No niin, rakkaat kanssasaabistit! Tässä olisi pientä tilannepäivitystä.
Otimme kavereiden kanssa jakoavaimet kauniisiin käsiin, ja Oulun plussakeleissä aloimme pilkkomaan Saabia.
Monen päivän uurastuksen jälkeen moottori on viimein tässä tilassa. Kaikki kunnia kyllä ihmisille, jotka tekevät tätä päivittäin työkseen - on nimittäin sen verran raskasta puuhaa ahtaissa nurkissa, että ei tarvitse kirosanoja säästellä.
Kansi itsessään oli vielä aivan hyvässä kunnossa, mutta päätimme viedä sen koneistamolle työstettäväksi venttiileineen päivineen. Pienellä riskillä päätimme myös pitää ketjunkin toistaiseksi alkuperäisenä, kun kireys ja kunto vaikuttivat olevan hyviä.
Nokka-akseleissa oli pientä värjäymää, mutta ei mitään kynnellä tuntuvaa.
Itse pääpahis eli imyventtiilit olivat kieltämättä aika syvällä istukassa. Pakoventtiilit olivat ulkoisesti oikein mainiossa kunnossa.
Sylinteri 4, vuotaa kuin seula. Pientä repaletta venttiilin reunassa:
Sylinteri 3, tiivis:
Sylinteri 2, vuotaa:
Sylinteri 1, tiivis:
Nyt odotellaan koneistuksen ja uusien venttiilien asennuksen tuloksia. Mennee konepajan kiireiden vuoksi aikaisintaan kuun loppuun.