9-3 04 Aero ei lähe käyntii lyhyen ajan jälkeen
- Kivikangas
- "Kaasari"
- Viestit: 15
- Liittynyt: Ma Heinä 03, 2023 11:38
9-3 04 Aero ei lähe käyntii lyhyen ajan jälkeen
Jos on käyttämättömänä +-24h niin ei enää halua startata. Akku pitää ottaa irti joka päivä ja ladata melkee täyteen. Se akku ei ees tyhjene, nyttenki siinä oli vielä 11v mutta ei ees halunnu laittaa virtoja päälle kunnolla. Ku laitto avaimet virtalukkoo valot sun muut välkky ja kuulu naksutusta. Voisko virtalukko olla viallinen?
En ite oo ollenkaan mikään asiantuntija niin kaikki tieto/kokemus/apu on arvostettua!
En ite oo ollenkaan mikään asiantuntija niin kaikki tieto/kokemus/apu on arvostettua!
Re: 9-3 04 Aero ei lähe käyntii lyhyen ajan jälkeen
Osta uusi akku. Oireet viittaa liian alhaiseen jännitteeseen ja 11 voltin napajännite tarkoittaa aivan tyhjää akkua. 11,5 volttia on jo aivan tyhjä akku.
12,5-12,7V on normaali ladatun akun jännite, jos jää tuon alle niin jossain on jotain pahasti vialla. Joko laturi ei lataa tai sitten akku on muuten vaan tiensä päässä.
12,5-12,7V on normaali ladatun akun jännite, jos jää tuon alle niin jossain on jotain pahasti vialla. Joko laturi ei lataa tai sitten akku on muuten vaan tiensä päässä.
#9403
Nyk: Saab 9-3 SC 2.0t AT Linear 2008
Ex: Saab 9000 CD 2.0i A 1991
Nyk: Saab 9-3 SC 2.0t AT Linear 2008
Ex: Saab 9000 CD 2.0i A 1991
Re: 9-3 04 Aero ei lähe käyntii lyhyen ajan jälkeen
Akku on aivan tyhjäKivikangas kirjoitti: ↑Ti Maalis 05, 2024 16:39Se akku ei ees tyhjene, nyttenki siinä oli vielä 11v mutta ei ees halunnu laittaa virtoja päälle kunnolla.
Pitää olla 12,5 V luokkaa, jotta on kunnossa.
Ei siis tarvitse ihmetellä käynnistymättömyyttä. Uuden akun ostoon vain.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: 9-3 04 Aero ei lähe käyntii lyhyen ajan jälkeen
Kerta tyhjenee vuorokaudessa niin vika voinee olla myös auto joka vuotaa akun tyhjäksi.
Toki ei se akkukaan enää täysin terve ole jos tuota jumppaa on jonkin aikaa harrastettu, mutta uusi akku ei paljoa piristä jos auto vuotaa virtaa, eli kannattaa sekin varmistaa. Helpoin tapa lie ottaa se akku irti kun auton sammuttaa ja seurata, häviääkö jännite akusta samaan tapaan kun se on autosta irti.
Toki ei se akkukaan enää täysin terve ole jos tuota jumppaa on jonkin aikaa harrastettu, mutta uusi akku ei paljoa piristä jos auto vuotaa virtaa, eli kannattaa sekin varmistaa. Helpoin tapa lie ottaa se akku irti kun auton sammuttaa ja seurata, häviääkö jännite akusta samaan tapaan kun se on autosta irti.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: 9-3 04 Aero ei lähe käyntii lyhyen ajan jälkeen
^Tai käydä jossain akkukaupassa, jossa mittaavat kuormitustesterillä akun virranantokyvyn ja varauksen.
Ainakin Suomen akut löytyy useammalta paikkakunnalta ja myyvät Exiden akkuja -> https://www.suomenakut.fi/
Eski
Ainakin Suomen akut löytyy useammalta paikkakunnalta ja myyvät Exiden akkuja -> https://www.suomenakut.fi/
Eski
- Kivikangas
- "Kaasari"
- Viestit: 15
- Liittynyt: Ma Heinä 03, 2023 11:38
Re: 9-3 04 Aero ei lähe käyntii lyhyen ajan jälkeen
On nyt ollu kaks akkua minkä kanssa vaiheltu, ladattu täyteen ja sitten kun auto on imassu tyhjäks laitettu toinen täyteen ladattu akku tilalle. Eli ei olla pelkästään yhen akun kanssa taisteltu. Molemmat uusia Exide 77ah akkuja , toinen ostettu kesällä ja toinen syksyllä eli tietääkseni ei pitäisi niissä piileä vika. Vaikka akku on ladattu täyteen ei oo enää lähteny käyntiin, jos auto ollut noin 1-2vrk kokonaan käyttämättä.
- Kivikangas
- "Kaasari"
- Viestit: 15
- Liittynyt: Ma Heinä 03, 2023 11:38
Re: 9-3 04 Aero ei lähe käyntii lyhyen ajan jälkeen
Akut lataa kyllä yli 11v ei oo siitä huolta. Mietin että eikö autossa menis kuitenkin virrat päälle vaikka onkin vaan 11 voltin napajännite?tonnari91 kirjoitti: ↑Ti Maalis 05, 2024 18:57Osta uusi akku. Oireet viittaa liian alhaiseen jännitteeseen ja 11 voltin napajännite tarkoittaa aivan tyhjää akkua. 11,5 volttia on jo aivan tyhjä akku.
12,5-12,7V on normaali ladatun akun jännite, jos jää tuon alle niin jossain on jotain pahasti vialla. Joko laturi ei lataa tai sitten akku on muuten vaan tiensä päässä.
- Kivikangas
- "Kaasari"
- Viestit: 15
- Liittynyt: Ma Heinä 03, 2023 11:38
Re: 9-3 04 Aero ei lähe käyntii lyhyen ajan jälkeen
Oletan että auto purkaa sitä mutta eikai ne akut niin terveitä voi myöskään olla. Kaks akkua ollu käytössä niin molemmat ladattu täyteen ja toinen jätetty oottamaan että se käytössä oleva tyhjenee (kuitenkin toivottu ettei tyhjenis mutta kyllä se aina on tyhjentynyt). Välillä kuitenkin yks akku on kestänyt 1-2vk, jos sillä on ajettu päivittäin mutta heti käyttämättömänä 1-2vrk se on hyytyny. Sitte kun on tyhjenny niin toinen laitettu tilalle ja aina on pysyny täynnä se akku vaikka ei oo ollu missään kiinni.aero kirjoitti: ↑Ke Maalis 06, 2024 08:25Kerta tyhjenee vuorokaudessa niin vika voinee olla myös auto joka vuotaa akun tyhjäksi.
Toki ei se akkukaan enää täysin terve ole jos tuota jumppaa on jonkin aikaa harrastettu, mutta uusi akku ei paljoa piristä jos auto vuotaa virtaa, eli kannattaa sekin varmistaa. Helpoin tapa lie ottaa se akku irti kun auton sammuttaa ja seurata, häviääkö jännite akusta samaan tapaan kun se on autosta irti.
Re: 9-3 04 Aero ei lähe käyntii lyhyen ajan jälkeen
Mikä on tarkka jännite akun navoissa, kun auto on käynnissä?
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: 9-3 04 Aero ei lähe käyntii lyhyen ajan jälkeen
Kyllä tää mun korvaan kuulostaa siltä, että auto vuotaa virtaa sammuksissakin just sen verran, että päivässä ei kerkee liian tyhjäks startille mutta kahdessa ehtii. Jos sitten ajoaika ei siinä päivittäisessäkään käytössä riitä lataamaan sekä startin että virtavuodon syömää, niin sopivalla aikajänteellä päätyy jo päivässä liian alas starttia ajatellen.Kivikangas kirjoitti: ↑Pe Maalis 08, 2024 16:08Välillä kuitenkin yks akku on kestänyt 1-2vk, jos sillä on ajettu päivittäin mutta heti käyttämättömänä 1-2vrk se on hyytyny. Sitte kun on tyhjenny niin toinen laitettu tilalle ja aina on pysyny täynnä se akku vaikka ei oo ollu missään kiinni.
Eli ei muuta kuin virtavuotoa etsimään. Pitää houkutella auto unille (olikohan se näissä luokkaa 30min sammutuksesta ja sulkemisesta) niin että auto luulee ovien ja luukkujen olevan kiinni virtamittari paikallaan, niin voi alkaa nykimään sulakkeita yksi kerrallaan irti.
Jaa niin, alotetaan kuitenkin ihan perusjutusta: eihän OBD-portissa ole mitään bluetooth-palikkaa tms jatkuvasti kiinni? Osa niistä ei osaa aina nukahtaa kunnolla ja pitää autoa väkisin hereillä.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: 9-3 04 Aero ei lähe käyntii lyhyen ajan jälkeen
Itsellä akku tyhjenee viimeistään kolmen viikon ajamattomuuden jälkeen (9-3 1.8t Biopower). Viimeisin tyhjäksi meno taisi vaatia vain viikon tai vähän yli. Akku tutkitusti vielä kunnossa. Autoa tutkittiin Keravan autosähkössä ja "vuotokohta" paikannettiin virtalukkoon. Eivät siellä alkaneet sitä korjaamaan vaan kehottivat kääntymään merkkikorjaamon puoleen. Sekä Vantaan Länsi-Auto että Järvenpään Mäkelän Auto puhuivat virtalukon/jonkin elektroniikkasarjan vaihtamisesta. Lasku min. satoja euroja joten taitaa jäädä korjaamatta. En tosin tiedä voiko sinulla olla samaa vikaa jos akku tyhjenee noin nopeasti.
- Kivikangas
- "Kaasari"
- Viestit: 15
- Liittynyt: Ma Heinä 03, 2023 11:38
Re: 9-3 04 Aero ei lähe käyntii lyhyen ajan jälkeen
Todnäk vien sen jollekki ammattilaiselle joka nuista sähköistä tietää ja osais paikantaa vuodon tai sit jos onkin joku muu vikana. Eka vois kuitenki ite yrittää paikantaa virtavuotoa tolla sulake-metodilla.aero kirjoitti: ↑Pe Maalis 08, 2024 17:45Kyllä tää mun korvaan kuulostaa siltä, että auto vuotaa virtaa sammuksissakin just sen verran, että päivässä ei kerkee liian tyhjäks startille mutta kahdessa ehtii. Jos sitten ajoaika ei siinä päivittäisessäkään käytössä riitä lataamaan sekä startin että virtavuodon syömää, niin sopivalla aikajänteellä päätyy jo päivässä liian alas starttia ajatellen.Kivikangas kirjoitti: ↑Pe Maalis 08, 2024 16:08Välillä kuitenkin yks akku on kestänyt 1-2vk, jos sillä on ajettu päivittäin mutta heti käyttämättömänä 1-2vrk se on hyytyny. Sitte kun on tyhjenny niin toinen laitettu tilalle ja aina on pysyny täynnä se akku vaikka ei oo ollu missään kiinni.
Eli ei muuta kuin virtavuotoa etsimään. Pitää houkutella auto unille (olikohan se näissä luokkaa 30min sammutuksesta ja sulkemisesta) niin että auto luulee ovien ja luukkujen olevan kiinni virtamittari paikallaan, niin voi alkaa nykimään sulakkeita yksi kerrallaan irti.
Jaa niin, alotetaan kuitenkin ihan perusjutusta: eihän OBD-portissa ole mitään bluetooth-palikkaa tms jatkuvasti kiinni? Osa niistä ei osaa aina nukahtaa kunnolla ja pitää autoa väkisin hereillä.
Bluetooth palikkaa epäilin heti kun tajusin että se siellä on ollut kiinni. Epäonnekseni akku hyyty vaikka palikka ei ollu kiinni.
- Kivikangas
- "Kaasari"
- Viestit: 15
- Liittynyt: Ma Heinä 03, 2023 11:38
Re: 9-3 04 Aero ei lähe käyntii lyhyen ajan jälkeen
saamisti kirjoitti: ↑Su Maalis 10, 2024 11:05Itsellä akku tyhjenee viimeistään kolmen viikon ajamattomuuden jälkeen (9-3 1.8t Biopower). Viimeisin tyhjäksi meno taisi vaatia vain viikon tai vähän yli. Akku tutkitusti vielä kunnossa. Autoa tutkittiin Keravan autosähkössä ja "vuotokohta" paikannettiin virtalukkoon. Eivät siellä alkaneet sitä korjaamaan vaan kehottivat kääntymään merkkikorjaamon puoleen. Sekä Vantaan Länsi-Auto että Järvenpään Mäkelän Auto puhuivat virtalukon/jonkin elektroniikkasarjan vaihtamisesta. Lasku min. satoja euroja joten taitaa jäädä korjaamatta. En tosin tiedä voiko sinulla olla samaa vikaa jos akku tyhjenee noin nopeasti.
Joo näin että toisellakin oli ollut ongelma sen virtalukon kanssa. Epäilin myös että olis mulla sama vika mutta se kun tyhjenee niin nopeasti nii ei voi olla ihan varma Ammattilaiselle pitäs kyllä viiä…