07-08 B284L tietäjiltä tarvitaan apua!
-
- "Kaasari"
- Viestit: 21
- Liittynyt: Ma Tammi 09, 2023 19:32
07-08 B284L tietäjiltä tarvitaan apua!
Otsikon mukainen 9-³ alkoi herjaamaan kutossylinterin suuttimen avointa virtapiiriä ja sytytyskatkoja, ensiapuna vaihdettu "uusi" suutin, mutta vanhakin toimi kun sitä vaihdon jälkeen testasin, sekä tulppa ja puola vaihdettu ristiin viitossylinterin kanssa. Ei vaikutusta vaan katkot testerin mukaan edelleen kutosessa. Nyt kun auto saatu halliin sisälle niin imusarja purettu tieltä ja suuttimien johtosarja mitattu ja tämän mukaan sähkön pitäisi ainakin johtosarjassa kulkea ihan oikein. Missä vika? Mitä voin vielä testata? V*tuttaa kuin pientä siiseliä, 250tkm ajettu Aero, aina mennyt puhtain paperein leimasta läpi.
Re: 07-08 B284L tietäjiltä tarvitaan apua!
Ihan ekana varmistus, että olet kokeillut nypätä sen kutosen suuttimen piuhan irti ja varmistua, että vikakoodi pysyy samana? Ihan vaan siltä varalta, että pyttyjärjestyksessä tai koodauksessa ei ole mitään hämärää tai ristiriitaa.
Seuraavaksi omaan mieleen tulisi oskilloskoopilla mitata suuttimien ohjausta. Tietenkin siltä kutoselta, jossa on ongelma, mutta myös toki toiselta, toimivaksi tunnetulta, jotta saa referenssin. Sekä suuttimen liittimeltä mutta myös toki suoraan ECUn liittimen takaa, jos sinne vaan mitenkään pääsee mittapäätä työntämään (liitintä voi joutua ja todennäköisesti joutuukin purkamaan), jotta saa varmistettua ettei vika ole ECUssa.
Mitata kannattaa etenkin suuttimen liittimellä paitsi liittimen pinnien väliltä, niin myös muualta katsottua maata/+12V vasten, suuttimen liitin irti ja kiinni. Pääsee paremmin jäljille, jos on heikkoa liitosta tms anomaliaa linjalla.
Seuraavaksi omaan mieleen tulisi oskilloskoopilla mitata suuttimien ohjausta. Tietenkin siltä kutoselta, jossa on ongelma, mutta myös toki toiselta, toimivaksi tunnetulta, jotta saa referenssin. Sekä suuttimen liittimeltä mutta myös toki suoraan ECUn liittimen takaa, jos sinne vaan mitenkään pääsee mittapäätä työntämään (liitintä voi joutua ja todennäköisesti joutuukin purkamaan), jotta saa varmistettua ettei vika ole ECUssa.
Mitata kannattaa etenkin suuttimen liittimellä paitsi liittimen pinnien väliltä, niin myös muualta katsottua maata/+12V vasten, suuttimen liitin irti ja kiinni. Pääsee paremmin jäljille, jos on heikkoa liitosta tms anomaliaa linjalla.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
-
- "Kaasari"
- Viestit: 21
- Liittynyt: Ma Tammi 09, 2023 19:32
Re: 07-08 B284L tietäjiltä tarvitaan apua!
Rupesinpa tätä varmistelemaan kun serkku saapui hallille katsomaan epätoivon ja alkoholismin kasvamista, ja halusi mitata suuttimien johdot vielä kerran. No nehän toimi mitattaessa juuri siinä asennossa mihin ne oli kovettuneetkin, mutta pienikin hipaisu avasi piirin. Huomenna jatkuu. Pidän teidät ajan tasalla, saa siltikin jakaa vastaavia kokemuksia/ehdotuksia ratkaisuihin.
Re: 07-08 B284L tietäjiltä tarvitaan apua!
Siinähän se sitten potentiaalinen vikapaikka makaa. Uutta pinniä/liitintä kehiin vaan jos siitä liittimen tienoosta pätkyttää. Sopivia pinnejä/liittimiä todennäköisesti saa Finjectorilta: https://www.finjector.fi
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: 07-08 B284L tietäjiltä tarvitaan apua!
Jos ei vika kohdistu lopulta johtosarjaan niin ecuja on mennyt rikki juuri noilla oireilla niin opeleista kuin Saabeistakin.
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 3x 9-5 Tid -10, 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 900 Aero 89 (PR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
-
- "Kaasari"
- Viestit: 21
- Liittynyt: Ma Tammi 09, 2023 19:32
Re: 07-08 B284L tietäjiltä tarvitaan apua!
Siltäpä tuo alkaa vaikuttamaan, ei ollut johtosarjassa vika. Toimiva ecu tiedossa mutta mitenkäs noiden parittaminen? Pitääkö olla Tech-2 vai GM:n ohjelma?
Re: 07-08 B284L tietäjiltä tarvitaan apua!
Boksin kloonaus tai oikea softa sisään ja naitto esim. Tech2:lla.
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 3x 9-5 Tid -10, 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 900 Aero 89 (PR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
-
- "Kaasari"
- Viestit: 21
- Liittynyt: Ma Tammi 09, 2023 19:32
Re: 07-08 B284L tietäjiltä tarvitaan apua!
Uusi ecu plakkarissa mutta mistä koodaaja/kloonaaja? Ediag ilmoitti jo ettei onnistu kumpikaan 

Re: 07-08 B284L tietäjiltä tarvitaan apua!
Joku softavitityspaja tuon kloonaa Turbotec, Ajtech tai vaikka Hubon auto…Saab-Sheriffi kirjoitti: ↑To Marras 14, 2024 16:35Uusi ecu plakkarissa mutta mistä koodaaja/kloonaaja? Ediag ilmoitti jo ettei onnistu kumpikaan![]()
Re: 07-08 B284L tietäjiltä tarvitaan apua!
Minä voin kloonata ohjainlaitteen. Siis plug and play, ei tarvitse erillistä Tech -paritusta.
antti.e.korhonen(at)gmail.com
antti.e.korhonen(at)gmail.com