Etujousien vaihto

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vuorentausta
"Kaasari"
Viestit: 22
Liittynyt: Pe Helmi 26, 2016 16:36

Etujousien vaihto

Viesti Kirjoittaja Vuorentausta »

Tuli vaihdettua eteen uudet jouset ja rek.numeron mukaan myytiin sport jouset.Auto on sc ttid vm. -11.Jouset on 10mm matalammat kun vakiot.Mitenkähän suuri vaikutus tällä on esm. casteriin.En ole ihan varma mikä ko. autoon alunperin kuuluisikaan.Asiasta toiseen, kuinka takaluukun kaasujouset tulisi vaihtaa?
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 6777
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Etujousien vaihto

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Aika vähä muuttuu ja säätää ei casteria pysty.
Suuntauksessa silti käyttäisin.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun ex kesäkäyttis 9-3 CV Italian karvalakki Vector Tids MY-06 1/2
Dacia Duster Tce 150 Extreme 2022
Opel ASTRA Sports Tourer Innovation Plus 105 Turbo 2019
Huollettavana 9-3SC Tids 2006, 9-3 2.0T 2001, 900S 1992
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4305
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Etujousien vaihto

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Casteria pystyy säätämään, mutta camberia ei.

Caster kulmaa voi säätää liikuttamalla apurunkoa auton pituussuunnassa. Kun alatukivarsi on kiinni apurungossa, niin tällöin pyörän olkavarsi liikkuu eteen- ja taaksepäin apurunkoa liikuttamalla. Nyt casterkulma myös säätyy mukana, kun juostintuen alapää on kiinni olkavarreessa ja yläpää kiinteästi korissa.

Camberiakin voi periaatteessa säätää apurunkoa liikuttamalla poikittaissunnassa, mutta camber säätyy aina toisessa pyörässä vastakkaiseen suuntaan kuin toisessa. Eli oikealle lisättäessä vasemmalla vähenee.
Vikakoodinlukua Saab+muut merkit: Monimerkkitesteri Launch x431Master ja Op-Com
anv
"Hölösuu"
Viestit: 1761
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 09:45
Paikkakunta: Oulu

Re: Etujousien vaihto

Viesti Kirjoittaja anv »

^Näihin saa sitä camberin säätösarjaa sinne iskarin yläpäähän. Sisältyiköhän siihen muuta kuin erilaiset kiinnityspultit tms... Caster juurikin noin.
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
Vuorentausta
"Kaasari"
Viestit: 22
Liittynyt: Pe Helmi 26, 2016 16:36

Re: Etujousien vaihto

Viesti Kirjoittaja Vuorentausta »

Mitenkäs ne kaasujouset saa vaihdettua nätimmin?
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 6777
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Etujousien vaihto

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Aivan, unohdin tuon apurungon säätämisen.
Vaikkaki epätodennäköistä et sport-jousiin vaihtaminen vaateisi tuon säätämistä josseivat olleet jo alunperin pielessä.
Se kaasujousi/iskunvaimennin vaatii saman homman kuin jousen vaihto, etupäässä siis.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun ex kesäkäyttis 9-3 CV Italian karvalakki Vector Tids MY-06 1/2
Dacia Duster Tce 150 Extreme 2022
Opel ASTRA Sports Tourer Innovation Plus 105 Turbo 2019
Huollettavana 9-3SC Tids 2006, 9-3 2.0T 2001, 900S 1992
cc
"Viggen"
Viestit: 512
Liittynyt: Ti Elo 12, 2003 19:53

Re: Etujousien vaihto

Viesti Kirjoittaja cc »

Taskulaskimella kun laskeskelee niin alkupräisessä tapauksessa, etupää laskee 10 mm ja takapää pysyy samalla korkeudella, auto niiaa noin 0,2 astetta. Siis tuon verran pienenee caster. Etutolpan pituuden mitoissa, arvio et olisko 65 cm, tarkottais että apurunkoa pitäs saada noin 2,5 mm eteenpäin et oltais lähellä lähtötilannetta. Mitenkähän paljon apurunkoa saa liikuteltua. Toi noin 0,2 asettta nyt ei ole pajoa jos lähtötilanne ei ole jo valmiiksi ollut ihan minimissä.

Farkussa takaluukun kaasujouset on työläs vaihtaa. Sisäkatto pitää saada alas et pääsee jousiin käsiksi. Pitää katosta kaikki irti, pilariverhoilut ja takakontti pohjaa myöten et saa kontin sivut pois.
#1894: 9000 CS 2.0t -96 , 9-3 SC TiDS -09 , 9-3 Cab 1.8t+Hirsch -05
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9335
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: Etujousien vaihto

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

anv kirjoitti:
Ma Maalis 08, 2021 12:57
^Näihin saa sitä camberin säätösarjaa sinne iskarin yläpäähän. Sisältyiköhän siihen muuta kuin erilaiset kiinnityspultit tms... Caster juurikin noin.
Eikös se säätösarja tule sinne alapäähän: https://www.youtube.com/watch?v=7tV4hpqpcHA

Itse käytin SC-kolkin kulmat säädätettävänä kuukausi sitten eivätkä säätäneet takapäästä camberia lainkaan vaan ne jäivät lukemiin vasen: -1°20' ja oikea: -1°14' (ohjearvot -1°viiva -0°22'). Säätivät vain takapään aurausta joka huononsi hitusen noita camber-arvoja.

Etupään Camber jäi aurauskulmien säädön jälkeen lukemiin vasen: -0°49' astetta ja oikea: -1°22' (ohjearvot -1°18' viiva -0°18*).

Onkohan noi poikkeamat ohjearvoista niin pieniä ettei vaivautua edes säädättämään (takuuseen) uudestaan?

Takapäässä pitäisi tosiaan olla camberin säädöt joten ne pitäisi varmaankin saada kohdalleen.
Etupäähän ei ole hankittuna mitään epäkeskopultteja, mutta eikös tuo oikean puolen camberin heitto ole niin pientä luokkaa että riittäisi jos löysäisi vaan iskarin yläpään pulttia (ensin merkaten tietysti missä kohdissa "olka-akseli" ja iskarin yläpää olivat lähtötilanteessa toisiinsa nähden, ja sitten vaan vaikka puukiilaa väliin ja jotain 1mm:n verran "olka-akselia" yläpäästä ulospäin suhteessa iskarin alakiinnitykseen, ja pultti tiukasti kiinni, niin saattaisi olla hyvinkin jo ohjearvoissaan? :)
Saab 9-3SC TTiD -08
Ducato Maxi -98
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4305
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Etujousien vaihto

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Ei se haittaa mitään vaikka edessä camberia on oikealla enemmän kuin vasemmalla. Tie pääasiassa kallistuu oikealle niin parempi noin.
Jos haluaa säätää, niin parempi olisi sitten liikuttaa hiukan apurunkoa, jolloin oikealla camber vähenee ja vasemmalla lisäntyy.

Takana säädön tekemiseen kannattaa varata aika sellaiseen paikkaan, missä on induktiokuumennin. Mikäli alkaa säätöpultteja vain avata, niin aika varmasti menee poikki :!: .
Vikakoodinlukua Saab+muut merkit: Monimerkkitesteri Launch x431Master ja Op-Com
anv
"Hölösuu"
Viestit: 1761
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 09:45
Paikkakunta: Oulu

Re: Etujousien vaihto

Viesti Kirjoittaja anv »

ng900aero kirjoitti:
To Syys 22, 2022 19:53
anv kirjoitti:
Ma Maalis 08, 2021 12:57
^Näihin saa sitä camberin säätösarjaa sinne iskarin yläpäähän. Sisältyiköhän siihen muuta kuin erilaiset kiinnityspultit tms... Caster juurikin noin.
Eikös se säätösarja tule sinne alapäähän: https://www.youtube.com/watch?v=7tV4hpqpcHA
Niitä on sitten vissiin molempiin päihin olemassa. Jos nyt en ihan väärin muista, yläpäässä oli yksi keskittävä pultti. Yksinkertaisimmillaan sen vaihtamalla tavalliseksi sai vähän säätövaraa.
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9335
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: Etujousien vaihto

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

petrisa kirjoitti:
Pe Syys 23, 2022 06:53
Ei se haittaa mitään vaikka edessä camberia on oikealla enemmän kuin vasemmalla. Tie pääasiassa kallistuu oikealle niin parempi noin.
Jos haluaa säätää, niin parempi olisi sitten liikuttaa hiukan apurunkoa, jolloin oikealla camber vähenee ja vasemmalla lisäntyy.

Takana säädön tekemiseen kannattaa varata aika sellaiseen paikkaan, missä on induktiokuumennin. Mikäli alkaa säätöpultteja vain avata, niin aika varmasti menee poikki :!: .
Apurungon siirto kuulostaa sellaiselta hommalta ettei se taida onnistua tuolla paikassa jossa käytin säädätettävänä. Ehkä voisin hankkia sinne alapäähän epäkeskopultit ja säädättää uusiksi vaikka ensi keväänä. Tai sitten käytän säädätettävänä paikassa jossa apurungon siirto onnistuisi.

Ei tuo takapään camberkaan taida olla niin paljoa pois toleransseista että mihinkään vaikuttaisi, ei ainakaan takarenkaat ole kuluneet epätasaisesti (ja takaa camber muuttui ihan aavistuksen vain kun säätivät aurausta takaa).
Se takapään camberin säätökö oli jossain alatukivarren epäkeskopultilla? Sellaiset varmaan olisi syytä hankkia ennen kuin lähtee takapäätä uudestaan säädättämään.
Aurauksen säätöpultit (tms) olivat aika lujassa mutteivät katkenneet kuitenkaan.

Käytin kolkin säädätettävänä koska olin vaihtanut siihen viime maaliskuussa uudet alatukivarret eteen, ja silloin meni auraukset ihan päin honkia. Tuli ajettua sellaisenaan liian kauan ja eturenkaat kuluivat reunoistaan pilalle.
Saab 9-3SC TTiD -08
Ducato Maxi -98
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 6777
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Etujousien vaihto

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Ne camberin epäkeskot on ihan samanlaisii ku aurauksenki, niitä on siis neljä. Muistaakseni kympin luokkaa et ainaki yhden hommaisin..
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun ex kesäkäyttis 9-3 CV Italian karvalakki Vector Tids MY-06 1/2
Dacia Duster Tce 150 Extreme 2022
Opel ASTRA Sports Tourer Innovation Plus 105 Turbo 2019
Huollettavana 9-3SC Tids 2006, 9-3 2.0T 2001, 900S 1992
Avatar
AZP
"Hanki elämä"
Viestit: 12380
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Etujousien vaihto

Viesti Kirjoittaja AZP »

Mulla oli se alatukivarren epäkeskopultti jumittanut totaalisesti puslan sisään, mikä haittasi sitten säätöä. Alkuperäisratkaisu on vielä sellainen että tuossa tilanteessa uusiksi menisi koko alatukivarsi, eli puslaa ei saa erikseen, tarvikkeena taitaa löytyä.

Takana molempi säätöpultti vaikuttaa molempiin, auraukseen ja camberiin. Eli vaikea säätää kumpikin kohdilleen jos toinen pulteista on jumissa.
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9335
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: Etujousien vaihto

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

AZP kirjoitti:
La Syys 24, 2022 14:49
Mulla oli se alatukivarren epäkeskopultti jumittanut totaalisesti puslan sisään, mikä haittasi sitten säätöä. Alkuperäisratkaisu on vielä sellainen että tuossa tilanteessa uusiksi menisi koko alatukivarsi, eli puslaa ei saa erikseen, tarvikkeena taitaa löytyä.

Takana molempi säätöpultti vaikuttaa molempiin, auraukseen ja camberiin. Eli vaikea säätää kumpikin kohdilleen jos toinen pulteista on jumissa.
Ok, laitoin tilaukseen ne alatukivarren camber-pultit muttereineen ja prikkoineen. Aurauksen säätöpultit olivat saaneet auki viime kerralla, joten aukeavat nytkin kun ei ole kuin 1kk kulunut viime availuista.
Tarttee laittaa ruosteenirroitusainetta sinne camber-pultteihin ja -muttereihin, hyvin ehtii vaikuttamaan kun vien auton säädätettäväksi vasta keskiviikkona iltapäivällä.
Toivottavasti ei tosiaan ole pultit niin jumissa että olisivat puslan sisään ruostuneet. Voi olla syytä itse niitä koettaa ensin vähän löyhdytellä ja tarjota tohoa kylkeen jossei ruosteenirroitusaine toimi.
Saab 9-3SC TTiD -08
Ducato Maxi -98
anv
"Hölösuu"
Viestit: 1761
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 09:45
Paikkakunta: Oulu

Re: Etujousien vaihto

Viesti Kirjoittaja anv »

Siinä on hollilla kumipusla, mutta ennenkaikkea tankki. Tohon kanssa varovaisuutta :)
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
Vastaa Viestiin