08 9-3 2t Pätkii ja tärisee ajossa?
08 9-3 2t Pätkii ja tärisee ajossa?
Tere, tossa pari viikkoa sitten syttyi saabbiin moottorin vikavalo toisen kerran ja rupesi pätkimään ja tärisemään kiihdyttäessä, oltiin silloin tampereella joten jouduin tällä setillä ajamaan takaisin Poriin ja sinne päästiin. Auto tuli eilen korjauksesta ja siellä tarkistettiin puolat, tulpat, puristuspaineet ja muuta moottoriin liittyvää myös suuttimet olivat ok mutta vikaa ei saatu selville, joten varattiin uusi aika viikon päähän, epäilivät että vika voisi olla bensa puolen jutuissa, tukossa oleva suodatin tai kenties viallinen bensapumppu? Auto tällä hetkellä toimii mutta kylmäkäynnistyksessä heti kun kierrokset laskee rupee kuulumaan outo naksutus konehuoneesta ja auto tosijaan tärisee ja pätkii jopa kevyissä kiihdytyksissä. ekalla kerralla kun vikavalo syttyi muutama viikko sitten luki että kolmannessa sylinterissä sytytyskatkos silloin auto myös tärisi hetken aikaa mutta vikavalo häipyi ja samalla ongelma, seuraavalla kerralla kun uudelleen syttyi luki että kakkos sylinterissä sytytyskatkos ja vikavalo palaa jatkuvasti. Mistä mahtaa johtua? Saabbi on tosijaan 08 vuosmallia oleva 9-3 2T biopower jossa stage1 softa ja 307 tuhatta mittarissa.
Re: 08 9-3 2t Pätkii ja tärisee ajossa?
Tarkastettiin puolat? Miten? Ne testataan ainoastaan vaihtamalla uusiin tai ehjiin käytettyihin, ei niitä oikein pysty tarkastelemaan. Myöskään tulppien tarkastaminen ei tuota lisäarvoa vaan ne pitää vaihtaa oikeanlaisiin NGK:n valmistamiin tulppiin. Puolissa ei myöskään oikeastaan saisi käyttää muita kuin alkuperäisiä Saab-puolia. Muut merkit eivät toimi.
Muita yleisiä vikoja: Polttoaineenpaineensäädin ja polttoainesuuttimet.
Polttoaineenpaineensäädin tutkitaan siten, että moottorin käydessä otetaan alipaineletku säätimeltä irti. Jos polttoainetta tulee niin säädin on rikki ja uutta tilalle.
Polttoainesuuttimien vuodot saa selville ainoastaan suutinpenkissä, joten ne on joko huollettava/kunnostettava tai vaihdettava ehjiin.
Muita yleisiä vikoja: Polttoaineenpaineensäädin ja polttoainesuuttimet.
Polttoaineenpaineensäädin tutkitaan siten, että moottorin käydessä otetaan alipaineletku säätimeltä irti. Jos polttoainetta tulee niin säädin on rikki ja uutta tilalle.
Polttoainesuuttimien vuodot saa selville ainoastaan suutinpenkissä, joten ne on joko huollettava/kunnostettava tai vaihdettava ehjiin.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: 08 9-3 2t Pätkii ja tärisee ajossa?
Okei, itse en ole tosijaan asiantuntija mitä näihin juttuihin tulee mutta kyselen ja välitän näistä asioista inffoa kun ensi kerralla menee huoltoon. Kiitos näistä vinkeistä.
Re: 08 9-3 2t Pätkii ja tärisee ajossa?
Yli 90% varmuudella uskallan sanoa vikakuvauksen perusteella, että joku puola tai puolat on finaalissa. Omaan kolkkiin jouduin uusimaan puolat, kun kilsoja oli reilu 200 tkm. https://www.neobrothers.co.uk/ oli silloin edullisimmat alkuperäiset puolat. Samalla tietenkin uudet tulpat myös.
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
Re: 08 9-3 2t Pätkii ja tärisee ajossa?
Juuri näin.mikan kirjoitti: ↑Ke Marras 16, 2022 13:51Yli 90% varmuudella uskallan sanoa vikakuvauksen perusteella, että joku puola tai puolat on finaalissa. Omaan kolkkiin jouduin uusimaan puolat, kun kilsoja oli reilu 200 tkm. https://www.neobrothers.co.uk/ oli silloin edullisimmat alkuperäiset puolat. Samalla tietenkin uudet tulpat myös.
Ja tosiaan, vain ja ainoastaan alkuperäiset Mitsun puolat ja NGK tulpat.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: 08 9-3 2t Pätkii ja tärisee ajossa?
Okei, testautan vielä ehjillä puolilla jospa lähtis, ja vaihdan uudet tulpat. Kiitos inffosta.
Re: 08 9-3 2t Pätkii ja tärisee ajossa?
Tuohon vielä kommenttina, ettei välttämättä ala tulemaan sitä poltsikkaa vaikka olisi paineensäädin rikki, itse odottelin letku irti auto käynnissä 15min, mutta ei vaan tullut poltsikkaa. Vika poistui kuitenkin paineensäädin vaihtamalla.
Tämä nyt ei sinänsä välttämättä tuo lisäarvoa tähän kyseiseen vikaan koska viittaa tosiaan puolaongelmaan.
Re: 08 9-3 2t Pätkii ja tärisee ajossa?
Kiitos vastauksista, vika löytyi kun vaihettiin kakkos sylinterin suutin, puola ja kaikki tulpat, jostain syystä ei korjauksessa selvinnyt