Akku loppu
![Exclamation :!:](./images/smilies/icon_exclaim.gif)
Eikös tämä viittaa suoraan nyt starttiin. Ainakin minä uskaltaisin lähteä starttikauppaan tällä diagnoosilla.benicio kirjoitti: ↑Su Loka 08, 2023 18:27Jännitettä tulee solenoidille, n. 0,2V vähemmän kuin navassa (11,5V -> 11,3V).anv kirjoitti: ↑Su Loka 08, 2023 16:44Vaikuttaa kovasti sille että edes solenoidi ei vedä. Elikäs joko virtalukon pohja ei anna sähköjä startille, solenoidi on rikki tai noiden välinen johto on poikki/irti/huono liitos tms.
Seuraavaksi mittailisin apunaisen kanssa tuleeko startin solenoidille jännitettä starttaessa. Eli siihen ohueen startille tulevaan johtoon. Samalla tietty tarkistaa että se on kunnolla startissa kiinni ja liitinkin on ehjän näköinen.
Niin joo, ja sulla on akku tyhjä.
Joo, saahan se sähkö kiertää sinne solenoidille mun puolestani vaikka juupajoen kautta. Mittauksen tarkoituksena kun oli todentaa startin herätyksen olemassaolo ja sehän jo todettiinkin että on. On tuo akku myös minun mielestäni huonossa hapessa, mutta solenoidin kyllä pitäisi vähintään naksahtaa tuolla jännitteellä. Se mitä tuon ongelman poistuessa tapahtuu tuolla akulla, starttaako vai hyytyykö akku kokonaan, on seuraava juttu.petrisa kirjoitti: ↑Su Loka 08, 2023 21:42Virtalukko ei anna sähköjä solenoidille![]()
Virtalukko on yhteydessä CIM:iin ja se taas edelleen väylään. Startin solenoidia ohjaa moottorin ECU väylältä saamansa startti tiedon mukaan.
Kyllä on jännitteet vähissä. Ei nämä Saabit starttaa alijännitteillä syystä, että ohjaus tapahtuu kuten edellä kerroin.
Ei ole. Lähtötilanteessa oli esid, mutta ei nyt enää tässä taistellessa ole ollut kiinni.
Voi olla, tai siis akut on loppu, eli kolmella eri akulla testailtu ja kaikki toimivat toisessa 9-3:ssa iloisesti. Eli vaikka huono akku nyt tekisi kiusaa, niin vian juurisyy se ei ole.
Akunkengät jo uusin. Tai siis plussasta vain sen paksuimman joka oli vähän liimaisen/sulaneen näköinen, mutta ne kaksi ohuempaa ei näyttänyt kyllä pahoilta, ne vaan putsasin. Toinenhan menee suoraa sulakerasialle. Apumaakaapeli ei tosiaan auttanut, joten miinuskaapelin tai -kengän vika lienee suht poissuljettu. Pluskaapelin vikakin epätodennäköinen, koska jännite navoissa on lähellä rungon ja startin plusnavan jännitettä?petrisa kirjoitti: ↑Ke Loka 11, 2023 06:32^ Akun kengät myös mahdollinen vikapaikka![]()
Tämä koskee nimenomaan dieseleitä.
Tuon vian takia akku ei kunnolla lataudu koskaan eikä siten myökään enää jossain vaiheessa vian mentyä pahaksi lähde ehkä enää käyntiinkään. Nyt on vaikea testata akun kenkien kuumentumista, kun autoa ei saa käyntiin![]()
Joo, jos vielä uskaltaisin sen petromiehen äkkiväärän testin tehdä, niin siinähän tuo tulisi todennettua, mutta muuten en keksi mitä tekisin.anv kirjoitti: ↑Ke Loka 11, 2023 11:09
Joo, saahan se sähkö kiertää sinne solenoidille mun puolestani vaikka juupajoen kautta. Mittauksen tarkoituksena kun oli todentaa startin herätyksen olemassaolo ja sehän jo todettiinkin että on. On tuo akku myös minun mielestäni huonossa hapessa, mutta solenoidin kyllä pitäisi vähintään naksahtaa tuolla jännitteellä. Se mitä tuon ongelman poistuessa tapahtuu tuolla akulla, starttaako vai hyytyykö akku kokonaan, on seuraava juttu.
Edit: kun nuo samat jännitteet ovat myös pihan muissa autoissa, eikä ole kovin uskottavaa että kaikissa olisi akku sökö, voisiko sun jännitemittari näyttää liian alhaisia lukemia? Tämä siis koskee vain tuota akun kuntoa. Startin vaihtoon silti alkaisin.
En ole varma onko saabeissa mitään älykkyyttä tuossa kohtaa, mutta yleensä ei ja se kyllä särkee startin.benicio kirjoitti: ↑Ke Loka 11, 2023 15:00Ai niin, ja apunainen myös kertoi, että hänen mielestään avain on aiemmin saattanut jäänyt ST-asentoon, voiko tuo rikkoa startin? Ts jääko solenoidi vetämään jos avain jää ST-asentoon?
En ollut itse tuollaista käytöstä kyllä pannut merkille ja nyttemmin virtalukko on putsattu ja palautuu herkästi kyllä ja siitä apunaisellekin tuo mieleen tuli.