Saab 9-3 LED-muutossarjan asennus

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
966
"Turbo"
Viestit: 256
Liittynyt: To Joulu 29, 2005 18:00
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Saab 9-3 LED-muutossarjan asennus

Viesti Kirjoittaja 966 »

Täältä saa parilla kympillä parin kortteja, kokeiltu omassa -06 SC:ssä, ei toiminut tässä kokoonpanossa - päävalot 55W can-kiinanxenonit ja kaukovalot Philips Ultinon Led-HL, sähkö xenon-asetuksella. Löytyy Hyvinkäältä 040 7357999. Mauri.
Aja millä haluat, ja Saabilla lopuks!
966
"Turbo"
Viestit: 256
Liittynyt: To Joulu 29, 2005 18:00
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Saab 9-3 LED-muutossarjan asennus

Viesti Kirjoittaja 966 »

Sori, nämä ovatkin vain kaukovaloille, luin hätäisesti viestin. Mauri
Aja millä haluat, ja Saabilla lopuks!
SCombimies
"Kaasari"
Viestit: 20
Liittynyt: Ti Tammi 24, 2017 15:33

Re: Saab 9-3 LED-muutossarjan asennus

Viesti Kirjoittaja SCombimies »

Voiko joku vielä vääntää rautalangasta; eli jos vaihdan halogeenivaloilla olevaan pre-facelift NG9-3:en lähivaloihin H7 tilalle ledit, niin ennen kuin koodaa Techillä auton xenon-versioksi
-ledit vilkkuvat testipulssin takia loputtoman pitkään parkissa ollessa vai jonkun tietyn aikaa?
-vilkkuvatko ledit ajaessakin lähivalot päällä?
Monikossa
"Aero"
Viestit: 435
Liittynyt: Pe Maalis 08, 2024 16:21

Re: Saab 9-3 LED-muutossarjan asennus

Viesti Kirjoittaja Monikossa »

Omassa vilkkuminen sammui itsekseen jossain vaiheessa sammuksissa.
Tekitys ei auta välkkkymiseen eikä poksit niiden estoon ainakaan nuo mitä olen kokeillut mm.lumiselta.
D1S ledeillä (ennen kuin joku foorumin lapsista aloittaa viisastelun, juu niin D1S on kanta lampussa, ei xenon ole led, käytä päässä oleva materiaa) saa xenonit muutettua ledeiks ilman välkkymistä, ainakin omassa toimii.

Maptunilta/speedparts tilaamalla poksi lainaan millä ohjelmointi tehdään niin ettei ledit välky toiminee joissain saabeissa.
Videoiden perusteella hinta pyörii 100-150e kieppeillä ja ilmeisen toimiva ainakin joissain malleissa.
https://youtu.be/GFgElpKsD90?si=H1Ru7a7G-g_u3U4U
aero
-
Viestit: 9117
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Saab 9-3 LED-muutossarjan asennus

Viesti Kirjoittaja aero »

Vilkkumista on tosiaan noita kahta mallia.
1) Ajaessa halogeeneille konfiguroitu auto säätää valojen tehoa PWM:llä eli pätkimällä polttimolle syötettävää sähköä sopivassa tahdissa. Hitaat halogeenit ei ehdi reagoimaan tähän näkyvästi, mutta nopeat LEDit ja xenonit ehtii.
2) Parkissa, auto sammuksissa vilkkuminen tulee polttimon testipulssista, jolla auto vahtii ovatko polttimot ehjiä.

Valojen koodaus techillä xenoneiksi auttaa ainakin ykköseen, ehkä niiden lähivalojen osalta jopa kakkoseen. Lisäksi kakkosvilkkuminen loppuu viimeistään kun auto menee kokonaan nukkumaan, eli lähivalot on sillä taputeltu.

Erilliset kaukovalopolttimot ovat kuitenkin aina tehtaalta halogeenit (myös bi-xenonien kanssa) ja niihin tuo xenoniksi koodaus ei siis auta. Ne tarttee erillisen elektroniikkayksikön, joka "syö" nuo testipulssit eli suodattaa ne pois, näille käsittääkseni ei PWM:ää ajeta eli sitä ei tarvinne tasoittaa.Tästä elektroniikkayksiköstä käyttäjä Upi puhuu ketjun edellisillä sivuilla.

Edellisen videon ohjelmointilaite muuttaa auton ohjelmistoa niin että se poistaa testitoiminnot halutuilta polttimoilta ja mahdollistaa LEDien käytön. Eli on kattavampi kuin techillä lähivalojen koodaus xenoniksi.

Ne "can-väylä" -polttimot ja "can-väylä" -vastukset, joilla ei ole mitään tekemistä can-väylän kanssa ja joita markkinoidaan väärillä termeillä, auttavat vain polttimon käyttämän virran mittausta käyttävään valonvahtiin tekemällä sähköstä lämpöä, kuten hehkulangallisetkin polttimot merkittävissä määrin tekevät.

Edit: korjasin kirjoitusvirheen joka aiheutti väärän kursivoinnin.
Viimeksi muokannut aero, To Syys 12, 2024 09:19. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4810
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Saab 9-3 LED-muutossarjan asennus

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Kyllä se on juuri noin kuin edellä "aero" kirjoitti.

Tilannetta varmaan parantaa lähivalojen osalta olennaisesti, jos ne ovat koodattu xenoneiksi ja polttimona on H7 LED. Sitten tulee tietenkin eteen tämä kaukovalopoltin heijastimella. Varmaan sekin olisi hyvä vaihtaa LED polttimoksi, mutta se testi välkkyminen pitää saada pois.

Mikäli tuo kaukovalon testipulssin koodaaminen pois tai sen estoboksi tuottaa ongelmaa, niin helppona ratkaisuna lienee vaihtaa ko, poltin Osramin Cool Blue Intense- malliin. Sen värilämpötila sopii hyvin xenoneille tai LED polttimoille eikä valotehokaan ole huono. Itselläni oli tuollaiset -08 mallissa xenon umpion lisä H7 kaukovalopolttimoina :)
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Monikossa
"Aero"
Viestit: 435
Liittynyt: Pe Maalis 08, 2024 16:21

Re: Saab 9-3 LED-muutossarjan asennus

Viesti Kirjoittaja Monikossa »

Tuota meinasin joskus kokeilla ajovaloihin.
https://youtu.be/yAUAuaisZw0?si=6uKJj6asB1r8OEuB
aero
-
Viestit: 9117
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Saab 9-3 LED-muutossarjan asennus

Viesti Kirjoittaja aero »

Tuo toiminee ok valoissa, joissa on testipulssi mutta joko ei PWM:ää ollenkaan tai hyvin korkean utilisaation PWM-syöttö, ettei rele ehdi irroittelemaan. Jos PWM:n syöttöosuus on tarpeeksi alhainen, esim. simuloidaan 21W polttimolla 5W polttimoa (jota NG9-3 kuulemma osaa ainakin jossain määrin tehdä), saattaa rele räpyttää menemään ja tappaa itsensä, polttimon ja/tai pahimmassa tapauksessa syötön.

Joka tapauksessa kannattaa vähintään olla diodillinen rele, ettei releen kela ammu piikkejä takaisinpäin.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Monikossa
"Aero"
Viestit: 435
Liittynyt: Pe Maalis 08, 2024 16:21

Re: Saab 9-3 LED-muutossarjan asennus

Viesti Kirjoittaja Monikossa »

aero kirjoitti:
To Syys 12, 2024 12:24
Tuo toiminee ok valoissa, joissa on testipulssi mutta joko ei PWM:ää ollenkaan tai hyvin korkean utilisaation PWM-syöttö, ettei rele ehdi irroittelemaan. Jos PWM:n syöttöosuus on tarpeeksi alhainen, esim. simuloidaan 21W polttimolla 5W polttimoa (jota NG9-3 kuulemma osaa ainakin jossain määrin tehdä), saattaa rele räpyttää menemään ja tappaa itsensä, polttimon ja/tai pahimmassa tapauksessa syötön.

Joka tapauksessa kannattaa vähintään olla diodillinen rele, ettei releen kela ammu piikkejä takaisinpäin.
Mites konkka toimisko vaikka akkuvehkeen sähkömoottorista?
Joku joka tasais "jännite katkon" niin eikös silloin rele toimis jatkuvasti.
Tuohan on kyl helppo testata autopoppien konkalla.
aero
-
Viestit: 9117
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Saab 9-3 LED-muutossarjan asennus

Viesti Kirjoittaja aero »

Juu, sopivasti mitoitetun konkan pitäisi kyllä auttaa. Liian pieni ei välttämättä jaksa varata tarpeeksi pitääkseen releen vetäneenä, liian iso taasen näyttää tyhjänä liian kovalta oikosululta ja saattaa laukaista suojatoiminnon tai polttaa pääteasteen.

Nyt pitää vähän muistella, kun en ole hetkeen näitä laskeskellut. Saa korjata ja oikaista, jos joku huomaa virheen. Esim. Hella ilmoittaa vaihtoreleelle 4RD-933332-081 resistanssiksi 350ohm eli kytkentävirtaa menee n. 14V/350ohm=0,04A eli 40mA, se lie ihan ok työluku. Jos PWM:n duty cycle on vaikka 90% ja taajuus 1Hz (tuskin on, mutta tässä kohtaa pienempi luku on varmempi) tulisi kondensaattorin pystyä syöttämään 0,1s ajan tuo 40mA virtaa. Faradi on efektiivisesti yhtä kuin ampeerisekunti, joten tässä kohtaa tarvitsisi periaatteessa 0,1*0,04=0,004F eli 4mF eli 4000µF konkan, eli aika järeän. Onneksi se PWM:n taajuus on taatusti jotain paljon korkeampaa ja tämähän skaalautuu aika suoraan, joten jo 1kHz tahdilla syöttötauko olisi vain 0,1ms eli 0,0001s ja 0,0001s*0,04A=0,00004F = 0,04mF = 40µF.

Eli jos mittaa PWM:n käyttämän tahdin, saa mitoitettua konkan oikein. Laskelmassa on luonnollisesti oikaistu ohi releen "starttipiikin" sekä oikaistu konkan vajumiskäyrän laskennassa.

Toisaalta, siitä konkasta ja releen kelasta tulee LC-alipäästösuodin, joten miksi ei samantien mittaisi sitä testipulssia ja filtteröisi sitä pois LED-polttimolta. Sopiva konkka, tarvittaessa terästettynä sopivalla vastuksella, kyllä hörppää sen testipulssin niin että auto on tyytyväinen ja sopiva kela rauhoittaa pulssin nin ettei LED välähdä.

Joka tapauksessa laittaisin varmaan itse vielä diodin viritelmien eteen varmistamaan, ettei mikään backfire iske valo-ohjaimen pääteastetta vastapalloon.

Edit: ai niin, Hellan datasheetti, josta tuon 350ohm kaivoin: https://www.hella.com/hella-za/assets/m ... e_LRes.pdf
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4810
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Saab 9-3 LED-muutossarjan asennus

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Kerran mittasin tämän valojen PWM-taajuuden ja se oli, ellen väärin muista, niin 60 Hz.
Lepotilassa olevan polttimon testipulssin kesto taas oli n. 10 ms.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Vastaa Viestiin