2.0t B207L päästöt katsastuksessa
-
- "Koeajolla"
- Viestit: 3
- Liittynyt: La Loka 12, 2024 12:22
2.0t B207L päästöt katsastuksessa
Morjesta,
Kyseessä siis ohjelmoitu saab vector 2003 B207L koneella. Rosteriputkisto jossa CE hyväksytty katalysaattori. Mennyt edellisen omistajan mukaan päästöistä aina läpi mutta nyt ei mennyt. Tälläiset arvot tuli:
CO%: 0.34 (joka oli liian suuri)
CO2: 13.90
HC ppm: 25
O2: 0.60
Lambda: 1.018
Mittalaite: Opus 40-D 1
Auto oli seissyt kaksi viikkoa ennen katsastusta, enkä tajunnut ajella enempää jotta katalysaattori lämpiäisi. Matkaa katsuriin n. 5.5km joten moottori ehtii nipin napin lämmetä niin että mittaristossa oleva neula melkein puolessa välissä. Voiko kylmä putkisto vaikuttaa ja kannattaako yrittää uudestaan niin että katalysaattori on varmasti lämmin? (takajarruja pitää huoltaa myös ennen sitä). Yritin kysellä katsastusmieheltä mikä olisi ratkaisu (en tajunnut kysyä lämpötilaa) ja vastaus oli epäselvä ja että katalysaattorin vaihto. Onko kenelläkään ollut samanlaista ongelmaa tai jotain ideaa tämän ratkaisemiseksi. Kiitos vatauksista etukäteen!
Kyseessä siis ohjelmoitu saab vector 2003 B207L koneella. Rosteriputkisto jossa CE hyväksytty katalysaattori. Mennyt edellisen omistajan mukaan päästöistä aina läpi mutta nyt ei mennyt. Tälläiset arvot tuli:
CO%: 0.34 (joka oli liian suuri)
CO2: 13.90
HC ppm: 25
O2: 0.60
Lambda: 1.018
Mittalaite: Opus 40-D 1
Auto oli seissyt kaksi viikkoa ennen katsastusta, enkä tajunnut ajella enempää jotta katalysaattori lämpiäisi. Matkaa katsuriin n. 5.5km joten moottori ehtii nipin napin lämmetä niin että mittaristossa oleva neula melkein puolessa välissä. Voiko kylmä putkisto vaikuttaa ja kannattaako yrittää uudestaan niin että katalysaattori on varmasti lämmin? (takajarruja pitää huoltaa myös ennen sitä). Yritin kysellä katsastusmieheltä mikä olisi ratkaisu (en tajunnut kysyä lämpötilaa) ja vastaus oli epäselvä ja että katalysaattorin vaihto. Onko kenelläkään ollut samanlaista ongelmaa tai jotain ideaa tämän ratkaisemiseksi. Kiitos vatauksista etukäteen!
Re: 2.0t B207L päästöt katsastuksessa
Joo, katti kuumaksi ja voithan ajaa katin kuumaksi ja viedä jollekin pajalle myös päästöjen mittaukseen jos epäilyttää ettei edes kuumalla katilla päästöt pysy kurissa.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Re: 2.0t B207L päästöt katsastuksessa
joskus leimalla piti röörissä pitää rukkasta mittauksen aikana
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, 2xfordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Re: 2.0t B207L päästöt katsastuksessa
Tuli mieleen se lamda katissa, onko puhdistettu/vaihdettu koskaan, vähän uudemmissa on kaksikin lamdaa katissa, tsekkaappa ne kanssa ja sitten ei muuta kun leimalle kone lämpimänä !
-
- "Koeajolla"
- Viestit: 3
- Liittynyt: La Loka 12, 2024 12:22
Re: 2.0t B207L päästöt katsastuksessa
Noniin, sain vihdoin jarrut kuntoon ja ajoin uudelleen katsurille. Noh ei mennyt päästöt läpi vaikka katalysaattori oli varmasti kuuma.
CO% = 0.32 eli eipä juurikaan muutosta 0.34 verrattuna
CO2 = 14.1
HC ppm = 25
O2 = 0.8
Lambda 1.028
Katsastaja pohti happiarvon perusteella imuvuotoa tai sitten pakovuotoa ennen lambdaa. Vissiin sillä tech 2 laitteella saisi selville lambda-arvoja ym niin tietäisi mistä lähteä vikaa etsimään.
CO% = 0.32 eli eipä juurikaan muutosta 0.34 verrattuna
CO2 = 14.1
HC ppm = 25
O2 = 0.8
Lambda 1.028
Katsastaja pohti happiarvon perusteella imuvuotoa tai sitten pakovuotoa ennen lambdaa. Vissiin sillä tech 2 laitteella saisi selville lambda-arvoja ym niin tietäisi mistä lähteä vikaa etsimään.
Re: 2.0t B207L päästöt katsastuksessa
Moottorinohjauksen obd2-standardin mukaisen datan saa ulos millä tahansa obd2-pulikalla. Itselläni kulkee vitosen bluetooth-pulikka taskussa aina ja softa puhelimessa.
Yksi inha päästöjä sotkeva kohde on huohotuksen takaiskuventtiili imusarjassa. Tympeä vaihdettava. Muitakin ilmavuotoja toki voi olla, mutta tuo on se inhottavin korjattava.
Yksi inha päästöjä sotkeva kohde on huohotuksen takaiskuventtiili imusarjassa. Tympeä vaihdettava. Muitakin ilmavuotoja toki voi olla, mutta tuo on se inhottavin korjattava.
Sami Räihä #1910
Saksanpatonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Saksanpatonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Re: 2.0t B207L päästöt katsastuksessa
Femmassa vanha 100 cellinen katti ei tahtonut mennä läpi a-katsastuksen toimipisteillä pilkun nussimisen takia.
Yksityisillä asemilla kun sanoo et paikalla on tarvike katti niin katsuri huuattaa pidempään reilummilla kierroksilla vrt. a-katsastus.
Bilteman 3" 200 cellinen vaihtui eikä olle ollut ongelmia.
Yksityisillä asemilla kun sanoo et paikalla on tarvike katti niin katsuri huuattaa pidempään reilummilla kierroksilla vrt. a-katsastus.
Bilteman 3" 200 cellinen vaihtui eikä olle ollut ongelmia.
Re: 2.0t B207L päästöt katsastuksessa
Mites se rukkas Antti 

saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, 2xfordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,