovet lukittuu ja avautuu käsin nupista. SID ei ilmoita mitään vikaa.
Ikkuna napit toimii kaikissa ovissa. Olisko vinkkiä mistä aloittas vian etsimisen.

AirBag valo jää joskus palamaan mutta sammuu kyllä itsestään. SID ilmoittaa airbag-malfunktion. Veikkaisin jossain kosketusvikaa.



Vinkeistä kiitokset jo etukäteen.

T. UusiSaabisti
SAAB 9-3 2.0t -03 *** Vikakoodien luku/poisto Tech2
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4619
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Saab 9-3 SportSedan 2.0t

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Toimimattomien ovien lukkomodulit paskana.
Uudet kalliita, mutta käytettynä luultavasti löytyy. Joku on korjannutkin, mutta korjauksen onnistumisesta ei voi tietää. Riippuu mikä on vialla. Kosketusvaika korjattavissa, mutta mekaaninen ei.

Airbab vika johtunee ratin kierukasta, joka pätkii. CIM yksikköön voi vaihtaa pelkän kierukan toisesta CIM:stä. Mutta, kun kerran on Tech, niin miksi ei sitten lukisi sillä vian syytä 8O
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Avatar
Ballantines
"Tuplakaasari"
Viestit: 70
Liittynyt: Ti Joulu 17, 2013 21:19
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Saab 9-3 SportSedan 2.0t

Viesti Kirjoittaja Ballantines »

Pitää alkaa tutkimaan lukkomoduuleja. Täällä näkyy olevan paljon juttuja niiden korjauksesta etc.

Tuosta CIM:n purkamisesta onkin täällä hyvät ohjeet.

Luetaan tiedot heti Tech:llä kun Saabin kortti tulee postista.
SAAB 9-3 2.0t -03 *** Vikakoodien luku/poisto Tech2
Avatar
Ballantines
"Tuplakaasari"
Viestit: 70
Liittynyt: Ti Joulu 17, 2013 21:19
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Saab 9-3 SportSedan 2.0t

Viesti Kirjoittaja Ballantines »

Päivitystä lukkovikoihin. Ovien keskuslukot alkoivat toimimaan kun olen niitä lukkonupeista sulkenut ja avannut. Ptää vielä käyttää verhoilut pois ja putsata nahdolliset hapettumat liittimissä. Mutta nyt toimivat.
Tuo airbag valo syttyy vain silloin kun auto on seissyt auringossa päivän, eli kun auto on sisältä kuuma.
SAAB 9-3 2.0t -03 *** Vikakoodien luku/poisto Tech2
Avatar
Ballantines
"Tuplakaasari"
Viestit: 70
Liittynyt: Ti Joulu 17, 2013 21:19
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Saab 9-3 SportSedan 2.0t

Viesti Kirjoittaja Ballantines »

Nyt on Tech2:sta testattu Saabin kortilla (148.000) ja toimii.

Vikakoodit

ACM B0014 Matkustajan airbag
T8 P0411 Toisioilmapumppu
UEC B0525 Oikea vilkku

Nollasin vikakoodit ja sen jälkeen on tullut vain tuo P0411. Deletoin tuon pumpun pois.
SAAB 9-3 2.0t -03 *** Vikakoodien luku/poisto Tech2
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4619
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Saab 9-3 SportSedan 2.0t

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Ballantines kirjoitti:
Su Syys 04, 2022 15:06
Nollasin vikakoodit ja sen jälkeen on tullut vain tuo P0411. Deletoin tuon pumpun pois.
Miten aiot deletoida?
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Avatar
Ballantines
"Tuplakaasari"
Viestit: 70
Liittynyt: Ti Joulu 17, 2013 21:19
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Saab 9-3 SportSedan 2.0t

Viesti Kirjoittaja Ballantines »

Eikös tuon saa Techillä pois ja sitten tulppaa putket.
SAAB 9-3 2.0t -03 *** Vikakoodien luku/poisto Tech2
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4619
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Saab 9-3 SportSedan 2.0t

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Siitä on jo niin kauan, etten varmaksi muista. Sellainen muistikuva on, ettei sitä saa Techillä pois, vaan vaatii uuden softan ilman SAI pumppua.
Sitten on olemassa myös ECU:n "petkutus-huijaus" muutos, mikä ei vaadi mitään muutosta ohjelmistoon.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Avatar
Ballantines
"Tuplakaasari"
Viestit: 70
Liittynyt: Ti Joulu 17, 2013 21:19
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Saab 9-3 SportSedan 2.0t

Viesti Kirjoittaja Ballantines »

Täytyypä tutkia asiaa kun ehtii.
SAAB 9-3 2.0t -03 *** Vikakoodien luku/poisto Tech2
pvdriver
"Hirsch"
Viestit: 797
Liittynyt: Ma Syys 24, 2012 07:57
Paikkakunta: -Kainuu-

Re: Saab 9-3 SportSedan 2.0t

Viesti Kirjoittaja pvdriver »

petrisa kirjoitti:
Su Syys 04, 2022 22:13
Sellainen muistikuva on, ettei sitä saa Techillä pois, vaan vaatii uuden softan ilman SAI pumppua.
Sitten on olemassa myös ECU:n "petkutus-huijaus" muutos, mikä ei vaadi mitään muutosta ohjelmistoon.
Ohjelmistomuutos on ylivoimaisesti helpoin ratkaisu. Rasti ruutuun.

Lukkomoduuleihin auttaa yleensä moottorille menevien juotosten korjaaminen.
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4619
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Saab 9-3 SportSedan 2.0t

Viesti Kirjoittaja petrisa »

pvdriver kirjoitti:
Su Syys 11, 2022 10:41
petrisa kirjoitti:
Su Syys 04, 2022 22:13
Sellainen muistikuva on, ettei sitä saa Techillä pois, vaan vaatii uuden softan ilman SAI pumppua.
Sitten on olemassa myös ECU:n "petkutus-huijaus" muutos, mikä ei vaadi mitään muutosta ohjelmistoon.
Ohjelmistomuutos on ylivoimaisesti helpoin ratkaisu. Rasti ruutuun.
Enpä sanoisi noinkaan :!: .
Monta asiaa ei tee ohjelmisto muutoksesta (ylivoimaisesti) helpompaa: missä softatava auto sijaitsee, missä sijaitsee lähin ohjelmoija, myös kustantaa euroja x määrän jne.
Pelkän SAI pumpun saa ECU:n näkökulmasta toimimaan parin euron osalla ja lisäkytkentä on helppo tehdä ja sen tekee vartissa tai jopa alle (riippuu tekijästä)

Otetaan vaikka esimerkki.
Oulusta käsin lähin softaaja on Iisalmessa. Matkaa edestakaisin 400 km.
Jos autossa on jo sopiva softa eikä ole tarvetta tai halua kuin saada kiukutteleva SAI järjestelmä pois häiritsemästä, niin kumpihan on helpompi ratkaisu :roll:
Tulee aika kallis reissu ja väittäisin ettei ole YLIVOIMAISESTI helpoin tapa lähteä ajelemaan "puoli Suomea" saadakseen vikavalon/-koodin pois systeemistä millä ei ole käytännössä mitään merkitystä.

Aivan eri juttu on siten onko softamuutos muusta syystä esim. etanoli-käytön takia järkevämpää yhdistää tähän samaan tai haluaa saada muutoksen "hienovaraisesti" softaan.

Muistuttaisin myös siitä että ilmanputsarin kansi kannattaa vaihtaa ilman SAI järjestelmää olevaan malliin tai tukkia SAI pumpun imuputken reikä kannessa :!:
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Avatar
Ballantines
"Tuplakaasari"
Viestit: 70
Liittynyt: Ti Joulu 17, 2013 21:19
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Saab 9-3 SportSedan 2.0t

Viesti Kirjoittaja Ballantines »

Tech on tutkittu läpikotaisin eikä sillä saa SAI-pumppua poistettua järjestelmästä, ei ainakaan minun taidoilla.
Ei myöskään ole aikomusta/tarvetta tehdä ohjelmiston muutosta.
SAAB 9-3 2.0t -03 *** Vikakoodien luku/poisto Tech2
pvdriver
"Hirsch"
Viestit: 797
Liittynyt: Ma Syys 24, 2012 07:57
Paikkakunta: -Kainuu-

Re: Saab 9-3 SportSedan 2.0t

Viesti Kirjoittaja pvdriver »

Ei techillä saa mutta toiset välineet on siihen. Ja jos ei halua ajella toiselle puolelle suomea ja maksaa ulkopuoliselle niin kustantaahan ne välineet jopa kolmekymppiä ostaa itsellekkin.
Avatar
Ballantines
"Tuplakaasari"
Viestit: 70
Liittynyt: Ti Joulu 17, 2013 21:19
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Saab 9-3 SportSedan 2.0t

Viesti Kirjoittaja Ballantines »

Millainen on tuo "huijaus" millä saadaan tuo SAI-pumpun vikakoodi jäämään pois?

Sitten toinen vikakoodi ACM B0014 Matkustajan airbag jonka kanssa olen nyt aikaani kuluttanut.
Tarkistettu liitin istuimen alta käyttämällä se irti sekä istuimen asentotunnistimen liitin on käytetty irti, ei vaikutusta.
Vika ilmenee satunnaisesti, ajoin viime viikolla 700km (Savonlinna-Rovaniemi) päivän aikana eikä vika ilmaantunut.
Joskus taas vika ilmenee jo 20km jälkeen. Joskus myös rattinapit lopettaa toiminnan. Olisko vika siinä CIM:in spiraalissa??

Ostin kyllä jo käytetyn CIM-moduulin mutta en ole vielä alkanut vaihtamaan.
SAAB 9-3 2.0t -03 *** Vikakoodien luku/poisto Tech2
Avatar
kalle37
"Hölösuu"
Viestit: 3082
Liittynyt: To Maalis 06, 2008 21:29
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Saab 9-3 SportSedan 2.0t

Viesti Kirjoittaja kalle37 »

Eiköhän se ole joku kela,konkka,vastus härdelli :) niillähän näitä kojataan :)
Muista että cim vaihto tehcilkilä vaatii turvapääsyn.
9-3 SC 1,9 Tids
Volvo v40 cc awd t5
Volvo v70 2,5 t
Ex: 9-3 SC 2,8 turbo XWD
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex:9-3 sc 1,8t
Sähköiset viat ovat helppoja! Aina katkos virtapiirissä!
Tech 2 löytyy myös.
Vastaa Viestiin