FAQ: Automaattiset päiväajovalot Saab NG9-3

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
HölttäTimo
"Kaasari"
Viestit: 5
Liittynyt: Ti Loka 12, 2010 11:59

Re: FAQ: Automaattiset päiväajovalot Saab NG9-3

Viesti Kirjoittaja HölttäTimo »

Etsitkö 9-3 etupuskuria ? Musta ja tummanvihreä olisi Nuutajärvellä huomenna tarjolla päivällä. jos kiinnostaa niin soita 0400495402 Timo
MJH48
"Kaasari"
Viestit: 15
Liittynyt: Ti Syys 10, 2024 16:28

Re: FAQ: Automaattiset päiväajovalot Saab NG9-3

Viesti Kirjoittaja MJH48 »

Tyhmänä taas kyselen.
Kuinka herkkä tuo auto on ajovalojen virrankulutuksen muutokselle?
Ajattelin nimittäin, jos kytkisi päivänajovalot samoin kuin minulla oli matkailuautossa.
Virransyöttö virtalukon jälkeisestä pisteestä releelle joka maadoitus tehdään lähivalon kautta.
Virta valoille otetaan suoraan akusta sen em. releen kautta.
Valot palaa tällä kytkennällä aina kun kone käy, eikä ajovalot ole päällä, kun ajovalot kykee päälle sammuu päivänajovalot.
Releen johtoon voisi laittaa kytkimen, jolla valot saa pois myös auton käydessä, kytkin on sallittu vanhemmissa autoissa, selvittelin sitä aikoinaan.
Tietysti johdotus täytyy suojata sulakkeilla.
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4810
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: FAQ: Automaattiset päiväajovalot Saab NG9-3

Viesti Kirjoittaja petrisa »

MJH48 kirjoitti:
Su Joulu 29, 2024 12:40
Tyhmänä taas kyselen.
Kuinka herkkä tuo auto on ajovalojen virrankulutuksen muutokselle?
Ajattelin nimittäin, jos kytkisi päivänajovalot samoin kuin minulla oli matkailuautossa.
Virransyöttö virtalukon jälkeisestä pisteestä releelle joka maadoitus tehdään lähivalon kautta.
Virta valoille otetaan suoraan akusta sen em. releen kautta.
Valot palaa tällä kytkennällä aina kun kone käy, eikä ajovalot ole päällä, kun ajovalot kykee päälle sammuu päivänajovalot.
Releen johtoon voisi laittaa kytkimen, jolla valot saa pois myös auton käydessä, kytkin on sallittu vanhemmissa autoissa, selvittelin sitä aikoinaan.
Tietysti johdotus täytyy suojata sulakkeilla.
Varmaan muuten ihan toimiva, mutta mikäli lähivalot autossa ovat halogeenit, niin

- polttimon testipulssit vaikka lähivalot ovat pois päältä
- valojen käyttöjännite PWM signaaali

saa luultavasti releen värähtelemään ja sitä kautta päiväajovalot räpsyy.

Testi- ja PWM- signaalista pääsee eroon, kun lähivalot koodataan Tech 2 testerillä xenoneiksi.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
anv
"Hölösuu"
Viestit: 2396
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 09:45
Paikkakunta: Oulu

Re: FAQ: Automaattiset päiväajovalot Saab NG9-3

Viesti Kirjoittaja anv »

MJH48 kirjoitti:
Su Joulu 29, 2024 12:40
Tyhmänä taas kyselen.
Kuinka herkkä tuo auto on ajovalojen virrankulutuksen muutokselle?
Ajattelin nimittäin, jos kytkisi päivänajovalot samoin kuin minulla oli matkailuautossa.
Virransyöttö virtalukon jälkeisestä pisteestä releelle joka maadoitus tehdään lähivalon kautta.
Virta valoille otetaan suoraan akusta sen em. releen kautta.
Valot palaa tällä kytkennällä aina kun kone käy, eikä ajovalot ole päällä, kun ajovalot kykee päälle sammuu päivänajovalot.
Releen johtoon voisi laittaa kytkimen, jolla valot saa pois myös auton käydessä, kytkin on sallittu vanhemmissa autoissa, selvittelin sitä aikoinaan.
Tietysti johdotus täytyy suojata sulakkeilla.
Palavatko päiväajovalot tuolla kytkennällä kaukovalojen kanssa? Perinteiset huomiovalothan kytkettiin huomiovaloreleellä niin että toinen ohjausjännite tuli lyhyiltä ja toinen pitkiltä. Huomiovalorelehän toimii päinvastoin kuin lisävalorele, eli jännitteellisenä kytkin on auki.
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -24
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4810
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: FAQ: Automaattiset päiväajovalot Saab NG9-3

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Käsitykseni mukaan, miten kytkentää kuvailtiin, niin päiväajovalot eivät pala kaukovalojen kanssa.
Kaukovalojen kanssa palaa Saabissa myös aina lähivalot yhtäaikaa. Näin ollen päivävalojen rele ei saa maata lähivalopolttimon kautta, koska polttimolla on silloin jännite päällä. Rele maadoittuu lähivalo polttimon kautta vain silloin, kun valokytkin on 0- tai parkki- asennossa. Ja tässä asennossa ei tietenkään myös pitkät toimi. Poikkeuksena pitkien "väläytys- toiminto".
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
anv
"Hölösuu"
Viestit: 2396
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 09:45
Paikkakunta: Oulu

Re: FAQ: Automaattiset päiväajovalot Saab NG9-3

Viesti Kirjoittaja anv »

^ Ai niin, en tuota muistanutkaan. Näinhän se oli.
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -24
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
MJH48
"Kaasari"
Viestit: 15
Liittynyt: Ti Syys 10, 2024 16:28

Re: FAQ: Automaattiset päiväajovalot Saab NG9-3

Viesti Kirjoittaja MJH48 »

petrisa kirjoitti:
Su Joulu 29, 2024 19:49
Varmaan muuten ihan toimiva, mutta mikäli lähivalot autossa ovat halogeenit, niin

- polttimon testipulssit vaikka lähivalot ovat pois päältä
- valojen käyttöjännite PWM signaaali

saa luultavasti releen värähtelemään ja sitä kautta päiväajovalot räpsyy.

Testi- ja PWM- signaalista pääsee eroon, kun lähivalot koodataan Tech 2 testerillä xenoneiksi.

Jos on, kuten ”petrisa” (joka ilmeisesti tietää) kirjoittaa, minkälainen testisignaali siellä lampun johdossa liikkuu?
Onko se 12 V signaali ja kuinka usein se esiintyy?
Onko se purske-muodossa, vai jatkuvina pulsseina?
Kuinka pitkiä pulssit ovat?
Kuka tietää tai mistä tiedon löytää?

Signaalin saa tietysti selville oskilloskoopilla, mutta tässä kelissä en viitsi viedä sitä pihalle, jos tiedon vain löytäisi jostakin.
Talvi olisi aikaa rakennella sellainen viivepiiri, joka poistaa mahdollisen välkkymisen eikä haittaa mittausta eikä ajovaloja.
Keväällä lämpimän tultua voisi sitten asennella ne päivänajovalot.
aero
-
Viestit: 9115
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: FAQ: Automaattiset päiväajovalot Saab NG9-3

Viesti Kirjoittaja aero »

Testisignaali on nopea pulssi, jolla halogeeni ei ehdi syttymään, mutta josta ehtii mittaamaan että virta kulkee. Itse polttimoiden ohjaussähkö puolestaan on jatkuvaa PWM-sykettä, jolla varmistetaan optimaalinen tehollinen jännitetaso polttimolle.

Mutta nämä koskee tosiaan vain halogeenivaloja. Toki päiväajovalot saa sellaistenkin kaveriksi laittaa, mutta eikös niillä yleensä pyritä säästämään kalliita polttimoita ja sytyttimiä, eli lähinnä juurikin niitä xenoneita?

Xenon-autossa valoja ohjataan eri tavalla eli niissä tätä haastetta ei ole ja ohjelmoimalla halogeeniauton luulemaan että siinä on xenonit, saa tosiaan testipulssit ja PWM-ohjauksen lähivaloilta poistettua siitäkin.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
MJH48
"Kaasari"
Viestit: 15
Liittynyt: Ti Syys 10, 2024 16:28

Re: FAQ: Automaattiset päiväajovalot Saab NG9-3

Viesti Kirjoittaja MJH48 »

aero kirjoitti:
Ma Joulu 30, 2024 16:23
Testisignaali on nopea pulssi, jolla halogeeni ei ehdi syttymään, mutta josta ehtii mittaamaan että virta kulkee. Itse polttimoiden ohjaussähkö puolestaan on jatkuvaa PWM-sykettä, jolla varmistetaan optimaalinen tehollinen jännitetaso polttimolle.

Mutta nämä koskee tosiaan vain halogeenivaloja. Toki päiväajovalot saa sellaistenkin kaveriksi laittaa, mutta eikös niillä yleensä pyritä säästämään kalliita polttimoita ja sytyttimiä, eli lähinnä juurikin niitä xenoneita?

Xenon-autossa valoja ohjataan eri tavalla eli niissä tätä haastetta ei ole ja ohjelmoimalla halogeeniauton luulemaan että siinä on xenonit, saa tosiaan testipulssit ja PWM-ohjauksen lähivaloilta poistettua siitäkin.
En niinkään ajattele polttimoiden säästämistä vaan akun latausta.
Kun tulee paljon pätkäajoa ei akku tahdo ehtiä latautumaan, tiputtamalla laturilta kuormaa saa akkuun enemmän virtaa.

Onko pulssin pituus esim. millisekuntaja ja kuin usein ne tulee, tieto auttasi suunnittelussa

Onhan se hyvä tieto, jos saa infon lampun palamisesta (kerran se toimi jo tässä syksyllä)
aero
-
Viestit: 9115
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: FAQ: Automaattiset päiväajovalot Saab NG9-3

Viesti Kirjoittaja aero »

Ah, ymmärrän. Epäilen kokonaisvaikutusta, koska kovimmat haasteet on todennäköisesti kylmillä keleillä, jolloin akun virranottokyky on helposti pullonkaula, mutta saahan tuolla tiristettyä jokusen ampeerin lisää laturilta tarjolle, jos vaan akulle kelpaa - harvemmin se haitaksikaan on. Omat rahani laittaisin ennemmin ylläpitolaturiin, mutta jos autolla ei ole kätevästi sähköpisteellistä vakioparkkia, niin eipä siitä laturistakaan oikein iloa ole.

Noita pulssin speksejä on varmaan eniten ja parhaiten tutkinut käyttäjä @upi. Pulssinleveys yms saattaa olla jossain foorumin syövereissä mainittuna, mutta en ainakaan nopeasti itse löytänyt.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Monikossa
"Aero"
Viestit: 435
Liittynyt: Pe Maalis 08, 2024 16:21

Re: FAQ: Automaattiset päiväajovalot Saab NG9-3

Viesti Kirjoittaja Monikossa »

Omissa on päivävalot silloin ku parkit palaa ja sammuu kun pistää ajovalot.
Normivalorele ohjaus.
Yhdessä sarjassa tuli rele joka tunnistaa jännite/virta muutokset, syttyy ku laittaa virrat päälle ja sammuu kun kytkee ajovalovot tai sammuttaa auton.
Ei välky pulssin mukaan kummallakaan kytkennällä.

https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=6441.0
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4810
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: FAQ: Automaattiset päiväajovalot Saab NG9-3

Viesti Kirjoittaja petrisa »

PWM sähköstä ja testipulssista...

- valon ollessa päällä PWM-sähkön taajuus on 60 Hz ja pulssin leveys määräytyy niin, että tehollinen jännite on n. 13,5 volttia
- kun valo ei ole päällä sitä testataan n. 10 ms testipulssilla ja tämä testi toistuu

Näin olen aikoinaan mitannut omasta Saabista.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Vastaa Viestiin