Tässä "vaihtoehtoisen tavan" etsintä motivoitui sitä kautta, että eLSD putkien ja nippojen vaihto WIS:n ohjeiden mukaan hommaan menisi aika monta tuntia (käytännössä kokonainen työpäivä, ainakin minulta), jos samalla autolla pitää tulla ajokuntoisena harrastetallilta poiskin. Lisäksi näissä yli 10 v vanhoissa autoissa on aina mahdollista, että remontin aikana ilmenee aikaa vieviä yllätyksiä...
Osana eLSD-mekanismia on ulkoiset hydrauliikkaputket (2 kpl, putkisarjan osanumero 13280098), niiden liitoskappaleet eli nipat (4 kpl, 13280086) ja niiden sokat (4 kpl, 13280087). Putket näyttävät olevan ihan tavallista ruostuvaa rautaa ja nipat kevytmetallia, ilmeisesti alumiinia. Samaa konstruktiota käytetään GM-perheen muissa autoissa eli saman sukupolven Opel Insigniassa ja muutamassa Cadillacin mallissa.
Alla kuva ruostuneista putkista, jotka ovat vielä perässä kiinni.

http://aijaa.com/qyV9gY
Oma kokemukseni on se, että ensimmäiset 10 v saattaa mennä hyvin mutta sen jälkeen eLSD saattaa ensimmäisenä pettää noista alumiininipoista. Nipassa on kolme aukkoa, joihin sokka kiristyy ja jos yksikin ohutreunaisista aukoista hapettuu ja sen reuna lopulta pettää, niin putki irtoaa perästä ja haldexöljy tulee paineella ulos. Näissa putkissa voi olla jopa ~30 bar paine, joten ne tyhjenevät tehokkaasti. Tällöin mittaristoon tulee ilmoitus "Service XWD", joka voi kyllä viitata moneen muuhunkin ongelmaan. Tech:llä voi kyllä monitoroida haldexin ja perän raportoimia arvoja, joten sieltä voi saada vinkkiä ongelmaan. Sen sijaan vikakoodeja ei välttämättä ilmene.
Alla kuva perästä puretuista nipoista, jossa vasemmanpuoleisessa on murtunut reuna, jonka takia putki lähti irti ja öljyt pihalle. Kolme muuta olivat vielä ehjiä ja putket paikoillaan. Yksi sokka on vasemmalla mallina.

http://aijaa.com/9OfnNV
Kuva sivulta, josta näkee nipoissa myös ohuen mustan O-renkaan kierteen juuressa.

http://aijaa.com/fFtyN0
Minulla "Service XWD" ilmoitus tuli ja paineella ulostullut öljy pisaroitui ilmavirran vaikutuksesta farmariauton takaluukkuun. Jo tästä arvasi, että joku tai jotkut nipoista olivat antaneet periksi. Auto ylös nosturilla vahvisti diagnoosin. Perä oli nippojen kohdalta kauttaaltaan öljyinen. Kuten ensimmäisestä kuvasta näkee, kaksi nipoista on perän vasemmalla sivulla ja kaksi päällä. Jos olisi matkassa ollut tuuria, niin silloin irti lähtenyt nippa olisi ollut vasemmalla sivulla. Tällöin nipan vaihdon olisi voinut tehdä ilman isoja purkutoimenpiteitä. Siinä tapauksessa irronneen putken kohdalta nippa ruuvataan irti, uusi tilalle ja öljyt sisään. Sen sijaan jos irronnut putki on perän päältä, niin sitten remontin joutuisi tekemään WIS:n ohjeiden mukaan. Tämän saavuttamiseksi pitää ensin irroittaa koko joukko osia takaa: renkaat, vakaaja, pakoputkisto, kardaani, vetoakselit, Xenon anturi tukivarresta, ylätukivarret korin puolelta, jouset, pitkittäistukivarsien etummaiset kiinnikkeet ja lopulta itse perä korista. Tämä on jo melkoinen revohka varsinkin, kun autoa niputtaessa on samat hommat edessä kasaamisessa. Olen tämän joutunut pariin kertaan tekemään ja vaikka helmanosturi on ollut käytössä, niin koko päivän remontti on kyseessä.
Halusin kokeilla tällä kertaa eLSD putkien ja nippojen vaihtoa vähemmällä osien purkamisella. Asiaan oli tavallaan vinkki WIS:n ohjeissa, jossa kuvataan momentinmuuntimen kannen tiivisteen ja suodattimen vaihto. (Momentinmuuntimen kansi on perän oikealla kyljellä mutta ylimmät ruuvit aika tavalla saavuttamattomissa hyvin lähellä koria.) Siinä ideana on se, että pakoputken ja kardaanin irroituksen jälkeen perä irroitetaan korista ja lasketaan tunkin avulla sen verran alaspäin, että kannen ruuvit voidaan irroittaa. Tämä vaatii ehkä 5-10 cm laskun alaspäin. Tällöin vetoakseleihin, jousiin ja tukivarsiin ei kosketa.
Tämän inspiroimana laajensin samaa tapaa eLSD putkien nipparemonttiin. Irroitin takarenkaat, takavakaajan ja pakoputkiston. Lisäksi kardaanin irroitin perästä ja sen taemman tukilaakerin korista. Lisäksi löysäsin kardaanin etummaista tukilaakerin kiinnikettä ja lopuksi laitoin kardaanin rautalangoilla roikkumaan. Kardaani ei WIS:n ohjeiden mukaan saisi taittua jyrkälle mutkalle ja siten aiheuttaa painetta niveliin. Tässä tilanne kardaanin osalta:

http://aijaa.com/tkV8EO
Tämän jälkeen tunkki perän alle ja perän kiinnitysruuvit (4 kpl) irti. Laskin perää ehkä 20 cm alaspäin, mikä oli ehkä turhan rohkeasti. WIS sanoo jo momentinmuuntimen kannen tiivisteen ja suodattimen vaihdon yhteydessä, että "varo vahingoittamasta vetoniveliä" mutta toisaalta ei sano mitään täsmällistä, kuinka paljon voi perää tässä kohtaa laskea. Tässä remontissa vähemmänkin olisi riittänyt, ehkä tuollainen 10-15 cm olisi ollut riittävästi. Tämä tarjoaa jo riittävän tilan eLSD putkien irrottamiselle perän ja korin välistä.
Tässä kuva perästä laskun jälkeen.

http://aijaa.com/VNib2t
Tässä kohtaa työskentelytilaa oli jo lähes ruhtinaallisesti. eLSD putkien irroitus oli suoraviivainen homma, koska nipat ovat hyvin pienellä momentilla kiinni. Uudet nipat perään kiinni ja sen jälkeen eLSD putket napsahtavat paikoilleen työntämällä ne yksinkertaisesti reiästä sisään. (Kiinnityssokkia on aika hankala uusia erikseen, koska ne ovat hyvin hentoja ja helposti taipuvat paikoilleen laitettaessa. Myöskään sokat harvemmin ovat putkien irtoamisen syynä vaan noiden nippojen ohuiden reunojen syöpyminen ja katkeaminen.)
Tässä yhteydessä uusin muista syistä myös eLSD solenoidiventtiilin (13280097) ja sen peltitiivisteen (saatavana vain osana laajaa tiivistesarjaa 13334078), kun perä oli kerran alhaalla. Tätä ei normaalisti tarvitse tehdä.
Tässä käytetyt mutta kunnostetut putket perässä kiinni, kuva päältä päin:

http://aijaa.com/URlmIJ
Tämä kuva vasemmalta sivulta:

http://aijaa.com/xfLzrY
Lopulta sitten puretut osat käännetyssä järjestyksessä kiinni.
Haldexöljyn täyttö ja tason tarkastus on sitten oma proseduurinsa mukaan lukien auton käyttö tyhjäkäynnillä minuutin verran ja tason tarkastus mutta tarkka proseduuri on kuvattu WIS:ssä ja sen mukaan tein.
Olen tätä kirjoittaessa ajellut autolla noin tuhat km ja perä näyttää toimivan. Ei myöskään takavetoakselit ole oireelleet tai ylimääräisiä ääniä päästelleet, joten taisin tarpeettoman suuresta perän laskemisesta selvitä kuivin jaloin.
Tällä tavalla remontin tekemällä säästin useamman tunnin ja työläitä vaiheita pystyi jättämään kokonaan välistä.
Tässä perän remontteihin liittyviä varaosahintoja Saabin osia myyvistä liikkeistä syyskuussa 2024:
- hydrauliikkaputket (13280098): ~650 €/pari mutta ei tällä hetkellä ilmeisesti saatavilla
- kiinnitysnipat (13280086): ~24 €/kpl mutta ei tällä hetkellä välttämättä saatavilla
- kiinnityssokka (13280087): ~30 €/4 kpl setti, tulee jo nippojen mukana mutta voi ostaa erikseenkin
- eLSD solenoidi (13280097): ~525 € mutta ei saatavilla tällä hetkellä. Haldexissa on muuten sama solenoidi.
- GM:n haldexöljy (93165387): ~110 €/L, tarvitaan 0.56 L (vaihtoehtoisia halvempiakin öljyjä on olemassa, tällaistakin on käytetty: Febi Bilstein Nr 101171 ~23 €/L)
- GM:n peräöljy (93165388): ~75 €/L, tarvitaan 0.7 L, jos perä aukaistaan (tässä eLSD putkiremontissa ei tarvinnut)
- Vaihteistokeskus/LBM Auto Parts eLSD nipat
- Elekma Haldex pumppu
- Aeromotors öljyt
- Autodoc öljyt