9-3 VM 2005 miten ilmamassamittarin vika oireilee?

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
valimjuk
"Kaasari"
Viestit: 11
Liittynyt: La Syys 05, 2015 18:44

9-3 VM 2005 miten ilmamassamittarin vika oireilee?

Viesti Kirjoittaja valimjuk »

Välillä ei tottele kaasua = ei kiihdy. Kuuluuko oirekuvaan? Ja moottorin vikavalo palaa...
cc
"Viggen"
Viestit: 564
Liittynyt: Ti Elo 12, 2003 19:53

Re: 9-3 VM 2005 miten ilmamassamittarin vika oireilee?

Viesti Kirjoittaja cc »

Ilman tietoa vikakoodista täyttä arvailua. Mutta kaasuläppä ja/tai sen yhteys kaasupolkimeen voi tuollaista aiheuttaa.
Jos ei vikaakoodinkujaa käsillä, ja hinku tien päälle, ilmainen apu voi olla avata ja puhdistaa läppäkotelon liitin ja akun edessä olevan pienen säkökeskuksen alla oleva harmaa 24-napainen liitin. Moottorin vikakoodit saa ulos halvatkin OBD-lukijat.
#1894 : 9000 CS 2.0t -96 , 9-3 SC TiDS -09 , 9-3 Cab 1.8t+Hirsch -05 . . . . Entiset : 90 -85 , 900c -88 , 900s 2,3i -96
valimjuk
"Kaasari"
Viestit: 11
Liittynyt: La Syys 05, 2015 18:44

Re: 9-3 VM 2005 miten ilmamassamittarin vika oireilee?

Viesti Kirjoittaja valimjuk »

Hei, kiitos viestistä. En huomannut mainita vikakoodista, se oli "P0101 Ilmamassamittari. Ylittää ohjealueen."
T. Jukka
cc
"Viggen"
Viestit: 564
Liittynyt: Ti Elo 12, 2003 19:53

Re: 9-3 VM 2005 miten ilmamassamittarin vika oireilee?

Viesti Kirjoittaja cc »

Pelkällä P0101:lla tarkistaa ensin mahdolliset vuodot tai tukokset imu/ahtoputkistossa, immun johtolittimen tarkistus/pudistus, itse immun puhdistus ja jos ei tokene niin uusi mittari. Jos muitakin koodeja niin voi olla vikaa muuallakin.
#1894 : 9000 CS 2.0t -96 , 9-3 SC TiDS -09 , 9-3 Cab 1.8t+Hirsch -05 . . . . Entiset : 90 -85 , 900c -88 , 900s 2,3i -96
valimjuk
"Kaasari"
Viestit: 11
Liittynyt: La Syys 05, 2015 18:44

Re: 9-3 VM 2005 miten ilmamassamittarin vika oireilee?

Viesti Kirjoittaja valimjuk »

Asia selvä - kiitos! Tilasin AutoDocista uuden IMM. 👍
Monikossa
"Aero"
Viestit: 435
Liittynyt: Pe Maalis 08, 2024 16:21

Re: 9-3 VM 2005 miten ilmamassamittarin vika oireilee?

Viesti Kirjoittaja Monikossa »

valimjuk kirjoitti:
La Kesä 01, 2024 06:52
Asia selvä - kiitos! Tilasin AutoDocista uuden IMM. 👍
Halvat mittaavat anturit ei toimi monesti niin kuin pitäisi.
Vapareissa tai/ja ilman ilmamäärän mitaavissa autoissa melkein ihan sama mitä merkkiä käyttää.
Käytä vain oem laatuista.
valimjuk
"Kaasari"
Viestit: 11
Liittynyt: La Syys 05, 2015 18:44

Re: 9-3 VM 2005 miten ilmamassamittarin vika oireilee?

Viesti Kirjoittaja valimjuk »

Ok, tuo maksoi jotain 70€. Palauttaa saa, jos ei ole tyytyväinen.
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4810
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: 9-3 VM 2005 miten ilmamassamittarin vika oireilee?

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Valitettavasti vika ei suurella todennäköisyydellä ole ilmamassamittarissa :!:

Muu oire vain käy ilmi tuota kautta, kun ilmamassa ole tavoiteltu. Tämän takia auto menee välillä "limb home- tuvamoodiin" vahinkojen välttämiseksi. Tuossa nilkuta kotiin tilassa auto on todella tehoton, mutta voi toki ajaa, jotta pääsee kotiin tai korjaamolle ajamalla.

En huomananut onko kyseessä bensa vai diesel.
Kuitenkin vika on mitä luultavammin ahtojärjestelmässä ja siellä onkin sitten useita vaihtoehtoja. Tyypillisimpiä on ilman muuta vuodot putkistossa tai sitten turbon ahtopaineen säätömagneettiventtiilissä.
Bensa malleja koskee myös vielä turbon by-pass- kalvo turbon sisällä tai sen magneettisäätöventtiili.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
valimjuk
"Kaasari"
Viestit: 11
Liittynyt: La Syys 05, 2015 18:44

Re: 9-3 VM 2005 miten ilmamassamittarin vika oireilee?

Viesti Kirjoittaja valimjuk »

Voi voi, vaikeaksi voi mennä!
Bensakone kyseessä. Tuo nilkutus-tila menee aina ohi, kestää n.15 sek. Sytyttää kuitenkin aina moottorin vikavalon ja antaa tuon koodin.... :facepalm_man:
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4810
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: 9-3 VM 2005 miten ilmamassamittarin vika oireilee?

Viesti Kirjoittaja petrisa »

valimjuk kirjoitti:
La Kesä 01, 2024 11:47
Sytyttää kuitenkin aina moottorin vikavalon ja antaa tuon koodin.... :facepalm_man:
Kyllä, kun Trionic 8 on ilmamassasäätöön perustuva.
Trionic laskee aina laskennallisen ilmamassan eri paramterien avulla: kaasuläpän asento, kierrosluku, imusarjan paine. Kun todellinen ilmassa mitattuna IMM signaalista ei ole lähelläkään tätä, syntyy vikatilanne. Ja tämä johtaa usein rajoitettuun tehotilaan (limb home).
Itse IMM on näissä Saabeissa harvoin syyllinen tähän vaan vika on jossain muualla.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
valimjuk
"Kaasari"
Viestit: 11
Liittynyt: La Syys 05, 2015 18:44

Re: 9-3 VM 2005 miten ilmamassamittarin vika oireilee?

Viesti Kirjoittaja valimjuk »

Sitten vaan Saab korjaamolle. Onneksi niitä on täällä Kangasalla kaksi kappaletta: Auto-Tech ja Suolinko.
duuduu
"Hirsch"
Viestit: 985
Liittynyt: Su Loka 07, 2012 20:54
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: 9-3 VM 2005 miten ilmamassamittarin vika oireilee?

Viesti Kirjoittaja duuduu »

valimjuk kirjoitti:
Pe Touko 31, 2024 21:13
Hei, kiitos viestistä. En huomannut mainita vikakoodista, se oli "P0101 Ilmamassamittari. Ylittää ohjealueen."
T. Jukka
Erittäin harvoin massamittari näyttää väärin niin paljon, että ohjainlaite osaa siitä vikakoodin antaa. Todennäköisemmin ahtovuoto, jolloin ilmamassamittari näyttää oikein, koska suuri osa siitä mitatusta ilmasta menee harakoille. Siksi vikakoodi, että ilmamassa ylittää ohjealueen.
NG9-3 Aero MY05
valimjuk
"Kaasari"
Viestit: 11
Liittynyt: La Syys 05, 2015 18:44

Re: 9-3 VM 2005 miten ilmamassamittarin vika oireilee?

Viesti Kirjoittaja valimjuk »

Ahtovuoto? Mitä sille voi tehdä? Miten? Kallis remontti?
duuduu
"Hirsch"
Viestit: 985
Liittynyt: Su Loka 07, 2012 20:54
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: 9-3 VM 2005 miten ilmamassamittarin vika oireilee?

Viesti Kirjoittaja duuduu »

No helpoimmillaanhan se on kiristää löysä letkunside, mutta hankala tuota näin etänä sanoa, kun ei tiedä mistä vuotaa, jos vuotaa.
NG9-3 Aero MY05
Vastaa Viestiin