Onko tämä kuvassa näkyvä merkkivalo eberin? Tuo valo on ilmestynyt nyt päivittäin, kun kelit ovat kylmenneet. Tuntuu myös, että eberi menee itsestään päälle aina, kun lähden ajamaan vaikkei mitään ajastusta olisikaan päällä.
Jos tuo on tosiaan eberin merkkivalo niin, miten sen saa pois päältä?
Kuva ei näy mutta jos symboli on kolme ylöspäin aaltoilevaa viivaa niin eber se on. Eber taitaa aktivoitua automaattisesti alle 8 asteen lämpötilassa. Dieselosiossa on varmaan enemmän tietoa eberistä ja auton käyttöohjekitjassa mutta tais olla ettei automaattista käynnistymistä saa pois kun ranettamalla.
Tiivistettynä valo palaa aina kun eberi valmiudessa eli ulkolämpötila 8 astetta tai alle. Eberi puolestaan käynnistyy automaattisesti jos valo palaa JA jäähdytysnesteen lämpötila on alle 75 astetta. Ainoa tapa ottaa automaattikäynnistys pois on katkaista eberiltä sähköt, esimerkiksi liitin irti konehuoneesta tai sulake pois.
Auttaa lämpenemistä merkittävästi, ainakin talvikeleillä kannattaa pitää käytössä.
Oli: OG9-3 2.0t 2003 On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm) Muuta: Kiina TECH2
Kuva ei näy mutta jos symboli on kolme ylöspäin aaltoilevaa viivaa niin eber se on. Eber taitaa aktivoitua automaattisesti alle 8 asteen lämpötilassa. Dieselosiossa on varmaan enemmän tietoa eberistä ja auton käyttöohjekitjassa mutta tais olla ettei automaattista käynnistymistä saa pois kun ranettamalla.
Joo, juuri sellaiset 3 nuolta ja numero "2" vieressä. Okei pitää tsekkailla, jos jostain löytys tietoa. Käyttöohjekirjasta en äkkiseltään löytänyt. Ei muuten kyllä haittaa tuo, mutta eberi huutaa vielä 40 min ajonkin jälkeen vaikka auto on jo lämmennyt ajat sitten. Turhaan lisää vaan dieselin kulutusta.
Tiivistettynä valo palaa aina kun eberi valmiudessa eli ulkolämpötila 8 astetta tai alle. Eberi puolestaan käynnistyy automaattisesti jos valo palaa JA jäähdytysnesteen lämpötila on alle 75 astetta. Ainoa tapa ottaa automaattikäynnistys pois on katkaista eberiltä sähköt, esimerkiksi liitin irti konehuoneesta tai sulake pois.
Auttaa lämpenemistä merkittävästi, ainakin talvikeleillä kannattaa pitää käytössä.
Okei, kylmemmillä keleillä kyllä ihan hyvä systeemi varmasti. Luulisi vaan, että eberi kytkeytyisi itsestään pois päältä, kun riittävä lämpötila on saavutettu.
eSID palikalla saisi näkyviin jäähdytysnesteen lämpötilan asteina ja esimerkiksi sen eberin etäkäynnistyksen kaukosäätimestä jos 2007 --> malli, suosittelen. Tosin 75 asteessa lämpömittarin neula ei vielä taida olla ihan vaakasuorassa.
Termarit näissä ei vaan tunnu kestävän, muutama vuosi termarin vaihdosta ja taas lämpenee nihkeästi ja talvella alkoi tiputtamaan lämpöjä liikennevaloissa seistessä
Oli: OG9-3 2.0t 2003 On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm) Muuta: Kiina TECH2
Tehdasasetus lämpömittarin viisarille on sellainen että täysin vaakaan viisari nousee vasta 80 asteessa. Jos se siis jää yhtään vaakatason alapuolelle niin kone ei ole saavuttanut oikeaa käyntilämpötilaa. Ja jos lämpötila jää alle 75 asteen niin sitten sitä lämpeämistä tosiaan autetaan koko ajan Eberillä jonka tuottama lämpö karkaa jäähdyttimen kautta ulkoilmaan kun termostaatti falskaa.
Eli jos tuo mittari ei nouse täysin vaakaan niin termari vaihtoon.
Kuva ei näy mutta jos symboli on kolme ylöspäin aaltoilevaa viivaa niin eber se on. Eber taitaa aktivoitua automaattisesti alle 8 asteen lämpötilassa. Dieselosiossa on varmaan enemmän tietoa eberistä ja auton käyttöohjekitjassa mutta tais olla ettei automaattista käynnistymistä saa pois kun ranettamalla.
Joo, juuri sellaiset 3 nuolta ja numero "2" vieressä. Okei pitää tsekkailla, jos jostain löytys tietoa. Käyttöohjekirjasta en äkkiseltään löytänyt. Ei muuten kyllä haittaa tuo, mutta eberi huutaa vielä 40 min ajonkin jälkeen vaikka auto on jo lämmennyt ajat sitten. Turhaan lisää vaan dieselin kulutusta.
Eberin pitäisi kyllä sammua kun autonkin sammuttaa ja ottaa virta-avaimen pois. Kun auton taas käynnistää lähtee sitten taas automaattisesti päälle kun ulkoilma on +8* tai alle.
Eberin pitäisi kyllä sammua kun autonkin sammuttaa ja ottaa virta-avaimen pois. Kun auton taas käynnistää lähtee sitten taas automaattisesti päälle kun ulkoilma on +8* tai alle.
Ei tässä Eberi ilmeisesti ole jäänyt päälle itsekseen
Käsitin, että pitemmänkin ajon jälkeen Eberi käy edelleen tyhjäkäynnillä auton seistessä, jolloin hurinan kuulee.
Tehdasasetus lämpömittarin viisarille on sellainen että täysin vaakaan viisari nousee vasta 80 asteessa. Jos se siis jää yhtään vaakatason alapuolelle niin kone ei ole saavuttanut oikeaa käyntilämpötilaa. Ja jos lämpötila jää alle 75 asteen niin sitten sitä lämpeämistä tosiaan autetaan koko ajan Eberillä jonka tuottama lämpö karkaa jäähdyttimen kautta ulkoilmaan kun termostaatti falskaa.
Eli jos tuo mittari ei nouse täysin vaakaan niin termari vaihtoon.
Mun vehkeessä tuo viisari jäi neulan leveyden verran vaakatason alapuolelle termarinvaihdonkin jälkeen. ESID:n mukaan lämmöt kuitenkin sen yli 80 asetetta. Ennen vaihtoa roikkui vielä selvemmin.
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
Mun vehkeessä tuo viisari jäi neulan leveyden verran vaakatason alapuolelle termarinvaihdonkin jälkeen. ESID:n mukaan lämmöt kuitenkin sen yli 80 asetetta. Ennen vaihtoa roikkui vielä selvemmin.
Mun vehkeessä tuo viisari jäi neulan leveyden verran vaakatason alapuolelle termarinvaihdonkin jälkeen. ESID:n mukaan lämmöt kuitenkin sen yli 80 asetetta. Ennen vaihtoa roikkui vielä selvemmin.
Ja kyseessä on diesel
Ai niin, ikinä muista noita makaronimaan koneita
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S