1,8t sytytystulppa irti
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 72
- Liittynyt: Ma Helmi 13, 2012 11:13
- Paikkakunta: Härmä
1,8t sytytystulppa irti
Tällä kertaa kyseessä 9-3 1,8t, vuosimalli 2010. Pihatielle käännyttyä autosta loppui veto, aivan kuin olisi ajanut liian suurella vaihteella. Kaasua lisätessä moottori täristi voimakkaasti, pintakaasulla ajaen pääsin ajamaan parin sadan metrin matkan pihaan.
Ensimmäisenä tuli mieleen tutkia välijäähdyttimen putket, ne olivat ainakin silmämääräisesti ok.
Seuraavaksi tulpat; ykkössylinterin tulppa tuli puolan mukana ylös, kierteet korkanneet ja tulppa irti.
Mistä on kysymys, mikä tämän on voinut aiheuttaa?
Ensimmäisenä tuli mieleen tutkia välijäähdyttimen putket, ne olivat ainakin silmämääräisesti ok.
Seuraavaksi tulpat; ykkössylinterin tulppa tuli puolan mukana ylös, kierteet korkanneet ja tulppa irti.
Mistä on kysymys, mikä tämän on voinut aiheuttaa?
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2652
- Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39
Re: 1,8t sytytystulppa irti
Edellinen omistaja, huoltomies tms. vetänyt vähän reilumpaan momenttiin....
Re: 1,8t sytytystulppa irti
Ennen kannen repimistä irti suosittelen selvittämään helicoil-kierteen käyttömahdollisuutta. Ns. korjauskierre joka kestää yllättävän hyvin. http://www.masino.fi/products/helicoil-kierteet/
Tuolla aikanaan moposta korjattu sama vika, kun joku tampio vetänyt tulpan liian kovaan momenttiin.
Tuolla aikanaan moposta korjattu sama vika, kun joku tampio vetänyt tulpan liian kovaan momenttiin.
EX: 9³SS BioPower
Re: 1,8t sytytystulppa irti
5 eri konetta eikä missään pysy tulpat tiukassa.
Nykii, kiihtyy huonosti ja sytyttää vikavalon sytytyskatkoista.
Pätkäajossa löystyy nopeiten n.2kk, johtunee lämpötilan vaihtelusta.
On ollut sormitiukkuudessakin jonka seurauksena varmaankin aloittajan tulpankin ampunut irti.
Osa tulpan porsliini mustunut ja kierteen juuri öljyinen/karstainen.
Tulppina NGK ja momenttina kokeiltu eri avaimilla 28-35nm, motonetin tulppa t-avain mitä ranteista lähtee, avain ei naksahtanut 40nm kohalla.
Onko kukaan keksinyt millä pysys tiukassa? Joku kevytlukite, mikä?
Nykii, kiihtyy huonosti ja sytyttää vikavalon sytytyskatkoista.
Pätkäajossa löystyy nopeiten n.2kk, johtunee lämpötilan vaihtelusta.
On ollut sormitiukkuudessakin jonka seurauksena varmaankin aloittajan tulpankin ampunut irti.
Osa tulpan porsliini mustunut ja kierteen juuri öljyinen/karstainen.
Tulppina NGK ja momenttina kokeiltu eri avaimilla 28-35nm, motonetin tulppa t-avain mitä ranteista lähtee, avain ei naksahtanut 40nm kohalla.
Onko kukaan keksinyt millä pysys tiukassa? Joku kevytlukite, mikä?
Re: 1,8t sytytystulppa irti
Kyllä tulpat pysyy, jos kannessa tulpan kierteet ehjät
Joku on saanut kierteet pilalle

Joku on saanut kierteet pilalle

Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
-
- "Hirsch"
- Viestit: 746
- Liittynyt: Ke Touko 12, 2004 09:45
- Paikkakunta: Sieppijärvi(Länsi-Lappi)/Oulu.
Re: 1,8t sytytystulppa irti
Minun omasta meni puola 3 sylinteristä ja tulppa irtosi myös samalla. Ras koneella Oulussa laittoivat kierteet uusiksi.
9-3 X -11 (KA); 9-3 2.0T biopower -08(KA);9000 CSE jubileum -97 kesäauto
Stupid Assholes Always Buyin'em' (SAAB).
Stupid Assholes Always Buyin'em' (SAAB).
Re: 1,8t sytytystulppa irti
Osaa pysyy minkä pysyy.
Ongelmana vaan kun osa mistä kiristetty pätkimisen takia ei ole ollut omia kulkineita.
Sanoisin tyyppiaksi jos eräskin korjaamoyrittäjä sanoi samaa ja naapurinmaan foorumeilla samaa keskustelua vuosien ajan.
Facebookissa jenkkien puolella samoja havaintoja ja youtube kanavalla tullut samaa vastaan.
Ei ole kierteisiin tullut yks kaks käytön takia vikaa tai jos on niin kierteen kulumisella mikä testattavissa oikealla kierretulkilla, näkee nousun kulumisen heti.
Jos kierre venyy käytössä niin semmoinen kansi josta tulppia käytetty irti eri syiden takia versus ainoastaan onko se nyt 30tkm platinakärkisten niin ngk tulppia irrotellaan 3-4 krt.enemmän.
Eikö tämä jo pelkästään nopeuta kierteen kulumista/venymistä?
Venyväpultti venyttää kierrettäkin ja siksi samoilla venyvillä pulteilla rikotaan myös kierrettä joka korkaa ennen pitkään, tästä löytyy netistä testivideoita.
Re: 1,8t sytytystulppa irti
Tulpan momentti on 28 Nm. Sillä ei juuri kierteitä venytetä
Venyvillä pulteilla ja sytytystulpilla ei kyllä muutenkaan ole mitään tekemistä keskenään ja jos ruuviliitoksessa kierteen myötöraja ylitetään, joku on mennyt pahasti pieleen!

Venyvillä pulteilla ja sytytystulpilla ei kyllä muutenkaan ole mitään tekemistä keskenään ja jos ruuviliitoksessa kierteen myötöraja ylitetään, joku on mennyt pahasti pieleen!
Re: 1,8t sytytystulppa irti
Ei Saabissa tulpan pysyminen paikallaan ole mikään tyyppivika.
Jos pätkimisen syyksi on oletettu tulpan kiristys ja sitä on kiristetty liikaa, niin ei ihme, jos kierteet menneet. Myös kuumalla moottorilla on saatu tuhoja aikaan. Pätkimisen syy on ihan muualla. Näitä pätkimisiä kyllä näissä Saabeissa tapahtuu, mutta ihan muusta syystä kuin tulpan kireydestä.
Ja se kiristysmomentti on juuri tuo 28 Nm mitä edellä kerrottiin. Sillä se pysyy varmasti kiinni, ellei joku ole .....
Jos pätkimisen syyksi on oletettu tulpan kiristys ja sitä on kiristetty liikaa, niin ei ihme, jos kierteet menneet. Myös kuumalla moottorilla on saatu tuhoja aikaan. Pätkimisen syy on ihan muualla. Näitä pätkimisiä kyllä näissä Saabeissa tapahtuu, mutta ihan muusta syystä kuin tulpan kireydestä.
Ja se kiristysmomentti on juuri tuo 28 Nm mitä edellä kerrottiin. Sillä se pysyy varmasti kiinni, ellei joku ole .....

Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: 1,8t sytytystulppa irti
petrisa kirjoitti: ↑Su Syys 15, 2024 22:00Ei Saabissa tulpan pysyminen paikallaan ole mikään tyyppivika.
Jos pätkimisen syyksi on oletettu tulpan kiristys ja sitä on kiristetty liikaa, niin ei ihme, jos kierteet menneet. Myös kuumalla moottorilla on saatu tuhoja aikaan. Pätkimisen syy on ihan muualla. Näitä pätkimisiä kyllä näissä Saabeissa tapahtuu, mutta ihan muusta syystä kuin tulpan kireydestä.
Ja se kiristysmomentti on juuri tuo 28 Nm mitä edellä kerrottiin. Sillä se pysyy varmasti kiinni, ellei joku ole .....![]()
Mites ne autot jotka tulleet minulle huoltoon tulpan vaihtoon joissa tulppa löysällä, en ole aiemmin näihin koskenut.
Löysytä tulppa niin huomaan paineiden karkaamisen tulpan ohi, rupee pätkimään jokaisessa missä tullu vastaan.
Käytän vain ja ainoastaan oem puolia ja uusin aina kun auto vaihtuu, vika poistuu kirimällä tulppa.
En ole ensiomistaja näissä autoissa...
"Moi,
Rekisterinumerolla maailmanlaajuisesta TecDoc tietokannasta tälle autolle annetaan nämä kaksi suositusta NGK tulpista (TecDoc kanta ei ole sama asia kuin OE tuoterekisterit):
Sinänsä tuolla ei ole merkitystä alkuperäiseen kysymykseen, eli Autodata antaa näihin saman kiristysmomentin:
Huomion arvoista noin yleensä ottaen tulpista ja niiden kiristämisestä -> löystymistä voi aiheuttaa molemmat, liian löysä ja yllättäen myös liian tiukka. Eli tulpassa oleva tiiviste on suunniteltu tiettyyn kiereyteen/momenttiin. Lian löysä -> ei tarpeeksi kontaktia ja liian tiukka -> tiiviste menee liian littanaksi. 28nm vs 40nm, tuo on aika valtava muutos, 43% isompi momentti.
NGK:n sivuilta muuten löytyy runsaasti fakta pohjaista dataa tulpista, vika-analyysiä yms. Ne on "piilotettu" sivuille esitteiden muodossa:
https://ngksparkplugs.com/en/media-vault
Ja sitten vielä -> merkki ja konekohtaisesti voi olla myös poikkeavia ohjeita olemassa. Nämä on kuitenkin OE valmistajan tiedossa ja koskee heidän "omia" tulppia (jotka on kuitenkin jonkin ison valmistamia, NGK, Denso jne, autonvalmistajat ei todellakaan itse niitä valmista). Niissäkin yleensä ohje on kiristää suositus momenttiin ja sitten loppukiristys jollain astekulmalla.
Lisäksi sitten olisi hyvä myös tämmöisissä tapauksissa tarkistaa kannessa olevat kierteet. Jos ongelmia on, voi se johtua siitäkin, että tulppa ei oikeasti asetu sylinterikanteen nähden oikein.
Luonnollisesti kaikki muu(kin) koneeseen liittyvä vaikuttaa myös tulppiin. Jako/sytytys, väljyys, ahdot jne jne.
Ystävällisin terveisin | Best regards
Tuotehoito / Jari
T: +358 (0)207 445 200
tuote@hlgroup.fi
HL GROUP OY"
Seuraava testi on pienentää momenttia.
Ihan vaan noin ohimennen, jos et koske tulppaan niin mistä tiedät ettei ole löysällä varsinkin jos joku muu tekee työn...
Re: 1,8t sytytystulppa irti
Alkaakohan vanhemmiten olemaan kannen puolen kierteissä sen verran kitkaa, että suoraan momenttiavaimella kiriessä se tiiviste ei lähde edes litistymään ja tällöin tulppa jää löysälle. Olen joitakin kertoja pyöritellyt pelkällä jatkovarrella tulppia irti asiakkaiden autoista ja huomannut, ettei se tiivisterengas ole litistynyt lainkaan. Täytyy siis tulppia asentaessa vetää rohkeasti siihen asti, että tuntuu selvästi tiivisteen lähtevän puristumaan ja siitä sitten momenttiavaimella loput.
Sami Räihä #1910
Saksanpatonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Saksanpatonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Re: 1,8t sytytystulppa irti
Täytyy koitella ja tarkkailla jossainhan se vika on ja jos ottaa huomioon pelkästään omien kulkineiden tulppien irrotus määrän vuodessa viidestä kannesta 1-3krt./auto niin otanta ei ole pelkästään yhden auton huomio.Tobbana kirjoitti: ↑Ma Syys 16, 2024 23:07Alkaakohan vanhemmiten olemaan kannen puolen kierteissä sen verran kitkaa, että suoraan momenttiavaimella kiriessä se tiiviste ei lähde edes litistymään ja tällöin tulppa jää löysälle. Olen joitakin kertoja pyöritellyt pelkällä jatkovarrella tulppia irti asiakkaiden autoista ja huomannut, ettei se tiivisterengas ole litistynyt lainkaan. Täytyy siis tulppia asentaessa vetää rohkeasti siihen asti, että tuntuu selvästi tiivisteen lähtevän puristumaan ja siitä sitten momenttiavaimella loput.
Täytyy joskus vanhasta irtokannesta tulkilla katsoa paljonko nousu venynyt jos on, veikkaan vaan käyttäjävirhettä näissä omissa vehkeissä alun perin.
Täysin ventovieraiden (kenen jäljiltä lie) esim.autoliikeautojen kohdalla näkyy osassa mustaa porsliinin juuressa ja kierteessä öljyä joka kertoo sen, että jossain vaiheessa on painetta pukannut ohi tulpan.
Aiheesta en väittele kenenkään kanssa koska jos en ottanut asiaa puheeksi ei kukaan olisi kiinnittänyt mitään huomiota asiaan.
Ensi kerralla puolia vaihtaessa pätkimisen tai jonkun muun takia ottakaapa räikkä tulppahylsyllä ja koittakaapa kiristää, voi olla ettei sitä varmana puolavikana pidettyä puolaa tarvitse just nyt vaihtaakkaan.
Normi hylsyllä sit melko varmasti halkaisette porsliinin, silloin kun kuuluu se kirskahtava ääni niin suotta laitatte enää paikalleen, vahinko kävi jo.
Re: 1,8t sytytystulppa irti
Ihan mielenkiinnosta kyselen, miten kannen kierre voi ”venyä”? Lähtökohtaisesti tulpan ja kannen kierteiden nousu on sama, eikä se muutu missään tilanteessa. Kun kiristysmomentti ylittää kannen materiaalin myötörajan, kannen kierre myötää ja voiman kasvaessa ylittyy myös leikkauslujuus, kierre ”korkkaa”. Tulpan mukana tulevassa kannen kierteessä on uskoakseni nousu edelleenkin sama, mikä tulpassakin. Jos se olisi venynyt, se ei mahtuisi tulpan kierteisiin

Re: 1,8t sytytystulppa irti
Noh, minä olen sitä mieltä ettei voikaan. Kierre korkkaa kokonaan ennen venymistä, koska tuo venyminenhän vaatisi sen että tulppa venyy ja vioittaisi kierrettä vain yläosasta. Venyvä pultti saattaa sen tehdä, sytytystulppa alumiinikannessa ei ikinä.Scraab kirjoitti: ↑Ti Syys 17, 2024 09:55Ihan mielenkiinnosta kyselen, miten kannen kierre voi ”venyä”? Lähtökohtaisesti tulpan ja kannen kierteiden nousu on sama, eikä se muutu missään tilanteessa. Kun kiristysmomentti ylittää kannen materiaalin myötörajan, kannen kierre myötää ja voiman kasvaessa ylittyy myös leikkauslujuus, kierre ”korkkaa”. Tulpan mukana tulevassa kannen kierteessä on uskoakseni nousu edelleenkin sama, mikä tulpassakin. Jos se olisi venynyt, se ei mahtuisi tulpan kierteisiin.
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -24
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -24
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
Re: 1,8t sytytystulppa irti
Duunissa käsittelen päivittäin kymmeniä kertoja 12.9 pultteja kiinnikkeissä ja aika ajoin joutuu kierteet putsaamaan tapilla ja holkilla kierteen venyessa, aina lähtee lastua molemmista.anv kirjoitti: ↑Ti Syys 17, 2024 11:12Noh, minä olen sitä mieltä ettei voikaan. Kierre korkkaa kokonaan ennen venymistä, koska tuo venyminenhän vaatisi sen että tulppa venyy ja vioittaisi kierrettä vain yläosasta. Venyvä pultti saattaa sen tehdä, sytytystulppa alumiinikannessa ei ikinä.Scraab kirjoitti: ↑Ti Syys 17, 2024 09:55Ihan mielenkiinnosta kyselen, miten kannen kierre voi ”venyä”? Lähtökohtaisesti tulpan ja kannen kierteiden nousu on sama, eikä se muutu missään tilanteessa. Kun kiristysmomentti ylittää kannen materiaalin myötörajan, kannen kierre myötää ja voiman kasvaessa ylittyy myös leikkauslujuus, kierre ”korkkaa”. Tulpan mukana tulevassa kannen kierteessä on uskoakseni nousu edelleenkin sama, mikä tulpassakin. Jos se olisi venynyt, se ei mahtuisi tulpan kierteisiin.
Pultit vedetään tiukkaan jatkovarrella.
Eikös kannessa ole teräskierre vähän kuin helicoil vai muistanko väärin.